| Forfatter |
|
Mathew Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 10 April 2010 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu er jeg tabt lidt bag det her emne. Det er ren nysgerrighed tanker. Jeg bruger lige XTZ som et tilfældigt eksempel, ikke af nogen speciel grund. Lad os sige at; Jeg køber en af deres Intg. forstærkere ( Class-A 100 D3). Jeg køber deres Divine 100.49 HT. Jeg vil gerne gå amok og tæmme dem fuldt ud, og køber derfor 2 stk. af deres effekforstærkere ( AP 100). 1. Spørgsmål Kan jeg overhovedet koble 2 effekforstærkere til den intg. forstærke, således at jeg har en effekt til hver HT og en "Master" forstærker. 2. Spørgsmål Betyder dette så at jeg har 3*110W at gøre godt med, eller "kun" 2*110W fra effekt forstærkerne og at den intg. forstærker bare bliver til en slags signal fordeler til de 2 effektblokke og at man ikke bruger forstærker delen i den? (Dvs. en slags penge ud af vinduet) Kom til at undre mig lidt over det.
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 10 April 2010 kl. 02:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mathew.
Meget simpelt svaret:
1) Ja.
2) Du får "kun" effekten fra AP 100. Brokoblet bliver det så til 1x370W pr side, og D3'er bliver en "signalfordeler" (også kaldet en forforstærker).
Class-A 100 D3 er to ting i én kasse. En forforstærker og en effektforstærker. Disse to dele er forbundet med de bøjler der sidder på bagsiden (Pre Out -> Amp In).
For at koble AP 100 til skal du fjerne disse bøjler og trække kabler fra Pre Out på D3 til indgangen på AP 100.
Med et y-kabel/y-stik vil du dog kunne snyde lidt og bruge både de eksterne effekter OG den indbyggede effektdel. På den måde får du mulighed for at bi-ampe eller evt. sætte et ekstra sæt højttalere til. Vil man gøre dette er det dog en fordel at der er mulighed for at indstille niveau på den eksterne effekt, da de jo helst skal spille lige højt for at højttaleren ikke kommer til at lyde underlig.
Ved man på forhånd at man vil have sådan en flot løsning, ville jeg selv skaffe en dedikeret forforstærker fra starten af (hvilket XTZ ikke laver), købe en billig ekstern effektdel indtil jeg så kan opgradere med en saftig ekstern effektdel (gerne en håndfuld monoblokke).
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
Mathew Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2010 kl. 03:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svaret Stefan, nu forstår jeg konceptet.
Det var nu også bare et eksempel på et setup, nu når de, som du selv kommer ind på, ikke har en forforstærker i deres produktlinje og hvad en intg. forstærker så ville blive i sådan et setup som jeg fremstillede. Hvis man skal have 1 effektblok til kun at føde 1 HT, så skal man ud i monoblokke hvis jeg har forstået det korrekt :)?
Hvad så hvis vi snakker om 1 effektforstærker bare, kan man så, ligesom med 2 effektforstærkere, brokoble den intg. forstærker og effektforstærkeren så de yder det dobbelte, eller vil det igen have den effekt, at det blot er effekt forstærkeren der tager over? (Hvilket jo ville være et idiotisk køb set i lyset af at den intg. forstærker og effektforstærkeren yder nøjagtig det samme antal watt og derfor vil du ende ud med nøjagtig samme mængde watt til HT'erne)
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 10 April 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt du er lidt mere med nu.
Hvis du vil have en dedikeret effektblok til hver højttaler vil du almindeligvis bruge en monoblok. Eksemplet du selv bruger beståer af 2 stk stereoblokke. Disse kan så brokobles og fungere som en mono. Det er dog ikke alle forstærkere der kan brokobles. Det er op til den enkelt producent om den kan det eller ej. Du kan derfor ikke "bare" brokobel den integrede effektdel med mindre funktionen er til stede (og det har jeg aldrig hørt om i en integreret model). Et andet problem i dette tænkte eksempel, er at den integrerede del og den eksterne skal være helt ens for at få ens lyd ud af højre og venstre. Det at de har samme effekt (110W f.eks.) er IKKE ens nok. De skal have samme strømforsyning. Samme signalbehandling. Samme eletrolytter osv. De skal være ENS.
En anden måde at ydnytte den integrede og én ekstern stereo effektblok er hvis højttalerene kan bi-ampes. Så kan du bruge det før-nænvte Y-stik (nogle gange også kaldet et F-stik grundet formen). Med den rette kabling kan du så f.eks. lade den integrerede trække diskant og mellemtone i højttaleren, og den eksterne kan trække bassen.
Hvis du ikke kan bro-koble men stadig har nogle favorit stereo effektforstærkere (og ikke ønsker at bruge den integrerede) samt et sæt højttalere der kan bi-ampes, kan du igen med stikkene dele signalet ud så den ene stereo effekt trækker bunden og den anden trækker toppen. I dette tilfælde behøver de to stereoforstærkere ikke være helt ens. For opstillingen vil stadig gøre at højre side får det samme leveret som venstre side. At den ikke får det samme i top og bund er ikke SÅ vigtigt. Bare du kan justere niveauet på i hvert fald den ene af effekterne.
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
Mathew Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah, jamen se en verden af viden der åbnede sig for mig :) . Jeg siger tusinde tak for de fyldest gørende svar Stefan, det er jo spitzenklassé ;) .
Skulle man ud i et så seriøst anlæg engang ville det nu heller aldrig være XTZ jeg ville vælge, så skulle det være rigtig High Fidelity mærker.
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 11 April 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mathew skrev:
Ah, jamen se en verden af viden der åbnede sig for mig :) . Jeg siger tusinde tak for de fyldest gørende svar
Stefan, det er jo spitzenklassé ;) .Skulle man ud i et så seriøst anlæg engang ville det nu heller aldrig være XTZ jeg ville vælge,
så skulle det være rigtig High Fidelity mærker.
|
|
|
Hvad er et "rigtigt" HiFi mærke? Jeg har intet imod du ikke ville vælge XTZ, men der findes næsten uendeligt mange små
mærker rundt omkring i verden og mange af dem er lige så gode eller bedre end de store. Sammenligner du prisen tror jeg
ikke du skal regne med at få mere lyd ved NAD eller andre store mærker, nærmere tvært imod. Men det kommer jo også
meget an på hvilken lyd man fortrækker. Jeg ville godt have disse XTZ'er fx http://www.xtz.se/se/produkter/hogtalare/divine
|
| Til top |
|
| |
Mathew Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener du helt seriøst at XTZ er et HIGH FIDELITY mærke? .. Nu snakker jeg ikke HiFi, som man måske normalvis forstår ordet, men rigtig High Fidelity, Martin Logan, Pass, Verity, MacIntosh osv. Du ved, mærker i den dur :)
Jeg har aldrig sagt jeg har noget imod XTZ, faktisk er jeg ved at spare sammen til et setup, kun af XTZ (Class-A 100 D3 og 99.36) kun at de ikke er High Fidelity :)
Det er jo næsten som om du tager overstående indlæg personligt, bare fordi jeg ikke siger jeg ville vælge XTZ hvis det kom så langt. Chill out dude!
|
| Til top |
|
| |
madaUlp Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 12 April 2010 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville da helt sikkert mene, at XTZ er et high fidelity mærke.. Ligeså meget som NAD også er det.. Men det er ikke High end (måske med
undtagelse af master serien  )..
De mærker du nævner, Mathew, ville jeg betegne som high end mærker.. __________________ Mvh. madaUlp
|
| Til top |
|
| |
Mathew Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er selvfølgelig hvordan man definere ordet High Fidelity " High fidelity—or hi-fi—reproduction is a term used by home
stereo listeners and home audio enthusiasts ( audiophiles)
to refer to high-quality reproduction of sound [1]
or images.
Ideally, high-fidelity equipment has minimal amounts of noise and distortion
and an accurate frequency response as set out in 1973 by the German Deutsches Institut für Normung
(DIN) standard DIN 45500. This
standard was well intentioned, but only mildly successful in defining
'high-fidelity'. DIN 45 500 approval provided audio equipment buyers
with reassurance that their equipment was capable of good quality
reproduction. In theory, only stereo equipment that met the standard
could bear the words 'hi-fi', but in practice, the term was widely
misapplied to audio products that did not remotely approach the DIN
basis specifications." Vil nu mene at XTZ ikke er i nærheden af "High-quality reproduction of sound" . Der skal vi op i de mærker jeg nævner. Men igen, det er selvfølgelig definér bart
|
| Til top |
|
| |