| Forfatter |
|
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 14 Juli 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sig endelig til hvis overskriften er vildledene.  Jeg har spikes med sorte plastik hætter ud over monteret på mine infinity. Og ville lige vide hvorvidt de har nogen reel indflydelse på lyden. Jeg har forstået det således at de tager minimere bassen tendens til at forplante sig i væg og gulv, er det korrekt? Ville det gavne noget at blotte spikes'ne og placere dem ovenpå 50 ørere med filt under. Jeg bor i lejlighed og vil ikke genere folk med min lyst til at høre musik. Det kan jeg tidsnok gøre den dag jeg får mig et lille landsted med 3 km til nærmeste nabo.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 02:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det som nok vil gavne dig rigtigt meget var at fjerne spiksne helt. Spikes har aldrig gjort noget godt i mine øre og især ikke på et flydende trægulv i en lejlighed 
Spikes tilkobler til gulvet, det som du gerne vil er af afkoble så du fx genere dine naboer mindst muligt.
Der findes mange forskellige afkoblings dimser, både billige, dyre og latterlig dyre De performer forskelligt alle sammen, så se om du ikke kan låne lidt forskelligt og prøve dig frem.....
Du kunne også lægge en flise under dine højtalere, den vil også hjælpe med at lyden ikke forplanter sig i gulvet og derved genere naboere 
Held og lykke..... __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
mogens_oestjyll Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 02:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som med alting deles vandene i sådanne spørgsmål.
Jeg vil sige, at jeg til hver en tid foretrækker spikes på mine speakers. Muligvis er der tale om at nogle speakers profitterer af det mens andre ikke gør.
Spikes ændrer bl.a. energiniveauet i musikken her.
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 06:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg tænkte, delte meninger og det allerede kun efter to svar  Tanken med flisen har skam strejfet mig. Men er en regulær kvadrat beton fætter med et tæppe/filt stykke under iorden?? Men hvad er det som flisen gør ved lyden? Min sparsomme teoretiske viden vdr. højtaleres resonans forplantning siger mig stadigvæk at store klodser der banker en dyb bas ud, vil få mindsket rystelser til naboen ved at blive hævet over jorden. I det her tilfælde med 4 sylespidse som står på filt belagte mønter. Hvorimod en fladt plantet højtaler vil kunne resonere frit lige i gulvet og videre i væggene...
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pladekisten har noget der hedder SD feet. Prøv et læse lidt om dem. Jeg bruger dem selv på et trægulv.
Mvh
Frank.
|
| Til top |
|
| |
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi vi også trægulv i hytten, dog et meget hårdt et af slagsen, så der er ikke problemer med det gynger.
Jeg har også monteret SD feets under mine BKS'er. Før havde bassen en tildens til at mudre og forplante sig i alt muligt andet. Men efter fødderne er kommet på, er der kommet styr på det.
Helt klart anbefaling herfra.
Thor __________________ Mit stereo rør gear
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Pierre skriver så er spikes lavet til at tilkoble dine højttalere til gulvet. Og SD-feet og hvad de nu hedder(skum-dimser) er til at afkoble med. Spikes´nes funktion er at få højttaleren til at stå så fast som muligt, så enhederne ikke kan få den til at resonere. F.eks. ved at tilkoble dem et tuuungt beton-gulv som dine højttalere umuligt kan sætte i bevægelse. Skum-dimsernes funktion er til når du ikke har så solidt et gulv, så afkobler de højttalerne fra gulvet. Det gør de ved at flytte resonans-frekvensen så langt ned at enhederne i højttaleren arbejder over dette område, så ikke højttaleren bliver sat i bevægelse i det frekvens-område hvor "skum-dimsen" overfører energi til gulvet fra højttaleren.
Så i en lejlighed bør man bruge "skum-dimser". en det er som altid op til en selv hvad man syntes lyder bedst.
Håber det giver bare en smule mening det jeg skrev. Men tænkte det skulle skæres lidt ud i pap da det virker til at Pierre´s indlæg blev lidt overset.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spikes er vist nok en amerikansk ting, som primært bruges "derover" fordi de har tendens til at ligge tykke gulvtæpper overalt, så spike'sne gør at højttaleren ikke står og vipper (og evt. vælter) på det bløde underlag
Jeg ville helt sikkert starte med bruge/prøve et par SD fødder, som er en god og billig løsning. En anden lidt dyrere løsnig som jeg bruger idag (startede med SD'erne) er nogle fødder fra en svensker der hedder Per-Oulf, hans firma hedder Entreq (www.entreq.com)
De er i mine øre bedre end SD fødderne (på mit anlæg), men som sagt også en del dyrere... Jeg har også valgt at købe hans vibrationsdæmpende "mus" (ligner mest af alt en rotte) til at stille på toppen af hver højttaler, og jeg mener igen at høre en forbedring. Måske er det hele placebo effekt, hvem ved  __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
|
Jeg ville helt sikkert starte med bruge/prøve et par SD fødder, som er en god og billig løsning. En anden lidt dyrere løsnig som jeg bruger idag (startede med SD'erne) er nogle fødder fra en svensker der hedder Per-Oulf, hans firma hedder Entreq (www.entreq.com)
|
|
|
Spændende og alternative produkter......... Kunne være spændende at prøve hans AC og MINI wraps til strøm og signalkabler Er der en dansk forhandler, eller er det direkte salg fra Sverig? __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg bruger SSC Netpoint 300, som jeg er svært tilfreds med, mellem mit trægulv og spikes under mine højttalere.
Hvordan de virker andre steder tør jeg ikke sige?.... Hos mig har de vist sig mere effektive end eks. SD-Feet (læs; bedre dynamik)
Man behøver altså ikke at droppe spikes helt, sålænge fødderne er udviklet og opbygget til formålet. Men det er korrekt at spikes er "no go" direkte på et flydende trægulv.
SSC kan i øvrigt købes ved Svalander. I nedenstående er der lidt læsestof omkring opbygningen:
http://www.svalander.se/shoppen/ssc-netpoint.htm
__________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lencofyn skrev:
Som jeg tænkte, delte meninger og det allerede kun efter to svar
Tanken med flisen har skam strejfet mig. Men er en regulær kvadrat beton fætter med et tæppe/filt stykke under iorden??
|
|
|
Pierre er helt klart inde på en fornuftig anbefaling. Betonfliser er måske ikke det kønneste syn at tilføje sin stue, men det er om ikke andet møgbilligt at forsøge sig med. Jeg har prøvet næsten alt, spikes, SD, bullet osv.... Det der har virket bedst var betonfliser, runner up er kombinationen jeg bruger nu, spikes plantet i en homemade blanding af hårdt gummi og kork.
Sidste løsning har jeg beholdt selvom betonfliserne egentligt var bedre - de ser lidt mere "venlige" ud, samtidig er mit gulv skævt, det er rart at kunne korrigere lidt med spikes. Du kan også bruge spikes på beton med godt resultat, men det hæver HT'erne til en højde hvor man nærmest skal stå oprejst for at høre musik. Sådan en kvm flise med filt under er lige i øjet. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for løsnings muligheder og ideer.
Jeg fik 2 40*40 beton fliser med hjem fra arbejde idag. Klippede derefter noget tyk filt ud og nogen filt plader under højtalerne.
Vupti. Og det ser egentlig meget fedt ud, råt men alligevel varmt.
Og når ja... lyden.... Lidt mindre bas til naboen. Men det som virkede mest markant på mig er at bassen er strammet mere op i forhold til før. Er nu løbet ind i et nyt problem, min nye opstilling får min Lenco til at lave feedback.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så dæmp plinten indvendig med acryl fugemasse,så slipper du for det problem 
carsten
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 19 Juli 2010 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
RiverKing skrev:
|
|
|
|
Spændende og alternative produkter......... Kunne være spændende at prøve hans AC og MINI wraps til strøm og signalkabler Er der en dansk forhandler, eller er det direkte salg fra Sverig?
|
|
|
AC wraps mm. blev testet i et nr. af High Fidelity, de anbefalede dem på det varmeste, og skrev som det nu nærmest er reglen med sådanne tweaks, at man første hører forskellen, når de ikke længere er sat på anlægget...
Jeg købte direkte af ham... __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 19 Juli 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske en idé til afkobling af højttalerne fra gulvet:
Jeg har eksperimenteret meget med afkobling af mine (godt nok box-) højjtalere, som står på marmorplader som igen står på træskabe. Disse plejede at synge ret voldsomt med. Er nået frem til gummifødder mellem højttalere og stenfliser, og boblefolie under stenene! Dette virker helt fænomenalt godt på mine højttalere. Ikke en eneste vibration når ned i skabene! Bassen bliver endnu strammere og flytter ud i rummet på en helt ny måde! Prøv det...
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
GgozZ Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 19 Juli 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bor selv i lejlighed med lækkert trægulv.
Er efterhånden selv kommet frem til den bedste løsning (læs: for mig).
Jeg bruger SD fødder mellem højttaler og stander, også spikes monteret på sådan nogle metaldimsedutter (brug evt. 50 øre) mellem stander og gulv. Mellem højttaler og stander var der før spikes og der spillede standeren med, det kunne både mærkes og høres. Nu er standeren derimod helt død, efter der kom SD fødder på. Den siger absolut intet, ligegyldig hvor højt jeg spiller. Da jeg havde spikes, spillede den lystigt med.
__________________ eAR 1001
Dynaudio Focus 140
Audio Analogue Bellini
Cambridge DacMagic
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 19 Juli 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spikes er til tæpper - ikke til trægulve.
Højttaleren står kun fast på trægulvet i starten. Jo mere du spiller, jo mere vil spikes arbejde sig ned i gulvet og
højttalerne står ikke længere fast. Det kan man selvfølgelig justere, men det er skruen uden ende.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 20 Juli 2010 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lencofyn skrev:
Sig endelig til hvis overskriften er vildledene.
Jeg har spikes med sorte plastik hætter ud over monteret på mine infinity.
Og ville lige vide hvorvidt de har nogen reel indflydelse på lyden. Jeg har forstået det således at de tager minimere bassen tendens til at forplante sig i væg og gulv, er det korrekt?
Ville det gavne noget at blotte spikes'ne og placere dem ovenpå 50 ørere med filt under.
|
|
|
Jeg har 2 sæt Renaissance 80 som er prøvet med og uden spikes over flere år. Stuen er 42m2 med trægulv. Den absolut bedste lyd opnåes når spikes er uden plasthætte og koblet direkte på en lille mønt "uden hul" . Har også testet begge med 3 selvklæbende 1,5*1,5*0,8 cm. silicone dimser.
Forskellen er som nat og dag. Med spikes direkte på mønt er bassen tør, fri og luftig mens den med gummidutter bliver unuanceret og svampet.
|
| Til top |
|
| |