Nu er jeg endelig færdig med at installerer mit anlæg.
2 stk Luxman M-03 monoblokke og 1 luxman C-03 kontrolforstærker. M-03 kører i BTL-kobling.
CD-afspiller en SONY-XA20ES, den med puk.
Luxman tuner T-2
Luxman båndoptager K-250
2 stk Jamo J152 til stuen
2 stk Jamo 704 til køkkenet.
Et par ideer er blevet til virkelighed. Højtalerkablet 6 kvardrat og 220 V 2,5 kvardrat forsyning.
Højtalerkablet er mht. plus og minus er altid meget tæt på hinanden synes jeg, så derfor kører de på loftet nu med 1,5 meters afstand mellem plus og minus. Jeg har valgt til trods for at det næsten er umuligt at køre med 2 højtalersæt med monoblokke, en kraftig stik terminal med stik fra svejseværker, da de kan overføre mange amp. Jeg regner ca. med 30 amp. i denne opsætning. Ved 8 ohm er der ca. 2 x 480 watt. Det kører meget fornuftigt.
220 V . Her er sat 4 stik op på væggen, hver stik har eget kabel som kører til måler. Altså 4 seperate kabler. Kablerne er med skærm, som er jordforbunden ved måler. De 4 stik er med jord ved anlægget. Ved måleren er et klangmodul med 16 amp. sikring sat ind. Min jordforbindelse er målt til 144 ohm. Den vil jeg gerne have længere ned evt. til 4 ohm. Det kommer inden længe.
220 V ved anlægget. Py-ha Det er ikke bare lige at forbinde med skærm, jord, osv. Før kørte jeg med seperat jordspyd ved anlægget. Det fungerede fint uden brumstøj. Jeg fik nemlig lidt brumstøj da jeg satte kabler i anlægget, med skærm og jord. Det viste sig at, jeg kun måtte jordforbinde skærmen i den ende hvor stikket sidder. Det skal lige siges at disse apparater er så gamle, at de ikke har stikterminaler. Derfor er kablerne monteret direkte uden stik i apparaterne. Endvidere måtte jeg fjerne jordforbindelsen til chassiet i kontrolforstærkeren. Og bum så blev der stille. ingen brum. Men men stadig jordforbindelse til skærmen ved kontrolforstærkeren ved 220 V stikket.
CD afspiller. Ingen jord i apparatet. Kun jord i skærmen, ved stik på væg.
Signal kabler er alle Red Dawn 2 opgradering. De er lidt breddere en første model.
Det jeg altid har stilet efter, er nærvær i lydbilledet og et godt stereo perspektiv. Stor højde i horisonten af lydbilledet. Tør og stram bas betragter jeg som en selvfølge.
Har det så flyttet noget, med alle disse ændringer? Ja det faktisk flyttet lidt. Jeg kan høre at CD-afspilleren er ved at pløje sig total igennem alt info på Cd-erne. Så jeg er helt godt tilfreds nu.
Er der andre som har lignende anlæg, hører jeg gerne fra jer.
Her er så lidt billeder at kigge på
Før nyt 220 Volt til anlægget

Kabler til nyt 220 Volt fra måler til anlæg

Klangmodul med 16 amp. forgyldt sikring.

Ledningsføring ved anlægget 4 komplette kabler til 4 stik.

El-installatør sætter strøm til ved klangmodul og måler.

Nye skærmede kabler i anlæg

Lodning af svejsestik til højtaler terminal

Her er nogle færdige stik til terminal. Der er 8 stk i alt.

Højtaler kabel klargøres. Nu skal de føres på loftet.

Højtalerterminal 4 stik er aktive og 4 stk inaktive.

Højtaler i stuen Jamo J-152 opgraderet. Monteret på Opel Kadet fjedre.

Anlægget efter 220 V monteret i apparaterne og på væg.

CD afspiller SONY XA20ES