Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 03:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fasetjek - hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 April 2010 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

På mange højttalerledninger er ikke det ikke umiddelbart muligt visuelt at skelne plus fra minus, og efter kablet har været gennem kabelbakker og lignende, kan det være svært at afgøre, hvad der er plus og minus, når kablet skal tilsluttes højttaleren.

Findes der en enkel måde at teste det på? Jeg har hørt, nogen snakke om, at man kan bruge et batteri. Er der nogen, der kender til den metode?

Og hvordan gør I for at markere, at den ene ledning er plus og den anden minus? Farvet tape? Knude på det ene kabel?

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 April 2010 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Brug et 9 volt batteri, hvis du kan se bassen køre ud, er dit kabel + ved batteriets + pol. Så vidt jeg husker.

Skal du markere på kablet så brug en sprit pen, eller et stykke tabe i hver ende. Men normaltvis er der da markering på kablet.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 April 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Ja da...du tager en lille 1,5V batteri og tilslutter således at dine basser bevæger sig udaf'kassen' ....bevæger de sig  ind vender du blot batteriet. + har du alltså fundet som + på +polen af batteriet når bassen bevæger sig ud af 'kassen'. Kringlet??Håber det giver mening.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2010 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Tak - so far. Det er åbenbart kun bassen, der kan testes med den metode. Når jeg spørger, er det bl.a. fordi, jeg bi-amper, og det giver jo otte ledninger og dermed masser af muligheder for at fejl.

Findes der et elektrikker-værktøj, som kan bruges? Jeg tænker på et måleinstrument, der netop er beregnet til at måle poler. 

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 April 2010 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Yup, det gør der.

Phase it

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 April 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:

Tak - so far. Det er åbenbart kun bassen, der kan testes med den metode. Når jeg spørger, er det bl.a. fordi, jeg bi-amper, og det giver jo otte ledninger og dermed masser af muligheder for at fejl.

Findes der et elektrikker-værktøj, som kan bruges? Jeg tænker på et måleinstrument, der netop er beregnet til at måle poler. 

Om man bruger bi-wiring eller Bi-amping er nok ligemeget - man kan vælge at teste fasen på kablerne enkeltvis ved at sætte dem til bas-enheden - når kablet er mærket op sætter man det bare som man ønsker ....    not a major problem :)

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Sendt: 22 April 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:

Tak - so far. Det er åbenbart kun bassen, der kan testes med den metode. Når jeg spørger, er det bl.a.
fordi, jeg bi-amper, og det giver jo otte ledninger og dermed masser af muligheder for at fejl.

Findes der et elektrikker-værktøj, som kan bruges? Jeg tænker på et måleinstrument, der netop er beregnet til at måle
poler. 

Øh.. Hvorfor ikke checke alle kabler på bassen med batteriet som angivet og følgende markere kablerne?

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Om man bruger bi-wiring eller Bi-amping er nok ligemeget - man kan vælge at teste fasen på kablerne enkeltvis ved at sætte dem til bas-enheden - når kablet er mærket op sætter man det bare som man ønsker ....    not a major problem :)

Oh, ja; man skal jo bare tænke sig om. Tak for rådet Wink

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2010 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Yup, det gør der.

Phase it

Også tak til virous, men 500 kroner for en sådan dims er måsle lige i overkanten, men hvis man er en ihærdig ht-selvbygger eller kabeltester (!) er det sikkert et fint værktøj.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes