Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 10:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Havehøjttaler - Z5500? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 22 April 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med det gode vejr ønsker jeg at tage musikken med ud i haven - og det er jo ikke så nemt ;).. Jeg derfor overvejet et lille DIY-projekt for at lave en enhed, der var perfekt til dette formål. Kravene bliver alså noget i retning af:

- kompakt, spille højt, ikke for dyr :)

Driften bliver primært på 230V - men hvis den kunne får mulighed for 12V også, ville det være perfekt..

Jeg har kigget lidt på diverse løsninger med enheder og forstærker hver for sig, men det bliver hurtigt lidt pebret til dette sommerprojekt. Og det er der, Z-5500 kommer ind i billedet. Som de fleste ved, er dette et kraftfuldt højttaler sæt fra Logitech, der ikke leverer lyd af forfordelig høj kvalitet - men du får meget for pengene..

Min tanke var af bygge et kabinet, hvori jeg monterer såvel sub-enhed, forstærkermodul, kontrolenhed som 4 af sattelitterne (som så skal køre i 2 x 2 stereo mode).. Eventuelt ville jeg gerne lave mulighed for at forsyne anlægget med 12V. Jeg har kigget på alle de computerhøjttalersæt, jeg har i huset, og de bliver alle forsynet med 12V.. Min "våde drøm" er, at dette også er tilfældet inden i forstærkermodulet (der forsynes med 230V direkte) - således, at jeg kan lodde et par ekstra ledninger på, således at jeg med en switch kan skifte mellem 230V (med transformer) og 12V (uden transformer) drift..

Hvis nogen har viden omkring PSU'en i Z-5500 er jeg lutter øre.. Den anden mulighed var at parre en bilforstærker med computer-PSU's 12V linje; således opnår jeg samme mulighed for både at køre på 12V eller 230V - omend denne løsning bliver dyrere og mere besværlig end hvis det kunne fungerer med Z-5500 :)..

Hvad siger i til min ide - er den helt ude i skoven?

Til top Vis Dare_Devil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dare_Devil

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Efter at have undersøgt emnet nærmere, viste det sig, at Z-5500 ikke benytter 12V strømforsyning. Jeg prøvede derfor lykken med Creative Gigaworks T3. Det var også en nitte :(..

- jeg byggede dog alligevel, billedet kommer senere :)

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 Maj 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 Maj 2010 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

hvis det glipper, så prøv at søge efter "Marine højtalere" de er beregnet til vådt miljø endda saltholdigt miljø  tjek Biltema Sverige. de har vist nogen enheder
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Maj 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

http://hifigalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=19846

sådan et sæt er lavet til 12 volt og marine certificeret :)

og logitech bruger tang band enheder hvis du vil købe "uden om" logitech :)
Til top Vis jala's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jala

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg taget et par billeder af dyret :)..

Lige for en hurtig opsummering af systemet; på fronten sidder en 6,5" basenhed samt 2 x 2" diskant (fuldtone) enheder. Og hver ende sidder yderligere en 6,5" slaveenhed.

Og på toppen sidder en drejeknap til volumecontrol :)

Den spiller over al forventning - så ud over problemet med, at den ikke kan køre på 12V lever den op til ALLE forventninger :D

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes