| Forfatter |
|
kasperholm Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 248
|
| Sendt: 22 Juni 2010 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har lige nu en NAD 319 forstærker, sat til et par Dali 850 højtalere. Har tænkt på muligheden for brokobling med en NAD 216 forstærker. Men vil det gøre en stor forskel for lyden, hvis jeg brokobler dem? Er ikke interesseret i at kunne spille højere. Mit spørgsmål er bare, om lyden bliver bedre af den ekstra kraft? Eller er det simpelthen kun højere lyd, jeg får ud af det?
-På forhånd tak :)
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 22 Juni 2010 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som udgangspunkt tror jeg du vil få mere ud af at biampe, men der er aldrig et helt entydigt svar på det...
__________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
kasperholm Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvad vil "biampe" helt præcist betyde? :)
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 22 Juni 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
At du i dit tilfælde trækker diskant/mellemtone med din 319 og basserne med din 216.
Gør som følger:
- Tilslut 216 til 319 via 319erens Pre-out bøsninger.
- Fjern korslutningsbøjler på 850erne.
- Træk et sæt højttalerkabler fra 319 til øverste terminalsæt på dine 850ere.
- Træk et sæt højttalerkabler fra 216 til nederste terminalsæt på dine 850ere.
(kan ikke huske om terminalsættene på 850erne sidder over/under eller side om side, men henholdsvis en sort og rød til den ene forstærker og do til den anden)
Grunden til at jeg ikke vil anbefale brokobling i dit tilfælde er, at den ene forstærker (319) deler strømforsyning med forforstærkerdelen, og der vil dermed givetvis være en skævvridning i effekt balancen 216 og 319 imellem.
Og hvis man hører til en af dem der mener at kabler har en indflydelse (det gør jeg:-), så vil 216eren spille anderledes end 319eren, grundet kabelforbindelsen. (der er jo ikke kabel imellem for- og effektdelen i 319eren). __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
kasperholm Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super. Det vil jeg prøve at overveje. Og vil du mene, at det vil give bedre lyd? Er ikke interesseret i at kunne spille højere.
Jeg skal måske snart flytte, og er da nødt til at finde nogle mindre højtalere (måske Dali 450). Er det overkill at bruge både 319 og 216'eren til dem, da de er en del mindre end 850'erne?
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 29 Juni 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
|
Og hvis man hører til en af dem der mener at kabler har en indflydelse (det gør jeg:-), så vil 216eren spille anderledes end 319eren, grundet kabelforbindelsen. (der er jo ikke kabel imellem for- og effektdelen i 319eren).
|
|
|
Indholdet i parentesen bestemmer du selv. Der sidder bøjler mellem pre-out/main in på 319, så hvis du vil sætte et sæt kabler på, så værsgo 
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 30 Juni 2010 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
Friman skrev:
|
Og hvis man hører til en af dem der mener at kabler har en indflydelse (det gør jeg:-), så vil 216eren spille anderledes end 319eren, grundet kabelforbindelsen. (der er jo ikke kabel imellem for- og effektdelen i 319eren).
|
|
|
Indholdet i parentesen bestemmer du selv. Der sidder bøjler mellem pre-out/main in på 319, så hvis du vil sætte et sæt kabler på, så værsgo 
|
|
|
Som jeg skriver ovenover, så er det ikke den eneste grund til at jeg ikke ville brokoble, men du kunne måske uddybe om du synes at det generelt ville være en god idé eller ej?
Jeg mener at man bør have 2 helt ens effekttrin før det er en god idé, samt forholdene omkring højttalernes belastning m.m. bør tages i betragtning...
Min egen erfaring siger mig, at det ofte er en bedre løsning rent lydmæssigt at biampe, men der er da tilfælde som modbeviser... (sådan er det jo altid) __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 30 Juni 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et andet element at betænke er at en brokobling vist gør at NAD'erne ikke kan belastes lige så meget i lave impedanser - mener jeg at have læst engang i tidernes morgen...
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 30 Juni 2010 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
| Et andet element at betænke er at en brokobling vist gør at NAD'erne ikke kan belastes lige så meget i lave impedanser - mener jeg at have læst engang i tidernes morgen... |
|
|
Det er det jeg mener når jeg skriver:
Friman skrev:
| samt forholdene omkring højttalernes belastning m.m. bør tages i betragtning... |
|
|
Men det er ikke noget specielt ved NAD. Det bør iagtages med alle trin når de brokobles... Det skal være et usædvanligt stabilt trin hvis det skal køre brokoblet uden problemer med lavere belastninger end 8ohm nominel...
Forstærkeren vil jo "se" den halve impedans... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 30 Juni 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
Wymax skrev:
| Et andet element at betænke er at en brokobling vist gør at NAD'erne ikke kan belastes lige så meget i lave impedanser - mener jeg at have læst engang i tidernes morgen... |
|
|
Det er det jeg mener når jeg skriver:
Friman skrev:
| samt forholdene omkring højttalernes belastning m.m. bør tages i betragtning... |
|
|
Men det er ikke noget specielt ved NAD. Det bør iagtages med alle trin når de brokobles... Det skal være et usædvanligt stabilt trin hvis det skal køre brokoblet uden problemer med lavere belastninger end 8ohm nominel...
Forstærkeren vil jo "se" den halve impedans... |
|
|
Jeg syntes bare at det var nødvendigt at "stave det ud" Hmm, rationelt set overså jeg det nok... 
|
| Til top |
|
| |
Ghump Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 30 Juni 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasperholm skrev:
Hej.
Jeg har lige nu en NAD 319 forstærker, sat til et par Dali 850 højtalere. Har tænkt på muligheden for brokobling med en NAD 216 forstærker. Men vil det gøre en stor forskel for lyden, hvis jeg brokobler dem? Er ikke interesseret i at kunne spille højere. Mit spørgsmål er bare, om lyden bliver bedre af den ekstra kraft? Eller er det simpelthen kun højere lyd, jeg får ud af det?
-På forhånd tak :)
|
|
|
Ja det vil gøre en stor forskel for lyden. Men desværre ikke for det bedre. Jeg har selv haft NAD 216, og jeg kan IKKE anbefale den. (Efter min mening er den noget af det mest røvkedelige i verden, og jeg har set flere steder at jeg ikke er den eneste der mener det).
Dette skal iøvrigt ikke læses som kritik af NAD - kun af 216'eren. Jeg er sikker på en hvilken som helst anden NAD forstærker vil gøre det bedre. __________________ My hovercraft is full of eels...
|
| Til top |
|
| |