Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nyudnævnt profet - ???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Alene overskriften og så mig kan forhåbentlig give et ordenligt .

Så kom der sandelig kreativitet, information, inspiration og brugbar viden ind i den underlige radiobil/færge tråd. Vælger nu at komme med disse kommentarer for sig, da tråden på adskillige sider er det mest destruktive jeg har set i forum, ærgerligt når der også fyres så meget vidunderlig vid og viden af.

G&S har i tråden fat i noget fundamentalt - så en udlægning fra den nye profit -mit KAWAI flygel er ikke musikalsk, og sætter jeg mig til og klimprer hjælper det desværre ikke meget. Skulle skønne Gislinge komme forbi og spille en lille melodi så opstår der musik i rummet. Havde det været et lille opretstående Hindsberg ville det have fået samme resultat - og do do hvis det havde været Steinway oder was.

Udover at Gislinge kan skabe musik vil det hjælpe på sagen hvis flygelet var stemt perfekt, samt hvis det havde været et bedre og perfekt konstrueret flygel. Men Gislinges musikalitet og kunnen ville slå igennem uanset. Det samme ville ske hvis man har en stump guitar stående og Knopler fik fat i den. Ville dog næppe gå til koncert hvis den underskønne spillede en koncert på et lille opretstående – hun spiller godt nok til at have fortjent det bedste instrument, så hun kan koncentrere sin kunnen om musikken. Men en lille koncert i min stue ville næppe kunne overgås af noget.

Konklusion: En god musiker er musikalsk, nydelse og engagement kan opnås på alle tilgængelige varianter.

Musikalitet: Et eksempel - min prinsesse (barnebarn) kan ikke synge en tone rent, og hun hører det ikke. Til gengæld kan hun uden at øve danse rytmen 100 perfekt. Jeg har det modsat - jeg danser forfærdeligt og sidder sjældent og foottapper, min musikopfattelse sker indvendig. Men det generer mig grueligt hvis der sjuskes og spilles falsk eller manipuleres med falsk sentimentalitet - så er det ud. Her bliver jeg ikke narret, I got it bad, and that aint good! Men to forskellige måder er det jo – ens er vi ikke.

Konklusion: Vi er ikke ens og har i det mindste utrolig forskellige mål med musik.

Det dårligste anlæg og de værstlydende højttalerenheder kunne næppe holde mig fra at samle plader og at spille dem - men jeg er godt tilpas med at man ikke behøver at nøjes med det værste. Af en eller anden umusikalsk grund kan jeg godt lide så fyldt tone som muligt så klavertangenten har den ”rigtige størrelse”, at violinstrengens ufattelige detaljer fornemmes og man følger Martzy’s vej ind i Franck’s univers, og at mezzosopranen sætter ild i gulvtæppet (og mig) når hun synger Carmen. Det anlægget mangler tilsætter min mentale tilstand, men jo mindre tilsætning jeg behøver, jo mere kan jeg koncentrere mig om det essentielle.

Konklusion: Man vælger selv om man vil ...................????????????

- og det er stadig lige svært at finde det perfekte set-up, men musikken er der, og på mine skiver er der ingen hemmelige lag eller riller så jeg ved hvad der er på og forholder mig til det. 

og ps: high end er ikke musikalsk definition - men det er da hørt at det kan formidle musik. 

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hej SES.

Flot indlæg.

Du er vist godt på vej til at blive vores nye profet .

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

En hyggeaften hos gode venner og lidt godt saft i glasset. Pludselig spørger den dejlige værtinde. ”Søren synes du ikke hun synger dejligt?” Lidt desorienteret spørger jeg ”hvem?”. ”Jo den plade jeg spiller lige nu.” Jeg havde ikke hørt der var en plade på, og af den simple grund at den ikke indeholdt noget hverken godt eller skidt – bare ingenting.

Det var blot dagligdags støj – såsom trafik, narkomaner og havmåger.

Det var jo en passende plade at spille for det er jo også rart at få nogle gode snaks, men for at dæmpe udenomsstøjen havde det nok været bedre at lukke for spillen. Havde der været en god eller dårlige plade på havde det ødelagt snakken for mig i hvert fald fordi jeg så enten havde lyttet til musikken (og bedt dem dæmpe snakken), eller var blevet aggressiv af den dårlige og så var vi sgu nok blevet lidt uvenner.

Hvilken plade – det er jo lidt lige meget, men den er meget ”kendt” og meget omtalt. Så det er en omtale om ingenting - men det skrives der utrolig meget om

forventer snart en lyd fra en nu lidt magelig Tomos (det er da ikke nødvendig med en sofa på cyklen?)

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hej SES...

Godt indlæg - det fortjener lidt respons.

Du har en herlig "ikke-bundet antiteknisk" tilgang til din musik over dit hifi. Hører jeg noget der er godt, kører det straks ovenpå: "hvorfor er det her så godt? Hvad er der gjort af designløsninger for at opnå dette?". Ikke altid godt og jeg forsøger at distrahere fra det. Ikke at jeg ikke kan nyde musikken, men det ligger gerne på lur... Du er befriet for denne "hvorfor?-følelse" (tror jeg?!) og reagerer alene på musikken. Det kan ses i dit ansigt og det er tydeligt om du got it bad or good..

Nej, vi er ikke ens, som SES skriver, og vi ved ikke hvad der er på pladerne. Men når du smækker Beethoven´s 9´på, så forventer du Beethoven´9 ´. Har du nyt grej "til test" lytter du efter mere Beethoven - ikke mere rum, ikke flere detaljer, ikke større perspektiv men om symfonien rammer dig følelsesmæssigt. Noget grej kan dette, andet ikke. Rigtigt / forkert. Det afhænger ikke af hvad man kommer fra af grej, men om man lytter musik eller hi-fi (). Et system til 10.000.- kan nemt outperforme et til 250.000.- i dette.

SES skriver: "...Det anlægget mangler tilsætter min mentale tilstand, men jo mindre tilsætning jeg behøver, jo mere kan jeg koncentrere mig om det essentielle.."

Se, dette er helt rigtigt. Har det på nøjagtig samme måde. Sammenlign det med en koncert: du er der, enten i en polstret stol i DR´s koncerthus eller i et røgfyldt Vega. Hvad enten det er, kan du intet gøre ved den performance der venter. Det er alene op til musikerne og en evt. lydmand. Du har fokus 100% på musikken og vil underholdes. Hvorfor ikke betragte hi-fi på sammen måde? Glem alt om kabelskift, polaritet i stikkontakten o.s.v., og lad dig istedet koncentrere om det essentielle: musik. Spørg så dig selv bagefter: "hvor nemt var det"?...

Min konklusion: Start med at tweake dig selv - find ud af hvad du vil med din musik og hvorfor. Befri dig selv for at tænke videre inden nummeret er slut. Glem det tekniske et stykke tid - et anlæg med begrænset båndbredde og en frekvenskurve der minder om de franske alper, kan nemt opleves mere korrekt end et der går fra DC til dagslys, uden dikkedarer. 

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hovsa!
Det her var gået min næse helt forbi.

Kære SES!
Du har helt og fuldstændig ret, hardwaren er ikke og skal ikke være en snøvs musikalsk, den skal blot formidle et allerede defineret budskab så uberørt det lader sig gøre.
Og hvor er jeg enig med dig i, at den slags musik som værtinden spillede (Norah Jones I guess) simpelthen er baggrundsmuzak, som selv gamle moster Olga (jeg støvede hende lidt af forleden) med spritnye batterier i Widex hifi høresneglen, ville overhøre - "er det snart forår " ville hun spørge "jeg synes fuglene kvidrer at de gerne vil parres" .

Jeg stemmer i.
Budskabet er hørt.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Hej SES,

Godt indlæg fra en sand musikelsker

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:
Skulle skønne Gislinge komme forbi.......

Jeg kan altså ikke dy mig

Men jeg har faktisk prøvet ovenstående to gange, med ti års mellemrum. Første gang ifm. en lille sammenkomst af konservatorie studerende (jeg kan huske at styrtede rundt og bød mig til efter bedste evne), i anden omgang var det min daværende bofælle der forgæves forsøgte at installere hende og et flygel på mere permanent basis i vores lejlighed, men den gik desværre ikke.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hi Macwerk.

Godt forsøgt - du ville have ærgret hvis ikke du havde prøvet. Hørte hende spille Carl Nielsen i morgenmusikken. Alfedans - når jeg spiller den - er det ikke alfer der danser men noget der er tungere.

Pladespil sammen med proff. musikanter udvikler helt anderledes og jeg labber i mig og er simpelthen nødt til få fat i 10-12 nye skiver som jeg ikke vidste noget om. Det er også spændende af få lidt viden om de udfordringer der er i musikstykkerne, og hvordan de løses. Her er søndagsklassikeren også til god gavn. (Og så kan man jo teste den gamle computer - der er masser af plads på harddisken - og lidt langsommeligt kan den stadig få fat i lidt ny viden, som dog bliver gemt lidt langt væk).

Gislinge: kunne vi ikke finde en pris til hende i HIFI4all - så hun er nødt til at give en takke koncert til os. 

I rigtig gode gamle dage havde man musikere med på hifi udstillinger så man kunne opleve live kontra hifi? Sillesen!!! Har iøvrigt en sjov skive med Chris Barber cuttet direkte på HIFI udstillingen i Frankfurt 1980 - hornmusik og Ice Cream, men sikke en sound. 

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Det bedst ville efter min mening være hvis hun kunne lære at sætte de rigtige krav til optage-teknikken når der skal indspilles.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

JA - DG, hvad skal man snart stille op med dem. Naxos ville være meget bedre, så ville vi få meget mere med hende, og med fin lyd.

Og iøvrigt er der meget få musikere der gider interessere sig for lydteknik.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

JA - DG, hvad skal man snart stille op med dem. Naxos ville være meget bedre, så ville vi få meget mere med hende, og med fin lyd.

Og iøvrigt er der meget få musikere der gider interessere sig for lydteknik.

Det er en sørgelig historie med DG, Decca, Phillips m.fl.
Der skulle dog være lys forude, Mikkel fra DPA har fortalt mig, at DG er blevet kunde hos dem. Jeg tror dog først og fremmest DPA miksene vil blive brugt på flygeloptagelser.
I øvrigt er rigtig meget af forskellen på godt og skidt forårsaget af mikrofonerne og anvendelsen af dem.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2004 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Kibri skriver.... Hører jeg noget der er godt, kører det straks ovenpå: "hvorfor er det her så godt? Hvad er der gjort af designløsninger for at opnå dette?". Jeg er kanonglad for at nogle tænker sådan, det betyder fokus på gode løsninger og at der så innoveres i rigtig retning. Specielt når det er dem med den rigtige indstilling der tænker.

Nej, vi er ikke ens, som SES skriver, og vi ved ikke hvad der er på pladerne. Men når du smækker Beethoven´s 9´på, så forventer du Beethoven´9 ´. Har du nyt grej "til test" lytter du efter mere Beethoven - ikke mere rum, ikke flere detaljer, ikke større perspektiv men om symfonien rammer dig følelsesmæssigt. Noget grej kan dette, andet ikke. Rigtigt / forkert. Det afhænger ikke af hvad man kommer fra af grej, men om man lytter musik eller hi-fi ( ). Et system til 10.000.- kan nemt outperforme et til 250.000.- i dette. Du har overfor mig bevist hvad et genialt sammensat hifi system kan med musikken. Det kræver stor viden og kompromisløshed at kunne dette – det eneste jeg ikke vil bytte med dig er Obeliskerne. 

SES skriver: "...Det anlægget mangler tilsætter min mentale tilstand, men jo mindre tilsætning jeg behøver, jo mere kan jeg koncentrere mig om det essentielle.." Se, dette er helt rigtigt. Har det på nøjagtig samme måde. Sammenlign det med en koncert: du er der, enten i en polstret stol i DR´s koncerthus eller i et røgfyldt Vega. Hvad enten det er, kan du intet gøre ved den performance der venter. Det er alene op til musikerne og en evt. lydmand. Du har fokus 100% på musikken og vil underholdes. Hvorfor ikke betragte hi-fi på sammen måde? Men kan nu have fokus på hifi’en hvis man nu kunne få flere unoder væk, så der er mindre til at genere. Men fjerner man det største problem er det næststørste blevet det største – eller omvendt min kære Spacedeck kan altså meget – hvad kan en Dais så ikke – he he, Du har nu også fokus på musikken og en mega kvalitets musiksamling, det er betryggende at vide at nogle konstruktører har sådanne tilbøjeligheder.

Glem alt om kabelskift, polaritet i stikkontakten o.s.v., og lad dig istedet koncentrere om det essentielle: musik. Spørg så dig selv bagefter: "hvor nemt var det"?... For det meste ja, men har nu været glad for at Lasse kunne fortælle at jeg ikke skulle vende stikket 300.000 gange i sekundet for at få korrekt polaritet selvom vi har vekselstrøm. For ikke at tale om Kurt’s fabelagtige indsigt og forståelse af optagelser, kabler og meget mere, jeg falder for entuisiaster der går så langt at det er egne erfaringer, og ikke konklusioner fra diverse hifi blade der lires af. Men det fylder ikke dagligdagen, men når der skal udvikles ved jeg godt hvor inspiration og viden er. Ikke flere åndsvagt mange penge til noget der ikke dur.  

Den anden aften ringede en erfaren entuisiast og fortalte med den specielle varme i stemmen som man får når man hører noget nyt grej der er rigtigt lavet, en samtale der også tændte min appetit, der er jo ikke noget som hifi når det kan noget.

Min konklusion: Start med at tweake dig selv - find ud af hvad du vil med din musik og hvorfor. Befri dig selv for at tænke videre inden nummeret er slut. Glem det tekniske et stykke tid - et anlæg med begrænset båndbredde og en frekvenskurve der minder om de franske alper, kan nemt opleves mere korrekt end et der går fra DC til dagslys, uden dikkedarer. Kommer til at tænke på de mange unge der har hørt indholdsløs støj 20 timer i døgnet i 16-20 år, det er svært for dem at forholde sig til vor definition af high fidelity, slet ikke så sært at forstå hvorfor så meget **** i vore ører lyder som smovs i deres ører. Med mit udgangspunkt kan jeg heller ikke forstå at der ikke er flere der har et musikperspektiv, når man tænker på hvad hifi kan bruges til. Men det er jo individuelt, selvom den naturligste isolering i boligen må være pladereoler, hvad ellers.

mange kunne lave en god soap forvirring af mig og en del andre... vil jo det hele ..  

glemte lige dem her: drys selv ud  og så så lige omtalen af Vienna - good luck Mr Jensen, det er da gode nyheder og så til menneskepriser

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

SES skriver: "...Det anlægget mangler tilsætter min mentale tilstand, men jo mindre tilsætning jeg behøver, jo mere kan jeg koncentrere mig om det essentielle.." Se, dette er helt rigtigt. Har det på nøjagtig samme måde. Sammenlign det med en koncert: du er der, enten i en polstret stol i DR´s koncerthus eller i et røgfyldt Vega. Hvad enten det er, kan du intet gøre ved den performance der venter. Det er alene op til musikerne og en evt. lydmand. Du har fokus 100% på musikken og vil underholdes. Hvorfor ikke betragte hi-fi på sammen måde? Men kan nu have fokus på hifi’en hvis man nu kunne få flere unoder væk, så der er mindre til at genere. Men fjerner man det største problem er det næststørste blevet det største – eller omvendt min kære Spacedeck kan altså meget – hvad kan en Dais så ikke – he he, Du har nu også fokus på musikken og en mega kvalitets musiksamling, det er betryggende at vide at nogle konstruktører har sådanne tilbøjeligheder. - Det jeg ville sige med det var, at man kunne tvinge sig til at lytte mere efter musikken end anlæggets unoder. Hvis man blokerer den tweakdel, der mange gange får overtaget og bilder sig ind at det er som det er - det bliver ikke bedre, kan man lære sig at lytte efter kunstnernes performance. Fremover vil det være denne man vil forbedre, når der skiftes grej. Ikke noget ondt i at skifte og prøve at få det bedre - det gør vi alle, men man kan træne sig imod et mål, istedet for at famle blindt.

Glem alt om kabelskift, polaritet i stikkontakten o.s.v., og lad dig istedet koncentrere om det essentielle: musik. Spørg så dig selv bagefter: "hvor nemt var det"?... For det meste ja, men har nu været glad for at Lasse kunne fortælle at jeg ikke skulle vende stikket 300.000 gange i sekundet for at få korrekt polaritet selvom vi har vekselstrøm. For ikke at tale om Kurt’s fabelagtige indsigt og forståelse af optagelser, kabler og meget mere, jeg falder for entuisiaster der går så langt at det er egne erfaringer, og ikke konklusioner fra diverse hifi blade der lires af. Men det fylder ikke dagligdagen, men når der skal udvikles ved jeg godt hvor inspiration og viden er. Ikke flere åndsvagt mange penge til noget der ikke dur.  - Vi kan hurtigt blive enige om at forum er godt. Kæmpe inspirationskilde.

Den anden aften ringede en erfaren entuisiast og fortalte med den specielle varme i stemmen som man får når man hører noget nyt grej der er rigtigt lavet, en samtale der også tændte min appetit, der er jo ikke noget som hifi når det kan noget.

Min konklusion: Start med at tweake dig selv - find ud af hvad du vil med din musik og hvorfor. Befri dig selv for at tænke videre inden nummeret er slut. Glem det tekniske et stykke tid - et anlæg med begrænset båndbredde og en frekvenskurve der minder om de franske alper, kan nemt opleves mere korrekt end et der går fra DC til dagslys, uden dikkedarer. Kommer til at tænke på de mange unge der har hørt indholdsløs støj 20 timer i døgnet i 16-20 år, det er svært for dem at forholde sig til vor definition af high fidelity, slet ikke så sært at forstå hvorfor så meget **** i vore ører lyder som smovs i deres ører. Med mit udgangspunkt kan jeg heller ikke forstå at der ikke er flere der har et musikperspektiv, når man tænker på hvad hifi kan bruges til. Men det er jo individuelt, selvom den naturligste isolering i boligen må være pladereoler, hvad ellers. - Yes! lige nøjagtigt.... Noget musikkultur på skolerne, kunne vi starte med. Kunne hedde "Lær at lytte-time".....

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Her lidt krummer fra vinylholikeren, der nok er på vej til at blive ludoebaymisbruger (wifi). Hjælp eller i hvert fald penge bedes tilsendt.

Hurtig lyd:

Sidste nummer i radion inden sexavisen i morges var Tritch Tratch polka af Strauss, en stort shownummer for ethvert orkester. Der var knald på og det gik hurtigt og det skal det – men denne indspilning  var noget fis, virkningsmidlet var at slagtøjsgruppen var helt fremme i fokus og de kære violiner minimeret spillede kun antydninger af melodien. Et lille hurtig morgenknald der ikke efterlod sig andet end lidt undren. Ellers et stykke musik der kan gøre mig i godt humør i mindst 15 minutter!!!.

Langsom lyd:

For mange år siden da jeg var ny i klassikken var der to dirigenter der vandt mit hjerte. John Barbirolli og Carlo Maria Giulini. Der var mere vægt og varme i deres udgaver (dybsindigt). Senere da jeg kom lidt mere ind i sagerne fandt jeg ud af at de begge udover at kunne vippe med en pind også var fremragende cellister. Og deres kærlighed til dette instrument gjorde at de gjorde meget for at vennerne kunne høres, og de kunne nemt finde på at udvide cellogruppen. Så deres indspilninger er præget af en varm bund fra celloer og kontrabasser, virkningen på mig er: Jeg blev (bliver stadig) forført, dramatikken i musikken øges, det er vægtigere, der er mere substans (dybsindigt). Drengene er stadig blandt favoerne. Hvis deres fortolkninger virker langsommere er det på grund af dybden i fortolkningen. Men det går ikke langsommere – det går blot lidt langsommere at fordøje. På samme måde som en meget smagfuld rødvin umuligt kan drikkes hurtigt.

Tusmørkelyd:

Den ”rigtige” mørke træklang fra strygere har jeg badet i hele weekenden. Alle Dvorak’s strygekvartetter fra Prager kvartetten, alle Schumann’s værker for klaver (mega Beckstein) og violin (Guarneri Gesu), samt ikke mindst min kære ”Trabant” Karl Suske i Haydn’s violinkoncerter. Ren balsam – men det gyser lidt i mig, hvis disse strygere skulle ”lysnes”, og ”farten sættes op”.

Anlægget er garanteret ikke perfekt men jeg savner ikke tempo til trods for den efter min mening temmelig rigtige mørke træklang. Det er jo sådan det lyder når strygerne i mit lokale koncerthus spiller. Disse Pragere mama mia, men det er jo ikke længe siden at admin. fortalte om de mirakuløse koncerthuse på de kanter, og der er ingen der kan matche strygerne fra det gamle østeuropa. 2 violiner, 1 viola og 1 cello i tætte böhmiske melodier.  

Pianisten i Schumann er brasilianeren Roberto Szidon, brasserne kan altså andet end spille fodbold og vise smukke baller på stranden. Szidon dukkede også lige op med Liszt’s ungarske rapserier – i disse har han holdt førepositionen i over 25 år. Aldrig er små mange noder blevet spillet så hurtigt, så heftigt og så musikalsk. Og den gode Franz har nydt at skrive disse stykker – tiltusket fra sigøjnerne – de havde ingen ”klassiske” musikregler og det har han haft det sjovt med at ”undvære”.

PS:

Støt cd butikkerne - køb aldrig en Nottingham grammofon. Ugens høst 23 lp og 4cd (og det var fordi de var mega sjældne). Og det er vist ikke meget galt i at sådan har det været siden Nottingham sendte McCascet ploven på pension. Kan vist rolig begynde at sælge ud af alle de cd’er jeg købte før Nottingham, selv om nogen siger man skal spare op til dårlige tider. 

Mandag aften: Wifi ser håndbold Linnerup mod Boserup - det blev uafgjort, men hun sagde af Linnerup snød de fik ekstra luft.

Slut for nu og tilbage i vinylbunkeren.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Halløjsa SES

Penge kan jeg ikke sende, de er øremærket til nye investeringer i dette herrens år 2004. Men en venlig og morgensprød hilsen, for medrivende læsning........

Der er jo en lille musikanmelder gemt, som burde SES noget mere. Lækker læsning , man får ubetingte lyst til at lytte på anmeldt musik og blot lade sig betage. Også før sex, men formentlig også efter........................

Hvis du en passende forårs/sommerdag får lyst til at dele oplevelserne, kan den gamle her finde på at smøre rollatoren, trimme sindet, og anlægge eder et besøg.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:
Her lidt krummer fra vinylholikeren, .............

SES det er simpelthen alletiders med disse indlæg

(jeg har en masse der skal læres)!

Jeg måtte en tur på opdagelse i min lille samling af klassisk, men kunne desværre ikke finde noget med de omtalte personer. Istedet fandt jeg en anden indspilning der vælter harpiks ud af højtaleren og som jeg, tiltrods for min maglende forstand på klassisk musik, godt tør tale højt om. Det drejer sig om Brahms violin concerto (in D major, op. 77), David Oïstrakh og French national radio orchestra under Otto Klemperer, Columbia SAX2411 (1961). Er det noget du kender til?

Mvh Jacob - som pt. lader sig underholde af 'Duos for cello and double-bass'

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2004 kl. 04:29 | IP-adresse registreret  

Pludseligt dukkede der to Barbirolli'er op:

EMI ASD655 Elgar: cello concerto (Jacqueline Du Pré) & Sea Pictures (Janet Baker).

EMI ASD2721 Elgar, Sea Pictures & Mahler, Five Rückert songs (Janet Baker).

Jeg smed fluks cello koncerten på, men måtte tage den af igen. Den får lov til vente til imorgen hvor jeg kan spille lidt kraftigere end jeg kan her om natten (jeg vil have det hele med).

Profeter, guru'er og jeg skal komme efter dig, men imorgen sætter jeg mig nu alligevel med papir og blyant og gennemgår alt hvad jeg kan finde af SES-indlæg - gad vide hvad jeg ellers, uden at vide det, har liggende af sjove ting og sager.

Nu ved jeg som sagt ikke klap om klassisk musik og kunne godt bruge et råd.

En af de klassiske plader jeg igemmen tiderne har spillet mest, er en Carl Nielsen plade hvor der sidst på side to er nogle brudstykker fra 'the Aladdin suite'. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at hører mere fra denne suite (i fuld bemandning), hvad skal jeg gå efter (på vinyl)? Den omtalte plade er: Odeon MOAK 7 - Carl Nielsen concerto for violin and Orchestra Opus 33 med Yehudi Menuhin violin og The Danich National Orch. under Mogens Wöldike & Uddrag fra Aladdin Suite med The Tivoli Concert Hall Orch. under S.C. Felumb.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2004 kl. 05:44 | IP-adresse registreret  

Er du da helt bimmer - man har da ikke en SAX stående med Otto - Johannes og David. Er den velholdt og tidlig pres kan du holde med arbejde et år før tiden - men sælg den ikke.

Barbi og DuPre er på min og mange andres top 10 over de bedste plader nogensinde. Sikkert den smukkeste celloplade der er.

Jeg går gerne på opdagelse i din klassiske samling -  men check lommerne inden jeg går 

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2004 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hi Old Aalborg

Tja vi må gøre noget ved det – og da vi holder Midtfyn Festival vel ca. 7 af ugens dage, skulle det kunne lade sig gøre.

Vi har stadig meget forstående naboer, de er dog lidt svære at snakke med da de af eller anden grund altid har vat i ørerne. Men vi har accepteret dem.

Rollationer….kan andet steds se at Sillesen tænker i samme baner, han ser da ellers så ung ud.

Tænker så småt på at få bygget en hifi-rolla, men på denne årstid hvor krokusserne blomstrer, så vælter minderne frem fra dengang jeg kravlede rundt på krotagene og plukkede blomster. Jeg falder i staver – wifi: hvad tænker du på? Hm – jeg kan altså godt lide krokusser – jamen det er da også søde blomster – vi er helt enige. Så lidt confused pt.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Dvs. jeg slipper for at købe nyt og skal bare lære at hører dem jeg har stående

Sax'en flankeres iøvrigt af SAX2398 Otto Klemperer og The Philharmonia Orchestra, Mendelsson 'Italian' symphony og Schumann symph. no. 4 op.120.

Nu kunne det måske være sjovt at hører hvad jeg egen hånd har fundet lytteværdigt i min lille 'kompakte' samling. Der er to plader som altid er dem jeg sætter på når jeg er alene og vil have 'en på opleveren':

Stravinsky 'Le Sacre du printemps', Georg Solti og Chicargo Symph. Orc., Decca 1974 SXL6691.

Carl Nielsen 'concerto for flute and orchestea' Gilbert Jespersen (flute) og DR Symp. Orc. under Thomas Jensen & 'concerto for clarinet and orchestra op.57' Ib Erikson (clarinet) og DR Symph. Orc. under Mogens Wöldike, Decca LXT2979.

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes