Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 16:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Klasse A og varme (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Jeg færdiggjorde (næsten) for nyligt et gammelt klasse A forstærker projekt. Forstærkeren bliver varm (meget chokerende)! 

Men jeg synes transistorene bliver lidt rigeligt varme. Når jeg måler midt på kølepladen (lidt til højre for billedet herunder), er temperaturen 41°C - helt fint. Men når jeg sætter proben på toppen af transistorene måler jeg mellem 91 og 104°C - knap så fint.

Der er lidt forskel i tomgangsstrømmen mellem de to kanaler, så det giver selvfølgelig forskellig temperatur også. Jeg målte med et af mine kinesiske multimetre, og efter forstærkeren havde spillet i en time. Maks. temperatur for transistorene er 155°C, men det er jo nok krystaltemperaturen (mit tjekkiske er lidt rustent).

Hvordan får jeg bedre varmen væk fra transistorene? Som det kan ses, har jeg brugt en silikoneskive som isolation. Jeg har set nogle tykkere skiver af et mere eksotisk materiale der skulle være bedre, men hjælper det nok?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Jehg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Prøv med en glimmerskive og kølepasta, det er lidt bedre end silicone skiver, men jeg tvivler på at det giver ret meget. Pas på der ikke bliver luftbobler i pastaen, luft leder ikke varme så godt, den bedste måde er en klat der bliver mast flad.

Jehg

Til top Vis Jehg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jehg

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Yderligere et det nok bedre at bruge ordentlige skruer og møtrikker, istedet for plastikskruer

(husk lige isolationsbøsningerne)plastskruerne kan ikke spændes ret hårdt.

En køleplade på 40 grader er ikke noget at nævne ...

Jehg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Et opslag viser at den termiske modstand for silikone skiver er lidt over 1°C/W hvor glimmer med pasta er mellem 0.3-0.5 °C/W. Prøv at læse her: http://hjemmesider.eucsyd.dk/vt/Downloads/Elektronik%20diver se/Ohmsk%20formel%20for%20varmemodstand.pdf

Jehg

Til top Vis Jehg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jehg

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hvordan ser resten af kølepladen ud?

En lille blæser på selve transistoren kan tage en hele del varme væk. Blæseren behøver ikke køre på fuldt tryk - bare lige nok spænding på den til at den starter op - så vil den heller ikke larme.

Og ja, metalskruer er meget bedre, fordi du kan stramme til og skabe bedre termisk kontakt imellem transistor og køleplade.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Skanderborg
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil - Hurtig!

Bruger siden: 25 April 2010
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Jeg færdiggjorde (næsten) for nyligt et gammelt klasse A forstærker projekt. Forstærkeren bliver varm
(meget chokerende)! Men jeg synes transistorene bliver lidt rigeligt varme. Når jeg måler midt på kølepladen (lidt til
højre for billedet herunder), er temperaturen 41°C - helt fint. Men når jeg sætter proben på toppen af transistorene måler
jeg mellem 91 og 104°C - knap så fint.Der er lidt forskel i tomgangsstrømmen mellem de to kanaler, så det giver selvfølgelig
forskellig temperatur også. Jeg målte med et af mine kinesiske multimetre, og efter forstærkeren havde spillet i en time.
Maks. temperatur for transistorene er 155°C, men det er jo nok krystaltemperaturen (mit tjekkiske er lidt rustent).Hvordan
får jeg bedre varmen væk fra transistorene? Som det kan ses, har jeg brugt en silikoneskive som isolation. Jeg har set nogle
tykkere skiver af et mere eksotisk materiale der skulle være bedre, men hjælper det nok?
Venlig hilsenMikkel C. Simonsen

Undskyld mig, men har du ikke en internetside hvorfra du sælger elektronik??
Så ryster det mig lidt, at du stiller dig så forholdsvis uforstående overfor hvad der er galt her! Håber der er mere styr på det
elektronik du sælger
Til top Vis Skanderborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skanderborg

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 08 Maj 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Skanderborg skrev:
Undskyld mig, men har du ikke en internetside hvorfra du sælger elektronik??

Jo, men ikke ret mange klasse A effektforstærkere.

Citér:
Så ryster det mig lidt, at du stiller dig så forholdsvis uforstående overfor hvad der er galt her!

Jeg ved godt hvad der er galt - varmen kommer ikke væk fra transistorene. Jeg spørger bare om nogle råd til at forbedre det. Er der noget galt i det? Skal man være ekspert i alt inden for sit område? For så er der da mange firmaer der godt kunne lukke og slukke...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 08 Maj 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:

Den kan ses her.

Citér:
En lille blæser på selve transistoren kan tage en hele del varme væk. Blæseren behøver ikke køre på fuldt tryk - bare lige nok spænding på den til at den starter op - så vil den heller ikke larme.

Jeg blæser lidt luft gennem kølepladen, men ikke over transistorene. Når jeg engang får låg på, skulle der komme lidt luft henover også - måske nok.

Citér:
Og ja, metalskruer er meget bedre, fordi du kan stramme til og skabe bedre termisk kontakt imellem transistor og køleplade.

Jeg får skaffet nogle isolationsbøsninger der passer i størrelsen. Det havde jeg ikke da jeg samlede forstærkeren, så jeg brugte hvad jeg havde (plastikskruerne).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

boholm skrev:
Den kan ses her.

Og sådan står den også under brug - med en mindre afstand til gulv/bundplade?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

De "tykke" skiver du hentyder til i første indlæg, er lavet af aluminiumoxid. De skulle være bedre, men jeg ved ikke hvor meget. De er i hvertfald meget dyrere.

Jeg foretrækker at bruge gammeldags glimmerskiver med kølepasta. Det fungerer som regel bedre end silikoneskiver.

Som andre har nævnt, skal du bruge metalskruer. I særdeleshed med silikoneskiver, da de skal trykkes lidt flade for at lede varmen væk. Hvis ikke det er nok, har jeg engang set en der monterede en køleplade hen over den runde del af transistoren. På den måde bliver den kølet på begge sider.

Jeg kan se på dit link til kølepladen at du kalder billedet "JLH". Er det en John Lindsley Hood klasse A, du er ved at bygge? 

Jeg kom til at tænke på den jeg selv lavede for nogle år siden. Da blev transistorerne også omkring 100 grader varme. Så jeg vagte at køre med blæserkøling. Det hjalp lidt på det.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 09 Maj 2010 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
mcs_5 skrev:

boholm skrev:
Den kan ses her.

Og sådan står den også under brug - med en mindre afstand til gulv/bundplade?

Den ligger i kassen. Den ene ende er spændt fast på bagpladen, og her sidder der så en (larmende) blæser. Fladen hvor transistorene sidder på skulle blive luftet lidt af "indsugningsluften". Men der er ikke låg på kassen endnu, så luften vælger jo nok en lettere rute 

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 09 Maj 2010 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:
De "tykke" skiver du hentyder til i første indlæg, er lavet af aluminiumoxid. De skulle være bedre, men jeg ved ikke hvor meget. De er i hvertfald meget dyrere.

Jeg har lige bladret lidt i kataloger. Aluminiumoxid-typerne skulle have en modstand på 0,3°/W. På den ene side af Elfa's katalog, står der følgende: "Den termiske modstand i mellemstykkerne af aluminiumoxid er væsentligt lavere end modstanden i Mikanit, Kapton eller siliconegummi". På en anden side er der så nogle kapton-typer fra Fischer med en opgivet modstand på 0,07°/W. Hvem skal man så tro på? Elfa eller Elfa?

Ifølge Jehg skulle glimmer/pasta give en modstand på 0,3-0,5°/W, så hvis det tal passer skulle begge Elfa's typer jo være mindst lige så gode. Skiverne er godt nok lidt dyre, men til 4 transistorer klarer jeg det nok...

Citér:
Jeg foretrækker at bruge gammeldags glimmerskiver med kølepasta. Det fungerer som regel bedre end silikoneskiver.

Jeg regnede også med den gammeldaws metode var bedre end silikoneskiverne, men jeg brugte lige hvad jeg kunne finde i skufferne da jeg samlede forstærkeren. Når man er igang med et projekt kan man jo ikke stoppe 2-3 dage til de rigtige dele når frem

Citér:
Som andre har nævnt, skal du bruge metalskruer. I særdeleshed med silikoneskiver, da de skal trykkes lidt flade for at lede varmen væk. Hvis ikke det er nok, har jeg engang set en der monterede en køleplade hen over den runde del af transistoren. På den måde bliver den kølet på begge sider.

Man kan jo få færdige køleplader til toppen af TO-3 transistorer - det kan være de kan hjælpe lidt også.

Citér:
Jeg kan se på dit link til kølepladen at du kalder billedet "JLH". Er det en John Lindsley Hood klasse A, du er ved at bygge?

Ja, jeg startede på den i 9. eller 10. klasse. Så jeg har fine håndtegnede print fra dengang. Skolen ofrede ikke penge på rigtige print-tusser, så banerne er lidt hullede... Jeg købte dengang en køleplade der havde den størrelse der var nævnt i Ny Elektronik's artikel, men den var alt for lille. Så derfor blev forstærkeren aldrig gjort færdig. Men da jeg så fik nogle store køleplader tog jeg den fra fra gemmerne.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Maj 2010 kl. 05:41 | IP-adresse registreret  

"Man kan jo få færdige køleplader til toppen af TO-3 transistorer - det kan være de kan hjælpe lidt også"

Der har du svaret...min gamle LH havde dem og spiller lystigt på 18. år hos sin "nye ejer!

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Maj 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Dit problem er den termiske modstand fra chippen i transistoren og til kølepladen, det fortæller dine målinger.

Du har et temperaturfald over kølepladen på ca. 15 grader og i overgangen imellem køleplade og transistorhus på 60 grader. Din termiske modstand er altså 4 gange større i montage/hus end i selve kølepladen...

Jeg vil også anbefale kølepasta og glimmerskiver, samt gode skruer, tror noget af det ligger her. Men der kan også ligge noget i selve transistor huset. Se den termiske modstand på forskellige typer, den kan varierer fra 0,5 til 2 grader pr. watt og det kan i sig selv være problemet!

Jeg vil anbefale Mototola MJ150024/25, de er liniære og robuste...og har 0,7 grad pr. watt i termisk modstand.

http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/MJ15022-D.PDF

Glem alt om de små køle nips til toppen af et to-3 hus, de duer ikke til noget, men mindre man printmonterer transistoren og skal slippe af med et par watt.

Og angående Mikkels evner og hans forretning: Jeg har købt hans kit, og både men hensyn til kvalitet, lyd og vejledning er det bare høj klasse! Det kan kun anbefales!

Man kan netop ikke være ekspert på alle områder og de ting Mikkel sælger, er der i den grad styr på!

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Maj 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Saver du de to kølefinner igennem, så de bliver til 4 lige store stykker, kan transistorerne monteres uden glimmerskiver eller lignende - kølepasta er nok.

Der er så bare lige det 'aber dabei', at alle 4 stykker skal monteres i kabinettet, isoleret fra hinanden (og kabinettet)

Kølefinnerne er heller ikke idelle - Der er langt fra kanten, hvor transer'ne sidder, og ind til ribberne.
En kobberplade på tværs, og kølepasta imellem, vil hjælpe gevaldigt på kølingen.

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 09 Maj 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Dit problem er den termiske modstand fra chippen i transistoren og til kølepladen, det fortæller dine målinger.

Jeg vil også anbefale kølepasta og glimmerskiver, samt gode skruer, tror noget af det ligger her. Men der kan også ligge noget i selve transistor huset. Se den termiske modstand på forskellige typer, den kan varierer fra 0,5 til 2 grader pr. watt og det kan i sig selv være problemet!

Jeg vil anbefale Mototola MJ150024/25, de er liniære og robuste...og har 0,7 grad pr. watt i termisk modstand.

Der kom noget interessant på banen! Jeg kiggede lige efter i On Semi's 2N3055 datablad også. Den termiske modstand opgives til maks. 1,52°/W - meget dårligere end MJ150024. Jeg fandt så også et mere detaljeret tysk datablad på KD503 (Mitteilung aus dem VEB Elektronikhandel ). Her er termisk modstand med, og maks. er 0,866°/W. Så KD503 burde klare sig bedre end 2N3055, som historien jo viser fungerer...

Så jeg prøver først af montere transistorene bedre, og ser hvilken forskel det giver.

Fire kæmpe køleplader monteret i fri luft a la Hiraga som alterego foreslåer ville være en glimrende løsning. Jeg har bare brugt de dele jeg har kunnet finde til skrotpris. Og jeg tror aldrig jeg ville komme igennem kølepladerne med min nedstryger

Hvis det med en kobberplade skulle give noget, hvor tyk skulle den så være?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Maj 2010 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Tykkelsen af en kobberplade ? Tjaa.. egentlig kan den ikke være for tynd

Jeg gennemregnede på et tidspunkt min omfattende samling af kølefinner, og konstaterede, at de tykkeste profiler havde en grænse ved længden 15cm.
Det hjalp ikke med længere profiler, eller højere ribber - Varmetransmissionen var begrænset af godstykkelsen, så varmen kunne ikke flyttes hurtigt nok hen til ribberne.

Til mit eget JLH projekt (Som aldrig bliver til noget), har jeg længe haft den idelle kølefinne liggende
.

Bag flangen med transistorene, er profilen nærmest massiv inden den folder sig ud, og hver kvadrant er isoleret med pertinax, så ingen glimmer her.  
(Den stammer fra en 400A/5V computerstrømforsyning, med ret mange Volt ind).

@mcs_5 - Kommer du forbi Københavnstrup, er den lige til at samle op

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Maj 2010 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Groove skrev:

Der kom noget interessant på banen! Jeg kiggede lige efter i On Semi's 2N3055 datablad også. Den termiske modstand opgives til maks. 1,52°/W - meget dårligere end MJ150024. Jeg fandt så også et mere detaljeret tysk datablad på KD503 (Mitteilung aus dem VEB Elektronikhandel ). Her er termisk modstand med, og maks. er 0,866°/W. Så KD503 burde klare sig bedre end 2N3055, som historien jo viser fungerer...

Så jeg prøver først af montere transistorene bedre, og ser hvilken forskel det giver.

Fire kæmpe køleplader monteret i fri luft a la Hiraga som alterego foreslåer ville være en glimrende løsning. Jeg har bare brugt de dele jeg har kunnet finde til skrotpris. Og jeg tror aldrig jeg ville komme igennem kølepladerne med min nedstryger

Hvis det med en kobberplade skulle give noget, hvor tyk skulle den så være?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Selvfølgelig vil det fungere også med 100 grader på husene, de kan vel tåle imellem 150 og 200 grader på chippen...

Men din kølepalde skal blive varmere

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 14 Maj 2010 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

alterego skrev:
@mcs_5 - Kommer du forbi Københavnstrup, er den lige til at samle op

Tak for det fine tilbud, som jeg ikke havde set. Den køleplade ser ideel ud, men jeg kommer næsten aldrig til København

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Maj 2010 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Mikkel> ud over fastspændingen, skal du være opmærksom på om pladen du spænder fast på er helt plan ? Vi får planslebet vore køleplader, og det gør en stor forskel. Man kan ikke bare slibe med slibepapir, for det gør det ikke helt plant.

Men kunne vi ikke få noget feedback på hvad målingerne er efter du har skiftet skruer etc ?

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes