Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: analog/digitallyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
henrik002
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Når jeg lytter til cdér på min denon 2200 er der kæmpe forskel på lyden, om jeg spiller den digitalt eller analogt. Digitallyden er rimelig kold, men til gengæld mere sprød i diskanten. Afspilles den i analog får den en utrolig rund og blød lyd, men kun de allerhøjeste toner opnår den samme sprødhed som digital udgangen. Denonen er udstyret med 24 bit D/A konverter mens min forstærker er udstyret med AL 24 processer så begge kilder burde vel opscale almindelige cdér. Er der nogen der lige gider komme med en let forståelig forklaring på forskellen mellem digital/analog lyd og hvad fortrækker du. Du kan evt. se mit andet grej på min profil. 
Til top Vis henrik002's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik002

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Du har misforstået det en smugle  

Begge dine afspilninger er analogt. Forskellen er bare hvilken dac du bruger, den i cd`n eller den i forstærkeren.

Så de forskelle du høre har intet med digitalt vs. analogt at gøre, men dac vs. dac.

Bare lige til info

henrik002
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

det vil sige når jeg køre lyden igennem de analoge udgange på denon 2200 så er det den, der konvertere lyden og nå jeg køre lyden gennem det digitale kabel er det forstærkeren det står for det. Så lyden er bestemt af DAC og så selvfølgelig de kabler jeg bruger. Tak for det, så lærte jeg også lidt idag det er jo dejligt med en lille aha oplevelse en gang imellem.

indomitus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

præsic
Til top Vis indomitus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af indomitus

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hvis forstærkeren er udstyret med AL24 processor overrasker dit indtryk mig lidt.

AL24 upsampler men det gør din DVD afspiller nok ikke.

Til gengæld lyder det som om at analogdelen i din DVD-2200 er bedre, eller måske bare mere middle of the road, i.e. hverken
tunet til musik eller film. Til gengæld er den i din receiver enten ringere eller i ekstrem grad tunet til filmlyd.

En modificeret DVD-3930, netop med AL24, skulle spille musik på fornemste vis, deraf min overraskelse.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

henrik002
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

jeg køre lyden pure direct i forstærkeren så jeg ved ikke lige om AL24 processeren virker i det mode, men kan kun sige jeg fortrækker at lade den køre ud igennem analog delen på denon 2200.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Hvis forstærkeren er udstyret med AL24 processor overrasker dit indtryk mig lidt.

AL24 upsampler men det gør din DVD afspiller nok ikke.

Til gengæld lyder det som om at analogdelen i din DVD-2200 er bedre, eller måske bare mere middle of the road, i.e. hverken
tunet til musik eller film. Til gengæld er den i din receiver enten ringere eller i ekstrem grad tunet til filmlyd.

En modificeret DVD-3930, netop med AL24, skulle spille musik på fornemste vis, deraf min overraskelse.

Ikke for at starte et off-topic her i tråden, men hvordan tunes en DAC til enten film- eller musiklyd?
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skulle lave DAC til musik ville jeg hæve den nederste mellemtone/øvre bas en smule for at få fylde i det rytmiske
element.

Hvis jeg derimod skulle lave til film ville jeg i højere grad fokusere på at få frekvensområderne hvor dialog foregår til at stå
skarpt.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

henrik002
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

jeg har nu købt en NAD c565BEE og må konstatere at mine øre fortrækker at lade de to wolson 24 D/A konvertere i NADén spille akustisk musik, det giver en dejlig blød lyd, men når der skal høres techno/trance foretrækker jeg at lade min Denon AL24 stå for konverteringen da de mange lyse toner opnår en sprødhed, der bare ikke er tilstede når lyden køres analogt ind i forstærkeren. overvejer at køben NAD c165BBE som forforstærker og flytte "lytte anlægget" ind i stuen og lade biografen være biograf som jeg kan se flere af jer gør. PS. overvejer også at finde en billigere hobby da man sgu bliver bidt af god lyd når man først får ørene op for det  og lidt skægt hvordan man foretrækker forskellige "lydtyper" alt efter genren man lytter til.

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Ned til doktoren med det samme, og hør om han har noget medicin imod hifi-nittis, uanset hvad det koster så er det billigere end det udstyr du kommer til at have igennem stuen. Velkommen i klubben

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes