Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 10:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Hvilken rør-hovedtelefonsforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har bestemt mig for at købe mig en rør-hovedtelefons forstærker og kan se at der er utroligt meget at vælge imellem.

Forstærkeren skal spille sammen med sennheiser HD600/650. Jeg søger en forstærker med rørlyd, så det skal ikke være en rørforstærker der lyder af transistor. Lyden skal dog heller ikke være så blød at bassen bliver mudret.

Lige nu består mit setup af: PC -> Devilsound dac 2.1 -> Yaqin cd 1 (6N1P rør) -> Musical Fidelity x-can V3 -> Senn 600/650.

Rørforstærkeren skal helst være en opgradering fra x-can v3. Jeg har selv overvejet følgende:

Earmax Pro, Doge 6210, decware zen Csp 2, Woo audio, Moth Si2A3H, darkvoice 337. Jeg syntes ligeledes at Solvins diy amp lyder vældigt interessant (hvis han kan overtales til at bygge en).

Problemet er selvfølgelig at det er så godt som umuligt at høre de forskellige amps før køb, så jeg bliver nødt til at trække på jeres erfaringer. Er der nogle af overstående, som I vil mene er værd at købe ? kan I evt. sige noget om lyden på nogle af modellerne ?

< http-equiv="Content-" content="text/; charset=utf-8">< name="ProgId" content="Word.">< name="Generator" content="Microsoft Word 9">< name="Originator" content="Microsoft Word 9"><link rel="File-List" href="file:///C:/Users/thom/AppData/Local/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml" target="_blank">< style> < http-equiv="Content-" content="text/; charset=utf-8">< name="ProgId" content="Word.">< name="Generator" content="Microsoft Word 9">< name="Originator" content="Microsoft Word 9"><link rel="File-List" href="file:///C:/Users/thom/AppData/Local/Temp/msoclip1/01/clip_filelist.xml" target="_blank">< style>    
Til top Vis TC25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TC25

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Er det ikke muligt at finde nogle varmere og blødere rør til din V3 ? Yderligere kan der også opgraderes strømforsyning til den, hvis man føler for det..

Hvis du er fast opsat på at skifte alligevel, kan jeg kun udtale mig om Darkvoice 337 ud fra mine erfaringer med Darkvoice 336i. Den skulle jo groft set være 2x 336 koblet sammen, optimeret osv. Udvalget af rør til den er relativt stort, og man kan derved præge lydsignaturen en hel del efter min opfattelse. Men det er jo heldigvis tilfældet i de fleste røramps

Der var for lidt tid siden en tråd om Woo Audio 22. Den koster, men det ligner også en million..

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Jep en Woo Audio 22 er super! Men det er en moderne rørforstærker, så den er ikke gemt ret meget "varme" i konstruktionen, det kan der kompenseres for ved rørvalg og hovedtelefon valg. Jeg bruger HD800, den er, så vidt jeg kan forstå, mere åben og detaljeret end HD600/650, derved kan det selvfølgelig være at de vil lyde mere varme end HD800, i WA22. Og så er den helt tavs, altså ingen sus.
Byggekvaliteten har jeg sjældent set bedre, topklasse!
Jeg tror også ejere af deres mindre modeller, er tilfreds med lyd og kvalitet - men det er kun et gæt.

Jeg har også ejet en Solvin - den lyder rigtig varm og lækker, med flot "hul igennem". Den er dog meget hjemmebygget - og ikke helt brum/sus fri.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Kolind: Jeg kører med russiske 6H23P rør i min x-can v3, som gør det udmærket. Jeg har overvejet amperex buggle boy rør, da jeg er ret vild med deres lydsignatur. Mullard kan jeg egentlig også godt lide. Jeg har ikke tænkt, at den nye rørforstærker skulle erstatte min x-can v3, min x-can bliver blot flyttet ind i stuen eller soveværelset. Jeg kan egentlig rigtig godt lide lyden fra min x-can, men har bemærket at den kan blive en smule hård/glasset i lyden, hvis man lytter over moderat lydniveau. Ved normalt niveau lyder den fremragende, derfor vil den sikkert gøre det godt på soveværelset hvor jeg aldrig hører høj musik.

Darkvoice 337 er noteret

Milu: Jeg har godt nok haft kig på woo, er dog lidt nervøs for at den ikke er behagelig nok i lyden. Egentlig behøves lyden ikke at være super varm, lyden generelt skal blot være behagelig og lyttevenlig. Mit setup skal ikke være et analyseværktøj, jeg skal derimod kunne nyde så mange indspilninger som muligt. jeg prøver at finde en god balance mellem behageligt og hul igennem.

Jeg må lige nævne at jeg er lidt misundelig på dit udstyr

Jeg er også lidt nysgerrig efter Moth Si2A3H og Earmax Pro. Nogle der har hørt disse ?

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2010 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at valget nu står mellem følgende:

Earmax Pro/silver - Den skulle efter sigende spille rigtig godt sammen med sennheiser 650. Derudover kan den købes og serviceres i tyskland, hvilket er et stort plus. Er dog meget i tvivl om den meget lille forstærker, kan følge med de store drenge (woo og darkvoice). Nogen herinde der har hørt den ? er den pengene værd ?

Woo audio 22 eller en ar woo's mindre modeller - eneste minus er muligheden for reperation (tror jeg nok). Derudover koster den en del at få hjem fra USA.

Darkvoice 336SE, 337 - Er meget i tvivl hvordan den står lydmæssigt og kvalitetsmæssigt i forhold til andre gode forstærkere.

Nogen der har hørt nogle af de overstående op mod hinanden ?

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej!
Hvis du kan støve en TRAM op (se nærmere om den på Troels.gravesens hjemmeside) vil du samtidigt få en eminent god linieforstærker. Versionen med 7119 Amperex rør er suverænt god. Levetid på rør ligger på 10.000 timer.
Der er utroligt meget hul igennem og den lyder bestemt ikke af transistorer.
Du kan evt. lytte her hos undertegnede.

mvh
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

hullevad: Jeg må sige at den ser temmelig interessant ud ! Er det den model man kan købe færdig samlet hos DIY-HIFISupply for ca 1650 dollars ? Her hedder den TRAM 2.

Hvad måtte du slippe for din ?

rasmusvn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Lige et input ang. WA22

Jeg ejer selv denne med røropgraderingerne fra Woo, den spiller sammen med et par HD800.

Jeg er enig i "Milu's" betegnelse af denne, lyden vil jeg på ingen måde betegne som værende for analytisk, varm er den dog heller ikke. I øjeblikket har jeg lidt problemer med nogle små "paf" (ikke brum eller sus) i lyden, så vidt jeg kan konstatere, er dette dog først opstået ifb. med den nylige flytning, og det faktum at forstærkeren i øjeblikket sidder sammen med 14 andre enheder i to lavpris strømskinner.

Når der skrues højt op, altså fem eller seks "takker" med 7236-rørene, vil jeg ikke mene, at lyden går hen og bliver hård eller ubehagelig. Ørerne siger selvf. stop på et tidspunkt, men det skyldes lydniveauet og ikke en skrigende diskant.

Wooaudio kan godt sende pakken som af værende lavere værdi. Det fik jeg selv gjort ved forsendelse nummer to. Dette virkede dog ikke, da Post DK, på trods af korrekt udfyldte tolddokumenter (dog med en lavere værdi (50 dollars)), stadig krævede en kvittering fra forhandleren, der kunne matche dette. Så hvis du vælger den lidt uetiske rute, skal du nok bede om dette.

Jeg betalte selv 11.000 kr. i alt uden told med std rør. Told lå omring de 2-3 k.

Til top Vis rasmusvn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmusvn

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Rasmusvn: Jeg må sige at den WA22, bliver mere og mere interessant jo mere jeg læser om den. Prisen er dog lidt høj, så jeg ved ikke om den er lidt overkill til mine senn 650. Har du/eller andre evt. hørt den op imod andet rørgrej ? eller måske nogle af WAs billigere modeller ?

rasmusvn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Den er måske lige i overkanten til et par HD650, men det kunne måske tænkes, at du skiftede dem en anden gang?

Jeg har ikke testet den imod noget andet rørgrej. Jeg har dog hat mine HD800 tilsluttet Headroom's balancerede amp, og det var en kedelig fornøjelse, her var lyden decideret ubehagelig og diskanten skar igennem alt.

Jeg er generelt af den opfattelse, at hele sortimentet hos Woo er pengene værd.

Det er også den opfattelse, man hurtigt får, når man kigger på headfi.org

Til top Vis rasmusvn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmusvn

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej TC25!
Jeg købte min Tram for EUR 750,- incl Sony MDR-CD2000 hovedtelefoner. Den er opgraderet for xxkr i flere omgange. Så i alt kostede den vel 6-7kkr. Hovedtelefonerne er ok, men bedre kan købes for de eur. 150,- de blev solgt ud for.
Amperex 7119 er ikke helt billige og lidt svære at finde, men de giver lige det ekstra man savner ved 5687 rør (ro og hul igennem).

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

rasmusvn: Du har selvfølgelig ret i at det kan være en god ide at tænke fremad, da senn 650 sikkert ikke bliver mine sidste hovedtelefoner ! Det er meget ærgeligt at man ikke har muligheden for at høre earmax pro op imod woo, det ville gøre det hele lidt nemmere

Hullevad: Må man spørge, hvor du købte din Tram henne ?

Jeg havde til at starte med også skrevet Doge 6210 på, da jeg i forvejen ligger inde med nogle rigtig gode 12AX7 rør (telefunken og mullard) samt nolge gode EL84. Jeg kan sikkert se frem til at skulle opgradere rørene ligemeget hvilken forstærker jeg vælger, så det selvfølgelig en fordel, hvis forstærkeren kan bruge nogle af de rør, jeg i forvejen ligger inde med. Nogle der har hørt Doge 6210MKII ?

Indtil videre ser jeg på: Earmax Pro, Woo, Doge 6210 og Tram. Hvis der er andre jeg bør overveje, så sig endelig til

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jeg købte på ebay for 3 år siden! Der dukker en op af og til, men Troels positive omtale og forbedringer har nok smittet af på prisen. Jeg vil anbefale at du bygger selv og at du så bruger Silk Audios fremragende trafoer.

Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hvad med at modificere din X-Can ? Altså ud over rør og trafo.

Jeg er selv lidt i gang med min egen og der er mange muligheder.

Lidt inspiration : http://www.rock-grotto.co.uk/xcanpropage.htm

Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Gela: Jeg har overvejet at modificere den lidt ligesom Rock grottos V3 mod. jeg vil måske også købe en Little Pinkie V3I. Jeg har også tænkt mig at beholde min x-can, men tænker at det kunne være spændende også at prøve en ren rørforstærker.

Oplever du også at det lyden kan blive en smule anmassende hvis man lytter over 40 på valumen ? Det er som om at lyden presser lidt i/på panden og bliver lidt "glasset"/hård (svært at forklare). Jeg har læst en anmeldelse, hvor anmelderen oplever det samme som jeg. Det er ikke diskanten der er skarp, lyden har generelt overhovedet ingen skarpe kanter.

Har du lavet nogle mods endnu, som har været positiv for lyden ? Hvilke rør bruger du ?

Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

TC25.

Ja, jeg har lidt samme oplevelse som du. Hvis man har lyst til at give den en "spand kul" mere, bliver det tit for meget. Bruger iøvrigt et par K701.

Hvis man tænker på, hvor godt V3 alligevel gør det og tager den lidt kedelige komponentkvalitet i betragtning, tror jeg at der er meget at hente ved at modificere.

Jeg er lige begyndt med loddekolben. Jeg har faktisk lavet det første her til aften. Jeg har fjernet de 10uF som sidder lige i indgangen. De bipolare lytter som sidder i udgangen, har jeg skiftet til 4 stk. 330uF Panasonic og bypasset med 0,47uF polypropylen. Derudover har skiftet de små 0,47uF som sidder på printet med polypropylen.

Jeg får først lyttet på sagerne i morgen.

Det er min plan at lave nogenlunde samme mods som Rock Grotto. Jeg vi gøre det af 3-4 omgange for at vurdere effekten af hvert skridt.

Jeg kører stadig med de originale JAN Philips, men har skrabet lidt forskellige rør sammen, som skal prøves. Har bl.a. Siemens CCa, E88CC Gold Pin, Brimar og Tesla liggende.

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Gela: Lyder meget interessant med dine mods Du må meget gerne melde tilbage, når du har fået lyttet lidt ! Jeg bruger nogle russiske 6H23P rør istedet for de originale og det bliver lyden en del bedre af ! varmere, mere letflydende osv. Det er også de rør som rock Grotto anbefaler til x-can V3.

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Så kunne jeg ikke vente længere, så jeg har bestilt en Earmax Pro i tyskland. Jeg kunne holde prisen under 4000 kr med levering og samtidig bliver det ikke særligt besværligt, hvis den på et tidspunkt skal serviceres. Ligeledes er der mange der skriver at den skulle lyde fantastisk med mine senn 600 og 650 og synergi betyder somsagt alt.

Havde dog svært at finde ud af om jeg skulle give et par tusinde mere og få silver udgaven, men jeg blev for nærig Desuden har jeg læst at pro modellen har en lidt varmere lyd, hvilket ligepræcis er det jeg søger

tak for hjælpen til alle !

Gela: Du må stadig meget gerne melde tilbage angående x-can mods   

Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

TC25 : Har du et link til der hvor du har handlet ? Er nysgerrig.

Umiddelbart har de indledende mods været umagen værd. De lidt trættende tendenser er taget lidt af - ikke meget men dog tydeligt.
To andre effekter er dog mere tydelige. Der er kommet flere detaljer til og bassen er markant bedre. Bassen er blevet noget dybere og samtidig mere fast.

Jeg har et par Sennheiser HD 280 Pro som jeg bruger når der skal "lukkes af" til familjen. De har en noget overdreven indbygget basgengivelse. Men de er blevet helt "sjove" på grund af den bedre kontrol.

Der skal bestemt loddes mere.

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Gela skrev:

TC25 : Har du et link til der hvor du har handlet ? Er nysgerrig.

Umiddelbart har de indledende mods været umagen værd. De lidt trættende tendenser er taget lidt af - ikke meget men dog tydeligt.
To andre effekter er dog mere tydelige. Der er kommet flere detaljer til og bassen er markant bedre. Bassen er blevet noget dybere og samtidig mere fast.

Jeg har et par Sennheiser HD 280 Pro som jeg bruger når der skal "lukkes af" til familjen. De har en noget overdreven indbygget basgengivelse. Men de er blevet helt "sjove" på grund af den bedre kontrol.

Der skal bestemt loddes mere.

Det er fantastisk når man ved et lille mod kan gøre en hørbar forskel.. Og angiveligtvis har det ikke kostet en formue heller.. Jeg får helt lyst til at lodde lidt på min egen amp

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes