| Forfatter |
|
Toft123 Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 09 Juli 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at sande, at teenagedrømmen om at få en stor, strømstærk receiver og et sæt store højttalere ikke harmonerer så godt med et lille rækkehus, naboer og lydniveau når barnet sover - det var ellers meningen, at forstærkeren skulle have koblet en god effektforstærker til, men drengedrømmen må vente til de 180m2 er købt.
Lige nu har jeg et sæt QLN Qubic 199 - et fantastisk sæt højttalere synes jeg, men de kræver meget for at få de højere frekvenser ud i rummet og meget at drive i det hele taget. Receiveren er en Sherwood RD 7503, som er virkelig god, men den formår ikke helt at presse den sidste vellyd ud af højttalerne - lydniveauet skal højt op før enhederne kommer til deres ret.
Indtil videre er planen at skifte receiveren ud med en Marantz NR1501 og gøre "alteret" meget mindre, så stuen ikke er halvt fyldt med hifi-bænk og højttalere, men 4 Ohm højttalere og den forholdsvis lille receiver harmonerer vist ikke godt sammen.
Udskiftningen af højttalerne er lidt mere krævende, fordi jeg har nogle krav og ikke så mange penge at gøre med. Afløserne skal helst have muligheden for at spille med en virkelig fast bas, så man også kan fornemme "oomph" i rockmusik, men også have en detaljerigdom i toppen til mere afdæmpet musik/film, samtidig med at de drives i 8 - eller maks. 6 Ohm. De må også gerne have separat bas- mellemtone- og diskantenheder, men det er ikke noget, jeg står helt fast på.
kan det lade sig gøre at finde et godt alternativ, der ikke koster et år med pasta?
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor meget er et år med pasta?...eller hvad kan du give uden at leve et år med pasta...eller rettere, hvor længe er du villig til
at leve af pasta, og hvilket beløb svarer det til i kongens mønt?
|
| Til top |
|
| |
Toft123 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det ikke helt. Det kommer også lidt an på, om jeg får baglandet med på ideen:)
umiddelbart tænkte jeg på, om et sæt JBL Lxxx ville være en god kombination med forstærkeren?
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 11 Juli 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne evt holde dig til QLN og finde et sæt QLN Signature MKII. De findes til 4000kr sættet på brugtmarkedet. De har aktive
basser, så det kunne være et bud på at aflaste den lille marantz.
http://www.dba.dk/qln-signature-mkii-soelv/id-67263864/
Hvis du har mod på at bygge selv har troels gravesen lavet et godt bud på det du søger:
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm
|
| Til top |
|
| |
Toft123 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2010 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
QLN-sættet skal lige vendes med min bedre halvdel. Jeg ved, at hun er glad for de naturlige træfarver, så det er ikke sikkert, der kan findes et kompromis der :)
Troels Graversen-projekterne ser rigtig spændende ud! dem prøver jeg at kigge på. Jeg kan se, at der er et sæt JBL L26-modifikationer til salg her på siden lavet af ham også
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2010 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han er velsagtens landets mest anerkendte selvbygger, så det undrer mig ikke :)
|
| Til top |
|
| |
Toft123 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det fandt jeg ud af :) Så er der også lært noget nyt her - rart at have tiden til det i sommerferien:)
DTQWT-sættet ser jo helt fantastisk ud, men så vidt jeg kan se, er det kun diy-retningslinjer, der ligger, og ikke noget, almindelige dødelige uden forstand på højttalerbyggeri kan komme i nærheden af. Æv.
Er der flere forslag nu hvor vi er så godt i gang?
|
| Til top |
|
| |
Toft123 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2010 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet et par emner, der kunne være spændende, og som ikke ser ud til at være så svære at drive for en mindre forstærker:
1. Linn Keilidh med en Ninka diskant og aktiv elektronik til at sætte på basserne
2. Et fuldt sæt XTZ 99 WMT (99 W2MT som fronter, baghøjttalere i den lille model og en shielded center. Her er det mest prisen og bånddiskanten, der trækker, men jeg ved ikke helt om højttalerne kan stå distancen i det lange løb - mere på grund af den lave nypris. Man kan vel ikke lave så god kvalitet for så få penge? :)
3. Et sæt KefQ65 eller Q75, som også kan fås for få penge
4. XTZ 99.26 og en shielded center højttaler, også 99.26 - evt. uden centeren. Der er flere muligheder, både med og uden separat delefilter. Der kan jo evt. sættes en subwoofer til senere, enten en Audio Pro eller XTZs egen.
Jeg har skrevet til Troels Gravesen og har fået en materialeliste, som umiddelbart ser ud til at være lidt for dyr lige nu, så det må være projektet der stiles efter i det lange løb. Det ser stadig utroligt spændende ud og kunne være sjovt at være med til at bygge sine egne højttalere!
Er der nogle kommentarer til mulighederne?
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2010 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toft123 skrev:
Jeg har fundet et par emner, der kunne være spændende, og som ikke ser ud til at være så svære at
drive for en mindre forstærker:
1. Linn Keilidh med en Ninka diskant og aktiv elektronik til at sætte på basserne
2. Et fuldt sæt XTZ 99 WMT (99 W2MT som fronter, baghøjttalere i den lille model og en shielded center. Her er det mest
prisen og bånddiskanten, der trækker, men jeg ved ikke helt om højttalerne kan stå distancen i det lange løb - mere på
grund af den lave nypris. Man kan vel ikke lave så god kvalitet for så få penge? :)
3. Et sæt KefQ65 eller Q75, som også kan fås for få penge
4. XTZ 99.26 og en shielded center højttaler, også 99.26 - evt. uden centeren. Der er flere muligheder, både med og uden
separat delefilter. Der kan jo evt. sættes en subwoofer til senere, enten en Audio Pro eller XTZs egen.
Jeg har skrevet til Troels Gravesen og har fået en materialeliste, som umiddelbart ser ud til at være lidt for dyr lige nu, så
det må være projektet der stiles efter i det lange løb. Det ser stadig utroligt spændende ud og kunne være sjovt at være
med til at bygge sine egne højttalere!
Er der nogle kommentarer til mulighederne? |
|
|
Jeg har en kammerat med et sæt 99 W2MT som fronthøjttalere, og de gør det rigtig godt til prisen. De er dog meget sjældent
på brugtmarkedet, så dem ville jeg ikke sætte næsen op efter.
XTZ 99.26 har gode anmeldelser bag sig, som et godt value for money køb. Har også hørt XTZ's W12.16 som både egner sig
til musik og film, klart en anbefaling herfra.
KEF er så vidt jeg ved til den lyse side, har dog ikke hørt deres modeller.
|
| Til top |
|
| |
Toft123 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik ikke skrevet det i posten, men alle højttalerne der er nævnt, har jeg mulighed for at købe brugt.
Det ser ud til, at overvejelserne står mellem 99W2MT og 99.26 nu :) Jeg har kigget på 99.26 før, og det er jo også en virkelig flot højttaler. 99W2MT-sættet kan fås rasende billigt i Sverige - noget der ligner 1500 kr. for hele sættet, så jeg overvejer at tage færgen fra Frederikshavn og køre op og hente dem :)
|
| Til top |
|
| |
Toft123 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det blev 99 W2MT der løb med sejren på grund af prisen - og så er der både 93WMT og 99W2MT at vælge mellem som fronter
:)
|
| Til top |
|
| |
Toft123 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidste post var selvfølgelig noget vrøvl! Fronterne er 99W2MT, stativhøjttalerne er 99.22 (altså med bånddiskant som 99.25/26). Centeren er jeg ikke helt klar over - det kunne jo være, det var en lige så positiv overraskelse, som at finde ud af hvad stativhøjttalerne egentlig var :)
|
| Til top |
|
| |
Slåttvik Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toft123 skrev:
|
kan det lade sig gøre at finde et godt alternativ, der ikke koster et år med pasta?
|
|
|
LOL - Kanon udtryk!! Det skal jeg huske . __________________ Advance Acoustic MCD-203II, Cayin 265Ai, Vienna Acoustic Beethoven
|
| Til top |
|
| |
Toft123 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
haha, ja måske. Men som Elias skrev, er det vist en upræcis størrelse. Det kunne jo både være pasta fra Netto eller bæredygtig
bio-pasta fra den lokale øko butik
|
| Til top |
|
| |