Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Elektronik hjælp, time delay (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4all.

jeg har brug for lidt hjælp af nogle kloge mennesker.

jeg har brug for at kunne tidsforsinke en 12VDC spænding. som bliver switset til at en 2n3904 PNP transistor.  forbruget på den dims der skal have tidsforsiknelse er ca 25Ma. men jeg skal lave det sådan at den dims transistoren switcher til "reelt først bliver aktiveret 3 sekunder efter tilkobling.  at den opbygger spændingen langsomt således at der føres er f.eks 7V efter 3 sek er også brugbart. jeg er nu ikke sikker på at det skal være 5-7 volt. men det er vel justerbart.

hvordan gør jeg dette nemmest muligt.

det ville være kanont hvis i havde nogle smarte måder at gøre dette på. 

Det skal helt gerne være meget meget simpelt.

Mvh. Rasmus.

angute
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Prøv at Google, bare skriv 'time delay', så får du 38.500.000 muligheder, mon ikke du kan bruge een af dem!?
Mvh.
Til top Vis angute's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angute

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg forstår dig korrekt, så vil jeg mene at et kraftigt lavpas-filter kan klare det du efterspørger.
Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Her har du noget at arbejde ud fra.

Du skal nok bruge kredsløb nr. 1.
Det du kan gøre er at erstatte relæet med en transistor, men jeg ville nu hellere bruge et lille relæ i steddet, bare for at være sikker.

Du kan udskifte R1 med et potentiometer, og derved regulere tiden det tager for 555-timeren at slå relæet til.

Sidste men ikke mindst, kan du lave en lille strømforsyning til kredsløbet ud af en lille trafo, en 7812 regulator samt to lyttere og to eller fire ensrettere.

Du kan slutte den lille strømforsynings trafo direkte til softstart- udgangen fx, og derved får 555- timeren til at starte nedtællingen til relæet slåes til.

Jeg har lavet noget ligende på min UcD400 forstærker.

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej jeg fandt en side med nogle transistorer og en kondensator og et 12V relæ.

og det prøvede jeg at bygge, der stod at det skulle kunne give noget forsinkelse justerbart efter hvor stor en kondenastor man sætter på.  jeg ætsede et print der pasede til kredsløbet og montere de forskellige transitorer. men endte bare op med at relæet klappe i med det samme. og kløede mig lidt i nakken. det var samlet korrekt efter det simple diagram.  

men så kom jeg til at tænke på at det skal bruges som et slags trykknap system, fra der bliver trykket på knappen skal det gå ud og være koblet fra indtil man slipper knappen + x antal sek.. og det var da nemt med en kondensatorer og dobblet 12V omskifter relæ.  kondensatoren kan holde relæet klappet i nogle sekunder. men jeg skal have ca 3 sek ved 12V og 3300uf holder mit relæ i ca 3 sek inden skifer tilbage.

og den du har postet her tror jeg godt jeg kan baks sammen, og justerbart med potmeter ville være det aller bedste. den kan være god til mange formål. men dog er det ikke til 230V det er til 12Vdc så ingen ensretter og trafo og strømforsyning.

men hvorfor siger du heller bruge relæ end transistor ? er de ikke lige så pålidelig.

men tak for hjælpen..  

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 27 Juni 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:

Hej jeg fandt en side med nogle transistorer og en kondensator og et 12V relæ.

og det prøvede jeg at bygge, der stod at det skulle kunne give noget forsinkelse justerbart efter hvor stor en kondenastor man sætter på.  jeg ætsede et print der pasede til kredsløbet og montere de forskellige transitorer. men endte bare op med at relæet klappe i med det samme. og kløede mig lidt i nakken. det var samlet korrekt efter det simple diagram.  

men så kom jeg til at tænke på at det skal bruges som et slags trykknap system, fra der bliver trykket på knappen skal det gå ud og være koblet fra indtil man slipper knappen + x antal sek.. og det var da nemt med en kondensatorer og dobblet 12V omskifter relæ.  kondensatoren kan holde relæet klappet i nogle sekunder. men jeg skal have ca 3 sek ved 12V og 3300uf holder mit relæ i ca 3 sek inden skifer tilbage.

og den du har postet her tror jeg godt jeg kan baks sammen, og justerbart med potmeter ville være det aller bedste. den kan være god til mange formål. men dog er det ikke til 230V det er til 12Vdc så ingen ensretter og trafo og strømforsyning.

men hvorfor siger du heller bruge relæ end transistor ? er de ikke lige så pålidelig. 

men tak for hjælpen..

Da jeg sagde 230v, mente jeg den spænding der skulle fordre primær vendingen i trafoen, som skal drive hele kredsløbet.

Du kan sagtens anvende en allerede eksisterende 12v forsyning, hvis der er ampere nok.

At jeg syntes du skal vælge et relæ frem for en transistor, er fordi der kan gå en langt højere strøm gennem et typisk relæ, end en transistor.

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2010 kl. 04:16 | IP-adresse registreret  

jo ok. men ville transistorer ikke være et mere driftsikkert valg ? eller er det for enkelthedens skyld at bruge relæer. '

forstås det skal være driftsikkert,  jeg kan se at alle de kondensatorer trækker en del spænding når man slutter dem til der kommer en god ginst på prøve kluden her..

kan man bare sætte en lille modstand i serie med +ledningen så de ikke får fuld skræld med det samme. ? det giver måske lidt forsinkelse inden relæerne aktiverer, men man kan alligevel ikke trykke så hurtigt på dette her system, så selv om der skulle være 0,2Sek forsinkelse inden relæet klapper så gør det ikke noget.  bare jeg kunne komme lidt af med det støre ampere forbrug i det øjeblik kredsen sluttes-

men kan et relæ godt holde, for der er gnister inden på kontanterne når de klapper kan jeg se..  men de virker endnu.  men er lidt i tvivl om driftsikkerheden.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes