Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Spader/bananer uden lodning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Jeg mangler både nogle spader og bananer i kobber som IKKE skal lodes. Jeg syntes det tidligere har været nemt at finde, det er det åbenbart ikke mere? Den eneste type jeg har kunnet grave frem var vidst lavet i rent tryllekobber med en pris på +1000 kr pr. gram (6.000!!!!! for et sæt), det er jeg lidt for nærig til.

Smid meget gerne noget information af hvis en af jer lige har et godt tip til hvor det kan købes.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

har du tjekket dem her ud. det er viablue der kan købes for en 50 pr stk inde på hificable's hjemmeside. ved ikke hvordan kvaliteten er, men synes
viablue plejer at lave noget rigtig fornuftigt. der behøver du i hvert fald ikke lodde...

hificable
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
har du tjekket dem her ud. det er viablue der kan købes for en 50 pr stk inde på hificable's hjemmeside. ved ikke hvordan kvaliteten er, men synes
viablue plejer at lave noget rigtig fornuftigt. der behøver du i hvert fald ikke lodde...

hificable

De ser i hvert fald ret fornuftige ud. Og de har bananer af samme type til samme pris.

Mit bud (kendte ikke Viablue stikkene) på bananer ville have været disse:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/hojttaler/argon _5451_bananstik_tilbehoer.htm

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/hojttaler/argon _5452_bananstik_tilbehoer.htm

Og hvis det skal være luksus:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/hojttaler/dali_ banana_lux_stik_tilbehoer.htm

Loddefri spader har de vist ingen af, der troede jeg at WBT var nogle af de eneste der lavede dem med skruer. Men de Viablue stik ser ret fine ud.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Tak for budene. ViaBlue ser overraskende billige ud, de kunne være værd at prøve. Dali bananerne har jeg allerede, men der er nogle ting der irriterer mig ved dem. Kobberet fra kablet er meget eksponeret i Dali'erne med mindre man benytter sig af det lille stykke flex kappe der sidder i dem, gør man det mister man kontakt til kablet så snart man udvider bananen.

Dali Grand
Se det her

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Kan så også se ViaBlue er aluminium med guldbelægning, foretrækker at få noget kobber.

Dali Grand
Se det her

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:
Kobberet fra kablet er meget eksponeret i Dali'erne

Sådan er det med de bananer hvor man stikker kablet ind fra siden. Netop til det formål har Argon de to modeller - den med plastkappe anvender jeg selv i hjemmebiografen, de virker fint.

Hvis ikke du synes om Viablue spaderne pga. aluminium'et, så tror jeg næsten kun der er WBT tilbage - og de er ikke just billige. Til gengæld er de meget lækre med deres sandwich-lag som gør at de sidder rigtig godt fast.

Men elles vil jeg da gerne anbefale Z-plugs / bajonet-plugs - de er billige og gode. Så skal du jo ud i lidt lodning og terminering med krympeflex - men så får du også en pæn afslutning (alt efter evner naturligvis ), og de fylder så lidt som muligt.

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

De skal side på kabler hvor der bliver udskiftet en gang imellem, bliver brugt til studie brug hvor der er forskellige termineringer på det jeg bruger, så i dette tilfælde er lodning out of the question. Jeg har haft for mange alu varianter der for hurtigt går i stykker når de bliver udskiftet med jævne mellemrum, derfor preferencen for kobber. Jeg fand nogle for et par år siden uden guldbelægning, bare rent kobber, men de er ved at være noget slidt i det - kan selvfølgelig ikke huske hvor jeg købte dem.

Kablerne bruger jeg på et Pearl trommesæt hvor alle trommer og bækkener er sat op med hjemmelavet mic system, output siden er med nogle lidt specielle stik, så det er ikke helt ligetil bare at få lavet nogle ekstra sæt kabler selvom det nok havde været nemmere end udskiftning af stik.

Dali Grand
Se det her

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:
De skal side på kabler hvor der bliver udskiftet en gang imellem

Hvis det skal foregå lidt snappy og uden at du nødvendigvis skal have en skruetrækker ved hånden, så duer typen som Argon med plastkappe ikke, ej heller WBT's de fine - det er nemlig lidt finarbejde, og en skruetrækker er nødvendig.

Argon bananen uden plastkappe, som jo egentlig lidt er som Dali'erne, må være den nemmeste løsning, men da bryder du dig jo ikke om at kablet måske stikker lidt ud?

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

tror desværre det er lidt svært at finde det hvad du søger hvis der ikke skal være et eller andet form for værktøj involveret.

men prøv dem her, måske?

det er rent kobber og så er det med hexa skruer. kunne være en løsning. jeg har dog erfaringer med deres spadevariant, at kablet ikke må være
for tyndt, for så kan hexa skruerne ikke klemme ordentlig fast

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

At de skal skrues fast er ikke et problem, det er højst en gang i måneden der bliver skiftet, er (endnu) ikke blevet doven nok til at skruetrækkeren ikke kan findes frem .

Mit problem med Dali'erne er ikke resterende kabel udenfor selve kabelindgangen, når først kablet er monteret på Dali spaderne, så er der nærmest fri luft omkring skruerne. Kunne forestille mig det er lavet på den måde for også at kunne tilgodese dem der vil lode kablet fast. Hætten, når først den er på, lukker ikke fandens godt til, det giver ca 4-5mm fri luft til kobberet. Da jeg benyttede Dali'erne resulterede det i at jeg en gang imellem måtte klippe et stykke af kablet. Det kunne måske løses ved at trække noget krympeflex ud over første del af spaden, men det ville give lidt samme problemstilling som en lodning - ikke umiddelbart noget der kan rives hurtigt fra hinanden igen.

Dali Grand
Se det her

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
tror desværre det er lidt svært at finde det hvad du søger hvis der ikke skal være et eller andet form for værktøj involveret.

men prøv dem her, måske?

det er rent kobber og så er det med hexa skruer. kunne være en løsning. jeg har dog erfaringer med deres spadevariant, at kablet ikke må være
for tyndt, for så kan hexa skruerne ikke klemme ordentlig fast

Man kunne altid smide en lille kobberpind med ind, det kunne løse problemet. Men, de skal overtrækkes med krympeflex for ikke at efterlade kobberet alt for åbent. Ud over det, så er det en ganske god pris på kobberspader.

Dali Grand
Se det her

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

det er godt at høre at bygge mand bob ikke helt er forsvundet blandt folket endnu

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

Bonde1985 skrev:
tror desværre det er lidt svært at finde det hvad du søger hvis der ikke skal være et eller andet form for
værktøj involveret. men prøv dem her, måske? det er
rent kobber og så er det med hexa skruer. kunne være en løsning. jeg har dog erfaringer med deres spadevariant, at kablet ikke må være for
tyndt, for så kan hexa skruerne ikke klemme ordentlig fast

Man kunne altid smide en lille kobberpind med ind, det kunne løse problemet. Men, de skal overtrækkes med krympeflex for ikke at efterlade
kobberet alt for åbent. Ud over det, så er det en ganske god pris på kobberspader.

ja det er selvfølgelig problemet at de ikke lukker helt tæt om kablet. det er en svær opgave du har vidergivet her

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
ja det er selvfølgelig problemet at de ikke lukker helt tæt om kablet. det er en svær opgave du har vidergivet her

Hvis kablerne ikke skal sidde alt for fast er det nærmest en umulig opgave

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Alting skal ikke altid være helt nemt

Dem jeg brugte før de blev for slidte lignede faktisk lidt de LOK Suregrip spader. Men kabel armen var noget længere, lang nok til at lukke enden mod spaden til og smide et lille stykke gummi i indgangen.

Dali Grand
Se det her

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes