Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 08:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Olsens vintage grej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Da mit grej ’svømmer’ rundt på forskelligt tråde er jeg blevet opfordret til at starte en enkelt tråd omhandlende det der mere eller mindre er fast inventar herhjemme og alligevel udskiftes fra tid til anden.

Her det ene af mine horn: Voigthornet med en Richard Allan 'New golden Eight' (Alcomax)

Jeg har fineret dem med birk og det er mildest talt blevet lidt så om så.

Nærbilleder tror jeg ikke lige jeg vil være bekendt - sorry RLB

Resten af grejet varetages af en LA Audio preamp samt et dynaco ST 70 udgangstrin.

Dertil hørende Beogram 3000/Thorens TD124MK II med en SME 3012

Udover det en Rega Apollo.

Højtalerkablerne er Kimber 8TC. Signalkabler er DIY samt Audionote

Endelig er der 'snurrundt' lyden men den er kun til mit barns og mine film og lidt uinteressant.

Den kan jeg altid nævne nærmere hvis nogen lyster.

Flere billeder af alt mit andet grej kommer senere.

Her er lidt af min litteratur og andet grej der 'sover'

Hilsen Jesper

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Bestemt på tide - at du fik dig din egen tråd. Men skulle det ikke have været en 'ren' vintagetråd istedet. Selvom du er lidt ud over det hele - er det vel i vintage, du befinder dig mest....

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Lidt historie.

Jeg tror jeg fik mit første anlæg i 82-83 som bestod af en stor ghettoblaster.

Den blev snart koblet til mit første anlæg – en B&O dirigent og nogle hjemmebyggede højtalere.

’De gamles’ anlæg skabte min første glæde ved musikken og blev formidlet af en flot Luxman 1040 koblet på et par Bolivar 64 – ja hvem husker dem?

Senere blev anlægget udskiftet, med hvad jeg kunne finde i containere og ved udsmid på villavejene for mine opvaskejob og avisudbringninger kunne ikke skaffe penge til et anstændigt anlæg når der også skal festes - og det skulle der.

Helt godt blev det aldrig og det var først da jeg blev 18 at en opsparingskonto blev indløst og jeg kunne købe mig et rigtigt anlæg i hifi-klubben på Tomgårdsvej. Tror for øvrigt at det var Bent fra medlyd der solgte mig det. Siden er det gået slag i slag med mange glæder og skuffelser trods store løfter fra tidligere ejere og forskellige hifiekspedienters lovprisning af ens nyerhvervede grej. Efter er stort forbrug af forstærkere og højtalere var det så at Internettet kombineret med en tur på genbrugsstationen hjembragte mig en Eico HF 81. Den kom på mange måder til at ændre min opfattelse af fremskridt inden for 2 kanals lyd. Jeg fik mildest talt et chok og måtte erkende at flere hundrede watt kombineret med mega JBL højtalere ikke nødvendigvis var den perfekte kombi for mig. Jeg fik det ’konen’ kalder ’saføjdans’ i benene eller dansuella. Den lille rørforstærker kunne noget som andet grej ikke kunne - nemlig formidle. Senere kom nyere grej til og jeg har, måtte erkende at det ikke alt der kommer fra morgenlandene der nødvendigvis er bedre. Måske bedre, rent betjeningsmæssigt og featuremæssigt men lydmæssigt - not.

Samtidigt har Internettet og min næse for at opsnuse gammelt - men godt ragelse skabt en selverkendelse i mig der sigter på genbrug og ikke nødvendigvis overflod af forbrug der ikke skaber noget der er bedre - men bare noget nyt.

Endelig har de sidste par års skuffende hifimesser kombineret med voldsomme priser (jeg - en fattig studerende) på stereo og tweak skabt en modreaktion i mig for at bruge rigtig mange penge på nye ting.

Tænker her på netkabler til 50 000 eller hjemmebiografer til en ’halv mil’ - Jeg er sgu stået af her.

Forhandlerne hader min type selv om de ikke kender mig. Hvordan går det til at et par fuldtoner fra 1965 i et på ditto horn kan synderbanke højtalere til … ja mange penge. Og en forstærker fra 58 der stadig står distancen. (bare læs hvad der skrives om HF 81 forstærkeren på nettet) Jeg sammenlignede mit føranlæg til 50 000-60 000 med en rørforstærker og et par horn der samlet set har kostet mig en tusse. Det dyre anlæg er for længst solgt og jagten er i stedet gået ind på musik og glæden ved at lytte til den. Bevares det gamle anlæg spillede da godt og detaljeret men jeg kan ikke lade være med at tænke på at der er alligevel gået et eller andet tabt i års forskning af elektroniske kredsløb.

Jeg venter spændt på den næste revolution inden for 2 kanals stereo og inden da, brænder rørene videre herhjemme.

Forsættelse følger.

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Det er rart at se at det ikke nødvendigvis, er det nyeste, der kan tilvejebringe de største lytteoplevelser.

Jeg er selv ret langt bagefter de nyeste produkter.

Men er det ikke sådan, at summen af stumper skal udgøre et større resultat, end stumperne, hver for sig ?

Det hedder vidst synergi, på moderne bank-dansk.

Brugt markedet er ret spændende. Her sparer man både moms og avance. Det kræver kun tålmodighed.

Keep up the good work !!!!!!!

Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
Til top Vis jjsilverstone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jjsilverstone

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Takker

Her et par billeder af omtalte Eico.

Jeg har skiftet nogle lytter efter anvisninger her:

http://home.earthlink.net/~eico_hf81/

Det er en 110volts udgave så autotrafo er nødvendig. Ellers er ballancepotmeteret og omskifteren

til at koble bæstet i modfase(mono-mono stereo rev osv) samt tapeomskifteren 'sat ud af spillet'

da disse på et tidspunkt skabte knas og støj.

Desværre mangler nogle af de orginale knapper og HT terminalerne bagpå som ligeledes er

uorginale. Alle rør på nær ensretterrørene er de fabriksmonterede mullard rør.

Den spiller forøvrigt glimrende og flere mener at den er bedre end det jeg spiller på nu.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Arrh, Det er smukt. Alt det skønne grej.

Og flot finering af de gamle horn. De lyder vel også bedre nu

Hvornår skal vi så se resten af lageret?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Skønt Jesper, endeligt at se dit grej i deres faste omgivelser.

Men billederne!. De er stadig skæve her og svært at nyde optimalt.

En lille anker kommer dog her (igen): gør dig selv (og os andre) en tjeneste og download et gratis program som f.eks. GIMP (The GNU Image Manipulation Program) og nedskaler billederne til f.eks. 800 dpi, inden du lægger dem op på din billedhost. Så får du ingen problemer med at dine fine side bliver irriterende at se på med store, tunge og (især) skæve billeder.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Super lækkert anlæg - tak fordi du deler glæderne med os
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Ja Jesper, det er sgutte brugervenligt at man må højreklikke på billedet og vælge "vis billede", for at undgå kalaidoscopisk psykedeli-forstyrrelser på en i forvejen hårdt prøvet ballancenerve...
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Billederne skulle være rettet nu.

Her er lidt fra kontoret.

Den ene Rogers højtaler samt Pioneer pladespilleren. Gør det rigtig godt i mit lille kontor.

Røret mjaee ... glimrende.

Lidt fremtidigt... Byggeprojekt

Goodmans enheder fra 60'erne med link.

http://blogs.yahoo.co.jp/jbls9500/4819033.html

http://audio-heritage.jp/GOODMANS/unit/twinaxiom10.html

Her min lille vario.

Hilsen Jesper.

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Skøn Eico, samt Goodmans - jeg havde engang 12 tommers Triaxiom i palisanderkabinetter, oh lala.
LS3/5a har jeg flere sæt af endnu, heldigvis. Samt standeren med bas.

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Den stander kunne være interessant at høre en dag.

Hvordan spiller den? Er det den med en B-110 enheden indeni?

Jesper

Jan Eskildsen skrev:
Skøn Eico, samt Goodmans - jeg havde engang 12 tommers Triaxiom i palisanderkabinetter, oh lala.

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 05:43 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper det var da noget fed grej du har er især vild med den Dynaco rørforstærker, og rogers højtaler
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Det med 'resten' kommer nok undervejs - så meget har jeg nu heller ikke.

Samtidigt er der - du ved - noget med plads og hensyn til familien.

Hornene er måske lidt slankere i lyden nu, men til gengæld mere detaljerede.

Jeg har jo også fyldt falsen på fronten ud som der tidligere var på kabinetterne.

Frontbaflerne er nu oppe på 30mm med en kombi af spånplade/krydsfiner/masonit samt finer.

På afstand ser de ganske pæne ud men ved et et 'close up' kan man godt se at det er

'hjemmefusk'

Jesper

LouBP skrev:
Arrh, Det er smukt. Alt det skønne grej.

Og flot finering af de gamle horn. De lyder vel også bedre nu

Hvornår skal vi så se resten af lageret?

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt som at det har betydning for lyden. Men de der gamle 1/4 bølger er en levende størrelse, laver man dem helt tætte og resonansfrie, så mister de det hele. De skal åbenbart helst spille lidt med, det udjævner sandsynligvis alle de resonanser der opstår alle mulige steder i kassen.Du har ikke overvejet at fræse enheden ned i niveau?

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

det ser flot ud Jesper! og tanken om at købe musik istedet for et strømkabel til 50 K er jo også sole klar!

Vedr. finéring og problemer så kan man jo købe små trælister man kan lægge langs kanterne så det ser mere afsluttet ud / skjiule de steder hvor man har slebet igennem finéren etc. de vil sikkert også se endnu mere vintage ud

Men indtil kan du jo bare fortsætte med at stille lidt uskarpt når du fotograferer hornene så er der ingen andre end dig selv der kan se det

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Til Bop. Jeg har overvejet det men underfræsning er ikke lige mit speciale.

Og rlb - du har så evig ret. Længe leve uskarpe billeder.

Nå men tråden skal jo ikke sove, så her kommer lige et par billeder af en ny 'forstærkerfætter'

som kom med posten idag. Det var oprindeligt en gave fra en venlig sjæl, men den var stendød.

Heldigvis fik jeg en aftale i stand med en dygtig jyde som lovede at gi den en chance.

Og voila - den kører igen. Tak tube

Nu er det så at jeg gerne vil høre om nogen kender den?

Jeg har ikke fået lyttet til den endnu men der går vist nok ikke ret lang tid.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Ja...det er utroligt man kan reparere sådan en og den funker bare ved afp i nogen timer...når man så skal afl. l**tet så bliver den saboteret af en dum lille tinperle. Nå, men det jeg havde lavet var jo ikke gået i stykker så jeg tørrer øjnene og takker for at jeg kun skulle fjerne den dumme tinperle samt skifte en sikring. Så kan jeg lære det....hvis det ikke er for sent ...for mig....

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Hej

Den stander kunne være interessant at høre en dag.

Hvordan spiller den? Er det den med en B-110 enheden indeni?

Jesper

Jan Eskildsen skrev:

Ja, du kan se dem her i flere afskygninger:
http://images.google.dk/images?client=safari&rls=en& q=rogers%20ab1&oe=UTF-8&redir_esc=&um=1&ie=U TF-8&sa=N&hl=da&tab=wi

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Mine er sorte, et par ligesådan ses her:
[/URL] http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.zenn.com.sg /Marketplace%2520images/Speakers/Arkiv/AB1_BLK.JPG&imgre furl=http://www.zenn.com.sg/speakers%2520archiv.htm&usg= __s6sVkIqO3n-TlYoeOgUbOeZmXl4=&h=640&w=565&sz=51 &hl=da&start=2&sig2=OcvLEbK2WlIEYPSouC0wcg&u m=1&itbs=1&tbnid=2SiQpgy2F3BTSM:&tbnh=137&tb nw=121&prev=/images%3Fq%3Drogers%2Bab1%26um%3D1%26hl%3Dd a%26client%3Dsafari%26sa%3DN%26rls%3Den%26tbs%3Disch:1&e i=JzGhS4v6CJqRsgbF_ZXaCw[/URL)

Jeg har også sorte LS3/5a (og et par i nød?, tror jeg det er).

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes