Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 01:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Klassisk musik guide (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hjælp.

Jeg har altid været en nyder af klassisk musik.
Men har med et trylleslag fået muligheden for at blive en stornyder af en ordentlig røv fuld klassisk musik. Nærmere betegnet i omegnen af tusind indspilninger. Dvs. 1000 enkelt plader eller bokse.

Det skal siges det er vinyl. Samtlige er i eksemplarisk stand.

Men hvad kan anbefales som let fordærveligt, eller sagt på en anden måde, en appetitvækker?

Der er Haydn, Beethoven, Mozart, Chopin, Mahler, Sibelius, Tchaikovsky, Vivaldi, Wagner, etc etc...
Der er også diverse solister som synger ovennævnte.

Og da jeg har et job der stjæler alt min værdifulde fritid spørger jeg herinde, så jeg ikke lytter forgæves.

Så nævn venligst hvilket stykke i syntes om og begrund dette. Gerne navngiv det så detaljeret så muligt. Så jeg kan hive det rette materiale frem fra hylden.

Vh

Michael

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Lettest tilgængeligt er nok det tidlige, altså f.eks. Vivaldi og Haydn. Mozart plejer osse at være lækkert for ørene, medens det kan blive lidt mere komplekst fra & med Beethoven. Men, det afhænger osse meget af, hvad du lige præcis har fat i af de pågældende komponisters værker! 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

Fra let til tung:

Vivaldi
Mozart
Chopin
Beethoven
Tchaikovsky
Haydn
Sibelius
Wagner
Mahler

Og jeg tror det sjoveste i din (luksus) situation er at bare dykke ned i bunken og prøve sig frem. Mahler ville jeg dog nok vente med
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

For et par år siden købte jeg også en kæmpe stak klassisk plader, på det tidspunkt var jeg ikke så bekendt med klassisk. Men nu er der tit klassiske i mit indkøbsnet.

Det jeg gjorde var at høre en bestemt kunstner og så udvælge et par plader der umiddelbart faldt i min smag og så hørte de plader mange gange. Når man begynder at kende musikken syntes jeg nydelsen er meget større og så kan man også nyde forskellige indspilninger af det samme værk

Jeg kan ikke se hvorfor at du skal vente med Mahler og hvorfor du skal starte med det "lette" det kommer helt anpå smag personligt syntes jeg at Vivaldi og Mendelssohn er kedeligt og Mozart er meget poppet. His du skal høre Mahler så vælg noget af det senere han har lavet da efter min mening så er det første han lavede ikke særligt godt.

Jeg vil anbefale: Tchaikovsky's klaver koncerter, Beethoven symphonier 6-9 + klaver konccerter 4+5 og tripel koncerten, Hayden London symphonierne, Mahler symphoni 8-10 og så lige Rachmaninoff klaverkoncert 3+4. De fleste af disse burde være i den samling du har købt.

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes