Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: AVR anno 2004 vs. NAD anno 1988? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 April 2010 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hej alle :)

Dette er nok et forum, jeg kommer til at involvere mig i, men først har jeg bare et enkelt spørgsmål.

Da jeg var ung og dum, syntes jeg, det var smart at købe en Denon AVR-1906 7.1-kanaler surround-receiver (i Hi-Fi Klubben, ca. 2004-05). Nu har jeg imidlertid fundet ud af, at det eneste, der betyder noget for mig, er stereo-lyd i så høj kvalitet, som min økonomi tillader. Dvs. musik.

Mens jeg sparer op til en NAD C375BEE har jeg fået mulighed for at bytte min surround-receiver fra 2004 til en NAD forforstærker (1240) plus effektforstærker (2240PE) fra omkring 1987-89. Hvad er jeres mening om den ordning? Vil jeg få bedre lyd ud af den ældre NAD-kombi end ud af mit nyere anlæg med syv overflødige kanaler?

Mine højttalere er et par B&W DM602-S3 reolhøjttalere, som jeg har stående på fødder i et lille rum. Min plan er at supplere højttalerne med 10" subwooferen fra samme serie, da jeg synes, de mangler bund, og min musik ofte har en del materiale under 45 Hz - men manglen på bas, kan måske skyldes min nuværende forstærker?

Tak for hjælpen! :)
Til top Vis dalgard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalgard

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 April 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nyligt sammenlignet min NAD216THX (den er nok fra omkring 1992) med effektdelen i en onkyo receiver til 15000 (vi brugte pre-out fra receiveren). Der var generel enighed blandt de tilstedeværende om at lyden var væsentligt bedre på NAD'en, som kan fås brugt til 1500-2000 kr.

Ved samme lejlighed sammenlignede vi DacMagic med digitalindgangen på receiveren. Igen var DacMagic klart bedre. Jeg har set lignende observationer om andet udstyr her, så jeg tror det er generelt at stereo er klart bedre end surround i samme prisklasse og ofte bedre end væsentligt dyrere surround.

Jeg kender ikke den receiver, du nævner, men hvis den ikke er væsentligt dyrere end NAD'en var dengang er der gode chancer for at du får bedre stereo med NAD.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 April 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Jeg skaffede mig af med en gammel denon pma920 og købte en avr 3802, det var også rigtig fint mht surround men mine cd'er
lød bare ikke rigtigt længere Nu står der så en gammel denon pma1560 ved siden af min surround forstærker og det er
altså bare noget andet med de gamle stereo forstærkere kan kun give dig ret.

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 April 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej jeg lavede faktisk det samme nummer som dig jeg købte også surroundreciver det var jo noget vældigt noget den kunne jo det hele det var lige før den kunne lave kaffe også. Men fandt jo så ud af at jeg egentlig ikke brugte det der snurrerundt halløj det var mere musikken der betød noget Jeg har så lige fået skiftet min snurrerundt fætter ud med en forforstærker så nu kan vi høre musik som det skal lyde der er alt for meget tab i en surroundreciver så nyd du bare dit Nad setup 
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 April 2010 kl. 03:18 | IP-adresse registreret  

Fedt, tak for de gode svar. Har gået og tænkt meget over, hvad der er sket med udviklingen af generelle komponenter siden sidst i firserne - er der nogen, der kan kommentere på det? Hvad ville forskellen være mellem en budgetklasse NAD (f.eks. C326BEE) fra i dag og én i samme klasse fra for tyve år siden?
Til top Vis dalgard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalgard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes