Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: platform og SONOS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Web01
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Har fået fat i en sonos, og denne dims er i sig selv nem at have med at gøre. Da jeg også bruger en ipod classic, har jeg indtil videre forsøgt mig med itunes som platform for ikke at have musikken til at ligge og fylde. Men så har jeg ikke nogen album art på sonos´en. Har desuden prøvet scripts fra sonos hjemmeside- uden held.

Er der nogen, herinde der har erfaring med nogle af de andre platforme ex mediamonkey eller andre. Når de kombineres med SONOS, ipod og NAS(netgear duo).

Det er vigtigt at der er nemt for en ikke rutineret computerbruger, og at det lyder godt.

alle inputs er mere end velkomne

med venlig hilsen Michael

Til top Vis Web01's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Web01

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med platform?

Som udgangspunkt bruges Sonos med "Sonos Desktop Controller", med en af deres controller'e eller med Ipod Touch/Iphone+remoteApp.
Som musikbibliotek bruger du enten en mappe på computeren eller på en NAS (som du (og jeg)) og vælger musikken via de nævnte controllere.

Hvor kommer Itunes eller Mediamonkey ind i billedet, hvilken Sonos har du (ZP90/ZP120/etc.) og hvad styrer du det med?

Mvh Thomas
Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

Web01
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Jeg bruger en ZP90 en CR200 controller og en NAS(netgear duo). Men da jeg også bruger en Ipod classic på farten, kunne jeg godt tænke mig, at bruge Itunes så jeg undgår at have musikken liggende i flere formater, men så kan jeg ikke vise album art på min controller eller i desktop controller. Og det er meget vigtigt for konen 

Men synes at have et at mange herinde er glade for mediamonkey, som jo også kan bruges til Ipoden. Så jeg er selvfølgelig også interesseret i erfaringer med dette.

Hvis der nogen der bruger Itunes med SONOS og har fundet ud af at overføre album art til controlleren hører jeg også gerne om det.

mvh Michael

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår satdig ikke   - hvad mener du med at bruge Itunes sammen med Sonos? Hvad har de to med hinanden at gøre?!
Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

Web01
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Thomas

Jeg skal jo bruge et program til at rippe mine cd´er og til at organisere mit bibliotek. Og da jeg til daglig bruger en Ipod når jeg cykler, er det jo oplagt at bruge itunes-platformen, hvis ikke det havde været for de probler jeg har skrevet om tidligere.

Hvad bruger du til at rippe med? og har du album artpå din controller?

mvh Michael

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Arh - så forstår jeg, hvad du mener 

Reelt er det jo uden betydning, hvilket program du bruger til at rippe dine cd'er med. Som du siger, at det jo oplagt at bruge Itunes, hvilket heller ikke burde skabe problemer.

Jeg bruger DbPoweramp, da jeg synes, at giver flere muligheder end Itunes (man kan nemmere redigere filformat, compressionsrate, Id3tags og albumart med DbPoweramt). Jeg Ripper både en Flac-version, som lagres på min ReadynasDou til Sonos'en og en Mp3-version, som lagres på min computer til Itunes/Ipod (jeg har 2x1TB på nas'en og går ikke mega meget op i lydkvaliteten på Ipod'en, så plads er ikke et problem).

Hvilket format Ripper du til? - hvis du kun vil have dem liggende i ét format, er det jo væsentligt, at det er et format, der understøttes af både Sonos og Apple (Mp3/Alac/Aiff/evt. andre) samt at formatet understøtter Id3tags.

Jeg bruger Ipod Touch med RemoteApp til at styre Sonos og erfarede, at nogle albums ikke blev vist med albumart på Ipod-remoten, men blev vist via computerens Desktop Controller. Jeg fandt så via Sonos' FAQ ud af, at RemoteApp til Ipod/Iphone ikke understøtter albumart, der fylder mere end 250kb. Jeg ved ikke, om der er nogen begrænsning, når man bruger CR200.

Mvh Thomas

Edit: det slår mig, at de gange jeg har brugt Itunes til at rippe med, har den ikke lagret albumart i Id3tag'et - måske det er problemet... Det var også en af grundende til, at jeg gik over til DbPoweramp!

Web01
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. Jeg tror du ret i, at der er en begrænsning i album art it til opløsning på skærmen på controlleren. DOg har jeg heller ikke album art på desktoppen.

Grunden til at jeg at fisker lidt efter erfaringer, er vel min egen dovenskab, da jeg lige nu ikke har rippet mine cd´er igen efter en geninstallering af min laptop. Så jeg ville jo helst nøjes med at rippe en enkelt gang

Hvordan er brugervenligheden af dbpoweramp og lydkvaliteten.

mvh michael

Ps:Jeg skal lige forstå det rigtigt, ripper du kun én gang via DbPoweramp og bruger det til at konvertere filerne til din ipod?

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Puha - surt at miste det hele, fordi man ikke har taget backup 

Jeg vil helt klart anbefale DbPoweramp! Det er ikke særligt "flashy" eller smart at se på, men det virker rigtigt godt! Som udgangspunkt kan man vælge mellem Mp3, Flac, Apple Lossles (Alac) og Wav - hvis det ikke er tilstrækkeligt kan yderligere codecs downloades gratis. Man kan vælge mellem flere grader af kompression/lydkvalitet indenfor de forskellige formater. Der er mange muligheder for at vælge, hvordan man vil have filerne navngivet.
Endelig finder den selv information til langt de fleste cd'er,  Dvs Kunstner, album, tracks etc. + albumart via flere forskellige databaser.
Under rip'ningen kontrollerer den også resultatet ved at sammenligne med en database over samtlige andre rip, som andre har gjort af samme cd via DbPoweramp, for at være sikker på, at det bliver en nøjagtig kopi - altså er lydkvaliteten vist så god, den kan blive afhængig af det valgte format.

Programmet kan downloades som en gratis 30-dages trialversion - derefter skal der betales nogle dollars for en licens. Jeg mener at det svarede til 200,- kroner, hvilket jeg synes er godt givet ud ift. den brugervenlighed og alsidighed, som programmet tilbyder!

Jeg ripper først en FLAC-version direkte til min USB-harddisk og dernæst en Mp3-version til en mappe på computeren. Det synes jeg er nemmest, når det drejer sig om de 1-5 nye cd'er, jeg indimellem tilføjer til samlingen.
Skal man, som du, til at rippe hele samlingen, vil jeg foreslå dig at rippe det hele i Flac og derefter bruge "batch-converteren" til at lave en Mp3-version af samlingen. (hvis du altså vil have dem liggende i både Flac og Mp3 som mig )

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes