Emne: VA Beethoven Concert Grand ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har altid været en drøm.
Men er den overhoved realistisk?
Til alle Jer der har erfaringer med denne super højttaler.
Hvor lidt plads kan de egentlig nøjes med?
Hvordan har I placeret BCG i jeres stuer? __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville ikke kalde den for en Super Højtaler, hertil har den få mange mangler, bl.a. er den noget mørk i lyden, diskanten er ikke få god, man skal havde en forstærker der kan klare en belastning på under 2 oms.
Og den kræve meget plads, da den har nogle stor bas porten bag til.
Brugt prise er ikke så høj (på omkring 5000 kr. ville ikke selv give mere), da den ikke er verdens beste højtale, og det man betal for er den flotte lakering ikke indholdet
Til samme pris som en VA Beethoven Concert Grand, fås der beder højtaler.
|
Til top |
|
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3766
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er enig i udlægningen. Synes den spiller kedeligt og indelukket. En farvelade lyd som man i længden bliver træt af. Har haft Bladelius Freja/thor på dem som er forward i spillestilen. Den forbliver bare pæn og ulden i lyden. Det er som om at den bare ikke åbner op. Når den så åbner op skal man spille pænt højt. De skal have masser af strøm og har en gusten impedanskurve
Men flot finish __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Ville ikke kalde den for en Super Højtaler, hertil har den få mange mangler, bl.a. er den noget mørk i lyden, diskanten er ikke få god |
|
|
Den er lidt mørk i lyden ja, opløser ikke til n'te potens, og farvet er den også, men når man nærlytter til den synes jeg faktisk den er et godt bekendtskab. Den er altid behagelig, og evner stadig at formidle musik.
StarTrek skrev:
man skal havde en forstærker der kan klare en belastning på under 2 oms. |
|
|
Så vidt jeg husker er minimumsimpedans 2,83 ohm ved 91 dB, så den vil gerne have noget mum, ja - men så kritisk er det nu heller ikke i forhold til mange andre højttalere. Jeg har selv haft 70 KT88 og 160 OTL watt på dem uden at der var noget skidt at høre.
StarTrek skrev:
Og den kræve meget plads, da den har nogle stor bas porten bag til. |
|
|
Ja, desværre havde jeg ikke så meget basoutput i min stue på 48 kvm - så her er den i hvert fald for lille. Basporte bagpå er der mange der har. En halv meter til bagvæggen bør være nok, men det afhænger jo naturligvis af både rumstørrelse og om den også har sidevæggene tæt på. Jeg vil tro at 20-25 kvm er fint.
StarTrek skrev:
Brugt prise er ikke så høj (på omkring 5000 kr. ville ikke selv give mere), da den ikke er verdens beste højtale, og det man betal for er den flotte lakering ikke indholdet
Til samme pris som en VA Beethoven Concert Grand, fås der beder højtaler. |
|
|
Skrivefejl? 5.000 kr.? Normal brugtpris ligger mellem 13 og 15 tusinde, en lille smule højere hos en forhandler.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg havde den før de strauss jeg har nu, der er nogle ting som jeg er enig i og nogle jeg er uenig i, først og fremmest skal man være sikker på at forstærkeren er stærk nok, her menes der ikke watt, men når BCG dykker til omkring 2 ohm, så vil sen suge strøm ud af forstærkeren, så en strømforsyning og en godt dim. lyttebank er værd at se efter. Placerings messigt havde jeg ca 40 cm luft fra bagvæg til bagpladen på højtalerne og vil tro at det er omkring min. kravet ellers vil bunden være for volsom. Har du styr på disse to ting, så er der god chance for at den vil performe efter hensigten, om man så kan lide VA's måde at spille på det er en smagssag, de er jo ikke just neutrale. Krell int.forst. skulle være en god match, har selv gode erfaringer med pass, hvis du søger lidt i trådene her på og ser på hvem der har valgt at beholde deres VA'er i længer tid, så vil du sikker opdage at de fleste har en meget strømstærk forstærker, der er et must.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Jeg har selv haft 70 KT88 og 160 OTL watt på dem uden at der var noget skidt at høre. |
|
|
Det skal måske lige nævnes at KT88'eren havde 8 rør så en del af power'en gik til at være pænt laststabil nedefter (målt til at kunne klare 2 ohm fint), mens OTL'erne også har en "anstændig" strømbank bag sig 
Snakker vi lavere dimensionerede rørforstærker kan det sikkert give problemer, og man hører jo også af og til om transistorforstærkere der slår fra pga. et højttalertræk de ikke bryder sig om - men hvis en transistorforstærker er svagbrystet ved lige under 3 ohm er den i mine øjne mangelfuldt dimensioneret.
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om det er mig, der bare har været sindsyg heldig, eller om det bare er andre der ikke kan tille en højttaler op! Jeg har set folk beskrive lyden på både Strauss og Beethoven, hvor det viste sig , de havde dem til at stå i et totalt udæmpet rum på 15 m2. Det siger sig selv det IKKE er optimalt!
Jeg har haft BCG på Vincent 991, Audio Flight 100 og så har jeg haft Lånt et sæt Roque Audio 150 på et tidspunkt. Mit rum var ca 20 m2.
Hos mig spillede den flot stort og opløst. Hurtige transienter, og en dyb bas. Med Roque 150 blev der nærmest elektrostat agtigt at høre på.
Jeg har haft masser af venner og flere forhandlere hos mig, som ALLE sagde det lød rigtig, rigtig godt.
Af reference har jeg: Kef 107 R, Mirage M1, Spendor et eller andet med 6, Dali helicon 400, Matin Logan Aeon og mine nuværende Focus Audio Master 2.5
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ærlig talt det se ikke god ud, på en højtale til over 20.000 kr., måske hvis det havde værre en højtale købet i Aldi, så kunne man leve med det. Det vise at disse højtale er meget svære at drive, for bare at kunne spille musik.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Ærlig talt det se ikke god ud, på en højtale til over 20.000 kr., måske hvis det havde værre en højtale købet i Aldi, så kunne man leve med det.
Det vise at disse højtale er meget svære at drive, for bare at kunne spille musik. |
|
|
Sådan er der jo så meget - og meninger er ikke altid ens. Jeg tror ikke de er værre end "så mange andre" højttalere.
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
StarTrek skrev:
Til samme pris som en VA Beethoven Concert Grand, fås der beder højtaler. |
|
|
Skrivefejl? 5.000 kr.? Normal brugtpris ligger mellem 13 og 15 tusinde, en lille smule højere hos en forhandler. |
|
|
Nej 5000 kr. er ikke en fejl, et er havde de blive sat til, et andet er hvad de blive solgt til, og det kan næppe være mellem 13 og 15 tusinde, men mere 5000 kr.
|
Til top |
|
|
Mulleblop Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 256
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
startrek du er da vidst lige faldet ned fra månen
jeg køber alle dem du kan skaffe for 6 hehe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Ville ikke kalde den for en Super Højtaler, hertil har den få mange mangler, bl.a. er den noget mørk i lyden, diskanten er ikke få god, man skal havde en forstærker der kan klare en belastning på under 2 oms.
Og den kræve meget plads, da den har nogle stor bas porten bag til.
Til samme pris som en VA Beethoven Concert Grand, fås der beder højtaler.
|
|
|
Og hvis du kan skaffe dem for 5000, så har jeg en køber!
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Ærlig talt det se ikke god ud, på en højtale til over 20.000 kr., måske hvis det havde værre en højtale købet i Aldi, så kunne man leve med det.
Det vise at disse højtale er meget svære at drive, for bare at kunne spille musik.
|
|
|
Nu er det jo ikke målingerne der spiller musik, men højttaleren
Jeg har selv haft et sæt BCG og det er ganske enkelt en super musikformidler til de penge. ganske enkelt en højttaler der underholder.
Det re ganske vist ikke den mest udstrakte og velopløste top den besidder. Men der er fodtramp og vellyd for alle pengene og det er sgu det der tæller.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Det vise at disse højtale er meget svære at drive, for bare at kunne spille musik.
|
|
|
Helt ærligt...kan du ikke bare sige din mening en gang for alle? Du er da direkte underlig at høre på!
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
StarTrek skrev:
|
|
|
Helt ærligt...kan du ikke bare sige din mening en gang for alle? Du er da direkte underlig at høre på! |
|
|
Jeps BCG'erne er noget bras, og man skal kikke andre stede hvis man skal havde en ny højtaler !
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
Har altid været en drøm.
Men er den overhoved realistisk?
Til alle Jer der har erfaringer med denne super højttaler.
Hvor lidt plads kan de egentlig nøjes med?
Hvordan har I placeret BCG i jeres stuer?
|
|
|
Du kan læse det her. Det passer meget godt på mine erfaringer.
Long-term listening pleasure For well over a month, the Beethoven Concert Grand provided me with exceptionally well-balanced, nearly full-range listening pleasure. On top, the speaker was silky smooth, airy, open, and neither overly aggressive (unless pushed) nor frustratingly polite and soft. Bass extension—down to the 30Hz area—was on the full, rich, supple side, but never sloppy or thick. The midrange was equally expressive and vivid, but not to where it was cloying or sounded like a coloration. The speaker's rhythmic agility was well matched to its transient performance: not the fastest and cleanest, but pleasing and natural to the point where I felt the best-sounding recordings I own were worth a spin, while the shriller, less listenable ones became more pleasing. That strikes me as an excellent real-world balance. Wine analogy: less Cabernet than Merlot.
While the Beethoven could rock and deliver large-scale symphonic thrills at reasonable listening levels, it excelled at putting me in the room with small acoustic ensembles—especially those recorded live. Then, its airy, smooth, somewhat laid-back, enriched harmonic presentation offered a sufficiently well-developed illusion of reality to keep me coming back night after night, never feeling as if I were missing anything, and keeping me guessing the speaker's price.
Conclusions I didn't learn the price of Vienna Acoustics' Beethoven Concert Grand until just before sitting down to write this review. It came as a bit of a shock.
This speaker is meticulously built, from the cabinet, to the 10 coats of lacquer applied to the natural veneers, to the custom drivers and crossover and speaker terminals, and it offers a pleasingly detailed, harmonically rich sound complete with the unlimited spatial vistas usually offered by narrow-baffled speakers.
The only clues to the Beethoven's low price were how it reacted to being pushed hard to perform at ultrahigh SPLs, and its restricted dynamic presentation when compared to more expensive systems. So while I hoped that the price tag would be well under $10,000/pair, my guess of $6000/pair was still too high by 25%. I like when that happens. No, $4500 isn't pocket change, but for what you get, the Beethoven Concert Grand is an outstanding value. How many audiophile products can you say that about, other than a $90,000 turntable?
The Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand is an excellent value, both for its high build quality and for its carefully and pleasingly balanced set of sonic attributes, and its limitations in dynamics and output won't be issues for most listeners. Designer Peter Gansterer has nipped and tucked with surgical precision to produce an outstandingly musical loudspeaker for a very reasonable price.
I spent more than a month listening with complete satisfaction to every kind of music, only occasionally wishing for that Maxell Moment that only bigger, more powerful—and more powerfully priced—speakers can provide. I'll take Gansterer's carefully crafted compromises over a speaker that can play louder and perhaps faster, but fails to deliver the near-full-range tonal and harmonic satisfaction consistently served up by the Beethoven Concert Grand.
While no speaker will please everyone, and some listeners will be drawn to a brighter, more forward sound, many of you will still be happy to come home to the Vienna Acoustics Beethoven Concert Grands long after you've written your check for $4500. And that will be true whether you're an audiophile, a music lover, or both.
|
Til top |
|
|
nostalgiskmusik Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 44
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
StarTrek skrev:
|
|
|
Nu er det jo ikke målingerne der spiller musik, men højttaleren
Jeg har selv haft et sæt BCG og det er ganske enkelt en super musikformidler til de penge. ganske enkelt en højttaler der underholder.
Det re ganske vist ikke den mest udstrakte og velopløste top den besidder. Men der er fodtramp og vellyd for alle pengene og det er sgu det der tæller.
MVH WRONG |
|
|
Fuldstændig enig, synes det er det samme med de fleste af deres højtalere
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
sigma6 skrev:
StarTrek skrev:
|
|
|
Helt ærligt...kan du ikke bare sige din mening en gang for alle? Du er da direkte underlig at høre på!
|
|
|
Jeps BCG'erne er noget bras, og man skal kikke andre stede hvis man skal havde en ny højtaler !
|
|
|
Jeg er helt sikkert på du ikke aner en pind om at lytte og sætte et anlæg sammen.
Skaffer du det sæt til 5000?
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 21 April 2010 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Brian.
Mine stod 80cm fra sidevæg og 166 fra bagvæg. Begge mål til diskanten.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|