| Forfatter |
|
Ellegaard Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 13 Juli 2010 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Jeg døjer med dårlige lysforhold i min lejlighed. Jeg har en projektor, og den bliver brugt endog særdeles sparsomt her i sommermånederne, hvor det praktisk talt er umuligt at se film på den inden kl. 22, selv når jeg hænger et tæppe op for den alt for brede karnap vi har her i lejligheden.
Jeg købte det største Ikea-mørklægningsgardin, men det er ikke rigtig til at få sat op for sådan én som mig. Så i stedet har jeg tænkt på muligheden for at købe et stort gardin på 2 x 2½ m. til at udfylde karnappen, og smække et par søm op over karnappen og lave nogle huller i hjørnerne af gardinet. På den måde kan jeg hurtigt smække det op når jeg vil se film og sport, og hurtigt tage det ned igen.
Men spørgsmålet er, hvilket stof skal jeg gå efter? Jeg vil gerne have det så billigt som muligt - omkr. 300 kr., hvis det kan lade sig gøre. Det skal være så lysdæmpende som muligt.
Nogle idéer?
|
| Til top |
|
| |
kvestergaard Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
| Sendt: 13 Juli 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal nok være noget sort fløjl, eller molton.
Jeg er selv i gang med et lignende omend lidt mere omfattende projekt (sidevægge + loft skal dækkes ind fra lærredet og 3m ud).
Hos molton.dk kan man købe sort scenemolton til en pris der nogenlunde svarer til de 300,-for den størrelse du angiver. Scenemolton er lystæt. Jeg har bestilt en prøve hjem af det, og skal gerne give en tilbagemelding her når jeg har undersøgt dets lysabsorberende egenskaber.
|
| Til top |
|
| |
Ellegaard Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt, tak for hurtigt svar. Jeg tjekker det lige ud!
|
| Til top |
|
| |
Ellegaard Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
@kvestergaard: Kan du forklare mig hvordan jeg bestiller noget der passer cirka til mine mål på molton.dk? Det er lige som om der kun er oplyst bredde på dette scenemolton...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juli 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Under antal, angiver du antal løbemeter du skal bruge. Dvs. hvis du skriver 2 får du et stykke på 2 x 3 m2, fordi bredden på rullen er 3 m.
Inden du bestiller, skal jeg lige gøre opmærksom på, at jeg altså ikke har haft stoffet i hænderne, så jeg ved ikke hvor godt det virker. Du kan evt. vente til jeg har modtaget min vareprøve, eller høre dem om de ikke vil sende en prøve til dig.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Juli 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har modtaget prøver fra molton.dk. Jeg har også modtaget nogle prøver fra et engelsk firma, af både scenemolton og andre stoffer. Disse har jeg på et andet forum fundet en rangering af som følger:
Citér:
#5 Stage Molton Black Flameproofed:
Easily the worst of the lot by a long way. I'm sure it would still be
an improvement over a bright room or even black paint, and obviously
you wouldn't project onto it directly, but text is clearly readable.
#4 Velvet Cotton Black Flameproofed:
Much better, but you'd expect so for £190 more. (in my room)
#3 Discharge Velvet Cotton Black:
Better still, and only £10 more to cover this room.
#2 Velvet Cotton Victoria Black:
Not too different from #3, but will cost me £50 more. With the lights
on/in a bright room, the material looks much better though.
#1 Silk/Viscose Velvet Black (Devore):
Text is faintly visible in the 2s exposure, but not really visible at
all by eye, it just disappears. I can just make it out if I move
the material over the area, but with it fixed I can't see it. |
|
|
Scenemolton fra molton.dk er i en lidt tykkere kvalitet end #5 her. Men jeg vil vurdere at lysabsorberingsegenskaberne er nogenlunde de samme.
|
| Til top |
|
| |
Ellegaard Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men er det ikke mere i forhold til, hvor meget lys der bliver absorberet i fald man beklæder væggene med stoffet? For jeg er desværre ikke helt der endnu. Jeg bliver nok ikke populær hvis damen kommer hjem og hele dagligstuen er beklædt i sort stof!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Juli 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke sikker på hvordan det er vurderet. #2-#5 er alle rimeligt tætte og slipper ikke meget lys igennem, så umiddelbart burde det ikke have så meget at sige om det sidder på væggen eller hænger som et gardin.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 19 Juli 2010 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvestergaard skrev:
| Disse har jeg på et andet forum fundet en rangering af som følger: |
|
|
Det synes mig at testen primært går på hvor meget lys lærredet (stoffet) smider tilbage - alene kommentarerne om hvor synlig teksten er siger det. Jeg tror ikke testen så meget går på mørklægningseffekten, men nærmere hvor godt det er som afmaskning ifm. at køre mere bredformat end 16:9 - eller mistforstår jeg?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Juli 2010 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
kvestergaard skrev:
| Disse har jeg på et andet forum fundet en rangering af som følger: |
|
|
Det synes mig at testen primært går på hvor meget lys lærredet (stoffet) smider tilbage - alene kommentarerne om hvor synlig teksten er siger det. Jeg tror ikke testen så meget går på mørklægningseffekten, men nærmere hvor godt det er som afmaskning ifm. at køre mere bredformat end 16:9 - eller mistforstår jeg? |
|
|
Det er korrekt, dog ikke kun som afmaskning, men også (og primært) til at forhindre reflektioner fra rummet tilbage på lærredet. Jeg har her til aften testet alle materialerne ifht. lystæthed,og det er kun scenemolton der er 100% lystæt. Scenemolton vil ikke være lige så godt til at dæmpe reflektioner som de øvrige materialer. Hvis det primære formål er mørklægning,og i mindre grad lysdæmpning (herved forstår jeg dæmpning af reflektioner tilbage på lærredet), er scenemolton nok vejen at gå.
|
| Til top |
|
| |
Ellegaard Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2010 kl. 06:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt, kvestergaard, så tror jeg jeg bestiller materiale med det samme. Tusind tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |
jisimu Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 202
|
| Sendt: 19 Juli 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, spændende tråd i har gang i her.
Er det ligegyldigt hvilken farve man køber scenemolton i eller er den sorte bedst med hensyn til hvor lidt lys den lukker igennem?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Juli 2010 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tro at det er ligegyldigt hvilken farve stoffet har ifht. at lukke af for lyset, men du skal huske på, at i et projektorsetup betyder farven på vægge og loft også rigtigt meget for billedkvaliteten.
En lys væg vil blive lyst op af billedet på lærredet, og det vil igen lyse tilbage på lærredet og forringe sortniveau og kontrast.
|
| Til top |
|
| |
jisimu Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 202
|
| Sendt: 19 Juli 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du helt ret i, men mit vindue er bag ved lærredet (rulle lærred) så det betyder ikke so meget med genskind
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Juli 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
jisimu skrev:
| Det har du helt ret i, men mit vindue er bag ved l�rredet (rulle l�rred) s� det betyder ikke so meget med genskind |
|
|
Ok, jamen så vil jeg ikke tro at det er noget problem. Du kan evt. kontakte molton.dk og få det bekræftet.
|
| Til top |
|
| |