Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Dacmagic + prodigy 7.1 hifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 April 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt undforvirret her.
Jeg har købt en dac-magic, men har hørt at lyden er bedre over coax end over usb (højere bitrate)
Fint nok, men mit onboardlydkort har jo intet af den slags.
Jeg har så kig på Prodigy 7.1 HIFI, vil det kunne gøre det?

Hvordan fungerer det egentlig? Sender lydkortet lyden igennem digitalt uden at behandle den, og så konverterer dac'en?
Eller er jeg helt galt på den?

Jeg har både surround og stereo, og vil bruge dacmagic til stereo musik det meste af tiden. indimellem vil jeg dog bruge et surround signal fra lydkortet direkte i forstærkeren til pc spil, derfor er det et 7.1 kort jeg har kig på.

Håber nogen ved noget om det, for jeg er rundforvirret
Nogen der har prøvet kombinationen af prodigy lydkort og dacmagic?
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

simonga
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Sendt: 23 April 2010 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hej Nissemanden

På Prodigy 7.1 Hifi lydkortet har du (så vidt jeg kan se) kun S/PDIF udgang optisk, via toslink. Det er også vældig fint, da du dermed kan overføre 24bit fremfor 16bit ved USB (grundet DacMagics USB-interface)

Ja, lydkortet sender lyden digitalt til Dacmagic, hvorefter det så bliver konverteret til analog (deraf navnet DAC)

Til top Vis simonga's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonga

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2010 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Okay tak :)

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 April 2010 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Hvis udgangspunktet er CD med 16 bit 44,1 KHz er det bedst at beholde det der, dvs fra USB.

Undgå såvidt muligt at sende lyden fra FLAC eller WAV filer gennem noget som helst PC lydkort, uanset de kan opskalere til 24 bit 192 KHz. Man kan ikke pynte på en lyd, der kom fra 16 bit ved at opskalere til højere bitrate.

Prøv at rippe til MP3 med 128 bit og tilbage til WAV, det bliver ikke bedre end MP3.

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Klitgt det giver jo meget god mening. Min musik er (selvfølgelig) i FLAC.
Der er bare rigtigt mange der siger at de 2 ikke usb indgange giver en bedre lyd end usb indgangen gør - men jeg må vel prøve mig frem når dac'en kommer.

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 April 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:

Hvis udgangspunktet er CD med 16 bit 44,1 KHz er det bedst at beholde det der, dvs fra USB.

Teoretisk set kan USB være lige så godt, men i praksis har DacMagic et problem med jitter på USB indgangen. Jitter reduktion er sværere med USB (men kan virke fint hvis det er lavet korrekt) fordi det er pakkebaseret, hvorved data ankommer i klumper. DacMagic lyder ikke decideret ringe med USB, men spdif er lidt bedre.

Desuden er der problemet med elektrisk støj og stelsløjfer, som kan optræde med både coax og USB. Derfor tror jeg mest på optisk. Har dog ikke kunnet høre en forskel mellem coax og optisk på min DacMagic, men i teorien skulle støj være lidt bedre afkoblet når der ikke er elektrisk forbindelse.

Jeg er enig i at det er bedst at beholde sample frekvensen uændret, uanset om det overføres via USB eller spdif. Opkonvertering til 24 bit datalængde kan være en fordel hvis man gerne vil kunne justere volume digitalt fra PC'en (det er ikke optimalt, men lyder godt nok til mange lyttere, hvis softwaren gør det rigtigt). Det gør ingen skade at konvertere 16 bit op til 24 bit. Lydkortet vil så bare sende 0'er ud på de 8 mindst betydende bit og det originale sample på de 16 mest betydende og det giver samme konvertering i DAC'en som hvis der kun var sendt 16 bit ud (hvis der kun sendes 16 bit ud vil DAC'en internt bruge dem som de 16 mest betydende og sætte de 8 mindst betydende til 0).

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 April 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

OK, det kommer åbenbart an på hvordan DAC'en er konstrueret, Bare underligt at DacMagic har USB, hvis den ikke er lavet ordentligt til at håndtere musik med den feature. Min egen DAC (Svalander GDis V) er lavet til at bruge USB indgangen og det er mange gange bedre end at tage signal fra spdif udgang på lydkort og sende det til spdif indgang på DAC'en. Men OK, GDis V er også i en helt anden prisklasse!
Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes