Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Vinyl skade (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg venter staaadig med længsel på min pladespiller. Men LP'erne vælter ind med posten. Jeg vil indkøber nemlig nogle af min farvorit plader fra slut 60'erne og 70'erne som jeg kun har på CD. Der er selvfølgelig lidt slidtage på de gamle plader, men lidt knas er fint med mig. De er generelt pæne, dem jeg finder. Men tjek lige denne skade på "Bitches brew" for det ser ud som om den sorte lak er slået af. Jeg kan se riller nede i det grå. Det ville kunne høres naturligvis og det er okay. Men vil den kunne afspilles uden at pickupen hopper/ skøjter? Er skaden for stor? Eller vil det bare give lidt knas et par sek? Hellere kassere en brugt plade end hærge en PU til 1000 kr. Men hvad siger I erfarne vinyl ejere?

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
Er skaden for stor? Eller vil det bare give lidt knas et par sek?

Hvis skaden føles som den ser ud, dvs. noget man kan mærke "bare sådan", så må du ikke sende pickup'en ud i det farvande.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 24 Marts 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Tak for det. Så dør den plade. Ja,ja.. hvor der handlers der spildes

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
Tak for det. Så dør den plade. Ja,ja.. hvor der handlers der spildes

Nemlig og der er meget sort guld derude til meget små penge.

Prøv iøvrigt de lokale kræmmerhaller hvor prisen typisk er 10,- pr plade. Det er en fornøjelse at bladre løs og finde sine favoritter til hvad der kan betragtes som ingen penge

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Nu er Bitches Brew jo Miles første plade hvor han eksperimenter med elektronisk jazz så måske du slet ikke lægger mærke til det 

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Kunne det bare være at den gråmelerede vinyl har undgået den sorte indfarvning i den plet?

Så pladen faktisk er OK?
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 24 Marts 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Kunne det bare være at den gråmelerede vinyl har undgået den sorte indfarvning i den plet?

Så pladen faktisk er OK?
Nej desværre, jeg har haft den henne i sollyset. Der er en lille fordybning. Nu vi er ved det. Hvornår er en skade for stor. Jeg har som sagt fået fat i nogle rimeligt gode eksemplarer, alderen taget i betragtning. Men der en LP mere fra '77 hvor der er to hvide ridser på tværs af et track (ca. 4 min). Dem kender I sikkert. Det kan Pickuppen godt klare eller hvad?

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
ulrikmm skrev:
Kunne det bare være at den gråmelerede vinyl har undgået den sorte indfarvning
i den plet? Så pladen faktisk er OK?
Nej desværre, jeg har haft den henne i sollyset. Der er en lille fordybning.
Nu vi er ved det. Hvornår er en skade for stor. Jeg har som sagt fået fat i nogle rimeligt gode eksemplarer, alderen
taget i betragtning. Men der en LP mere fra '77 hvor der er to hvide ridser på tværs af et track (ca. 4 min). Dem kender
I sikkert. Det kan Pickuppen godt klare eller hvad?

Hej

Det er lidt svært at svare på når man ikke kan se hvor dybe ridserne er. Hvis det kun er på overfladen har det mindre
betydning men er de der imod dybe så pickup'en ikke kan spore er det straks mere problematisk.
Hvis du køber mange second hands LP'er vil jeg foreslå at du køber en billig Numark eller Vestax pladespiller til at
testkøre tvivlsomme plader på.

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 24 Marts 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Svend88 skrev:
ulrikmm skrev:
Kunne det bare være at den gråmelerede vinyl har undgået den sorte indfarvning
i den plet? Så pladen faktisk er OK?
Nej desværre, jeg har haft den henne i sollyset. Der er en lille fordybning.
Nu vi er ved det. Hvornår er en skade for stor. Jeg har som sagt fået fat i nogle rimeligt gode eksemplarer, alderen
taget i betragtning. Men der en LP mere fra '77 hvor der er to hvide ridser på tværs af et track (ca. 4 min). Dem kender
I sikkert. Det kan Pickuppen godt klare eller hvad?

Hej

Det er lidt svært at svare på når man ikke kan se hvor dybe ridserne er. Hvis det kun er på overfladen har det mindre
betydning men er de der imod dybe så pickup'en ikke kan spore er det straks mere problematisk.
Hvis du køber mange second hands LP'er vil jeg foreslå at du køber en billig Numark eller Vestax pladespiller til at
testkøre tvivlsomme plader på.

Lyder som en god idé min svigerfar har en gammel sag stående han ikke bruger. De får lige et test spin begge to næste gang jeg er forbi

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 24 Marts 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Hvis skaden føles som den ser ud, dvs. noget man kan mærke "bare sådan", så må du ikke sende pickup'en ud i det farvande.
Jeg prøvede lige "tricket" at køre fingeren let hen over "Bitches brew" og kunne nemt mærke den lille fordybning. På den anden LP med de to tvær ridser kunne jeg ikke mærke noget. Så den er sikkert ok bortset fra at det vil give nogle små klik de 4 min nummeret varer. Men spiller den lige på en gl. pladespiller først. Jeg fandt en anden brugt columbia udgave af "Bitches Brew" online, så nu håber jeg den er ok. Ellers kunne det jo være 2 dobbelt LP'er kunne blive til en god. Jeg er ret vild med den plade og den CD udgave jeg har yder ikke musikken retfærdighed.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
Jeg prøvede lige "tricket" at køre fingeren let hen over "Bitches brew" og kunne nemt mærke den lille fordybning.

Problemet her er at det ikke blot er en ridse (som man også af og til kan føle med en negl), men at det er et decideret hul, hvor der måske slet ikke er spor i. For det første vil nålen hoppe ned, men når den så skal op kan man måske være uheldig at nålen hænger i - og så er det en død pickup. Desuden har nålen slet ingen vægge at læne sig op ad, så den ville garanteret miste fodfæstet helt.

Svend88 skrev:
På den anden LP med de to tvær ridser kunne jeg ikke mærke noget. Så den er sikkert ok bortset fra at det vil give nogle små klik de 4 min nummeret varer. Men spiller den lige på en gl. pladespiller først.

Ridser plejer som regel ikke at betyde noget, men det er altid godt lige at se dem an hvis de er så tydelige. Der skal alligevel en del til at lave en dyb ridse, men det er noget helt andet hvis nogen har leget med hobbykniven

Svend88 skrev:
Jeg fandt en anden brugt columbia udgave af "Bitches Brew" online, så nu håber jeg den er ok. Ellers kunne det jo være 2 dobbelt LP'er kunne blive til en god. Jeg er ret vild med den plade og den CD udgave jeg har yder ikke musikken retfærdighed.

Sammenstykning af flere eksemplarer kan føre til et perfekt eksemplar, det har jeg benyttet mig af en enkelt gang.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2010 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Svend88 skrev:
På den anden LP med de to tvær ridser kunne jeg ikke mærke noget. Så den er sikkert ok bortset fra at det vil give nogle små klik de 4 min nummeret varer. Men spiller den lige på en gl. pladespiller først.

Ridser plejer som regel ikke at betyde noget, men det er altid godt lige at se dem an hvis de er så tydelige. Der skal alligevel en del til at lave en dyb ridse, men det er noget helt andet hvis nogen har leget med hobbykniven

For i øvrigt... Du skriver at de to ridser er hvide... Er det nu også ridser? Eller er det nogle brede spor som er hvidlige i det? Jeg har selv været ude for en LP hvor der var sådan nogle, men det er blot en misfarvning - det kan ikke høres. For mit vedkommende drejer det sig om en Cisco udgave af Tsoyoshi Yamamoto's Midnight Sugar.

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 25 Marts 2010 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Ja jeg tror det er ridser men ikke dybe. Mener også at huske at det ikke er noget PU'en ikke kan klare og det bare giver nogle små klik når PU'en kører hen over.

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Hjæææælp.... Jeg har havde sidste år, en pladespiller stående i et vindue (ca. 1 ugs tid) under en om-maling/-møblering af stuen, da jeg skulle sætte den på plads igen, så jeg til min store rædsel at der havde ligget en Lp på (2. Lp af "Jazz at the pawnshop"), og at den har "slået" sig. dvs. der er kommet en stor bule i den. Ved nogen herinde om dette kan rettes ud evt. ved at varme den op igen, og sætte den under pres. Jeg formoder at det er sollys der har haft sin indflydelse her. Hjææælp

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

RiverKing skrev:
Hjæææælp.... Jeg har havde sidste år, en pladespiller stående i et vindue (ca. 1 ugs tid) under en om-maling/-møblering af stuen, da jeg skulle sætte den på plads igen, så jeg til min store rædsel at der havde ligget en Lp på (2. Lp af "Jazz at the pawnshop"), og at den har "slået" sig. dvs. der er kommet en stor bule i den. Ved nogen herinde om dette kan rettes ud evt. ved at varme den op igen, og sætte den under pres. Jeg formoder at det er sollys der har haft sin indflydelse her. Hjææælp

Ja, sollys kan have den virkning, jeg har selv prøvet det  Og så endda en Jazz at the Pawnshop...

Jeg mangler selv at få det afprøvet, men skal snart have det gjort - jeg har på det seneste haft fingrene i et par stykker i min samling med sådan en skade. Jeg har læst at man tager to glasplader, sørger for at de er helt støvfri, og lægger pladen imellem. Ind i ovnen med det, 60-65 grader, så går der måske en halv times tid, så skulle den være flad igen.

Du kan også købe en decideret maskine der kan det, vist nok fra Clearaudio... Formedelst en 3.000 Euro

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 25 Marts 2010 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Du kan også købe en decideret maskine der kan det, vist nok fra Clearaudio... Formedelst en 3.000 Euro
Man ka' dælm'e få mange plader for 3000 Euro.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2010 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
Wymax skrev:

Og så kan du rette de skæve ud med denne fine dyre maskine

http://www.htfr.com/more-info/MR180064

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Svend88 skrev:
Wymax skrev:

Og så kan du rette de skæve ud med denne fine dyre maskine

http://www.htfr.com/more-info/MR180064

Ja det går en del plader på disse beløb...

Er der mon nogen brugere herinde, der har invisteret i en sådan fætter, som man kunne "leje" sig ind på ??? Det må der da næsten være et markedet for...

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2010 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Ja, sollys kan have den virkning, jeg har selv prøvet det  Og så endda en Jazz at the Pawnshop...

Måske er den bare ekstra følsom...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2010 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

RiverKing skrev:
Wymax skrev:

Måske er den bare ekstra følsom...

Du er måske inde på noget! Min plade i sollys var Joni Mitchell's Don Juan's Reckless Daughter - og det er også en dobbelt LP!! Solen går simpelthen målfast efter 2LP'ere

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes