Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital placebo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xiuxiu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 April 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig helt forstået meningen med "gode digitalkabler". I mit arbejde som IT mand er digital kabler det dummeste led i dataoverførsel, dvs lag 1 i OSI modellen. Kablets eneste funktion er at sende data fra punkt 1 til punkt 2. Det er så afsenderen og modtagerens job at oversætte det til et format som enheden kan forstå. Dvs det er enhederne der står for den intelligente del af kommunikationen. Da eks. en cd-afspiller ikke opererer på særlig mange lag, vil den have svært ved at korrigere evt fejl i overførslen og dette må derfor tydeligt kunne høres på gengivelsen fordi afspilleren simpelthen ikke kan tyde data.

Er det mig der er helt gal på den?

Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Logitech Squeezebox Touch
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
Til top Vis xiuxiu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xiuxiu

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 25 April 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Correct me if I'm wrong... Men OSI-modellen har vist ikke ret meget at gøre med digital overførsel af lyd mellem hifi-komponenter 

Derimod skal der tages højde for jitter. Du kan læse lidt mere herom her.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

xiuxiu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Dont' know, jeg kan kun bruge den erfaring jeg har fra dagligdagen med digital overførsel. Går da ud fra at digital lyd også består af binær overførsel?

Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 25 April 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

xiuxiu skrev:

Dont' know, jeg kan kun bruge den erfaring jeg har fra dagligdagen med digital overførsel. Går da ud fra at digital lyd også består af binær overførsel?

Problemet er vel at timingen er vigtigere med digitalt overført lyd end med almindelig data.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

xiuxiu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2010 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Men så burde der jo være udfald på lyden hvis enhederne ikke kan "aftale" en timing. Der er for mig at se intet intelligent ved et kabel og det har ikke egenskaber til at korrigere et eventuelt timing problem.

Prøver at blive klogere på digital lyd, så jeg håber ikke mine spørgsmål er alt for IT minded :)

Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 April 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

xiuxiu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Har læst lidt om Jitter problematikken (spændende læsning iøvrigt), men det burde vel være enhederne (DAC) der skal korrigere for det?

Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 April 2010 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

xiuxiu skrev:
Har læst lidt om Jitter problematikken (spændende læsning iøvrigt), men det burde vel være enhederne (DAC) der skal korrigere for det?

Ja, men det gør de ikke altid, og ikke altid ret godt. DAC'en er tit helt "analog", så data kommer ud i samme tempo som de kommer ind. Evt. uregelmæssigheder bliver der ikke pillet ved.

Hvorfor en stor FIFO og en præcis clock ikke ganske simpelt kunne løse problemet forstår jeg ikke helt...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2010 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

xiuxiu skrev:

Har læst lidt om Jitter problematikken (spændende læsning iøvrigt), men det burde vel være enhederne (DAC) der skal
korrigere for det?

Jo, der findes re-clockere i snart set alle DACs på markedet nu. At helt slippe for jitter er umuligt, og jitter dækker også over en del forskellige slags
jitter. Det der blev spurgt om var specifikt kabler og de tilføjer også jitter i og med at de tilfører støj til signalet - både co-ax og optiske - på hver sin
måde selvfølgelig.

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 April 2010 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

jeg læste et sted nogle der opbyggede en pc lige så fanatisk som med hifi, altså sølv kabler med teflon iso, high end strøm kabler, og det viste sig den blev en del hurtigere end en tilsvarende pc uden alle disse tweaks har du prøvet det ?
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

JannickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 April 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
jeg læste et sted nogle der opbyggede en pc lige så fanatisk som med hifi, altså sølv kabler med
teflon iso, high end strøm kabler, og det viste sig den blev en del hurtigere end en tilsvarende pc uden alle disse tweaks har
du prøvet det ?

Link? Vil meget gerne se en performance ændring, hvor det ikke blot skyldes en modificering af clockfrekvens(er).
Til top Vis JannickB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JannickB

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2010 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

JannickB skrev:
hugoheinninja skrev:
jeg læste et sted nogle der opbyggede en pc lige så fanatisk som med hifi, altså sølv kabler med
teflon iso, high end strøm kabler, og det viste sig den blev en del hurtigere end en tilsvarende pc uden alle disse tweaks har
du prøvet det ?

Link? Vil meget gerne se en performance ændring, hvor det ikke blot skyldes en modificering af clockfrekvens(er).

Jeg fornemmer en vis form for sarkasme.....

http://www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm
Korrekt impedansmatching er vigtig, og det bliver ikke mindre vigtigt med højere samplerates. Snarere tværtimod. Det er ikke kun et spørgsmål om nuller og et-taller, men der er et timing issue også. Det kan sammenlignes med, at en strøm af bogstaver også indeholdt information om hvor stor afstand der skulle være mellem de enkelte bogstaver? Det er ikke sikkert, at det ville være specielt læseligt, selvom man kunne mene at informationen er bevaret.

http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

madklub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 April 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
Problemet er vel at timingen er vigtigere med digitalt overført lyd end med almindelig data.

Så på dårlige kabler kommer bits'ne igennem med forkert hastighed - eller hva'?

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

madklub skrev:

Anda8000 skrev:

Det er forkert at se på det som hastighed. Der er to ting der angiveligt har indflydelse. Den ene er jitter, som er afvigelser i clockfrekvensen (altså et sender problem). Den anden er kablets signalkarakteristik. Hvis ikke kablet (inkl. stik) har samme impedans som sender og modtager, kan flankerne på signalet blive dårligt defineret (og modtageren trigger på flankerne).
Der er jo ingen form for flow kontrol. Din DAC kan jo ikke sige; "Hey, den fangede jeg sgu' ikke, send lige igen".

Micma18 har engang haft et par billeder herpå H4A, som viser forskellen på S/PDIF signal som ikke er termineret korrekt. Prøver om ikke jeg kan finde dem igen.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 26 April 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

madklub skrev:

Anda8000 skrev:

Jep, eller nærmere er problemet med kabler, at der i kablet opstår spejlninger af signalet, så modtageren "opfatter" signalet forkert.
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2010 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Fandt Micma18's billeder:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73636&K W=micma18&PN=0&TPN=6

Som Erlingt skriver, er reflektioner også et issue (omtalt i et tidligere link i denne tråd).

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Sendt: 26 April 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

JannickB skrev:
hugoheinninja skrev:
du prøvet det ?

skal nok se om jeg kan grave den frem på et tidspunkt men tvivler, det er ved at være lang tid siden jeg har læst det..
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

xiuxiu skrev:

Men så burde der jo være udfald på lyden hvis enhederne ikke kan "aftale" en timing. Der er for mig at se intet intelligent ved et kabel og det har ikke egenskaber til at korrigere et eventuelt timing problem.

Prøver at blive klogere på digital lyd, så jeg håber ikke mine spørgsmål er alt for IT minded :)

Der er jo ikke tale om at kablet skal korrigere for et problem, men at det velvalgte kabel kan undgå at problemer opstår (f.eks. dårlig terminering).

Der er netop INGEN aftaler om timing. CD drevet afleveret en strøm af data, som DAC'en så tolker som værende et af de formater den forstår (f.eks. 44,1kHz/16bit). Derfra er det op til DAC'en at forstå strømmen, men der er altså ingen muligheder for retransmission, som der er i størstedelen af dataudstyr. Hvis du arbejder med datatransmission, vil du ofte se at porte, f.eks. i en SAN switch, kan have en del dårlige frames. Det overlever data dog fint, da der netop er transmissionskontrol indbygget.
Et fiberoptisk kabel som har fået et lille knæk, kan ofte fungere i årevis, men vil typisk kunne identificeres på antallet af defekte datapakker. I mange tilfælde kører de dog uden at data korrumperes p.g.a. transmissionskontrollen (den retransmitterer simpelthen en defekt pakke).

Hvis du skulle sende et sæt livsvigtige ordrer til en anden person, og være sikker på at de ikke kunne misforstås (bl.a. fordi modtageren ikke har mulighed for at ringe dig op og høre hvad dælen du mener), ville du sikre dig at ordrerne var så tydeligt formuleret som muligt, maskinskrevet og papiret lamineret og sendt med en vel akkrediteret kurer. Du ville nok ikke skrive det med en blyant på en rulle toiletpapir, krølle toiletpapiret sammen og smide i en lille kuvert og sende med en brevdue gennem sne og slud?

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2010 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

madklub skrev:

Anda8000 skrev:

Ja det gør de faktisk. Det der afgør hvornår en bit starter eller stopper er der hvor modtageren (DAC) har besluttet det. Det er oftest et sted ca midt
i det spændingsfald eller -stigning der er defineret for SP/DIF signaler. Signalet burde ligne en firkant-bølge, men de er for det meste pænt
afrundede, så flankerne står på skrå i stedet for at være pænt lodrette. Det betyder at støj kan tilføje eller trække fra i spænding og derved flytte
flanken tilbage i tid eller frem - ihvertfald kommer det til at se sådan ud for DACen, og det er (også) jitter.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes