| Forfatter |
|
NikolajGodsk Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 22 April 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.. :)
Jeg er på udgik efter en pladespiller som kan spille 180 grams vinyler,
da det er standarden for mange nye vinyler.
Havde egentlig kigget på Argon TT-1, men så læste jeg denne tråd TID=75768&KW=argon+tt%2D1">http://www.hifi4all.dk/forum/foru m_posts.asp?
TID=75768&KW=argon+tt%2D1
Der kan man jo ikke lige frem sige at den er det bedste til det.
Så spørgsmålet er om I kan anbefale én.?
Det skal helst være en ny, fordi jeg er helt ny inden for vinyl og derfor ikke vil rode mig ud i noget brugt. :)
På forhånd tak
Nikolaj
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 April 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke rigtig få det link til at virke så skriver den bare normalt.. :)
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75768&KW=ar gon+tt%2D1
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 22 April 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
 det kan alle pladespillere da forhåbenligt
|
| Til top |
|
| |
butter Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 22 April 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er på ingen måde noget, der skulle afholde en Argon TT1 for at afspille 180 grams plader. Det er jo trods alt en "Rega P1"
pladespiller. Problemet for gutten i den anden tråd har noget med indstillingerne at gøre. Følg blot den medfølgende vejledning
og så skal det nok gå helt fint - Uanset hvilken afspiller, du køber.
Der er ikke lavet pladespillere som sådan, der ikke kan afspille 180 grams plader. Men man kan da argumentere for, at nogle
gør det bedre end andre dog udelukkende med henvisning til lydkvaliteten. Lyden er bedre på 180 grams og det er derfor et
godt argument for evt. at bruge lidt flere penge på en god pladespiller. Fx. Rega P3-24, her er virkelig tale om en super afspiller
til prisen.
/Martin
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 22 April 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes nu masser af tynde plader, der lyder fuldt ud på højde med tykke plader
Det handler om indspilningen og masteren. Dynamikken kommer ikke fra tykkelsen på mediet.
Mange af de gamle Decca plader er lidt tykkere end gennemsnittet. De kan lyde fantastisk dynamiske. Men det er i k k e pga.
pladetykkelsen. Decca brugte bare ikke dynamikkompression. Hvorimod fx. Deutsche Gramophom var meget "dygtigere".
Mange nye LPer er også produceret af helvede til, især med dynamikkompression. De lyder ofte ringere end den tilsvarende
CD.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ham der købte den Argon begik den fejl at han indstillede nåletrykket forkert: Han troede at nåletrykket steg ½ gram pr.
omdrejnig af kontraloddet. Men det steg faktisk 1 gram pr. omdrejning. Så vidt jeg kan læse, gav han ortofon PUen ca. 2 gram
nåletryk. Og den skal nok i virkeligheden have omkring 1½ gram. Overvægten fik den simpelthen til at gå i knæ, så bunden på
PU strejfede LP pladen.
Han fik den til at spille OK med 0,75 omdrejning = 1,5 gram.
Held og lykke med at høre r i g t i g e plader. De sorte er dem med flydende musik, de sølvfarvede er med hakket musik. Og
det kan faktisk høres.
Skyd endelig løs, hvis du får brug for gode råd.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 06:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke en masse sludder folk forsøger at "belære" dig.
180g plader er tykkere end andre plader, derfor skal man optimalt kunne stille VTA individuelt fra tykkelse til tykkelse.
Det gør man oftest som en engangsindstiling når man monterer sin pickup.
Da højden af tonearmen kombineret med nåletryksvægten som får pickupen til at "fjedre" er det som bestemmer VTA, bør disse hvis man vil indstille til individuelle pladetykkelser kunne varieres. Nåletrykket kan ikke anbefales da sporing så bliver påvirket. Løsningen er at have en tonearm som kan indstilles i højden uden altfor meget bøvl. Dem findes der mange af, men de er dyre (og gode).
Så hvad gør man så...?
Man ser på hvilken tykkelse plade man har flest af og så indstiller man sin VTA en gang for alle fra starten og så lukker man ørerne for de sidste 5% lydkvalitet på de tynde plader.
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bøvlede er, at på den slags arme er VTA justering ikke nem, og slet ikke trinløs.
Den billigste pladespiller, der har trinløs justering af VTA under afspilning er Technics SL 1200 (sølv) og 1210 (sort).
De er glimrende pladespillere, og kan købes for omkring 2000 kr. brugt.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
| Han troede at nåletrykket steg ½ gram pr. omdrejnig af kontraloddet. Men det steg faktisk 1 gram pr. omdrejning. Så vidt jeg kan læse, gav han ortofon PUen ca. 2 gram nåletryk. |
|
|
Jeg tror endda han var oppe over 3 gram... Han nævnte jo at han havde indstillet den til de anbefalede 1,75, hvilket så med dobbelt op pga. omdrejningerne giver 3,5 gram - og så banker pickup'en imod pladen. Helt galt er det ved de lidt tykkere 180 grams plader, fordi VTA er lidt til den lave side pga. højdeforskellen på Rega vs. andre pickup'er, og fordi nålen trykkes i bund pga. den ekstra vægt.
Men hvorfor købe en Argon når man kan få den rigtige vare - køb dog en Rega P1 i stedet. Og anvend så en Rega pickup for så passer det hele sammen - eller sørg for at hæve armen lidt hvis der kommer en anden pickup på.
Optimalt er selvfølgelig det med at kunne justere VTA on-the-fly, men jeg er nu også fit-and-forget typen. 140 og 180 gram kan man da hurtigt kende forskel på, men ind imellem findes der vist også nogle 160 grams udgaver, og helt oppe har man 200 gram - så meget flueknepning gider jeg ikke 
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg kunne forestille mig at spørgsmålet for trådstarteren er at komme godt i gang med at høre nogle plader, uden det bliver
for kompliceret. Og så er det jo bare at komme ud over stepperne, med en Argon, en Rega eller en brugt Technics. Der er
masser af musik i dem alle.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil sige mange tak for alle de gode råd.. :)
Jeg tror jeg prøver Argon'en, og så må vi se hvordan det går. Jeg skal jo bare igang med en god lydkvalitet.. :)
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mercury
Du skriver nedenstående som jeg har lidt spørgsmål til.
"Sikke en masse sludder folk forsøger at "belære" dig.
180g plader er tykkere end andre plader, derfor skal man optimalt kunne stille VTA individuelt fra tykkelse til tykkelse. Så hvis det skal være rigtigt godt, så skal man stille arm op og ned, hver gang eller hvad ?
Det gør man oftest som en engangsindstiling når man monterer sin pickup. Hvordan harmonerer det her med ovenstående ?
Da højden af tonearmen kombineret med nåletryksvægten som får pickupen til at "fjedre" er det som bestemmer VTA, bør disse hvis man vil indstille til individuelle pladetykkelser kunne varieres. Vil det så alligevel sige, at man bør justere sin arm op og ned, hver gang man skifter plade ? Nåletrykket kan ikke anbefales da sporing så bliver påvirket. Ved du, hvor meget 0,1 g`s ændring i nåletryk, der må være indenfor de anbefalede tolerancer, ca. ændrer VTA Løsningen er at have en tonearm som kan indstilles i højden uden altfor meget bøvl.Løsningen på hvad ?Dem findes der mange af, men de er dyre (og gode). Mener du, at en implementering af en lille ombrakoskrue ved armbasen er det der gør en arm dyr og god ?
Så hvad gør man så...?
Man ser på hvilken tykkelse plade man har flest af og så indstiller man sin VTA en gang for alle fra starten og så lukker man ørerne for de sidste 5% lydkvalitet på de tynde plader Så hvorfor angive en VTA justering som "løsningen", når du her til sidst konkluderer, at man bare skal lukke ørene for de sidste 5% ?
__________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft en Argon TT-1. Det var min første pladespiller og jeg synes ikke den var specielt god. Jeg havde problemer med hastighedsvariationer - mest fordi pladetallerkenen ikke var helt præcist lavet. Det er en kopi af en Rega P1 - det er muligt at Rega's udgave er af bedre kvalitet. Som jeg plejer at sige til andre der er ny i feltet, så er Rega et rigtig godt valg, men så hedder det en P3-24 eller opefter. P3-24'eren er den billigste pladespiller fra Rega som kan levere end Hifi-lyd. Det er noget helt andet end de gamle P3'er eller P2'er for den sags skyld, selvom de måske ligner hinanden. Med P3-24'eren kan du senere opgradere med en ekstern PSU så den kører endnu mere jævnt og stramt. Hvis det absolut skal være billigt, så se om du kan finde en brugt. De er relativt nye på markedet (et par år vil jeg tro) så den tidligere ejer skal have været virkelig hård ved den hvis den ikke fungerer ordentligt i brugt tilstand. Jeg er ked af at sige det, men jeg er overbevist om at en Argon TT-1 er for billig. Generelt er det svært at finde noget i den prisklasse der er bare nogenlunde. Argon TT-1 er pladespilleren til den ultimative begynder som næsten ikke ved hvad en LP er, hvis man kan sige det sådan. Det er helt op til dig, men jeg gjorde nogle erfaringer den gang, og det var før jeg var så lydmæssigt kræsen som jeg er nu. Du må købe hvad du vil og der er sikkert også andre mærker der laver noget der er fint i den prisklasse, men nu har jeg advaret dig omkring TT-1'eren. Selv den i dag hvor jeg er den lykkelige ejer af en P9 mener jeg stadig at P3-24 er en god pladespiller. Jeg har hørt på Argon TT-1, P3-24, P5, P7 og P9 i længere perioder hos mig selv, så hvis du er Rega-interesseret kan jeg godt fortælle forskellene på de forskellige afspillere og hvad man betaler for osv. Ang. 180g så kan alle pladespillere spille dem. Der er mange ting der betyder meget mere end VTA, f.eks. Rega-mæssigt skal man nok op i en P5 og have en god MC som minimum før man for alvor kan høre forskellen mellem 180g og standard-plader. Generelt er forskellen ikke stor, det er nok selve masterings-kvaliteten og presningen der for alvor betyder noget. Man kan sagtens købe nye 180g skiver der lyder dårligt, fordi nogen har sjusket i fremstillingsprocessen. De fleste plader man kan købe nu om dage, 180g eller ej, lyder dog for det meste ganske fint. Jeg håber du kan bruge min erfaring. Hvis nogen skulle sige noget andet, så har de ganske enkelt hul i hovedet  haha - ej, der er mange forskellige meninger og min er jo bare én af dem. Det vigtigste er vel at man kan høre musikken i stedet for teknikken - det er noget der koster, men med en Rega P3-24 er du ikke gået helt galt i byen.
__________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
| Sikke en masse sludder folk forsøger at "belære" dig. |
|
|
Der var et eksempel lige ved hånden...
ulrikmm skrev:
| Held og lykke med at høre r i g t i g e plader. De sorte er dem med flydende musik, de sølvfarvede er med hakket musik. Og det kan faktisk høres. |
|
|

|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
bittermand skrev:
Mercury skrev:
| Sikke en masse sludder folk forsøger at "belære" dig. |
|
|
Der var et eksempel lige ved hånden...
ulrikmm skrev:
| Held og lykke med at høre r i g t i g e plader. De sorte er dem med flydende musik, de sølvfarvede er med hakket musik. Og det kan faktisk høres. |
|
|

|
|
|
For det første var den del af ulrikmm's posting vel ikke en "belæring", og for det andet var det dog en - tjah - bitter kommentar 
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
|
Hej Mercury
Du skriver nedenstående som jeg har lidt spørgsmål til.
"Sikke en masse sludder folk forsøger at "belære" dig.
180g plader er tykkere end andre plader, derfor skal man optimalt kunne stille VTA individuelt fra tykkelse til tykkelse. Så hvis det skal være rigtigt godt, så skal man stille arm op og ned, hver gang eller hvad ? Ja
Det gør man oftest som en engangsindstiling når man monterer sin pickup. Hvordan harmonerer det her med ovenstående ? Jeg skriver oftest, hvilket ikke betyder altid
Da højden af tonearmen kombineret med nåletryksvægten som får pickupen til at "fjedre" er det som bestemmer VTA, bør disse hvis man vil indstille til individuelle pladetykkelser kunne varieres. Vil det så alligevel sige, at man bør justere sin arm op og ned, hver gang man skifter plade ? JA! Nåletrykket kan ikke anbefales da sporing så bliver påvirket. Ved du, hvor meget 0,1 g`s ændring i nåletryk, der må være indenfor de anbefalede tolerancer, ca. ændrer VTA. Det er individuelt alt efter den mekaniske compliance på pickupen. Løsningen er at have en tonearm som kan indstilles i højden uden altfor meget bøvl.Løsningen på hvad ? VTA justering "on the fly" laves i eksempelvis nogle Clearaudio, Kenwood, Dynavector og sikkert mange flere. Her justeres VTA mens pladen spiller.Dem findes der mange af, men de er dyre (og gode). Mener du, at en implementering af en lille ombrakoskrue ved armbasen er det der gør en arm dyr og god ? Nej, men det er jo heller ikke ligefrem en enkel løsning man har lyst til at bruge hvergang man nu lige har en enten tyk eller tynd plade.
Så hvad gør man så...?
Man ser på hvilken tykkelse plade man har flest af og så indstiller man sin VTA en gang for alle fra starten og så lukker man ørerne for de sidste 5% lydkvalitet på de tynde plader Så hvorfor angive en VTA justering som "løsningen", når du her til sidst konkluderer, at man bare skal lukke ørene for de sidste 5% ? Fordi VTA ER løsningen på problemet, hvis man altså synes det er livsvigtigt at få de sidste procenter ud af afspillekæden.
Så lige et spørgsmål til dig, stiller du spørgsmålene fordi du ikke ved svarene eller vil du bare provokere???
Mit spørgsmål kommer fordi du skriver du er brancgemedlem og jeg kan ikke forestille mig at man som hifi-distributør ikke har så mere grundlæggende viden omkring pladespillere!
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
PB til Bittermand
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan også justere armen ind efter de tykke 180g - og bruge en filtmåtte eller lignende til de tynde. Jeg mener endda Rega har disse filtmåtter.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mercury
Tak for svaret.
Grunden til, at jeg spørger er den simple, at jeg blev mere forvirret end oplyst af dit indlæg, der skulle stå som en opklarende modsætning til det du kaldte sludder. Trådstarteren Nikolaj ville gerne høre om han skulle købe en Argon TT1 og henviste så til en tråd der først handlede om VTA, men siden viste sig at handle om forkert indstilling. Det der forvirrer mig er blot, at du på den ene side bruger en del plads på, at fortælle, hvor vigtig VTA er, at man bør indstille det præcist, hvorefter du slutter med, at råde ham til, at ignorere de "sidste" 5%. Nu taler du så om arme der kan VTA indstilles "on the fly" du påpeger samtidigt, at de er vældigt dyre. Hvor relevant er det for denne bruger ? er det noget der gør ham mindre forvirret ?
Om hvorvidt jeg ved noget om pladespillere eller ej, er vel ligegyldigt i denne her sammenhæng, spørgsmålene var til for at udrede det, synes jeg, noget uklare indlæg du så ovenikøbet indleder med "Sikke en masse sludder folk forsøger at "belære" dig.
Jeg beklager, hvis du føler dig provokeret af spørgsmål til det du har skrevet, det var ikke tilsigtet
Lige til sidst, selvfølgelig er ændringernes størrelse på VTA ved hjælp af nåletryk afhængig af pick uppens compliance, hvorfor jeg skrev om du ca. vidste det. __________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |