Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 00:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hvad er din reference-musik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Det er muligt, at tråden findes et andet sted, men så beklager jeg, og henvises gerne dertil.

Hvilken musik bruger I til test af udstyr?

Jeg er klar over, at man skal bruge musik, man kender, men der må være mange almene gengangere.

Her er, hvad jeg benytter:

Nils Lofgren: Man in the moon (Acoustic Live): Fantastisk indspilning af akustisk guitar og mandestemme med masser
af dynamik og transienter. Lyden skal være dynamisk, og man skal have fornemmelsen af, at Niels Lofgren står og spiller
lige foran en.

Robert Plant & Alison Krauss: Sister Rosetta Goes Before Us (Raising Sand): Også akustisk, men med en god gulvbas
og Alison Krauss’ fantastiske stemme. Man skal kunne høre placeringerne af de enkelte instrumenter, og Alisons stemme
skal står klart uden skinger og hvislende s-lyde

Led Zeppelin: Whole lotta love (Mothership): Denne udgave er ganske vist komprimeret, men giver alligevel
fornemmelsen af, om anlægget er voksent nok til en spand hård rock. Og det syrede mellemstykke indeholder masser
spændende slagtøj, der lyder skringeret og uengageret på mange anlæg.

Elgar: Cellokoncert (Jacqueline du Pré): Celloen synes jeg er interessant, fordi den spænder over et stort toneregister
og skal lyde intenst hele vejen. Der er tale om en EMI-indspilning fra 60erne, men jeg har alligevel sjældent hørt så
fremragende en klassisk optagelse.

Miles Davis: So what (Kind of Blue): Også en ældre indspilning, men de kunne altså noget, før store, digitale
mixepulte invaderede pladestudierne. Hornene skal lyde indbydende og rare; ikke skingre og metaliske. Og stereobilledet
skal være helt tredimensionelt.

Er der andre (gode ;- ) forslag?

/dreamz
Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz
 
dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Ingen forslag?

/dreamz
Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz
 
Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Richard Strauss: Also sprach Zarathustra: Den fylder det hele ud. Den lyder heller ikke godt med mindre man har et high-end anlæg. Men så lyder den ikke bare godt, men ultra godt
Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Chet Atkins og Mark Knopfler: Neck and neck

Ry cooder: Borderline (greatest RY Cooder.)

De blev brugt af mange til at bedømme højtalere m.v. tidligere. Begge har suveræn lydkvalitet



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Pt. ville mine numre nok være:
Brett Dennen - San Francisco. Nasal stemme som kan blive både lukket og skarp i lyden.
Ben Harper - Ground on Down. Skal være godt hug  bunden og masser af drive.
Daniel Merriweather - Cigarettes. Elendig indspilning som skal serveres spiselig.
Jack Johnson - Better together. Den har jeg hørt nok 1000 gange, så den skal lyde "rigtigt"
Jack Johnson - The Horizon has been defeated (Uk Acoustic Version) Voldsomt meget nærvær i stemmen, og flot opløsning og hul igennem i diskanten som skal være luftig og ikke må blive for meget.
Eric Hutchinson - Back to Where I Was. Der skal være styr på den meget dybe bas, og de små ryst fra trommesættet skal kunne høres og defineres.
Jet - Cold Hard Bitch. Den skal være følelsen af at stå i øvelokalet, og lydbilledet må ikke kollapse.
The Company - Times I Know. Her skal der være vildt hug i bunden og masser af drive og samtidig skal denne, elendige digitale indspilning, være til at holde ud at høre på.

Fælles for alle numrene er at de ikke er "testnumre" med musik jeg elsker og har lyst til at høre !


__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:
Richard Strauss: Also sprach Zarathustra: Den fylder det hele ud. Den lyder heller ikke godt med mindre man
har et high-end anlæg. Men så lyder den ikke bare godt, men ultra godt


Er det en speciel indspilning, du kan anbefale?
Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg forsøger at slå to fluer med ét smæk og bruge musik jeg ikke kender når jeg skal teste nyt. Jeg HADER at skamhøre de
samme stykker musik igen og igen for at vurdere udstyr. Omvendt må jeg også indrømme at jeg ikke helt kan undgå det,
men jeg synes jeg er blevet væsentlig bedre til at bruge ukendt musik til at sammenligne komponenter. Og når jeg er færdig
med at sammenligne, er musikken ikke længere ukendt
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 185
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har det sidste års tid brugt CD 2 på Claude Challes mix album "Sun". Der er sikkert albums hvor lydkvaliteten er bedre, men her går den elektroniske musik og lydkvalitet op i en højere enhed. Jeg hører som regel elektronisk musik i mange genrer, så denne CD er helt perfekt. Det er vigtigt for mig at jeg kan lide musikken når jeg tester et anlæg. Det er også en CD jeg ofte sætter på når jeg skal nyde lyden af mit anlæg!
Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk
 
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1524
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Jens Lysdal: " A Matter of Time"

Allison Krauss: " Forget about it"

Eva Cassidy: "Songbird"

Mike and Mechanics: "Beggar on a Beach of Gold" (bruger altid track 4 "Mea Culpa" fo at høre om komponenter er koblet rigtigt sammen)

 

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman
 
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Gnags X LP´en hvis jeg virkelig skal høre god lyd - men okay den lyder så godt på stor set samtlige anlæg fordi den er i så pokkers god lydkvalitet

Til lydtest har jeg en gammel Tony Christie LP hvor der på åbningsnummeret "If it Feels Good - Do it" er en del forskellige instrumenter (noget nær Big Band) på og kræver sit anlæg hvis det hele ikke skal lyde som en gang rod

Har aldrig helt forstået de mennesker som smider en gang akustisk på med en sanger og en gutiar og et enkelt klaver og lidt tromme - det lyder jo godt på de fleste anlæg _ I ved, sådan noget Nora jones halløj  men selvfølgelig hvis man ved, hvad man skal lytte efter, så er det selvfølgelig også en mulighed.

CD sætter jeg "på lille blomstercafe" med Gnags "Øjne på Stilke" B-stykket  - her er der flotte violin, klaver, kor og halvakustiske guitarer og andet godt, som dukker op her og der i stereobilledet. Mulighed for at høre hvor meget "luft" og overskud der er til stede i anlægget og "hov den koklokke eller plektoranslag, der lige kom der har jeg da aldrig lagt mærke til før..."

Godt emne

------

http://eil.com/shop/moreinfo.asp?catalogid=358152
http://cdon.dk/media-dynamic/images/product/000/552/552280.j pg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/89/GNAGS_X.jpg

Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2365
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Jeg forsøger at slå to fluer med ét smæk og bruge musik jeg ikke kender når jeg skal teste nyt. Jeg HADER at skamhøre de
samme stykker musik igen og igen for at vurdere udstyr. Omvendt må jeg også indrømme at jeg ikke helt kan undgå det,
men jeg synes jeg er blevet væsentlig bedre til at bruge ukendt musik til at sammenligne komponenter. Og når jeg er færdig
med at sammenligne, er musikken ikke længere ukendt
På den ene side kan jeg godt forstå din pointe med at det kan blive "gammelt" at bruge den samme musik igen og igen, på den anden side ser jeg det som en næsten uundgåelig forudsætning for at have den samme reference hvis man skal vurdere et anlæg/kompenent op mod noget som ikke tilfældigvis står i samme rum, men som man ved/kan huske hvordan lyder med lige præcis det stykke musik.

Nogen af mine gengangere (eller gamle travere om man vil ) er:

George Michael: Spin the wheel (fra Older albummet). Dette nummer har en klar og luftig mainstream poplyd, kombineret med en bassline som ligger en oktav under hvad man oftest hører, medmindre man taler bilaudio test CD'er med ekstrem techno bas. God til at teste hvor dybt anlægget går ned, og om der er uheldige stående bølger/resonanser i rummet.

The Alan Parsons Project: La Sagrada Familia (fra Gaudi albummet). Symfonisk pop/rock med stor spændvidde mellem svage og kraftige passager. Dette nummer er mixet lidt til den "lyse" side, med en lidt spids top, og kan afsløre om diskanten i en højttaler risikerer at blive trættende at høre på i længden.

Sting: Mercury falling (hele albummet). Dette er nok et af Stings mest melankolse albums (hvilket ikke siger så lidt), men det sublimt mixet, og et album jeg ofte hiver frem når jeg er "blue". Flere af numrene, specielt åbningsnummeret Hounds of Winter er godt til at afsløre unoder i mellemtonen, da der sker forholdsvis meget her, ikke kun i "top og bund".

Mike Oldfield: Voyager (hele albummet). Nok ikke Oldfields mest kendte album, men min favorit blandt dem. Stærkt inspireret af keltisk musik (flere af numrene er moderne arrangementer af traditionel keltisk musik), men med en moderne orkestrering og Mike Oldfields karaktaristiske guitarlyd. Dette album har så meget dybde og bredde i lydbilledet, at man næsten føler der er tale om multichannel musik, selv i stereo. God at lytte til hvis man skal afgøre om højttalere skal have toe-in eller ej, da rumfornemmelsen afhænger af den bedst mulige placering for de givne højttalere.


__________________
Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Gnags X og Den Blå Hund LPerne bruger jeg også. Især side 2 på sidstnævnte har glimrende, til tider kolossal dybbas. Mange
indspilninger fra Genlyd var gode. Opus 3 test-skive 1 Perspektiv. Decca pladen Don Carlo (opera). disse plader er også gode
til at vurdere letflydenhed med - som er et must.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Af Cd bruger jeg Dali test Cd nr. 1. Sorten Muld IV. Deep Purple made in Japan. Nirvana unplugged. Trentemøllers 2 første
plader.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Gnags X og Den Blå Hund LPerne bruger jeg også. Især side 2 på sidstnævnte har glimrende, til tider kolossal dybbas. Mange
indspilninger fra Genlyd var gode. 


Ha ha - ja Go' nat nu har da godt den ondeste tonstunge dybbas, man kan tænke sig

Pladen som helhed byder på en del synthesizer, som måske ikke er det bedste til at vurdere lyd med, men der er helt sikkert også nogle brugbare numre på pladen, som du skriver
Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch
 
dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

t-buch skrev:


Har aldrig helt forstået de mennesker som smider en gang akustisk på med en sanger og en gutiar og et enkelt klaver og lidt tromme - det lyder jo godt på de fleste anlæg _ I ved, sådan noget Nora jones halløj  men selvfølgelig hvis man ved, hvad man skal lytte efter, så er det selvfølgelig også en mulighed.

CD sætter jeg "på lille blomstercafe" med Gnags "Øjne på Stilke" B-stykket  - her er der flotte violin, klaver, kor og halvakustiske guitarer og andet godt, som dukker op her og der i stereobilledet. Mulighed for at høre hvor meget "luft" og overskud der er til stede i anlægget og "hov den koklokke eller plektoranslag, der lige kom der har jeg da aldrig lagt mærke til før..."

Godt emne

...og så nævner du selv et nummer med masser af akustisk musik Wink

Fordelen ved godt optaget akustisk musik er - som du selv er inde på - at der skal være masser af luft og dynamik. Og selv Norah Jones kan være ok i den sammenhæng. Men Niels Lofgren, som jeg omtalte - er hel suveræn.

Og så har jeg en tilføjelse, når jeg skal tjekke dybbas har jeg fundet nummeret 'Resitancen' med det norske band (!) Kaizers Orchestra, som i indledningen har en herlig dyb stortromme, som skal lyde fast, hurtig og præcis uden at runge og buldre.

/dreamz

 

 

Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

t-buch skrev:

ulrikmm skrev:
Gnags X og Den Blå Hund LPerne bruger jeg også. Især side 2 på sidstnævnte har glimrende, til tider
kolossal dybbas. Mange
indspilninger fra Genlyd var gode. 
Ha ha - ja Go' nat nu har da godt den ondeste tonstunge dybbas, man kan tænke
sigPladen som helhed byder på en del synthesizer, som måske ikke er det bedste til at vurdere lyd med, men der er helt sikkert
også nogle brugbare numre på pladen, som du skriver


Just Precis! Go' nat nu er fantastisk - og stemningsfuldt.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Kari Bremnes fra Norge er også god til at sætte et anlæg på prøve. Kender hende kun på CD. Bruger hende især til at vurdere
frekvens og niveauafhængig forvrængning. På de fleste forstærkere kommer hendes stemme af og til at lyde uren eller
betonet, men hun synger i virkeligheden rent hele tiden - det man kan komme til at høre er forvrængning, når hun synger
igennem, eller ændrer tonehøjde.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1409
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Covenant - Call the Ships to Port (Northern Lights) - Super lækkert elektronisk nummer med masser af små detaljer, sang og lidt dynamik. God allround test, og så et nummer jeg elsker og kender ud og ind.

Illdisposed - Throw Your Bolts (Burn me Wicked) - Nogle højtalere har en tendens til at "brække sig" over den dobbeltpedal nummeret starter med. Og hvis en højtaler ikke kan spille lidt simpelt dobbelpedal uden at forvrænge, jamen så plejer min lyttesession at stoppe der.

Leonard Cohen - Tower of Song (jeg bruger den på Essential opsamlingen, men jeg ved ikke om den er anderledes end albumversionen) - et dejligt lækkert dybt Cohen nummer som afslører mandlig sanggengivelse.

Eva Cassidy - der ryger normalt et tilfældigt nummer eller tre (eller flere :P) fra songbird på så man finder ud af hvor god den kvindelige sanggengivelse er.

De fire er selvskrevne når jeg skal lytte seriøst på en ny højtaler, og så er der normalt lige lidt ekstra med for at høre på eksempelvis dybbas mm, det plejer at svinge lidt efter humør.



__________________
Mvh. Bjørn.
Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_
 
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:

[

...og så nævner du selv et nummer med masser af akustisk musik Wink

/dreamz


Men ikke kun!!!!
Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch
 
dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

t-buch skrev:
dreamz skrev:

...og så nævner du selv et nummer med masser af akustisk musik Wink

/dreamz



Men ikke kun!!!!

Det var ikke for at være uvenlig; derfor satte jeg også blink på.

Men jeg vil da også fraråde, kun at bruge en salgs musik - medmindre man da kun lytter til en slags.

Og selv musik, man normalt ikke lytter til, kan give gode fingrepeg om et anlægs kvaliteter. Korværker kan eksempelvis være ganske afslørende, og orgelkoncerter kan sætte mange basenheder på en håd prøve.

/dreamz

Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes