| Forfatter |
|
Qoncip Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 13 Juni 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sagen er den at jeg har selv mig lidt lun på Jamo D590, pga. deres design.
Såfremt lyden ikke falder helt i min smag (Der mangler bas, diskanten er for hård/blød osv.) er det så muligt at skifte enhederne ud?
Nu sidder der jo fx. en 8" basenhed i kabinettet. Hvis man føler den ikke afgiver nok dyb bas, eller stram nok bas, er det så "bare" at købe en anden 8" kvalitets enhed og så smide i, eller er der en større opgave gemt bag facaden? (Hvilket jeg lidt tror)
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 13 Juni 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan i princippet sagtens bare skifte enhederne ud. MEN... Den kommer højst sandsynligt til st spille af h...... til !!!
De enheder som sidder i højttaleren er tilpasset det delefilter som også er der i samt kabinettet.
Hvis du ikke kan lide lyden så lad være med at købe dem. Og hvis du allerede har købt dem, så sælg dem og køb nogle der matcher din præference bedre.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Qoncip Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 13 Juni 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke købt dem endnu, men har tilgengæld heller ikke hørt dem, så aner ikke om de falder i min smag.
Hvad hvis man skifter delefilteret ud også? (Kort sagt, skifter alle enheder)
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 13 Juni 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Qoncip skrev:
Jeg har ikke købt dem endnu, men har tilgengæld heller ikke hørt dem, så aner ikke om de falder i min
smag. Hvad hvis man skifter delefilteret ud også? (Kort sagt, skifter alle enheder)
|
|
|
Det kræver udvikling af en ny højttaler fra bunden, akustiske og elektriske målinger samt et enormt regne og simulerings
arbejde med at udvikle et nyt delefilter som er tilpasset til enhederne i det kabinet de sidder i. Det er ikke noget man bare lige
gør og det kræver massere af knowhow for at ramme noget som lyder naturligt, mange ender op med en højttaler der har
en ret frekvensgang, men stadig lyder forfærdeligt.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 13 Juni 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Qoncip skrev:
Jeg har ikke købt dem endnu, men har tilgengæld heller ikke hørt dem, så aner ikke om de falder i min smag.
Hvad hvis man skifter delefilteret ud også? (Kort sagt, skifter alle enheder)
|
|
|
Hvis du skifter delefilteret ud kan de sagtens komme til at spille super. Men det kan nok slet ikke betale sig. Der skal indkøbes de rigtige enheder og komponenter og der skal måles og korrigeres og måske måles igen og lyttes i uendeligheder. Det kan hurtig blive en dyr og tidskrævende proces. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 13 Juni 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Qoncip skrev:
Hvis man føler den ikke afgiver nok dyb bas, eller stram nok bas, er det så "bare" at købe en anden 8"
kvalitets enhed og så smide i, eller er der en større opgave gemt bag facaden? (Hvilket jeg lidt tror) |
|
|
Hvis en anden enhed i samme prisklasse havde lydt bedre, havde Jamo folkene nok smidt den i.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 13 Juni 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svaret er altså JA, der er en større opgave gemt... Find en højtaler der passer dig uden modifikationer.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Du kan i princippet sagtens bare skifte enhederne ud. MEN... Den kommer højst sandsynligt til st spille af h...... til !!!
De enheder som sidder i højttaleren er tilpasset det delefilter som også er der i samt kabinettet.
Hvis du ikke kan lide lyden så lad være med at købe dem. Og hvis du allerede har købt dem, så sælg dem og køb nogle der matcher din præference bedre.
|
|
|
x2 __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænk tanken "Fruen i huset kan li' dem - men de lyder ad h' til" Uffff <skummelt_grin>
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har glemt én ting: diskantniveauet kan justeres relativt nemt med en mindre delefiltermodifikation.
Men måleudstyr er nødvendigt for et godt resultat.
|
| Til top |
|
| |