Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 13:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Diode ensretter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 April 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

hej
jeg skal finde en egnet didode ensretter til min Fisher K10 space-expander (med 2.stk 12ax7 og 1.stk 7247 rør)
i forvejen sidder der en selenium ensretter, og det er den jeg vil bytte ud med en diodebro
Det er en fuldbølge ensretter der skal bruges og max spænding der løber i rumklangs enheden er små 300 volt (290 volt
give or
take a little)

Jeg skal bruge en bro med spade stik, men er ikke så stiv i det med værdierne på disse ensrettere
hvilken en af disse kan jeg bruge
Argghh jeg kan ike få linket til RS til at virke ordentligt:
nå men det er under halvledere, diskrete komponenter brokoblede ensrettere, brokoblet ensretter
RS..(elendige webside)

venlig hilsen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 April 2010 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

dit link dur ikke :(

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 April 2010 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Brug 4 stk. UF4007 med 10n over - det er bedre end en bro. Jeg tror ikke du kan få en "ultrafast" bro, og almindelige dioder støjer for meget.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Brug 4 stk. UF4007 med 10n over - det er bedre end en bro. Jeg tror ikke du kan få en "ultrafast" bro, og
almindelige dioder støjer for meget.Venlig hilsenMikkel C. Simonsen

Ja jo hmmm: jeg ville jo da mene at de i dag godt kan lave en diodebro der er lissågo eller bedre end den selenium ensretter
den skal ertsatte ? det er vel ikke ligefrem raketvidenskab at fremstille en ordentlig bro ?

en bro med spadestik, er en millard gange nemmere at installere i dyret da det kun kræver at jeg borer et lille hul til den skrue
der skal holde den fast

venlig hilsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 23 April 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Chakaranda skrev:
Ja jo hmmm: jeg ville jo da mene at de i dag godt kan lave en diodebro der er lissågo eller bedre end den selenium ensretter den skal ertsatte ?

Ja, sagtens. Men den ville koste et par øre mere end den billige bro, og det vil ingen jo betale...

Citér:
en bro med spadestik, er en millard gange nemmere at installere i dyret da det kun kræver at jeg borer et lille hul til den skrue der skal holde den fast

Så køb en tilfældig bro (til min. 400V AC), og sæt 22n 400V kondensatorer mellem hvert sæt ben. Det er nok nemmere hvis du køber en billigere model uden spadestik, og lodder ledningerne på benene.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

hm, nåe ja ..sådan ..ok ...hmm

Nå jamen så tror jeg sgu bare jeg lar den selenium ensretter sidde et stykke tid endnu, og så kunne jeg senere finde et rør at
bruge som ensretter
...da jeg fik viste det sig at en tidligere ejer havde scoret de originale telefunken 12ax7ere fra den (det kan man jo ikke
bebrejde ham) og sat nogen 12ax7 China i...så et af dem kunne jeg vel konvertere til ensretter rør; så gør det da lidt
gavn

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 April 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er mest om du sætter din komfort over lyden fra den færdige modifikation!
Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

i dette tilfælde er lyden så klart førsteprioitet
så hvordan skal jeg lige forstå dit indlæg?
at diode-ensretteren vil være bedre end broen?
og at ensretter rør vil være bedst af alle ? eller?

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 April 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Ja og ja

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Ok
jamen så er kursen jo klar: der skal et ensretter-rør i hvis ellers det ka la sig gøre med den trafo jeg har?

på trafoen (en Lübcke model T1-598) står: på primærsiden 6.3 v 0.8ampere, 220v og på sekundærsiden er der 0-200-250v
(det 0 og 250v tapperne der er brugt )

Jeg har et EZ80 liggende, vil jeg kunne bruge det?
jeg har også hørt et eller andet sted at man kan bruge et hvilkensomhelst 12ax7 rør som ensretter ? er det rigtigt ?

EDIT: jeg fandt lige et datablad for EZ80: jo det kan godt bruges med den trafo: med de 250 V ac fra sekundærsiden af trafoen
vil jeg få 265 v DC til at sende til rørene: det kan vist godt gå når nu der er tale om en rumklangs enhed der jo som sådan ikke
skal forstærke noget særligt heftigt
Men jeg vil egentlig helst hvis det ku la sig gøre at bruge et fysiskt mindre rør såsom 12ax7 typen
ka det det ? (ku vær' jeg skulle oprette en selvstændig tråd om emnet...)

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 23 April 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Chakaranda skrev:
på trafoen (en Lübcke model T1-598) står: på primærsiden 6.3 v 0.8ampere, 220v og på sekundærsiden er der 0-200-250v
(det 0 og 250v tapperne der er brugt )

Du skal bruge en trafo med enten midtudtag eller to sekundærspoler.

Citér:
Jeg har et EZ80 liggende, vil jeg kunne bruge det?

Ja.

Citér:
jeg har også hørt et eller andet sted at man kan bruge et hvilkensomhelst 12ax7 rør som ensretter ? er det rigtigt ?

Ja, i teorien. Men du skal trække meget små strømme, og bruge en meget lille ladelyt. Det er normalt effekttrioder man har brugt som ensrettere (noget i 211/845 størrelsen).

Citér:
Men jeg vil egentlig helst hvis det ku la sig gøre at bruge et fysiskt mindre rør såsom 12ax7 typen ka det det ?

Jeg tror ikke du kan finde noget meget mindre end 6X4/EZ90.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 April 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Det er muligt at bruge ensretterrør til trafoer uden midterudtag,ved at benytte to dioder til stel og røret til plus..en hybridløsning som ses anvendt ofte,hvor rørensretningens egenskaber er ønskelige!

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 23 April 2010 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

seba skrev:
Det er muligt at bruge ensretterrør til trafoer uden midterudtag,ved at benytte to dioder til stel og røret til plus..en hybridløsning som ses anvendt ofte,hvor rørensretningens egenskaber er ønskelige!

Ja, men det giver ikke det fulde udbytte - det er bare en discount løsning efter min mening. Og når man nu kan få de "rigtige" rørtrafoer til småpenge, kan man da lige så godt vælge den rigtige løsning.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 April 2010 kl. 04:06 | IP-adresse registreret  

Hvor finder "man" trafoer med midterudtag til små penge?

Kan du forklare hvorfor du mener det er en discountløsning at bruge hybrid versionen af ensretning?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 April 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Jeg 'krydsposter' lige lidtDe her 'selen ensrettere' har jeg aldrig haft bøvl med og skulle de ikke kunne klare opgaven. jeg formoder at med ca 300V dc som beskrevet andetsteds er der ikke over 250V-ac til rådighed.

Det er muligt at finde 'nye' af slagsen.

http://cgi.ebay.de/10x-Selen-Gleichrichter-B250C75-B250C110_ W0QQitemZ390186982751QQcmdZViewItemQQptZRadio_TV_Musik?hash= item5ad8f4dd5f

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 April 2010 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hvis du meget gerne vil bruge et rør som ensretter og ikke har en trafo med midtpunkt, hvorfor så ikke koble rør og trafo som enkelt-ensretter ? Det kræver bare lidt større elektrolytter i filteret.

Mvh
Per H

Til top Vis D.Duck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.Duck

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 24 April 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

seba skrev:
Hvor finder "man" trafoer med midterudtag til små penge?

Det kommer selvfølgelig an på din definition af små penge, men jeg mener da ca. 200 kr. er overkommeligt.

Citér:
Kan du forklare hvorfor du mener det er en discountløsning at bruge hybrid versionen af ensretning?

En af de væsentlige grunde til at undgå almindelige dioder (lydmæssigt), er at undgå "switching noise". I hybridløsningen bruger du jo stadig dioder til ensretning, så du har stadig støjen. Du opnår "forsinket indkobling" af forsyningen, men det kan et relæ da klare billigere. Som jeg ser det giver hybridløsningen ulemperne ved begge metoder (støj og høj impedans), og ikke rigtigt nogle fordele.

Og som det blev nævnt herover, kunne man evt. også bruge enkeltensretning. Det kræver så en del større lytter for at undgå brum, og her er problemet så hvor meget røret kan tåle. Et parallelkoblet EZ80 burde kunne klare en 68µF lyt, med et 6X4/EZ90 kan nok ikke klare meget mere end 22µF.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 April 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Jeg spurgte hvor,ikke om prisen!

Switching noise opstår ved passage af nulpunktet,og dermed altså intet problem med dioder i negativ halvperiode.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 24 April 2010 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

seba skrev:
Jeg spurgte hvor,ikke om prisen!

Flere steder der sælger dele til rørelektronik. Bl.a. hos Jan Wüsten og et unævneligt sted. Mange guitarforstærkere har også trafoer af den "rigtige" type, og der kan man nogle gange få kinesiske kopier billigt.

Citér:
Switching noise opstår ved passage af nulpunktet,og dermed altså intet problem med dioder i negativ halvperiode.

Støjen opstår når dioden "tænder og slukker", og det gør den i begge halvdele af en bro.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg 'krydsposter' lige lidtDe her 'selen ensrettere' har jeg aldrig haft bøvl med og skulle de ikke
kunne klare opgaven. jeg formoder at med ca 300V dc som beskrevet andetsteds er der ikke over 250V-ac til rådighed.

Det er muligt at finde 'nye' af slagsen.

B250C110_W0QQitemZ390186982751QQcmdZViewItemQQptZRadio_TV_Mu sik?
hash=item5ad8f4dd5f">http://cgi.ebay.de/10x-Selen-Gleichrich ter-B250C75-B250C110_
W0QQitemZ390186982751QQcmdZViewItemQQptZRadio_TV_Musik?hash= item5ad8f4dd5f

mvh

Ok, jeg tror jeg vælger den løsning så: jeg skal lige ha målt på dyret om den selen-ensretter der sidder i den stadig leverer
det den skal og så kunne jeg jo købe f.eks. sådan en flok der som du linkede til, så jeg har nogle ekstra.
her er noget Wiki om selenium ensrettere:
Wiki: Selenium rectifier

Mit gamle Funkverk EZ80 tror jeg i stedet jeg vil bruge i min SE guitar amp: der lavede jeg nemlig en diode-bro af
N4007'ere: fungerer i øvrigt fint...

Den støj i snakker om der er på diode-broer, hvilket frekvensområde ligger det ?

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes