Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 18:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Theobroma (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Så er det tekniske design på mine nye højttalere færdig !

Navnet er THEOBROMA !

Idéen med dette projekt var at bygge en lille højttaler hvor tingene blev prioteret på en ny måde. Resultatet blev en 2 vejs, med en 8" bas + en 30mm dome og et delefilter som er så simpelt som muligt. Kabinettet er lukket ( tro nu ikke at det betyder at der ikke komme bas ud af disse små æsker ).

Hvad er det så der er nyt ? jaee.... ingen ting ! .....og dog.... Det er sammensætningen der er "ny". Trykkammer kabinettet er efter min mening den eneste vej til en dyb og vel opløst bas. For at bassen skal blive god kræver det at Qts kommer langt under 0,7. Det lave Q gør også at bassens afrulning passer bedre til det naturlige "roomgain". Den 30mm diskant dome har en lav egenresonans, høj følsomhed og kan tåle masser af effekt. Delefileret er af 1. ordrens typen, dog HELT uden brug af kondensatorer ! Min påstand er at alle typer kondensatorer har en "egen lyd", desuden er igen forstærkere glade for kapacitive belastninger ( prøv bare at se hvordan et firkant signal ser ud når udgangen er belastet med 8 ohm + 1-2 uF ). "Manglen" på kondensatorer giver diskanten en opløsning som er fri for kunstige til sætnings "stoffer".

Hvordan spiller de så ? Jaee.... efter min mening SUPER ! Opløsningen er helt i top, alle detajler slipper uskadt igennem, fra top til bund. De afslørre nådesløst foreskellene på indspilninger, når informationen på disken er i orden kommer den ud af højttalerne som sød musik, hvis den ikke er i orden så.... går der ca. 5 sek før man får lyst til at skifte til den næste skive.

THEOBROMA synes jeg er et godt eksembel på at man kan nå langt ved IKKE at bygge højttalere "efter bogen". Selvfølgelig står der en hel del teori i disse bøger man skal vide, man skal bare passe på man ikke forelsker sig i en bestemt måde at gøre tingene på.

Disse højttalere er prototyper, derfor forbliver tegninger, diagrammer etc. "hemmelige". Ja men hvorfor så dette  indlæg ? For at vise at en højttaler kan bygges på mange forskellige måder, og at man ikke skal skue hunden på hårene.

Hilsen LAST

 



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1197
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Det lyder da spændende. Er det noget du har tænkt dig at masseporducere til nøje udvalgt københavnere  siden du holder "opskriften" hemmelig, eller hur?

MVH Obi.



__________________
Til top Vis obi jon kenobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af obi jon kenobi
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1728
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Yderst spændende projekt.

Ideen med at tilpasse højttalerne til rummet er noget af det helt rigtige efter min mening - og det kan der komme noget særdeles godt ud af.

Er det sådan, at enhederne også er "hemmelige", eller vil du fortælle, hvad du har benyttet?

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Masseprodution bliver det nok ikke til, jeg satser mere på at levere dem pr bestilling. Prisen ligger dog ikke helt fast endnu og kommer meget til at afhænge af hvilken finis man ønsker kabinetter i.

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hej Aksa

Ja enhederne er også hemmelige !. Mange tror desværre at lyden fra en højttaler kun kommer fra de valgte enheder, og derfor ikke gider lytte til andre end lige den type eller mærke som de tror en den eneste ene.

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1728
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej Aksa


Ja enhederne er også hemmelige !. Mange tror desværre at lyden fra en højttaler kun kommer fra de valgte enheder, og derfor ikke gider lytte til andre end lige den type eller mærke som de tror en den eneste ene.


Hilsen LAST



Ja, sådanne personager findes der desværre en del af. Og du har fuldstændig ret - en højttaler er faktisk en meget kompleks størrelse, hvor enhederne kun udgør en del af det samlede hele, også hvad angår lyden

Jeg kan helt klart sige, at jeg bestemt ikke hører til dem, der på forhånd afviser noget p.g.a. denne eller hin komponent. For mit vedkommende drejer det sig om lyden. Og så er det principielt ligegyldigt, hvordan den genereres (dvs. hvilke komponenter, der indgår for at få den specifikke lyd frem).

Det var såmænd ren nysgerrighed - og for at få et vist billede af, hvordan dine "børn" mon lød. Jeg har gennem årene lyttet til et meget stort antal enheder i et stort antal konfigurationer, så enhederne ville give mig et fingerpeg. Det skal dog tilføjes, at billederne allerede har givet mig nogle ideer ... (ikke om lyden, men om enhederne)

Det er selvfølgelig helt OK, hvis du vil holde data for dig selv, men det mindsker naturligvis værdien af din tråd for os andre.

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hej Aksa

Tråden er tænkt som inspiration til alle dem der kan lide DIY. Det er mit indtryk af mange desværre ikke er kreative/modige nok til at gå andre veje end de store producenter. Hvis man kikker på de højttalere man kan købe her i Danmark er der ikke stor forskel på deres opbygning. Jeg håber dog på at denne tråd kan give folk mod til at prøve noget nyt, både når det gælder selvbyg og indkøb af nyt udstyr.

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

8" kender jeg ikke, men disken lugter af dt-300 fra monacor.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 14 Marts 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Nu handler tråden jo ikke lige frem om hvilken type dit eller dat der er brugt, men om at bygge på nye/andre måder !! Hvis man ikke er tilfreds med det udstyr der kan købes, hjælper det jo ikke hvis man selv bygger efter de samme principper. Vil man opnå et andet resultat, må man gøre tingene på en anden måde.

Mine nye HT'er løser ikke alle de problemmer man løber ind i når man vil opbygge en ny højttaler fra bunden, men jeg har prøvet at træffe mine valg efter at gøre så lidt skade på signalet som muligt. At konstruktionen endte med at være så simpel som den er var ikke et mål, men resultatet af de valg der blev taget under vejs.

Jeg kan godt se der sjove ved at clone den ene eller anden højttaler, man skal bare ikke regne med at få et resultat der ligger langt fra det der kan købes ( dog kan prisen blive en helt anden ).

Så til alle de konstruktører der sidder rundt omkring: Prøv at gøre tingene på en ny måde, der er masser af muligheder !

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 14 Marts 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

 

  Det er da en spændende konstruktion. Jeg kan ikke være mere enig i

  at det skal være et lukket system med et lavt Q. Held og lykke med

  projektet, det ku så være sjovt vis de er så gode at de bliver klonet .

  MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 14 Marts 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

I dag har mine nye højttalere haft besøg af en Musical Fidelity A100 og et andet sæt HT kabler. Formålet med besøget var at teste om den noget mindre forstærker kunne drive THEOBROMA'erne, da deres følsomhed ligger på ca. 82-83 dB. Højttalerne skulle også prøve at vise forskellen på det andet kabel og mine egne Supra PLY.

Lad det være sagt med det samme at de ca. 50w som A100'en kan levere ikke helt er nok til Højttalerne. Det var dog ikke noget problem at spille højt nok, men forstrækeren havde slet ikke den samme kontrol over musikken som min Rotel RB-991 har. Det var især bunden der led under den manglede effekt. Højttalerne viste meget klart, at der på alle områder var meget stor forskel de to forstrækere. Højttalerne beholdte dog deres evne til at vise at der kan være stor forskel på indspillinger. De viste også meget tydeligt forskellene på de to kabel typer.

Det har været sjovt til prøve noget andet udstyr sammen med højttalerne og de har bevist at de med lethed afsløre ændringer i anlæget.

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1728
Sendt: 14 Marts 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej Aksa


Tråden er tænkt som inspiration til alle dem der kan lide DIY. Det er mit indtryk af mange desværre ikke er kreative/modige nok til at gå andre veje end de store producenter. Hvis man kikker på de højttalere man kan købe her i Danmark er der ikke stor forskel på deres opbygning. Jeg håber dog på at denne tråd kan give folk mod til at prøve noget nyt, både når det gælder selvbyg og indkøb af nyt udstyr.


Hilsen LAST



Jeg kan igen kun være enig med dig i kommentarerne om de store producenter.

Gennem årene er mit eget system såmænd også blevet mere og mere selvbyg. Mine Equilibrium højttalere er konstrueret uden egentlig hensyntagen til pris på enheder osv., men netop ud fra det princip, at de skulle passe i mit lytterum (som i parentes bemærket er ca. 45 kvm., hvilket stiller en del krav). Alle forstærkere er selv/medbyg af den ene eller anden slags, heraf et ICEpower 500 modul til at drive bassystemet, som ikke er en subwoofer, men et ægte bassystem, der i øvrigt er integreret i højttaleren og ikke står og glaner som en dum kasse et eller andet sted på gulvet.

Bassystemet er i øvrigt også en lukket konstruktion, men i stedet for meget lavt Q er der benyttet elektronisk delefilter og equalizing.

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 14 Marts 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hej AKSA

Det lyder som et spændende system du har bygget (der skal en hel del til et lytterum på 45 kvm) Din løsning med et "rigtigt" bassytem i stedet for en eller to subwoofer kan jeg kun bifalde (det bliver ikke det sammen). Et par foto af dit system kunne være sjov at se.

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1728
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej AKSA


Det lyder som et spændende system du har bygget (der skal en hel del til et lytterum på 45 kvm) Din løsning med et "rigtigt" bassytem i stedet for en eller to subwoofer kan jeg kun bifalde (det bliver ikke det sammen). Et par foto af dit system kunne være sjov at se.


Hilsen LAST



Jep, det er faktisk ret spændende - og lydmæssigt særdeles vellykket.

Jeg har fotos, men de er lidt voldsomme i størrelsen, så jeg må vist lige have dem nedskaleret lidt, inden jeg smækker dem på, så det bliver ikke lige i dag. Der er selvfølgelig fotos på min hjemmeside, men jeg har valgt ikke at offentliggøre min hjemmesideadresse herinde - synes der kommer lidt for mange trættende kommentarer fra folk, som ikke helt ved, hvad det hele går ud på. Men det er en helt anden snak.

Men jeg kan da fortælle, at det aktive bassystem består af 4 stk. 8" basser i hver side, naturligvis i trykkammer. Frekvensgang ned til 20 Hz inden for 4 dB (nej, ikke +/- 4 dB!), delefrekvens ca. 250 Hz.

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

I dag har mine nye højttalere haft besøg af en Musical Fidelity A100 og et andet sæt HT kabler. Formålet med besøget var at teste om den noget mindre forstærker kunne drive THEOBROMA'erne, da deres følsomhed ligger på ca. 82-83 dB. Højttalerne skulle også prøve at vise forskellen på det andet kabel og mine egne Supra PLY.

Lad det være sagt med det samme at de ca. 50w som A100'en kan levere ikke helt er nok til Højttalerne. Det var dog ikke noget problem at spille højt nok, men forstrækeren havde slet ikke den samme kontrol over musikken som min Rotel RB-991 har. Det var især bunden der led under den manglede effekt. Højttalerne viste meget klart, at der på alle områder var meget stor forskel de to forstrækere. Højttalerne beholdte dog deres evne til at vise at der kan være stor forskel på indspillinger. De viste også meget tydeligt forskellene på de to kabel typer.

Det har været sjovt til prøve noget andet udstyr sammen med højttalerne og de har bevist at de med lethed afsløre ændringer i anlæget.

Hilsen LAST

Det var godt nok en lav følsomhed der var på de højttalere - jeg kunne forestille mig at det blev et problematisk valg for nogle af de potentielle køber af de ellers fine højttalere. Hvilket prisleje vil du mene at de cirka kommer til at ligge i ?



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Hej Ronin

Ja følsomheden er lav, men en god strømstærk 100w's forstærker skulle nok kunne drive dem. Den lille Musical Fidelity der var på besøg kunne godt trække dem, men der var ikke kræfter nok til at havde fuld kontrol over dem. Jeg regner med at prisen komme at ligge et sted mellem 8 og 10k pr sæt, prisen afhænger dog meget af hvilken kvalitet kabinetterne skal laves i.

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes