Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: USB vs. coax / optisk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ringvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 14 April 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Mine spørgsmål er simple men jeg har ikke kunne finde et entydigt svar.

Er der nogen fordele ved at køre USB istedet for optisk eller coax fra sin PC eller MAC ?

Er USB kun hvis der ikke er digital udgang på computeren  ?

Undgår man jitter hvis man bruger USB ?

Jeg ved at optisk ikke optimalt mht. jitter men man har galvanisk isolering hvilket giver ro i sjælen.

Alle input og erfaringer modtages med åbent sind....

Mvh
Chris

Mcintosh MC275.
Avalon ceramic.
Til top Vis ringvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ringvig

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 April 2010 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Hej Rinvig

grunden til at du nok ikke har kunnet finde noget entydigt svar, er fordi der pt ikke findes noget facit for hvad der er bedst. det er en subjektiv
holdning...

dog er der fordele og ulemper ved hver af de kabler du spørger om.

optisk er som du selv nævner, galvanisk adskildt fra computeren. dog er lyden i optiske kabler ikke optimale, efter hvad jeg selv har prøvet mig
frem til. jeg har en til tider skinger top og en lidt for tilbageholdende mellemtone. i og med at optiske kabler "konverterer" signalet for at kunne
sende det videre, kunne jeg forestille mig at det introducerer en væsentlig mængde jitter. hvis man ikke ligger inde med en rigtig god clock til at
bearbejde denne jitter, er lyden der kommer ud af højtalerne "forurenet".

coaxialt, skulle efter hvad jeg har hørt være langt bedre til at håndtere signalet da den ikke "konverterer" signalet, men sender det direkte videre
til dac'en. dog er det vigtigt at bruge et fornuftigt kabel med fornuftige stik. især stikkene i sådan et kabel er vist problemet. mange coax kabler
kommer med rca stik, og disse er ikke i 75ohm, som kablet. de eneste rigtige 75ohm's stik er bnc. da impedansen er forskellig kan der i nogle
tilfælde opstå jitter pga nogle reflektioner internt i kablet og stikkene. det er dog ikke så slemt som optisk, efter min erfaring.

usb er så den sidste vi har tilbage. problemet med denne er indtil videre, at de chips der bruges i dac'en ikke har mulighed for at hente et 24/196
signal ud af computeren. dette er der så småt ved at komme. se m2tech hiface. så dette er der løsninger på. et andet problem ved at bruge usb
er at modtageren skal have en asynkron usb-overførsel, således at det er den der er masteren og computeren slaven. ellers vil computeren stå
for at sende signalet videre ti dacen, og da denne typisk har andre opgaver at tænke på kan der opstå forsinkelser og andet. dette gør at signalet
dac'en skal bearbejde mangler informationer da dens buffer ikke er fyldt op, eller i andre tilfælde bliver fyldt for hurtigt op - dette introducerer
jitter.

så vidt jeg kan læse mig frem til rundt på nettet, kan jitter ikke undgåes 100%. hvad der i stedet kan gøres er at man tilføjer en ekstern clock før
dac'en, som bearbejder signalet. signalet der så bliver sendt videre til dac'en er væsentligt renere og det jitter hvad der nu måtte være tilbage,
kan dac'en snildt klare.

så hvad du selv vælger er helt op til dig selv og dine egne preferencer. en billig løsning er som sagt hiface m2tech der kan fåes hos vassagohifi.
hvis du har mulighed for at køre med bnc i begge ender af signalkæden, så gør endelig det. denne m2tech har egen clock plus asynkron usb
overførsel. den koster lidt under 800 kr. hvis du er villig til at bruge flere penge findes der nogle master clock i usa, som skulle gøre et fortrineligt
arbejde.

håber du fik lidt ud af gennemgangen, og at det ikke blev for rodet. hvis jeg har misforstået noget bedes folk venligst rette mig, således at jeg
selv kan udvide min horisont, plus at jeg ikke oplyser noget forkert til andre

mvh
Bonde
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

ringvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2010 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Hej Bonde

Tak for fyldig svar og efter hvad jeg har kunnet finde af info så har du ret.
Det som er essensen er at man skal have en converter som kan "re-clocke" det digitale signal fra computeren således at DACén, som du skriver har et godt signal at arbejde med.

Firewire har jo en højere hastighed end USB2 men det henvender sig primært til proff folk og prisen er også derefter.

Behøver man højere end 24/96 jeg mener det er jo stadig kun 16bit på CD.
Jeg ved man kan opsample men hvad er ideen i det ? Kan man efter opsampling lave digital volume kontrol uden at miste dynamik som ellers er tilfældet ?

Jeg er begyndt at rippe i AIFF og leder nu efter en box som kan convertere firewire eller USB til AES/EBU så må jeg tage den derfra.

Mvh
Chris

Mcintosh MC275.
Avalon ceramic.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 April 2010 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

@ringvig
Som @Bonde1985 er inde på kan du jo også gå M2Tech vejen. Så kommer du af med den lidt dårlige USB løsning fra starten af, og får en direkte coax udgang fra computeren med det samme, med god clock og meget lidt jitter - Jeg synes der er en tendens til at overfokusere på jitter i pc og dac i disse digitaldage, istedet for at overveje løsninger, der som udgangspunkt har meget lav jitter, som f.eks. M2Yech løsningen.

Hvor vidt man behøver at gå højere end 24Bit, 96KHz, er jo en smagssag, men højere er jo ofte bedre - spørgsmålet er selvfølgelig hvor langt ørerne kan følge med.
I dag findes der masser af 24Bit, 96KHz materiale man kan købe på nettet og jeg ser en del 24Bit, 192KHz materiale dukke op rundt omkring. Ripper man selv fra f.eks. vinyl, kan man jo selv vælge. Jeg har dog på fornemmelsen at der kommer mere og mere 24Bit, 192KHz materiale på markedet, så jeg tror det bliver "standarden" inden for et års tid.

Upsamling er en hel anden sag. Det afhænger fra dac til dac, hvor godt dette virker, men næsten alle dac'er upsampler i en eller anden grad. Det udvider dynamikområdet, og fungerer så godt, at næsten alle producenter gør det i dag - man skal faktisk lede lidt, for at finde nogen der ikke gør - det gælder såvel billige som seriøse producenter.

Jeg er selv igang med en "high-end" streamer-løsning, som jeg er noget spændt på at høre - og ikke mindst høre andres mening om - jeg tror en del vil blive overrasket over niveauet for streming i dag. Selv squeezebox løsningerne har absolut rykket på manges mening om streaming af musik fra en PC - og det kan gøre meget bedre endnu.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 April 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Spændende nok, med at det der data snak. I debatten om lysleder eller coax, så mener jeg det er lidt hysterisk, da en lyslederløsninger mange gange er "godt nok". Der er stadige hul igennem, men ved AB-test...så vil en god coax som regel være bedst. Når det er skrevet, så er båndbredte på en lysleder lidt begrænset, og det er såmen allerede med 16bit 44 khz opløsning. Man kan godt bruge en rigere datastrøm på lyslederen...f.eks. med dat bruger den 48 khz. Jeg er ikke klar over som den lidt "tilbagetrukket" mellemtone skyldes jitter eller andet....som Bonde også beskriver i sit indlæg.

Egentlig er lysleder´en (TOSLINK) som vi kender det forældet nu og har vel 25 år på bagen, men sjovt nok, så har standarden aldrig være så populær som nu. Jeg ved slet ikke om lysleder kan performe med 24/192...som ganske rigtigt vinder frem...indtil der kommer en ny standard.

De er billig nok, køb et toslink kabel og prøve.

Cheers

ringvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hej alle og tak for indspark.

Jeg kører selv pt med lysleder fra air-port og coax fra drev men har læst at 110 Ohm XLR skulle være det bedste til digital overførsel.
Det er jo også det studierne bruger.

Jeg tror nu ikke båndbredden i Toslink er begrænsningen, tror nærmere det er RX/TX komponenterne i hver ende der er begrænsningen.

Jeg går og luer på en Lyngdorf DPA-1 som eneste led mellem Mac og mit effektforstærker men her kommer jeg så i tvivl om man "bare" skal bruge Toslink eller man skal finde en USB/firewire til coax eller XLR løsning som har egen clock.

En ting er sikkert, vi skal finde en high-end løsning på dette streaming af musik.

Mvh
Chris

Mcintosh MC275.
Avalon ceramic.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 April 2010 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

hej Rinvig

godt du kunne bruge div input til noget konstruktiv...

jeg går selv i overvejelserne med en dpa-1 som mellemled. har snakket lidt med lyngdorf i den forbindelse. signalet bliver behandlet digitalt hele
vejen igennem ind til HT-terminalerne. de forsikrede mig også at de have en go clock i deres hardware, har dog ikke selv kunne bekræfte dette
ved lytning, endnu....

jeg tror umiddelbart at det du vil få mest ud af, er at investere i en usb/coax konverter. toslink lyden er ikke fornuftig når du er oppe i det prisleje
- synes jeg. og 110ohm coax kabel, ved jeg ikke. umiddelbart vil jeg ikke mene at du får noget ud af det der kan redfærdiggøre merprisen. og
hvis dit kabeltræk er forholdsvis kort, bør du kunne nøjes med 75ohm coax...

så umiddelbart, kig på m2tech, den er billig og gør et rigtig godt arbejde.
meld endelig tilbage, hvis du får sådan en dpa-1 indenbords. og hvordan du får det hele til at spille sammen
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

ringvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2010 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Fik denne mail fra Lyngdorf idag:

Hej Chris
Der er absolut intet i vejen for at gå optisk ud af din Mac.
Når du går ind i en DPA-1 bliver der nemlig lavet en sample rate konvertering der eliminerer jitter.
Dette sker hvad enten du kører optisk, coax eller AES/EBU.
Sample rate konverteringen re-clocker signalet til den interne asynkrone clock i DPA-1 (ligger ’skævt’ i forhold til 96k for at undgå 1:1 konverteringsproblemer).
Så, det kører helt kanon. Der er absolut ingen grund til at investere i yderligere ’dimser’ med det samme formål.

Det lyder jo meget godt..... :)

/Chris

Mcintosh MC275.
Avalon ceramic.

Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 April 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

jeg bliver lige nød til at forhør mig i denne tråd
i morgen får jeg en cambridge magic dac, jeg har tænkt mig at kører usb hen i den og så phono kabler hen i forstærkeren altså
RCA kabler selvfølgelig kabler i god kvalitet.

- hvis jeg ikke skal hører 24bit musik, men blot cd'er i lossless/flac fra min computer, vil jeg så ikke også få det fulde udbytte af
det materiale?

eller er jeg galt på den?
Til top Vis Rene_49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene_49

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 April 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

@Rene_49
Hvis du afspiller almindelige CD-rip i lossless, så er det 16Bit, 44,1KHz data.
Du vil få fuldt udbytte af det materiale, men din DAC vil upsample det til 24Bit, 192KHz og afspille det sådan - Står på Cambridge hjemmeside.

Som jeg læser Cambridge DAC info, så kan den maksimalt tage et 24Bit, 96KHz input på alle indgangene, men upsampler dem alle til 24it, 192KHz, uanset input opløsning.

Der hvor der måske kan være en gevinst, er hvis du har noget 24Bit, 96KHz musik og afspiller det via Cambridge DAC'ens USB.

Der er blandede meninger om hvor godt upsampling er og hvad det gør ved lyden. En del mener at upsamlingen ødelægger musikken og musikken skal afspilles ved den opløsning det er optaget. Så CD'er skal afspilles ved 16Bit, 44,1KHz. Det ved jeg ikke lige om man kan sætte manuelt på den Cambrudge DAC. De fleste DAC, jeg lige har set, upsample per automatik, og giver ikke mulighed for selv at vælge.

Min indgangsvinkel er at man afspiller kilden i den opløsning den er optaget. Er det CD, vil jeg selv vælge 16Bit, 44,1KHz. Nu har jeg også en del 24Bit, 96KHz musik, og det vil jeg så afspille i den opløsning - uden up- eller nedsampling.

Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 April 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

det er da fjollet at den upsampler 16bit til 24bit

man skal ikke gå over å'en efter vand

men jeg må lige kigge på det i morgen når jeg får fingre i den, hvordan og hvorledes, men usb og RCA kabler vil ikke fejle
noget til mit brug så ?
Til top Vis Rene_49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene_49

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 April 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Rene_49 skrev:
det er da fjollet at den upsampler 16bit til 24bit

man skal ikke gå over å'en efter vand

men jeg må lige kigge på det i morgen når jeg får fingre i den, hvordan og hvorledes, men usb og RCA kabler vil ikke fejle
noget til mit brug så ?

Upsampling i amplitude domænet (fx. 16 til 24 bit) er tabsfrit. Der smækkes 8 nuller på de 8 ekstra bits mellem 16 og 24. De 8 bits mellem 16 og 24
ligger under 16 bit's LSB (least significant bit). Hvis der upsamples i tidsdomænet, eller hvis der bruges digital volumenkontrol bruges de ekstra bits
til at placere interpolerede værdier.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes