Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 08:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Anlæg opfører sig MEGET underligt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hej drenge.
Jeg har haft et Cambridge audio (forstærker + cd-afspiller) fra hifiklubben i snart 4 år, men her inden for det sidste halve år er det begyndt at opføre sig meget underligt.

Periodisk bryder lyden i højttalerne, dvs. at jeg en dag kan høre på anlægget uden nogen som helst problemer, og næste dag, eller blot et par timer efter, kommer der kun knas ud af den ene højttaler, og dagen efter er det måske den anden højttaler.

Der er forskel på intensiteten af det her knaseri, nogle gange er det kun diskanten der skratter lidt, så er det bassen lidt, og til tider er det hele højttaleren der falder ud.

Lige nu er der sat en gammel Pioneer forstærker på i stedet for, det har ikke hjulpet på problemet, dog har jeg fundet ud af at problemet tilsyneladende er højre/venstre relateret... så hvis begge højttalere er på en venstre kanal, så falder de begge ud, mens hvis de er i stereo mode, er det kun den ene der falder ud (forskelligt hvilken)
Dette problem gælder også hvis forstærkeren er koblet direkte til en pc udgang, så burde heller ikke have noget med cd-afspilleren af gøre.

Derudover er alle kabler blevet skiftet, samt der er prøvet med andre højttalere (pt. er det DALI concept 6 der er sat til).

Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe!

På forhånd tak.

Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

sonsora skrev:
Periodisk bryder lyden i højttalerne, dvs. at jeg en dag kan høre på anlægget uden nogen som helst problemer, og næste dag, eller blot et par timer efter, kommer der kun knas ud af den ene højttaler, og dagen efter er det måske den anden højttaler.

Der er forskel på intensiteten af det her knaseri, nogle gange er det kun diskanten der skratter lidt, så er det bassen lidt, og til tider er det hele højttaleren der falder ud.

Ovenstående lyder som et defekt relæ i forstærkeren, det viser sig ofte i form af periodiske udfald på en eller begge kanaler. Men det under mig, at denne fejl også opstår, når du sætter en anden forstærker til.

Når du snakker om forstærker, taler du så om en integreret forstærker eller Pre/Power kombination?

Mvh.
Enthusiast
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

jeg ved ikke lige hvad du mener med pre/power kombination, men jeg går ud fra at det jeg har er en forforstærker (pre?) Da signalet fra pc/cd-afspiller eller hvad det nu ellers er, bliver sendt ind i den, og derefter ud til højttalerne.. det er samme type begge de to forstærkere jeg har brugt, altså at den eneste funktion er forstærker

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

sonsora skrev:
jeg ved ikke lige hvad du mener med pre/power kombination, men jeg går ud fra at det jeg har er en forforstærker (pre?) Da signalet fra pc/cd-afspiller eller hvad det nu ellers er, bliver sendt ind i den, og derefter ud til højttalerne.. det er samme type begge de to forstærkere jeg har brugt, altså at den eneste funktion er forstærker

Pre = forforstærker.
Power = effektforstærker

Hvis begge er samlet i et kabinet kaldes det en integreret forstærker. Det må være sådan en du har hvis du tilslutter både signalkilder og højttalere til den.

Dit problem er straks lidt sværere at løse, da der så vidt jeg kan læse ikke er noget i anlægget du ikke har prøvet at skifte. Det kunne dog lyde som et dårligt relæ i forstærkeren som foreslået ovenfor. Svigtende omskiftere eller potentiometre kunne også være en mulighed. Det betyder så bare at du har samme fejl i begge forstærkere, hvilket er uheldigt men dog ikke umuligt, da det er ret almindelige fejl.

Hvis du evt. har mulighed for at låne din forstærker ud til en ven/familiemedlem der har et fejlfrit anlæg kunne man teste forstærkeren på den måde for at se om den også laver fejl der.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hmm.. jeg kan ikke lade være med at tænke dårlig loddning på elektrolytterne til effekt trinnet..

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Det mystiske er at problemet først opstod efter jeg flyttede.
Først kom problemet som sagt på den ene forstærker, denne har jeg nu smidt ud, fordi jeg var sikker på det var den der var problemet, eftersom problemet tilsyneladende forsvandt efter jeg satte min Pioneer forstærker til i stedet for.
Men enten har det været tilfældigt, eller også opstod problemet først på den anden forstærker efter et par uger, hvor den igen var gal.

Men jeg vil se om jeg ikke kan smide min forstærker på et andet sted.. Problemet er desværre at det er en periodisk fejl, og de er jo som vi alle ved, skide irriterende ;)

Entry
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2010
Lokalitet: Sverige
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Du har en computer koblet til anlægget. Det har brændt mange forstærkere af, hvis man da man koblede dem sammen ikke havde strømmen helt ude af kontakten.

Hvis jeg forstår dig ret var det Cambridge forstærkeren der drillede, men det virker igen ved Pioneer'n?

Jeg havde en Cambridge Azur 340A der havde problem med brum så snart en DVD var koblet på (den havde jordforbindelse via kabel TV). Måske er Cambridge mere følsom for jord end Pioneern?

Til top Vis Entry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Entry

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Problemet er der både med Cambridge og Pioneeren.. Problemet på cambridge opstod før jeg havde haft en pc slået til.

Pioneer forstærkeren virke fint de første 2 ugers tid, efterfølgende kom problemet igen :)

Entry
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2010
Lokalitet: Sverige
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hmmm... Begge forstærkere...... Jeg tror (ved ikke, men tror) skurken er at anlægget er tilsluttet til en PC. På HiFi Klubbens hjemmeside er en god forklaring på de problemer det kan give. Den eneste måde jeg ville tilslutte en computer til mit anlæg skulle være hvis jeg havde en hjemmebio receiver og et digitalt kabel, men kun lysleder hvor der ikke er galvanisk kontakt.

Nå men det løser jo ikke dit problem. Hvis du afmonterer computeren (husk alt slukket og strømstik ude) og kører med det en periode, hvad sker der så?

Lydene de laver lyder som noget der er brændt af - som de andre har beskrevet det.

Good luck.

Til top Vis Entry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Entry

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hej Entry.
jeg har tidl. haft afmonteret pc-kablet for at se om det lavede nogen ændringer, men det er desværre ikke tilfældet.

Hvis jeg skal prøve at beskrive problemet i lyden ville jeg nok sige det sådan her:
nogen gange fungerer anlægget upåklageligt, andre gange virker den ENE side af stereolydbilledet ikke, jeg kan ikke huske at have været ude for at det er begge sider på en gang der forsvinder.

Lydbilledet bliver "ødelagt" på forskellige måder, oftest er det skratten der opstår, specielt ved diskant og dyb bas.
Ellers er det som om at hele højttaleren ikke reagerer på signalet, og lyden bliver ufatteligt lav, samt de få lyde der kommer er ofte kun skrattelyde.

Er det noget som giver nogle nye idéer?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

En løs forbindelse i højttaleren.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
En løs forbindelse i højttaleren.

Den tror jeg godt vi kan udelukke.

Han skriver at det nogle gange er bassen og andre gange diskanten der forsvinder. Og at det er galt på begge højttalere (ikke nødvendigvis samtidigt) samt at han har prøvet med andre højttalere.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Skift signalkilden til en tuner eller andet og se om det forsvinder.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Mercury mener du at jeg skal finde en anden afspilningskilde, eller sætte mine phonostik i en anden indgang..?
Fordi begge dele er afprøvet ;)

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

UPDATE:
Jeg har lige haft et headset sat til phonoindgangen på forsiden af forstærkeren.. Der sker det samme med lyden.. hvordan kan det være?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

sonsora skrev:
UPDATE:
Jeg har lige haft et headset sat til phonoindgangen på forsiden af forstærkeren.. Der sker det samme med lyden.. hvordan kan det være?

Det signal du tager ud på hovedtelefonudgangen er oftest det samme som på højttalerudgangene, blot dæmpet med et par modstande. Derfor hører du samme fejl her som via højttalerne.

Men du kan da med sikkerhed udelukke at det er højttalerne som er skyld i problemet.

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Der er slet ingen tvivl her. Du har haft tilsluttet din PC til begge forstærkere UDEN AT HAVE ALLE STRØMKABLER UDE AF STIKKONTAKTERNE FØRST! (Undskyld jeg råber)

Vigtigheden af dette kan ikke fremhæves kraftigt nok - der er hvilestrøm på stellet af en computer, og den hvilestrøm kan beskadige IC'er i forstærkere, og har gjort det mange gange rundt omkring i verden. Forstærkeren/forstærkerne skal til rep, og det bliver ikke nødvendigvis billigt, beklager.

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Okay Freako, det lyder sandsynligt.. det undrer mig bare at problemet på den første forstærker kom før jeg nogensinde havde haft en pc sat til...
Men med forstærker nummer 2 er det ikke umuligt det er det som er sket

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Sendt: 24 Juni 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Det lyder mystisk. Måske er du simpelthen så uheldig at der er 2 forskellige ting i vejen?

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2010 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Tjaah... jeg vil da ikke udelukke det :)
Men jeg ved at Pioneer forstærkeren, altså den som er på nu virkede da den blev sat til

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes