Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 18:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy mobil boomblaster (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg er simpelthen så glad for at have fundet vej til dette forum, da jeg nu står og skal bygge mit eget festival anlæg. Jeg er klar over, at der er mange tråde om lige netop dette emne, så hvis noget er set eller hørt før så bær over med mig - jeg ved det er et trættende emne for nogle.

Jeg har undersøgt sagen lidt da jeg er helt og aldeles nybegynder og har brugt denne tråd meget (oprettet af MortenJ), som jeg også regner med bliver min hovedinspiration. Jeg opretter nu denne tråd for at få andre inputs - Mortens var meget lang og måske uoverskuelig for nogle.
Man kan se det lidt som en opsummering måske. :)

Mit DIY-projekt skal være:
- Let mobilt, lav vægt
- Have udmærket lyd
- Være nemt at bygge for sådan en som mig
- Skal holde strøm et godt stykke tid uden at skulle skifte batteri
- Holde vand mere eller mindre ude

Indtil videre har jeg læst på andre tråde, at systemet bland andet skal køre på 4 ohm, højtalere skal have høj følsomhed (er der andet jeg skal tænke på for mindst mulig tabt effekt), jeg skal have dækket hele frekvensspektret.
Jeg har tyvstjålet Mortens ideer til enheder, men her er de ting jeg har tænkt mig at bruge:
- Basenheder (de er lidt dyre men de har alle de egenskaber som mit anlæg burde bestå af)
- Piezodiskanter (skal sættes i serie med en modstand så de lyder bedre og ikke så metalliske)
- 12V 12Ah Blybatteri (bliver de større i kapacitet, bliver de tungere og større i rumfang)
- Forstærker (bestilt fra Kina, håber den kommer snart. Har hørt meget godt om disse )
T-Amp IC Tripath TA2020
Output Power 2 x 20W @ 4ohm, 2 x 12W @ 8ohm

Signal-to-Noise Ratio (SNR) 98dB
Dynamic Range 98dB
IHF-IM Distortion 0.1% @ 1W, 4ohm
THD Distortion
0.03% @ 9W, 4ohm
0.1% @ 10W 4ohm
0.1% @ 6W 8ohm
10% @ 23W 4ohm
10% @ 13W 8ohm
Power Efficiency 81% @ 20W, 4ohm, 88% @ 12W, 8ohm
Input Sensitivity 200mV
Audio input: RCA x 1
Power socket (5.5mm/2.1mm) x 1
Output
Speaker OUT (Left) x 1 pair (+ / -)
Speaker OUT (Right) x 1 pair (+ / -)
Power Indicator (Blue LED) x 1
Power Supply input DC 12V~14V5A
Dimensions
(W)94mm x (H)42mm x (D)166mm

Weight 480g


Jeg er klar over at der skal et delefilter til fordi bassen spiller fra ca. 80-4500 hz og piezoerne spiller fra 1800-20000. Jeg regner med at give piezoerne hele lydsignalet og skære bassen af ved de 2900 hz, som Morten også har gjort. Jeg har brugt en calculator som siger at delefiltret skal have en induktansværdi på 0,22 mH. Så vidt jeg har læst mig frem til består et delefilter af en kondensator (kapacitor) og en luftspole (induktans) på en printplade, men jeg hører at man kan nøjes med en luftspole idet piezoerne skal have hele signalet.
Alt det om delefiltret har været lidt mystisk for mig.

Mit kabinet til hver bashøjtaler skal have en volume på 10,5 liter ifølge denne Basrefleks Kabinet Calculator. Jeg har lavet en 1:1 model af noget pap og det bliver ikke så stort som jeg regnede med .

Basrefleksrøret har også været lidt af en gåde for mig for de calculators rundt omkring fortæller mig at jeg skal bruge et 200 cm langt rør... Og giver jo ingen mening.

Mine spørgsmål er så:
- Kan jeg nøjes med en spole i serie med bassen hvis piezo-diskanterne skal have hele signalet? I så fald skal induktansen ændres fra de 0,22 mH?
- Hvilken modstand skal piezoerne have for at lyde okay (MortenJ har brugt en 150 ohm modstand)? Eventuelt et link :)
- Hvor langt og hvor bredt skal basrefleksrøret være ca.? Jeg har læst at det er bedst hvis rørets bredde mindst skal være 1/3 af bassens diameter (16,5 cm) for at undgå en syngen i kabinettet.
- Er der nogen der kan illustrere/forklare hvorledes systemet skal hænge sammen, evt. med en tegning eller noget?

Det var en ordentlig omgang, men jeg håber den også kan være til gavn for andre, der står i samme situation som mig. Jeg har ikke prøvet noget af det her før, men det er spændende viden at besidde


Tusind tak!!
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Dazz89
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 April 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 24 Maj 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hvordan står det til med projektet?

Tænkte på om det fungere godt med http://elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H20610 fra tipath'en til dit batteri?

Fyr endelig nogle billeder op af dit projekt!
Til top Vis Dazz89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dazz89
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 25 Maj 2010 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Okay.. Siden jeg fik en reply, kan jeg vel lige så godt give en lille opdatering til alle jer der læser.

Mit projekt går stille og roligt men forholdsvist sikkert fremad. Jeg har fået svar på nogle af mine spørgsmål og bestilt et par småting på nettet.

Jeg har modtaget min forstærker. Den kom igennem postkontorets toldvæsen og jeg måtte betale 194 kr. i gebyr til de grådige bastarder. Selve momsen var kun på sølle 32 kr. men omkostningerne for et sådan toldtjek kostede 160 kr. eller der omkring.  Forstærkeren virker og den spiller fint. Der følger ingen strømforsyning med til den (man kunne dog have bestilt en der passede til den), men efter nogle dage med roden rundt i mit hjem efter diverse adaptere kiggede jeg lige pludselig på min eksterne harddisks adapter som sjovt nok passede. Hvorfor ser man ikke sådan noget noget før. Øv. Jeg har endnu ikke testet på andet end mine gamle 7. klasses AIWA skodhøjttalere så jeg må vente til mine enheder er købt. Her er et par billeder af den forstærker jeg købte fra firmaet Indeed Hi-Fi Lab på eBay, der tog lidt mere end 2 uger at nå frem til mig. Jeg henviser også lige til tråden "For 250 kr. forstærker tak" for mere info om disse Tripath Amplifiers.






Jeg har lige i dag snakket med en forhandler fra DiscoWorld.dk. Jeg kunne pludselig ikke forstå hvorfor de ikke havde de basenheder jeg havde kigget på der var perfekte til mit projekt, og som jeg også har linket. Det er åbenbart fordi at deres database for hvad der er på lager opdateres automatisk og hvis tingene ikke er på lager hos Monacor (højttaler producenten) eksisterer linket ikke. Medarbejderen var da godt nok så flink at han ville kontakte Monacor i morgen som det første og høre hvornår de havde dem på lager igen. Her er imidlertid det rigtige link til basenhederne.

Jeg har bestilt nogle 0,22 mH spoler på Elextra.dk til 59,- stykket. Hvis disse sættes i serie med bassens 4 ohm vil bassens lyd skæres fra på omkring 2900 hertz og højere. Jeg må se om det fungerer i praksis. Piezo-diskanterne skal bare have det fulde signal. Dertil har jeg også bestilt 2x150 ohm effektmodstande til 59,- stykket, som jeg agter at sætte i serie med piezoerne.
Jeg har også købt nogle billige basrefleksrør, som jeg håber kan fungere (det er ikke super fantastisk lyd der forsøges at opnå). Jeg har bestilt nogle som har en diameter større end en 1/3 af bassens cone-diameter. Elextra.dk har godt nok ikke sendt nogen bekræftelsesmail til mig, men jeg håber at de er i gang med at finde tingene til mig. Modstandene og spolerne var ikke på lager.

Jeg har fået illustreret hvordan systemet skal hænge sammen af MortenJ på hans tråd "DIY Ghettoblaster: Efter Roskilde" på side 8.

Jeg regner med at købe enhederne meget snart, så jeg kan komme i gang med at save og samle. Indtil videre mange tak for jeres support på diverse tråde, forum. Jeg prøver at give så godt igen som jeg kan, selvom jeg selv er uhyre inkompetent på dette område sat i perspektiv til andre HiFi-nørder

Hyg jer.

Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
mage
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 September 2009
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 25 Maj 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Hej Rubennn

Hook'er mig på din tråd. Ser spændende ud. Er specielt interesseret i delefilteret. Skal selv til at læse lidt op på emnet. Er MEGET "rookie" hvad det angår så; I know the feeling!!

Jo flere billeder, jo bedre

 

Mage

 

 

Til top Vis mage's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mage
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 26 Maj 2010 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Opdatering:

Åbenbart er den basenhed jeg har kigget på ikke på lager, hverken hos DiscoWorld.dk eller Monacor.dk som er deres leverandør.

Den flinke mand fra DiscoWorld har givet mig et alternativ som har stort set alle de krav jeg stiller (4 ohm, følsomhed <90 dB/W, 6½" cone). Den eneste diskutable forskel er at SP-6/100PRO er en PA-højttaler og det er alternativet SP-167E ikke - den er HiFi.

Jeg ved ikke hvor stor forskellen er på outputtet, men jeg har min store tvivl fordi PA'en koster 500 kr. og HiFi'en koster 149 kr.

Jeg har fået besked på at jeg skal ringe til Monacor.dk og høre ad med dem om de kan finde et bedre alternativ til mig. Jeg har også overvejet at droppe det hele og købe disse fuldtone-enheder men det ville bare være "spild" af så meget internetlæsning, plus at jeg ikke er sikker på de leverer et godt resultat med kraftig lyd.

Desuden har jeg kig på SP-202E som har samme krav opfyldt men er en 8" enhed. Er det for krævende for mit batteri? Det har jeg nemlig ingen idé om. Jeg er bekymret

Kunne være lækkert med noget forum feedback


Mage:
Det delefilter (som bare er en spole der kvæler bassen på en bestemt frekvens) jeg har tænkt mig at bruge er denne vare


Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 28 Maj 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Okay jeg har brug for lidt hjælp nu.

Har kigget på nogle andre PA-enheder nu. Der er en 10" enhed på 8 ohm og så en 12" enhed på 4 ohm.

12" enheden er lige til at smække på forstærkeren, men umiddelbart er den lidt stor synes jeg. Men den har en følsomhed på 93 dB/W og impedans på 4 ohm.

10" enheden har en vild følsomhed på 97 dB/W men en impedans på 8 ohm. Det vil sige at jeg kun kan køre med omkring 12 W på denne enhed. Man kunne parallel-koble 2 enheder på hver kanal og så få 4 ohm ud af det, men så skal jeg have 4 enheder og så bliver det dyrt. Kan jeg køre monosignal på en stereo-amp somehow med 2 parallel-koblede enheder? Og så køre piezoerne på stereo?

Hvis ingen af ovenstående er brugbare køber jeg nok bare en 6,5" HiFi-enhed eller en 8" HiFi-enhed til ca. 150 kr. stykket. De er begge på 4 ohm og har følsomhed på 93/94.

Det er træls og vil muligvis ikke fungere så godt, men skal bare bruge et eller andet nu så jeg kan komme i gang. Roskilde rykker sig nærmere og nærmere.
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Så er det sket noget i projektet. Jeg er nu mere eller mindre sikker på at enheden jeg skal bruge er en 10", 8 ohm, 97 dB/W, SPA-25PA





Jeg er blevet guidet på rette vej af ham der lavede The Boominator - Saturnus. Jeg kan lige linke til tråden, der ligger inde på Roskilde Festivals forum: Saturnus' anlæg m.fl
Den besvarer mange gode spørgsmål fra amatører og deler erfaringerne fra anlæggene med os andre. Tak skal i have.

Selve grunden til at jeg vælger denne enhed kan ses i samme tråd på side 19

Lige nu er der ikke mange billeder at tage. Men når jeg tager ud og køber enhederne i kommende uge, skal jeg da nok lige smide en masse ind :)

I'll stay in touch.
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Grell
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Hvad har du tænkt dig at bruge som diskant til woofer enhederne ? Er selv i gang med at finde frem til de rigtige enheder (:
Til top Vis Grell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grell
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Grell skrev:
Hvad har du tænkt dig at bruge som diskant til woofer enhederne ? Er selv i gang med at finde frem til de rigtige enheder (:


Kort svar, men dem her:

MPT-025



Kig på Monacors hjemmeside. De har mange gode/billige piezoer.
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

vi vil se flere billeder 

__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Der kommer nok billeder om nogle dage.. Skal lige lidt videre med mit træ :P
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 08 Juni 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Så kommer der nogle billeder. Jeg har modtager mine varer og har skåret alle siderne til anlægget ud. Det er ikke limet endnu og nogle af siderne er lidt småskæve men det er ikke noget som man ser med 2,5 promille alkohol i blodet. Min far har et privat firma hvor han bl.a. bruger noget skum-materiale som jeg tænkte jeg også ville bruge til at fore kassen med.













Enjoy... Jeg håber jeg giver nogen noget inspiration. Der kommer flere billeder senere når jeg har fået limet, skruet sammen, malet og sat enheder i.

Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
fjaes
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 11 Juni 2010 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtig godt ud. Flot udskåret! Hvordan vil du male boksen?
Til top Vis fjaes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fjaes
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 11 Juni 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Den er faktisk allerede blevet malet. Den er hvid - mest pga. varmeabsorbering (det var sindssygt varmt sidste år). Men jeg tænker at der skal lidt optisk tingel tangel på ved hjælp af spraydåser. Skal nok uploade billeder når jeg er færdig. 
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 11 Juni 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Det ser sku sjovt ud

Jeg har fulgt lidt med dig og din opdagelsesrejse rundt på nettet.

Super resultat  - hvad endte eventyret med at koste dig?

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 11 Juni 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Ej hvor sjovt Meier :P Hehe det er sgu altid godt når andre folk kan bruge det man selv laver til noget jo :)

Jeg tror alt i alt at anlægget har kostet mig lige knap 3000. Og træet, malingen, limen og skruerne har jeg fået gratis af min far. Ligeledes har jeg lånt værktøjer af ham Så det er jeg meget taknemmelig for.

Men som sagt tidligere regner jeg med at lave en komplet guide med mit anlæg som eksempel. Det kommer nok til at tage en måned eller to at få det hele samlet og skrevet ned. Så kan andre folk jo også have glæde af det

Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 11 Juni 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Det kunne være sjovt at sætte denne her sammen med "din" forstærker:

http://www.billfitzmaurice.com/DR250.html

Jeg kunne sku godt tænke mig at høre 4 af disse små... tingester rundt om et lejrbål....

106dB + 20W ~ 118dB/1 meter - og så lige 4 stk....

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 12 Juni 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Værsgo alle jer! Et stk. boomblaster til roskilde '10!
Der kommer flere billeder i morgen :P Jeg er rimelig smadret. Har arbejdet hele dagen.
Enjoy.


Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Ole N 84
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Hej

 

Fedt projekt

Hvad gør du med hensyn til strøm, hvilket batteri bruger du.

Super flot resultat, respekt

Til top Vis Ole N 84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole N 84
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger et 12V 9 Ah batteri og jeg er netop i gang med at teste hvor lang tid det kan holde. Siden mit system kører på 8 ohm burde det holde pænt lang tid. 40+ timer på maks volumen. Men lad os nu se.. Jeg kan ikke køre maks volumen hele tiden jo. Så min test bliver også på lavere volume hvilket jo også bliver en realitet når man sidder på festivalen og gerne vil chille om eftermiddagen/morgenen.

Men mange tak for feedback. Jeg skal glædeligt svare på spørgsmål.
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes