| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Min erfaring er at klassisk musik er noget af det sværeste at gengive korrekt og overbevisende, med den storslåede oplevelse der hører sig til! Frem for alt krøver det et MEGET bredt frekvensområde - især hvis du har planer om SACD oa.
Gå derefter efter nogle store højtalere med en god diskant der går op omkring 25kHz, og et godt volumen så den spiller rent fra omkring 30Hz. Desuden nogle gode kraftige enheder så du får detaljer og hurtighed med.
Umiddelbart ville jeg anbefale Dali Grand eller lignende, men de er i den tunge ende prismæssigt. Den har en lillebror der hedder Grand Diva som kan erhverves for omkring 10.000,- brugt. Ellers har jeg fornyligt hørt en Avance Magnum 18 som efter min mening var overbevisende på flere vigtige områder (hørte dog ikke klassisk på dem). Det påståes herinde at de skulle kunne fåes for 12.000,-. Alternativt har de en forgænger der hedder Signature 8MKII, men den kender jeg ikke - har blot hørt meget godt om den.
En hel anden mulighed kunne være at gå efter en rigtig gammel kæmper. Der findes klassikere på markedet med 10-15 år på bagen som gør det fabelagtigt selv målt med nytidens målestok. Hvad med en gammel Hi-End transmissionsliniehøjtaler? Skal der lidt patrotisme under huden kune Dali 40 være et bud - den har mange fortalere. Der er sikkert flere herinde der kan fortælle en masse om dens fortræffeligheder.
De højtalere du lægger op til fortjener en mere kompetent strømkilde. Brug hellere det varme lommeuld på 2 rigtig gode kanaler end på et middelmådigt flerkanals system.
Held og lykke!
MVH Thomas
|