Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
donv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal til at anskaffe en subwoofer da mine 15" Tannoy højtalere skal skiftes ud.

Indtil nu har jeg kunne undvære en sub grundet de store højttalere jeg har, så nu er jeg lidt i vildrede over hvad man skal vælge. da jeg ingen erfaring har på området.

Jeg er ved at bygge nye front højttalere med en kombination af ATC 6" bas enheder (SB75-234 SC 8 ohm) som bliver sammensat med ESS AMT (Heil Air Motion).

Jeg har derfor kig på en ATC sub der hedder C1, her vender basenheden mod gulvet. Endvidere har jeg overvejet SVS, Sunfire eller Velodyne.

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor at nogle subs har deres enheder til at pege nedad hvorimod andre sidder vertikalt i kabinettet? fordele/ulemper?

Hvilke erfaringer har i med de nævnte mærker ATC, SVS, Sunfire og Velodyne

Det jeg går efter er en sub der både kan spille til alm hifi musik og samtidig levere god bas/dybde når man ser film i surround.

Ps: rummet er et åbent stue/køkken på 60m2

På forhånd tak

Til top Vis donv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donv Besøg donv's Websted

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Der skulle ikke være nogen problemer med nedafvendt enhed. Tror det er ren design typisk der afgør om producenterne vil det ene eller det andet.

Prisleje?

Nogen krav til størrelsen af subben?

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Måske en af svenske XTZ's større modeller? Jeg gætter på du gerne vil kunne spille ret højt, med en fin gengivelse af musik. Desuden stiller du osse krav om god surroundsub-lyd, så du kan ikke klare dig med hvad som helst.

Enhedernes placering i de respektive bokse er af langt mindre betydning end hvor du placerer boksen i dit rum, en subs placering kan være ganske kritisk.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juni 2010 kl. 04:00 | IP-adresse registreret  

Mht placering vertikalt / horisontalt :

En horizontal (Down-fireing) placering har de fordele at man kan udnytte  loadingen mod gulvet og derved få et  boost. Denne placering kan også hjælpe med at dæmpe/utydeliggøre mislyde subben måtte have.

Down-fireing anvendes mest i billigere subs og/eller subs der ikke har ret lang vandring.

Vertikal placering (front-fireing) har de fordele at den wavefront enheden laver ikke bliver forvrænget/fortolket af en gulv flade før den når lytteren. Udfra et purist synspunkt vil dette altid være en fordel. Som mollecon nævner så er placeringen i rummet af målbar større betydning end downfiring vs frontfireing, men destilleres en konstruktion tilstrækkeligt så har selv den mindste detalie en afgørende betydning.

Årsagen til at downfiring ikke bruges i high-end og subs med meget lang vandring skal findes mere i enhedens konstruktion end selve placeringen (isoleret set).

Ved downfiring påvirkes enheden uens af tyngdekraften, hvilket gør at der skal mindre energi til en nedafgående bevægelse end en opadgående. Ved en husmands sub er denne uenshed ikke af betydning, men som man bevæger sig op ad og alle aspekter af konstruktionen hones og forfines så vil det være et problem.

Problemet bliver især aktuelt jo højere vandring og dermed højere output man ønsker fra subben.

Enheder med høj vandring og god lydkvalitet vil have et kraftigt magnetsystem og en lang svingspole. Samtidig vil kantophænget og spider være lavet så eftergivende som muligt for at det er det elektriske signal der primært styrer enheden og ikke ophænget. Det er ikke nemt at lave langt slående enheder som samtidigt er impulsvillige og detalierede.

Om en enhed er velegnet til downfiring brug afgøres  ved  en sag beregning. En sag beregning fortæller hvor meget tyngdekraften vil flytte enhedens membran væk fra nulpunktet når den vendes på hovedet. Det er rimeligt alment accepteret at et sag på mere end 5 procent af enhedens xmax gør enheden ubrugelig til downfiring. Flere argumentere for at sag bør være under 2 procent.

Sag = Cms * Mms *g

Da enheder med lang vandring og god impuls respons har en relativ høj bevægelig masse og eftergivende complaince så vil de overskride max sag.

Vil du have god respons til 20 hz i et 60m2 rum så ville jeg kigge efter noget i 15 tommer størrelse med mere end 5 cm xmax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes