Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Ny i forum, musikalsk mudder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nexov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2010
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 04:13 | IP-adresse registreret  

Hej alle i med lydelskere

jeg vil lige kaste min mening / oplevelse ud og høre hvad i siger og mener, beklager den lange historie.

i "gamle dage" gik jeg meget op i detaljer og at bassen var dyyyyyb samt at diskanten var perfekt
jeg skulle helst kunne høre om manden nede på 30 række havde begyndende astma og om fluen i receptionen fes "se den lille
kattekilling i c dur eller f mol", jeg gik hen og brugte den gang for 15 år siden 52.000 kr på en cd en forstærker og et sæt højtaler,
hvilket var sindsygt på en bistand den gang.

Senere begyndte jeg og tage ud til jazz sessions og klimte klimte sessions hvor det ikke handlede om hvor vidt at man ramte den
rigtige node eller om lyden var perfekt, nej det handlede om at læne sig tilbage, tænde cigaren og ellers bare nyde fadbamsen og
musikken og det fik mig til at skifte smag vedr. Detaljer og ja alt andet.

Jeg opdagede at mit anlæg gengav hver enkelt node som 0 og 1 i en computer men den svingede ikke, det var som om at det var en
analyse af hvert et hul i cd'en og ikke musik.
Den glæde og glød der var i musikken live hvor lyden mildest talt kunne svinge sig helt op på rædselfuld, manglede
der var ingen fed cigar og fadbamse men et sterilt lokale hvor hvide kitler gik rundt og gentog facts!

Det fik mig til at tage ud og lytte igen og den gang mødte jeg op til endnu et af de der hi-fi messer som kt-radio stod for
og der var specielt to forstærkere som jeg stadig husker,:
den ene var en lille sag som hed dennesen beat-100 som faktisk svingede, jeg lyttede også til deres dm-10 men den var efter min
mening slet ikke så musikalsk
det blev også til et lyt på en lille houston mini 1998 på et par sonus faber minima, hvor var bassen?!, hvor var detaljerne?!, hvor var
alle de ting jeg plejede at kunne høre?!
De var der ikke, bassen var flad diskanten mudret og detalerne var ikke synlige før de var på størrelse med en supertanker MEN
musikken, musikken var der!!
Den lille dims spillede bare fordi den kunne lide det, skide med om det var gengivet rigtigt, her handlede det bare om at læne sig
tilbage og bare svinge med.

Det var lige meget hvor dårlig optagelsen var, "skidt ind, musikalitet ud!"

og hvis du så nåede så langt, er det ikke nogle gange det vi lyd elskere glemmer, at det nogle gange kan være lige meget om vi spiller
på et anlæg til 15.000.000 eller en klokradio fra aldi hvis musikken bare svinger og at vi kan få lov til bare at nyden det der
oprindeligt var meningen, nemlig underholdningen og hyggen?
Til top Vis Nexov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nexov

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

vis et anlæg koster 10.000 eller 100.000 eller 1.000.000kr og det ikke kan spille musik er det ikke pengene vær, jeg har oplevet at mange bilige anlæg kan spille musik frem for meget dyre anlæg gænem tiden man har suset rund i de forskælige hi-fi butikker og mæsser. Men har da også hørt dyre anlæg også kunne spille musik.
Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 06:23 | IP-adresse registreret  

Forskellige mennesker har vel også forskellig smag - nogen elsker rørlyd og andre ikke, men musikken er (bør være) kernen i hobbyen, hvis man er musikelsker. Findes der mon folk, som et teknik-elskere?

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Nexov skrev:
Hej alle i med lydelskere

jeg vil lige kaste min mening / oplevelse ud og høre hvad i siger og mener, beklager den lange historie.

i "gamle dage" gik jeg meget op i detaljer og at bassen var dyyyyyb samt at diskanten var perfekt
jeg skulle helst kunne høre om manden nede på 30 række havde begyndende astma og om fluen i receptionen fes "se den
lille
kattekilling i c dur eller f mol", jeg gik hen og brugte den gang for 15 år siden 52.000 kr på en cd en forstærker og et sæt
højtaler,
hvilket var sindsygt på en bistand den gang.

Senere begyndte jeg og tage ud til jazz sessions og klimte klimte sessions hvor det ikke handlede om hvor vidt at man
ramte den
rigtige node eller om lyden var perfekt, nej det handlede om at læne sig tilbage, tænde cigaren og ellers bare nyde
fadbamsen og
musikken og det fik mig til at skifte smag vedr. Detaljer og ja alt andet.

Jeg opdagede at mit anlæg gengav hver enkelt node som 0 og 1 i en computer men den svingede ikke, det var som om at
det var en
analyse af hvert et hul i cd'en og ikke musik.
Den glæde og glød der var i musikken live hvor lyden mildest talt kunne svinge sig helt op på rædselfuld, manglede
der var ingen fed cigar og fadbamse men et sterilt lokale hvor hvide kitler gik rundt og gentog facts!

Det fik mig til at tage ud og lytte igen og den gang mødte jeg op til endnu et af de der hi-fi messer som kt-radio stod for
og der var specielt to forstærkere som jeg stadig husker,:
den ene var en lille sag som hed dennesen beat-100 som faktisk svingede, jeg lyttede også til deres dm-10 men den var
efter min
mening slet ikke så musikalsk
det blev også til et lyt på en lille houston mini 1998 på et par sonus faber minima, hvor var bassen?!, hvor var detaljerne?!,
hvor var
alle de ting jeg plejede at kunne høre?!
De var der ikke, bassen var flad diskanten mudret og detalerne var ikke synlige før de var på størrelse med en supertanker
MEN
musikken, musikken var der!!
Den lille dims spillede bare fordi den kunne lide det, skide med om det var gengivet rigtigt, her handlede det bare om at
læne sig
tilbage og bare svinge med.

Det var lige meget hvor dårlig optagelsen var, "skidt ind, musikalitet ud!"

og hvis du så nåede så langt, er det ikke nogle gange det vi lyd elskere glemmer, at det nogle gange kan være lige meget
om vi spiller
på et anlæg til 15.000.000 eller en klokradio fra aldi hvis musikken bare svinger og at vi kan få lov til bare at nyden det der
oprindeligt var meningen, nemlig underholdningen og hyggen?

Hvor fanden har du været
Det der det kaldes happy HiFi og det skal du ikke gå og skilte med. Så kan du komme i klørende på en rigtig HiFi entusiast
og det er ikke altid sjovt.
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

hej og velkommen til forummet.

fint oplæg til en debat. jeg tror bestemt ikke folk har glemt musikaliteten og lyttevenligheden, men omvendt tror jeg også en del lader sig forblænde af specifikationer og opgivelser og teknisk formåen.

har du været inde og læse lidt i pladespiller forummet? her tror jeg du møder en del folk der deler dit synspunkt. de gamle analoge dyder lever stadig i form af pladespillere og rørforstærkere :)

personligt er jeg gået på kompromis mellem pris, ydelse og brugervenlighed. så jeg lytter til cd'er, over en neutral afspiller og videre gennem en varm forstærker. højttalerne har jeg så haft en del problemer med. jeg mangler stadig at finde højttaleren der både byder på detaljer og musikalitet. nogen gange tror jeg, at jeg skal have fat i mine gamle billige tannoy m1, men mine tidligere audio note ax2 kom også tæt på.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Tråden er flyttet til rette kategori

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

hvis dit anlæg lyder af 0 og 1 har du gjort et eller andet forkert. jeg mener dog at et anlæg lyder bedst hvis den gengiver det der på skiven bedst muligt, men kan godt følge dig hvis vi snakker elendige optagelser der ikke er noget værd.. syntes bare det er synd at tweake sit anlæg så de lyder godt med dem, for så kommer de gode optagelser nemlig til at lyde skidt.
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

annabassand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Du har en pointe, og i dag lyder de fleste mainstream produktioner jo som en gang overkomprimeret l**t...

Her i huset kører vi 2 setups: Et der er lidt mere tilgivende og en der afslører meget ;-) Det er en god balance for os og vi glemmer aldrig at
musikken er det det egentlig handler om :-)

Anna
Til top Vis annabassand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af annabassand

Nexov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

tak for hilsnerne hehe

det jeg mente var at, som nogle også siger at de fleste optagelser i dag er komprimeret så meget at der ikke længere er forskel på om
du går ned i radio-tuborg og får et anlæg til 900 med stereo to 500W stereo super hi-fi højtalere eller om man tager ned i kælderen
hos en lille butik og køben en Mark levinton

jeg kan godt undre / grine af mig selv
her gik jeg og invisterer i super sølvkabler, der koster mere end det mange studier bruger på et sæt studio højtalere

i dag kører mikrofon-lyden gennem 15-20 meter standard billigt kabel hen til en mic-preamp, vocal exiter, eq compressorer og så
over i en mikser og videre igennem utallige kompressorer, eq, limiter, expandere, gates og måske 20 plugins og ja igennem måske
over 100 meter kabel samt switches og ja meget andet som alt samment er lavet til ad smadre den originale lyd og at tilføje
producerens lyd til det hele
selv sangerne bliver komprimeret, digitaliceret og får lagt vocal effekter på sådan at sangeren rammer den rigtigt node hver gang

og det hele høeres tit gennem et par højtalere med indbygget forstærkere der ikke har kostet over 5.000-10,000 kr
i dag er det vigtigeste for en producent at det er højt og helst højere end konkurrentens fordi jo højere jo sikre er man på at det
bliver hørt

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

hehe ja det kan næsten ikk betale sig at gå op i hifi, de fleste her har måske allerede et anlæg der er bedre en mange plade studioers og går helt sikkert mere op i kvaliteten... kunne være man skulle finde et andet hobby edit: velkommen til forresten
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Nexov skrev:

i dag kører mikrofon-lyden gennem 15-20 meter standard billigt kabel hen til en mic-preamp, vocal exiter, eq compressorer og så
over i en mikser og videre igennem utallige kompressorer, eq, limiter, expandere, gates og måske 20 plugins og ja igennem måske
over 100 meter kabel samt switches og ja meget andet som alt samment er lavet til ad smadre den originale lyd og at tilføje producerens lyd til det hele selv sangerne bliver komprimeret, digitaliceret og får lagt vocal effekter på sådan at sangeren rammer den rigtigt node hver gang

Jeg tror de fleste hifi enthusiaster kan følge dig, og det er synd der produceres så meget pølse-mikset musik. Pølsemiks forstået på den måde, at dynamikken er væk, der er pålagt digitaliseret rumklang, og der er moduleret sådan, at det hele lyder mere tydeligt på main-stream anlægget. Det falder så til jorden på high-end anlægget.

På den anden side: indspilningerne var nu heller ikke for gode i de goe gamle dage, se blot i den gamle "Pladehåndbogen" fra start af 70'erne om symfonisk musik, hvor få indspilninger der scorede topkarakter. Ligesom dengang må man i dag lede og søge, og nøjes med de få bedste. Problemet er, at en del musiktyper i dag udelukkende serveres med pølsemix, så det må man gå udenom, hvis det altså er oplevelsen af god optagelse man vægter højest.

Men det er lidt interessant, at der findes en del købere som investerer/forbruger anlæg til langt over 100.000,- på hvilket der så afspilles elektronisk overmanipuleret musik, bare det ikke lyder ubehageligt.

Nexov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

nu har jeg leget med lyd på radio og tv statiooner i lidt over 12 år og det "sjove" er at selv om man så sidder og lader dynamikken få
fuldt spil med kun minimal støjreeduktion så sørger sendersystemmet for at tage livet af det hele
først skæres alt under -65db væk så hæves alt til min -20db og alt over 0 db skæres brutalt fra hvorefter alt skrues ned til -6 db og
så bbliver det lige komprimeret en gang mere og konverteret så hvis der nu skulle være lidt liv tilbage så dræber vi det

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Nexov skrev:
nu har jeg leget med lyd på radio og tv statiooner i lidt over 12 år og det "sjove" er at selv om man så sidder og lader dynamikken få
fuldt spil med kun minimal støjreeduktion så sørger sendersystemmet for at tage livet af det hele
først skæres alt under -65db væk så hæves alt til min -20db og alt over 0 db skæres brutalt fra hvorefter alt skrues ned til -6 db og
så bbliver det lige komprimeret en gang mere og konverteret så hvis der nu skulle være lidt liv tilbage så dræber vi det

var det så ikke en god ide og fortælle de teknikker at det er noger puha de sender ud til os forbruger vis du selv syntes det de laver ikke er godt i dit favøre ???????????????? når du nu er inde for i varmen

Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

Nexov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jensen100 jo men det er lidt som at råbe i modvind

Hvem vil være den første til at skrue ned og følger de andre stationer med?!
De ressikerer jo bare ikke at blive hørt, og så er der jo ingen penge!

Men ja der burde gøres noget, det eneste man faktisk kan gøre er at nægte og købe CD, LD osv. samt lyte til radio så længe det er sådan, men så har vi den igen, hvem vil være den første til at stoppe og følger resten så med?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes