Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 09:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Indbygningshøjttalere - Placering? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chucara
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at renovere hus, og i den forbindelse vil jeg gerne have sat nogle diskrete højttalere op i loftet.

Jeg regner med at købe en Sonos ZP120, som forhåbentligt kan trække zonen, der består af ca. 60 kvm køkken/alrum og stue (et stort rum).

Mine spørgsmål er:

1. Jeg regner med at der skal være 2 sæt højttalere så lyden bliver nogenlunde jævn uanset om man er i køkkenet eller stuen. Men hvordan placerer man disse, hvis det skal være stereo? Køber jeg udelukkende enheder med stereo indbygget, skal jeg sætte en venstre og en højre i hhv. stuen og køkkenet, så at jeg ikke kun får venstre kanal når jeg sidder i stuen, og højre i køkkenet.

2. Jeg er ikke super kræsen, da det primært er "køkken/dagligdags" højttalere. Men hvad skal jeg vælge? Jeg har ingen anelse om hvilke mærker er gode. Mine søgninger på nettet har ført mig til disse højttalere:

- Canton Inceiling 800 (til ca. 1400 i Tyskland for 2 stk.)
- B&W CCM618 (til 1498 i Hifiklubben for 2 stk.)

Loftet for et sæt ligger på ca. 2500. Det skal siges, at jeg ikke er super lydenthusiast (endnu?), så mit musik ligger i mp3, og ikke FLAC. Er jeg fint tjent med højttalerene nævnt ovenover?
Til top Vis Chucara's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chucara

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg må være lidt provokerende, er du nok ligeså godt tjent med mono, hvis du alligevel bevæger dig rundt med støvekluden under lytningen... . Men, ellers skal du naturligvis have stereo i hvert rum, hvert rum skal have sin egen venstre & højre kanal. Som du beskriver situationen, gør det ikke noget, at de placeres lidt tæt sammen i hvert rum - ellers bliver lyden lidt mærkeligt splittet, når man bevæger sig rundt.

Bare min mening, selvfølgelig .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Vadsholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 05:49 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige anbefale denne forhandler

http://www.outdoorspeakerdepot.com/

Til top Vis Vadsholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vadsholt

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Hmm - har du overvejet antallet af højttalere?

Stereo er - lidt groft sagt - bedst i trekantopstillinger, dvs lytter og 2 højttalere.

Det du ønsker er en jævn fordeling af lyd i et større område.
En nem måde er 4 højttalere i hvert rum - een i hvert hjørne. Så får du stadig lidt stereoeffekt men en ret jævn fordeling (som mono lyd)
Hvis du ser installationer i svære rum, vil du ofte se et ganske stort antal højttalere - til gengæld kan de være særdeles små

Det vigtige er at du gør dig klart at du ønsker en jævn lydfordeling og f.eks ikke et fantastisk perspektiv - det sidste er f.eks ikke så nemt med en loftmontering - og slet ikke med mange højttalere. Mono kan sagtens være en god løsning, men prøv lige med 4 højttalere først.

Jeg skal ikke trætte dig mere - mit råd vil være at du skal sætte 4 højttalere i hvert rum.

god fornøjelse - hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Chucara
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hmm.. Jeg kan snildt overleve, at det ender i mono.

Jeg var måske ikke helt klar i mæglet, men jeg har ét stort rum, der indeholder køkken/alrum og stue. Dette ene rum er på ca. 60 kvm. Det er nogenlunde firkantet, så jeg tænkte, at hvis jeg placerede en højttaler i hvert hjørne, med højre kanal på samme væg ved siden af hinanden, ville det give en nogenlunde jævn lyd samt separation af kanalerne.

Altså i "tegningen" nedenunder ville 2 og 4 være højre, og 1 og 3 venstre. Mono er som sagt også en mulighed, men jeg kan ikke helt gennemskue hvad det ville betyde for lyden. Mono vil vel basalt set svare til at have to højttalere i hvert hjørne, ikke? (Altså holde kanalerne tæt på hinanden).

Kode:

|        |
|        |
|        |
|3      4|

Vadsholt: Tak for tippet, omend jeg stadig er blank på hvilke højttalere jeg skal købe.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 03:18 | IP-adresse registreret  

Hvis rummet er aflangt (som tegnet) vil de give god mening med højre på 2 og 4 og venstre på 1 og 3.

Forstærkeren er kun beregnet til et sæt højtalere. Du skal derfor være lidt opmærksom på modstanden i højtalere. Det vil nok være en fordel med 6-8 Ohm højtalere, så de kan sættes i parallel.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Chucara skrev:

Jeg var måske ikke helt klar i mæglet, men jeg har ét stort rum, der indeholder køkken/alrum og stue. Dette ene rum er på ca. 60 kvm. Det er nogenlunde firkantet, så jeg tænkte, at hvis jeg placerede en højttaler i hvert hjørne, med højre kanal på samme væg ved siden af hinanden, ville det give en nogenlunde jævn lyd samt separation af kanalerne.

Det kan ikke gå helt galt

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Når du skriver i loftet, så skal du lige være opmærksom på at der skal et kabinet bagved ”dette hjælper for lyden, men også brand sikring” derudover skal du også lige være opmærksom på, at hvis du bare skære et hul i loftet går din damp spærring i fløjten.

Chucara
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen allesammen. Jeg placerer dem som jeg havde tænkt fra starten.

CPH-R: Det er i etageadskillelsen, så dampspæren er intet problem. Mht. brandsikring kigger jeg på det når jeg kommer dertil. Men tak for tippet!

Knolden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Maj 2010 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Hej,

jeg står i præcis samme situation,  har dog 2 rum på hhv. 25 og 38 m2.

Jeg har planer om at sætte et sæt i hvert rum, og styre hvert sæt med hver sin ZP120.

Har du fået dit sat op?

Jeg kan heller ikke rigtig finde ud af, hvilke loft-højttalere jeg skal bruge. Faldt også over Canton inceiling 800, som ser rimelig ud til prisen. Men kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har erfaringer med disse som alm. musik-højttalere og ikke som baghøjttalere.

Til top Vis Knolden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knolden

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 20 Maj 2010 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

tjek også www.monacor.dk de har et stort udvalg af loftmonterede højtalere samt et system som kaldes 100volt (noget med at optransformere højtalersignalet til 100V og ved højtaleren, bliver det nedtransformeret. fordelen er at man kan bruge lange og tynde ledninger
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes