Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 15:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Scandyna ScanSpeak A10 bas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TroelsM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hej.

Min ene A10 er vist ved at dø.

Den spiller, men mærkbart lavere end sin stereo-makker. Hvis jeg slår til membranen med en fingernegl så spiller den højere et stykke tid. - det lugter jo af en dårlig forbindelse et sted. Jeg har endnu ikke kigger om det er noget jeg selv kan lave.

Se billeder af bassen her:
http://kofoedmejer.squarespace.com/pics/scandyna-dynaco-rest ore/

Jeg kan huske at en bruger her på siden engang omtalte at han havde et mindre lager af A10-basser liggende, men jeg kan ikke finde det indlæg.

Kan i hjælpe mig med at opstøve en A10-bas?

Mvh TroelsM

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

1. Ja, det lyder som en svag forbindelse. Hvis du kan lokalisere den til terminalerne ved chassiet er der måske en chance for at du kan efterlodde der. Hvis det er forbindelsen mellem kobberlitzetråden og svingspolen er det møj værre. Og jeg mener, at svingspolen er lavet af aluminium, og lodning mellem aluminium og kobber er ikke det letteste - du skal bruge en lidt speciel krads lodderensevæske.
2. Der er måske en lille chance hvis du ganske kortvarigt sætter "kraftig spænding" på enheden for på den måde at svejse en brugbar forbindelse på igen - men vi er her ude i noget risikofyldt.
3. Alnico-magnetsystemer kan blive svagere med tiden, hvis de udsættes for store effekter, men så skulle det ikke hjælpe at slå lidt på membranet, som du skriver.

4. Læg iøvrigt mærke til disse enheder: de var grundstene til dansk højttalerenhedsindustri's fantastiske renommé ude i den store verden, udviklet af elektroakustikgeniet Ragnar Lian, godt hjulpet af sublimt-følge-sagen-til-dørs Mogens Hvass. Det par fortjener æresudnævnelse, for evnen til virkelig nyskabelse. Enhederne har lette spoler (aluminium), SD-kobberkapsel for reduceret ulineær induktionsskabt forvrængning, velsmurte bølger for bedre linearitet, og lang membranvandring for lav forvrængning ved høje niveauer, og diskanten en meget stor domediskant uden opbrydning i forhold til andre på den tid, pga. tilpas coating. Vi ser her på enheder der er omkring 36-37 år gamle, som bortset fra dårlig forbindelse spiller endnu! Der burde ikke være et øje tørt i de danske hjem

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Prøv evt her http://www.hoejttalerbutikken.dk/group.asp?group=75 De har muligvis andet end dem der er vist på siden.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

pel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hej Troels M

Hvor stor er den bas du mangler,og er det 4 eller 8 Ohm

Til top Vis pel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes