| Forfatter |
|
Jonas47 Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 235
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal flytte her til september og overvejer kraftigt at få fast rammelærred i den nye TV-stue... Kommer til at sidde 3 1/2-4 m fra lærredet. I øjeblikket sidder jeg knap 3 1/2 meter fra et 82" rullelærred... Jeg synes at billedet er meget passende, men tænker hvordan et større billede vil fungere? Har kigget meget på 108" lærred fra lissau, da min BenQ W1000 kan komme langt nok væk til at give så stort et billede... MEN bliver 108" på denne afstand for voldsomt, og hvordan vil billedekvaliteten være? Har finjusteret min BenQ w1000 lidt, og synes at billedet fra Blu-ray på de 82" står RIGTIG flot. Dog synes jeg ikke DVD er så stor en fornøjelse at se på i den størrelse (men ser heller ikke meget DVD).
Håber der er nogen som kan guide mig lidt her ?
Mvh Jonas
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min hjemmebiograf har jeg faktisk nøjagtig de samme mål, dvs. et 108" fastramme fra Lissau, og jeg sidder 3½ meter fra det 
Med HD er der ingen problemer, dvs. blu-ray og full HD display, som din W1000 vist også har. Upscaling vil virke bedre end DVD, men slet ikke helt så godt som full HD. Med DVD går det, men også kun lige: Da jeg havde en Sanyo Z5 kunne jeg godt ane lidt pixellering.
Størrelsesmæssigt synes jeg det er fint med 108", der er bare ikke noget der rent oplevelsesmæssigt matcher et stort billede.
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror det er meget forskelligt hvad folk foretrækker af størrelse, men jeg bruger et 90" Adeo fastrammelærred med en afstand på 4m.
Som indledning lånte jeg et 110" rullelæred, til at forsøge med.
Min mening er at en 108" er for stort til den afstand, men igen er der jo nogle få der foretrækker og sidde forrest i biografen.
|
| Til top |
|
| |
Jonas47 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det vel bare at prøve og blæse den på den hvide væg til en start, og derfra afgøre hvor stort man "kan holde det ud"  Hvordan vil det stå til mht. lydstyrke og detaljer i billedet? Vil en BenQ W1000 være lysstærk nok til at bære et 108" billede i et mørkelagt rum? Eller bør man i stedet kigge efter et 90" lærred for ikke at "skade" billedet? Vil jo nødig at det kommer til at se ringere ud end det gør i øjeblikket...
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et stort billede (over 100") er meget imponerende i starten, men hvis selve billedkvaliteten lider under det, bliver træls i det lange løb. Billedestørrelser på over 100" stiller store krav til projektoren, men hvis den er tip-top er et stort billede selvfølgelig fedt. Ellers ville jeg foretrække et lidt mindre, men mere intenst billede.
|
| Til top |
|
| |
Jonas47 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
| Et stort billede (over 100") er meget imponerende i starten, men hvis selve billedkvaliteten lider under det, bliver træls i det lange løb. Billedestørrelser på over 100" stiller store krav til projektoren, men hvis den er tip-top er et stort billede selvfølgelig fedt. Ellers ville jeg foretrække et lidt mindre, men mere intenst billede. |
|
|
Nu synes jeg i hvert fald at billedet er tip-top på de 82"... Det kunne være man bare skulle "nøjes" med 90" Vil i hvert fald hellere have et mindre billede med flotte detaljer, end stort billede med mangel derpå...
|
| Til top |
|
| |
Jonas47 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
|
I min hjemmebiograf har jeg faktisk nøjagtig de samme mål, dvs. et 108" fastramme fra Lissau, og jeg sidder 3½ meter fra det 
Med HD er der ingen problemer, dvs. blu-ray og full HD display, som din W1000 vist også har. Upscaling vil virke bedre end DVD, men slet ikke helt så godt som full HD. Med DVD går det, men også kun lige: Da jeg havde en Sanyo Z5 kunne jeg godt ane lidt pixellering.
Størrelsesmæssigt synes jeg det er fint med 108", der er bare ikke noget der rent oplevelsesmæssigt matcher et stort billede.
|
|
|
Kan det store billede ikke også medføre at man mister fokus en smule og dermed noget af detaljegraden? Man skal vel dreje hovedet pænt meget hvis en voldsom skud-duel udvikler på et 108" lærrede 3.5 meter væk?
|
| Til top |
|
| |
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 09 Juli 2010 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas47 skrev:
Wymax skrev:
|
|
|
|
Kan det store billede ikke også medføre at man mister fokus en smule og dermed noget af detaljegraden? Man skal vel dreje hovedet pænt meget hvis en voldsom skud-duel udvikler på et 108" lærrede 3.5 meter væk?
|
|
|
http://www.projectorcentral.com/projection_screen_size.htm
http://www.projectorcentral.com/screen_size.htm
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Juli 2010 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas47 skrev:
Wymax skrev:
|
Størrelsesmæssigt synes jeg det er fint med 108", der er bare ikke noget der rent oplevelsesmæssigt matcher et stort billede. |
|
|
Kan det store billede ikke også medføre at man mister fokus en smule og dermed noget af detaljegraden? Man skal vel dreje hovedet pænt meget hvis en voldsom skud-duel udvikler på et 108" lærrede 3.5 meter væk? |
|
|
Jeg har også muligheden for at sidde knap 5 meter væk. Her er overbliksbilledet bedre, men jeg synes der er mere "fart på drengen" når jeg sidder de 3½ meter væk og har et større billede. Og her synes jeg ikke jeg mister noget, og jeg lever mere med. Jeg drejer ikke hovedet væsentligt på noget tidspunkt, det er jo ikke sådan at handlingen pisker fra side til side 
Men som der skrives: Prøv at smide det op på væggen bare og se hvad du "kan tåle".
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 09 Juli 2010 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kørt med 80" lærred i flere år og sidder også ca. 3,5 meter væk. Men har nu lige bestilt et 92" tab tension lærred fra hi vision.
http://www.hivision.dk/92-projektor-laerred-tab-tension-hvid .html
Prøvede først med et stort stykke hvidt papir på væggen og det var ikke noget problem. Specielt med ægte wide-screen 22:9 formater gør det ikke spor at lærredet er bredere.
Eneste problem er de lyse sommeraftener som kræver mørklægning og dermed øger varmen i rummet fra al elektronikken. Film egner sig bedst til en kold efterårs aften!  __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Juli 2010 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Eneste problem er de lyse sommeraftener som kræver mørklægning og dermed øger varmen i rummet fra al elektronikken. Film egner sig bedst til en kold efterårs aften!  |
|
|
Der er nu ikke noget som en koger nede i hjemmebiografen Jeg har en bordblæser stående, og den er uundværlig i denne tid.
|
| Til top |
|
| |
Jonas47 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
At eksperimentere med billedestørrelse bliver vist løsningen... MEN nu hvor jeg sidder og kigger på lærreder dukker det næste spørgsmål op i mit hoved, nemlig hvilken slags lærred skal man så vælge? Har kigget meget på Lissau Plano Frame fra AV-connection... Her har jeg set på den "normale" med hvid dug på gain 1.0 & den dyere True color (ISF cert.) også med gain 1.0
- Har bare INGEN anelse om hvad man skal vælge lige nu kører jeg med et standard lissau rullelærred og er ganske tilfreds med dette...
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 09 Juli 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas47 skrev:
|
At eksperimentere med billedestørrelse bliver vist løsningen... MEN nu hvor jeg sidder og kigger på lærreder dukker det næste spørgsmål op i mit hoved, nemlig hvilken slags lærred skal man så vælge? Har kigget meget på Lissau Plano Frame fra AV-connection... Her har jeg set på den "normale" med hvid dug på gain 1.0 & den dyere True color (ISF cert.) også med gain 1.0
- Har bare INGEN anelse om hvad man skal vælge lige nu kører jeg med et standard lissau rullelærred og er ganske tilfreds med dette...
|
|
|
Der er meget stor forskel på lærreder, Det skal opleves, så kan kun anbefale at bruge alle de penge du kan undvære.!!
|
| Til top |
|
| |
Jonas47 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
Jonas47 skrev:
|
|
|
|
Der er meget stor forskel på lærreder, Det skal opleves, så kan kun anbefale at bruge alle de penge du kan undvære.!!
|
|
|
Så tror jeg der skal kigges lidt nærmere på Lissau True Color... Det virker til at være af ok kvalitet Men alle skal have tak for råd og inputs indtil videre
|
| Til top |
|
| |
Jonas47 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
...Hvordan holder man forresten sit fast rammelærred rent? Der må jo komme støv og måske fluel**t på? Nu bor jeg inde i byen, så der er ikke mange af slagsen, MEN én kan også gøre ganske meget skade!
|
| Til top |
|
| |
supergris Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv kørt med 90 " på 4 m. afstand. Det var fint, men næste gang bliver det 108 ". Synes lige det giver en tand bedre oplevelse.
Mange anbefaler bredden x 1,5. Det svarer til at man skal sidde på 3 m. afstand ved 90 tommer, så 3,5 til 4 m. ved godt 100 ", slår ikke helt fejl!!!
|
| Til top |
|
| |
Jonas47 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må simpelthen forsøge mig frem med størrelsen så  ... MEN er der nogen der kan svare på de praktiske spørgsmål mht. vedligeholdelse og rengøring af lærred???
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Juli 2010 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas47 skrev:
| MEN er der nogen der kan svare på de praktiske spørgsmål mht. vedligeholdelse og rengøring af lærred??? |
|
|
Jeg har godt nok aldrig gjort noget ved mit, så det er vel efterhånden på tide at prøve at støve det af. Hertil vil jeg bare anvende sådan en Swiffer tingest, da den holder fint fat på støv og ikke blot omfordeler det.
Og med mindre der er pletter på lærredet er der vel ingen grund til at skulle gøre det rent? I så fald ville jeg i første omgang bare forsøge mig med en blød klud og lunkent vand, og hvis ikke det er nok så med en smule sulfovand, måske Ajax Universel.
|
| Til top |
|
| |
Jonas47 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Jonas47 skrev:
| MEN er der nogen der kan svare på de praktiske spørgsmål mht. vedligeholdelse og rengøring af lærred??? |
|
|
Jeg har godt nok aldrig gjort noget ved mit, så det er vel efterhånden på tide at prøve at støve det af. Hertil vil jeg bare anvende sådan en Swiffer tingest, da den holder fint fat på støv og ikke blot omfordeler det.
Og med mindre der er pletter på lærredet er der vel ingen grund til at skulle gøre det rent? I så fald ville jeg i første omgang bare forsøge mig med en blød klud og lunkent vand, og hvis ikke det er nok så med en smule sulfovand, måske Ajax Universel.
|
|
|
Ikke sikkert at det bliver aktuelt med rengøring nej, men derfor ville jeg lige høre mig ad alligevel Så går jeg bare og venter på indflytning
|
| Til top |
|
| |
PillyWilly Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 16 Juli 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder ca. 3½ m fra mit hjemmelavede 109" og har endnu kun en Z4. Jeg vil ikke ned i billedstørrelse, men det er klart at HD (kun 720P for mit vedkommende) er meget bedre og med mindre pixelering end et op scaleret DVD billede. Har dog aldrig prøvet mindre, og vi har vænnet os til størrelsen. PS: Min hjemmebio er helt mørklagt, og er i kælderen = kølig :-)
__________________ Mvh
Jan Nielsen
Minibio tager form
|
| Til top |
|
| |