Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Crossover/lowpass filter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 April 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har lige fået en Azur 550A ind af døren, og den trækker mine Yamaha NS 555...

Syntes det lyder rigtigt godt, men stadigt mangler den lidt bass, der til vil jeg gerne bruge min subwoofer.

Da Azur ikke har en dedikeret bas udgang men kun en Pre out, (som jeg forstår det) sender alt fra 20-22000hz ud, vil jeg gerne lave et line level lowpass filter til forstærkeren til min sub (som ikke selv har noget filter)..

spørgsmålet er bare hvad i vil anbefale, og gerne hvorfor?

1. et passivt RC filter eller LCR filter.
2. et aktivt filter, i så fald hvilken opamp bør bruges og hvor store krav er der til opamp?.

og hvis jeg vil lave simulationer med spice modeller, hvad skal jeg antage indgangs og udgangs impedanserne er?.. udgang 100ohm og indgang 10kohm?..

forstærkeren som driver subben lige nu er en Technics SU-V50..

og hvor meget skal jeg bekymre mig om fasedrejning af signalet?

håber der er nogle der kan komme med lidt hjælp.
Til top Vis Sponkii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sponkii

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2010 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke lige finde oplysninger om Technics SU-V50 og den indgangsimpedans. På den anden side kunne man forestille sig, at i fremtiden vil den blive skiftet ud - måske.

Disse to ting får mig til at anbefale aktivt filter. Så skal du ikke bekymre dig om forstærkeres data. Det skal du, hvis du vælger et passivt filter.

Som regel er pre'ers udgange buffer'et og derfor har en lav udgangsimpedans - dog ingen garantier givet. 100 ohm er fint til simulation, da man i aktive filtre som regel arbejder på et impedansniveau på omkring 10000 ohm - lidt bestemt af kondensatorerne, som i et filter til dette brug - nede i basområdet - vil få ret høje værdier. Men det er så ikke værre end, at man sænker hele niveauet til måske 1000 ohm, og måske for en sikkerheds skyld sætter en opamp som buffer til selve filterkredsløbet.

Og ja, du skal bekymre dig om faseforløbet. IMHO altid.

Og måske skulle du også overveje et passende højpasfilter, så du får en mere kontrolleret overgang fra subber til højttalere - alt efter hvor delefrekvensen skal ligge, og hvordan fase- og frekvensforløb er i bunden på dine højttalere.

Det vil også være en god ide at summe venstre og højre kanal sammen til din ene subwoofer, da du jo kun har én.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

men hvordan kommer jeg fasedrejningen til livs for et aktivt filter ved jeg ændre fasedrej afhængigt af frekvensen, så subwooferen vil jo ikke køre i samme fase som højtalere  over hele området?..

er det kun i krydset at fasen skal passe?..

og det kommer jo yderligere ud af fase når subben står et stykke fra mine højtalere, ca 3½m til venstre for centrum af mine højtalere, der ca står med lidt over en meters mellemrum.

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

En anden ting, hvilke filter topologier vil du anbefale?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Alle filtre ændrer fasen - Punktum. Nogle mere end andre. Så fasedrej i et enkelt filter kan du ikke undgå. Men man skal focusere på det samlede resultat, der kommer ud af det hele:

Første skridt er at bruge filtertyper, der har nul fasedrej i deres arbejdsområde, og som har samme orden. Dette er let for lavpasfiltre, mens de mest brugte højpasfiltre vender fasen i arbejdsområdet, og fasedrejet afhænger af ordenen.

" I just realized . . . "    Dette kan meget vel gå hen og udvikle sig til et regulært kursus i filterteknik. Problemet ligger i, at der findes mange forskellige typer, og at gennemgå dem alle for dig . . . puha, så skal jeg selv til at genopfriske nogle af dem.

Jeg tillader mig derfor at henvise dig til et par steder, hvor du "lige" kan læse lidt op på, hvad du er på vej ind til:

http://www.linkwitzlab.com/filters.htm - edit: Virker fint for mig.
Denne vil give dig indblik i opbygningen af det mest benyttede filtertype, og hvordan du beregner komponentværdier.

http://www.passdiy.com/pdf/articles/phasecrx.pdf
Denne vil også give dig indblik i brugen af aktive delefiltre, men artiklen focuserer på at få total ret fase - min anbefaling.

Der er selvfølgelig en helt anden løsning: En såkaldt "plate amp" med alle de nødvendige indstillingsmuligheder.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

aaa tak for hjælpen.

som jeg sådan udmelbart kan se det gør det ikke så meget at der kommer et fasedrej, men det er mere at det fasedrej der kommer for både hi og low siden skal følges ad..

men kan se at nogle af de filte der bliver lavet minder lidt om det jeg var i gang med at simulere mig til, og et at stykker er mere udvidet, jeg vil lige forsøge mig med nogle simulationer i morgen og få nærlæst lidt mere på artiklen..

det ser også ud som linket til linkwizlab ikke virker..

når jeg har strukket noget sammen vil jeg da lige smide det op.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 April 2010 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Sponkii skrev:
Hej.

..snip..

2. et aktivt filter, i så fald hvilken opamp bør bruges og hvor store krav er der til opamp?.

..snip..

Prøv at se her..
http://sound.westhost.com/project09.htm

Der er både god information, og hvis du vil have noget permanent og nemt at bygge, kan du få tilsendt print.

Jeg har selv de sidste par år haft 2 stk. af disse trillende, og en enkelt vil være perfekt til din opgave

Krav til OpAmp er ikke overvældende, du kan anvende almindelige typer, eller tilslutte dig en eller anden smag og 'præsteskab' helt efter pengepung og ønsket 'stil'

Samt ikke mindst, kan du genbruge filteret med ændringer i mange andre sammenhænge, evt. når du laver ændring af dit udstyr... det hænder jo for selv den bedste af og til

Venlig hilsen
Finn

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:

Prøv at se her..
http://sound.westhost.com/project09.htm

Samt ikke mindst, kan du genbruge filteret med ændringer i mange andre sammenhænge, evt. når du laver ændring af dit udstyr... det hænder jo for selv den bedste af og til

Det ser jo super godt ud, der er lidt små værdier som skal ændres, men det kan jeg nemt lege med selv.. så skal jeg bare have testet lidt, og lavet mig et print :D..

og håber en skønne dag (inden længe at jeg kan få gjort min subwoofer aktiv, det ville være super frækt..)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes