Emne: NAD 3020B vs Harman Kardon Signature 1.3? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 18 April 2010 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
(Ja, jeg fatter egentlig ikke, at jeg overhovedet er i gang med at oprette en tråd med den overskrift.)
Er der nogen, der har lyst til at give et bud på, hvad man bør forvente af lydmæssige forskelle på de to?
Når jeg spørger, skyldes det at jeg netop har foretaget denne opgradering og nu er på nippet til at skifte tilbage. Jeg har ikke skiftet frem og tilbage flere gange for at teste, men umiddelbart synes jeg, at jeg har mistet bas, guitaranslag er blevet mindre tydelige, og stemmer er blevet mindre nærværende.
Kan det virkelig være rigtigt, at lydkvaliteten i effektdelen i en integreret forstærker til 1.500,- banker en højt berømmet dedikeret effektforstærker til 15.000,-?
3020'eren er en Series 20, hvor jeg kun bruger effektdelen.
Forstærkerne trækker et par Focal Sib XL.
Jeg lytter nok ved ret lav styrke.
Og ja, jeg har ens fase på højttalerne.
|
| Til top |
|
| |
Mammut Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 18 April 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en NAD 3020i som jeg har sammenlignet med min Marantz PM7001 KI. NAD'en mangler efterklangen på de fleste
instrumenter, specielt på klavret er det tydeligt. Jeg tror dog det skyldes at Elektrolytterne trænger til en udskiftning, da det
stadigvæk er de orginale som sidder i.
Jeg har nu sat en T-amp (TOPPING TP20 mrk2 til 60 US$ ) som effect forstærker og den gør det faktisk lige så godt som
Marantz'en.
Lige nu overvejer jeg at at købe en dedikeret forforstærker til min T-amp og sælge Marantz PM7001 KI. Pointen er at det ikke
altid er prisen som er afgørende for den god lyd :)
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 18 April 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, selvfølgelig kan det passe. Det er m e g e t svært at finde en forstærker, der på intet punkt er dårligere end en 3020. Og
din Series 20 er den oprindelige, allerbedste model, der fik fantastiske anmeldelser for lyden verden over. Glæd dig, hvis du
stadig har din 3020, og spil på den!
En 3020 gør alting 70 % rigtigt. der er mange forstærkere, der kan komme nær 100% på et enkelt punkt - men så har store
mangler på andre punkter.
En 3020 har hul igennem, dybbas, 3D, luft, er ikke bange for at åbne munden, og spiller ca. ligeså højt som en almindelig
100 watt forstærker.
De forstærkere, jeg har hørt, der er bedre end en 3020 er: Dali Gravity (2 x 100 w klasse A), Daner Namit (men bassen er
ikke entydigt bedre end en 3020), Pioneer M-22 (2 x 30 watt klasse A)(lidt mindre dynamisk, har for megen rumklang ifht.
referencen).
Da Kurt von Kubik havde sin fantastiske 3020 tråd, var det kun en Krell integreret og en klassisk Sugden integreret, der var
on par.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 18 April 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad for guds skyld være med at klippe den originale netledning af jeres 3020ere.
Hvis elektrolytter er slidte, vil forstærkeren begynde at brumme i HT. Mon ikke Mamut skal checke netfasen på sin 3020i i
stedet for at pille elektrolytterne ud? Hvis din forstærkers 220 v stik sidder forkert i stikkontakten, er det netop rumklangen og
diskanten der dæmpes.
Se evt. tråden om netfase:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81641&PN=1
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Mammut Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 18 April 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ulrikmm
Tak for rådene og tråden. Det skal jeg kigge nærmere på. Min 3020i kom med original ledning men uden netstik, så det har jeg
måtte sætte på.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 19 April 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk læst den store 3020-tråd igennem for nogle måneder siden (samtidigt med, at jeg hev min egen frem fra gemmerne), men jeg bemærkede mellem alle lovprisningerne, at ingen brugte NAD 3020 som deres forstærker nr. 1. Det måtte der jo være en grund til, så jeg skulle lige prøve noget andet.
Anyway, nu har jeg prøvet at skrue lidt op, og så har Harman'en en helt anderledes dynamik og præcision, som NAD'en ikke kan følge med til (i hvert fald sådan som jeg husker NAD'en ved høje lydstyrker). Pludselig kom bassen også med, da jeg skruede op - jeg troede slet ikke, at mine små reolhøjttalere havde så dyb bas.
Bare synd, at jeg ikke bryder mig om at spille højt...
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|