Hej Rinvig
grunden til at du nok ikke har kunnet finde noget entydigt svar, er fordi der pt ikke findes noget facit for hvad der er bedst. det er en subjektiv
holdning...
dog er der fordele og ulemper ved hver af de kabler du spørger om.
optisk er som du selv nævner, galvanisk adskildt fra computeren. dog er lyden i optiske kabler ikke optimale, efter hvad jeg selv har prøvet mig
frem til. jeg har en til tider skinger top og en lidt for tilbageholdende mellemtone. i og med at optiske kabler "konverterer" signalet for at kunne
sende det videre, kunne jeg forestille mig at det introducerer en væsentlig mængde jitter. hvis man ikke ligger inde med en rigtig god clock til at
bearbejde denne jitter, er lyden der kommer ud af højtalerne "forurenet".
coaxialt, skulle efter hvad jeg har hørt være langt bedre til at håndtere signalet da den ikke "konverterer" signalet, men sender det direkte videre
til dac'en. dog er det vigtigt at bruge et fornuftigt kabel med fornuftige stik. især stikkene i sådan et kabel er vist problemet. mange coax kabler
kommer med rca stik, og disse er ikke i 75ohm, som kablet. de eneste rigtige 75ohm's stik er bnc. da impedansen er forskellig kan der i nogle
tilfælde opstå jitter pga nogle reflektioner internt i kablet og stikkene. det er dog ikke så slemt som optisk, efter min erfaring.
usb er så den sidste vi har tilbage. problemet med denne er indtil videre, at de chips der bruges i dac'en ikke har mulighed for at hente et 24/196
signal ud af computeren. dette er der så småt ved at komme. se m2tech hiface. så dette er der løsninger på. et andet problem ved at bruge usb
er at modtageren skal have en asynkron usb-overførsel, således at det er den der er masteren og computeren slaven. ellers vil computeren stå
for at sende signalet videre ti dacen, og da denne typisk har andre opgaver at tænke på kan der opstå forsinkelser og andet. dette gør at signalet
dac'en skal bearbejde mangler informationer da dens buffer ikke er fyldt op, eller i andre tilfælde bliver fyldt for hurtigt op - dette introducerer
jitter.
så vidt jeg kan læse mig frem til rundt på nettet, kan jitter ikke undgåes 100%. hvad der i stedet kan gøres er at man tilføjer en ekstern clock før
dac'en, som bearbejder signalet. signalet der så bliver sendt videre til dac'en er væsentligt renere og det jitter hvad der nu måtte være tilbage,
kan dac'en snildt klare.
så hvad du selv vælger er helt op til dig selv og dine egne preferencer. en billig løsning er som sagt hiface m2tech der kan fåes hos vassagohifi.
hvis du har mulighed for at køre med bnc i begge ender af signalkæden, så gør endelig det. denne m2tech har egen clock plus asynkron usb
overførsel. den koster lidt under 800 kr. hvis du er villig til at bruge flere penge findes der nogle master clock i usa, som skulle gøre et fortrineligt
arbejde.
håber du fik lidt ud af gennemgangen, og at det ikke blev for rodet. hvis jeg har misforstået noget bedes folk venligst rette mig, således at jeg
selv kan udvide min horisont, plus at jeg ikke oplyser noget forkert til andre
mvh
Bonde