Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Acurus P10 RIAA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet denne gamle sag. Søgt lidt på nettet og fundet frem til at man kan stille på 2 ting.

- Gain
37dB, 47dB og 57dB
- Load
fra 25 ohm til 47000 ohm

For at være helt ærlig har jeg ikke den store forstand på hvad DET betyder. Har dog fundet frem til at de fleste MM pick-uper skal instilles til 47k ohm og MC nok til noget andet. Er der nogen som kan forklare hvad det går ud på?
Til top Vis jrask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jrask Besøg jrask's Websted

jrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Kan vist ikke passe at der slet ikke er nogen som kan forklare hvad det går ud på?
Til top Vis jrask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jrask Besøg jrask's Websted

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Gain = Forstærkningen. du har behov for mange dB til en low output MC, få dB til en MM eller high output MC.

Load:
MM belastes som standard med 47000 ohm. Men for MM er det faktisk kapaciteten der afgør frekvensgangen i diskanten.

Low output MC belastes med fra 7 til 500 ohm, evt. endnu højere. Denne loading udgør en elektrisk dæmpning af pickuppens
mekaniske system. Med lav load næsten kortsluttes (overdrivelse fremmer forståelsen) pickuppens spole, så den har svært
ved at svinge i magnetfeltet. Med høj load kan spolen svinge frit. Lidt ligesom en bil, hvor fjedrene virker - men
støddæmperen er gået = en gyngehest. Jeg plejer at belaste med ca. 2 - 2½ - 3 gange low output MC pickuppens
generatorimpedans. Men lytter mig frem. En Ortofon low output MC har ofte en 7 ohm impedans og belastes fint med 20 - 22
ohm. En Denon DL 103 har en 40 ohm impedans (spolen har flere men tyndere viklinger) og belastes fint med ca. 100 ohm.
I mine ører altså. Ved for høj belastning klinger lyden for meget i hele frekvensområdet. Lyder som detaljerrigdom, men
maskerer i virkeligheden detaljerne. Ved for lav belastning dæmpes lyden formeget, og pickuppen spiller ikke så højt. Se evt
denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81989&KW=ul rikmm

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Det bliver rigtig spændende, hvis load kan indstilles i små trin. Har selv glæde af en MC forforstærker, hvor der er 24 impedans
trin mellem 5 og 90 ohm. Så kan man let indstille impedanse = load ved at lytte sig frem.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Link:

http://www.straightwire.de/ross/acurus/p10.htm

du kan også justere kapaciteten til MM PU.

Hvilke PU har du i tankerne?

jrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige afprøvet load = 47K og gain = low på en Ortofon OM30. Synes ikke det lyder rigtigt.

Jeg har også en Rondo Red som har en intern impedance 6 ohm og en anbefalet belastingsmodstand på 10-200. Hvad gør jeg her, den højeste jeg kan sætte er 100 ohm og den laveste 25 ohm. Jeg kan også sætte den til 330, 1k også selvfølgelig 47K ohm. Og tusind tak for responsen.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

OM30: se på ortofonens datablad, hvilken kapacitet der skal belastes med

Red: 25 ohm. Med mindre du syne s10 ohm lyder bedre.

jrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen. Håber jeg kan betale tilbage en anden gang. Mht. OM30, så lyder den meget bedre nu. RIAA'en har stået ubrugt i længere tid og jeg tror at den skal bruge lidt tid til at varme op. Den lød lidt metalisk i starten.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

jrask skrev:
Tak for hjælpen. Håber jeg kan betale tilbage en anden gang. Mht. OM30, så lyder den meget bedre nu. RIAA'en har stået ubrugt i længere tid og jeg tror at den skal bruge lidt tid til at varme op. Den lød lidt metalisk i starten.

Husk, at en P10 skal stå tændt ALTID! Og der er naturligvis heller ikke en on/off-knap på apparatet.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes