Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: hastighedsjust. tcd 3014 a (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej
Efter skift af drivbælter er hastigheden på cassettespilleren forøget ved play. De to hvide plasticskruer som går igennem dækslet til de to hjul var spændt for hårdt og maskinen ville derfor ikke afspille. Da jeg løsnede dem lidt fik det straks hjulene til at køre, men hastigheden ved båndafspilning er for høj.
Er det en naturlig konsekvens af bælteskiftet, eller skal de to skruer spændes præcist? Eller er en hastighedsjustering mere omfattende end man selv kan regulere på?
På forhånd tak for svar
Til top Vis warrior's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af warrior

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

har du manualen til spillen -   ellers ligger den på http://sportsbil.com/tandberg/tcd-3014a-sm.pdf

warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Jan, tak for respons.
Jeg havde  fundet/set manualen, men jeg er ret ukyndig på området. Jeg har ikke rigtig set noget jeg kan bruge, da det måske også rækker ud over min viden. Jeg havde dog håbet på, at det måske var nemt at gå til, men der skal måske noget mekanik til for at justere.? (Værksted)

Fache
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny

Bruger siden: 12 Juli 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

På nogle af de ældre kassettebåndoptagere sad der en hastighedsregulering i selve motoren i et lille bitte hul bagpå motoren
Til top Vis Fache's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fache

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

warrior skrev:
Jan, tak for respons.
Jeg havde  fundet/set manualen, men jeg er ret ukyndig på området. Jeg har ikke rigtig set noget jeg kan bruge, da det måske også rækker ud over min viden. Jeg havde dog håbet på, at det måske var nemt at gå til, men der skal måske noget mekanik til for at justere.? (Værksted)

Det er nemt nok at justere hastigheden. Det kræver bare en lille skruetrækker da det er et trimmepotentiometer på motorstyringsprintet der skal drejes på. Det er straks værre at kontrollere hvornår det står korrekt (medmindre du mener at kunne gøre det på gehør og har et bånd der er indspillet ved korrekt hastighed). Det kræver specielle testbånd og måleudstyr som er ret dyrt.

Men jeg undrer mig lidt over fejlen. Er det en defekt båndoptager du har fået/købt ? Normalt skruer disse lejer for svinghjulene sig ikke i af sig selv og hastigheden stiger normalt heller ikke.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Motoren i forb. med play tror jeg er svær at komme til, da den vist ligger et ret utilgængeligt sted. Og når der så skal strøm på til reguleringen, er det ikke lige et sted, jeg tør pille ved.  De to andre motorer, ud af 4, som må være til hurtigspolingen, ligger øverst og er mere tilgængelig, men de har ikke nogen regulering.  

warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Stanley, det er en optager som jeg købte i 1985. Den har dog ikke kørt alverden trods alderen. den fungerede fint indtil for et kort stykke tid siden, da den pludselig gik ned i omdr. Jeg konstaterede så at det ene bælte var sprunget. Jeg fik et par nye fra usa som jeg skiftede. Ved efterfølgende afspilning kom så problemet, men lyden er som sådan god, og jeg har afmagnetiseret maskinen.

warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Men kan man selv klare det med en skruetrækker som du beskriver ,Stanley, er det jo fint. Jeg aner bare ikke lige hvor det er.

warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg vist blevet klar over, at jeg har spændt lejerne, i forbindelse med iskruningen af de to plasticskruer: jeg havde skruet dem helt af, da jeg skulle skifte bælterne, vidste ikke hvad de var til. Så det er måske fordi de sidder for løse nu.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

warrior skrev:
Motoren i forb. med play tror jeg er svær at komme til, da den vist ligger et ret utilgængeligt sted. Og når der så skal strøm på til reguleringen, er det ikke lige et sted, jeg tør pille ved.  De to andre motorer, ud af 4, som må være til hurtigspolingen, ligger øverst og er mere tilgængelig, men de har ikke nogen regulering.  

Trimmepotentiometeret sidder ikke i motoren på denne model. Det sidder på et lille print. Det er hastigheden på capstanmotoren der skal reguleres. Capstanmotoren er den motor der trækker de store svinghjul via de drivremme du har skiftet. Ledningerne til motoren kommer fra det lille print hvor justeringen sidder. Printet er vist i nederste højre hjørne på side 31 i den servicemanual Jan linkede til. Trimmepotentiometeret hedder R60 og sidder ca midt på printet.

Men der skal spænding på maskinen så den kan køre mens du justerer, så hvis du ikke er fortrolig med det har du nok ret i at det er en god ide at få en fagmand til det. Det kræver som tidligere nævnt alligevel specialudstyr at justere den korrekt.

warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg finder en fagmand så. Skal han have diagrammet til maskinen, eller klarer han det uden?
Og mange tak for jeres svar

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

warrior skrev:
Nu er jeg vist blevet klar over, at jeg har spændt lejerne, i forbindelse med iskruningen af de to plasticskruer: jeg havde skruet dem helt af, da jeg skulle skifte bælterne, vidste ikke hvad de var til. Så det er måske fordi de sidder for løse nu.

Okay, så lyder det mere rigtigt. De to plasticskruer skal ikke strammes hårdt. De virker som bundleje for svinghjulene men skal ikke presse hårdt mod svinghjulene. Hvis du spænder dem så svinghjulene lige netop ikke kan rykkes i capstanlejet og derefter løsner dem meget lidt sidder de rigtigt. De bør ikke have nogen indflydelse på hastigheden.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

warrior skrev:
Jeg tror jeg finder en fagmand så. Skal han have diagrammet til maskinen, eller klarer han det uden?
Og mange tak for jeres svar

Hvis der ikke er andet galt, er jeg ret sikker på at han kan klare det uden servicemanual.

warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Hej igen
Jeg har nu selv forsøgt at justere, ved at afspille/lytte til et bånd Bespændingen af de to plasticskruer har stor indflydelse på hastigheden, kan jeg se. Hvis jeg strammer , kan jeg godt få den ned i hastighed,  (justerkruen til motoren kan ikke gøre det tilstrækkeligt) men når maskinen så har været slukket, står hjulene stille når jeg tænder for den igen, og så skal jeg igen løsne, hvorefter den igen kører for stærkt. Det er også svært at konstatere om det er det ene eller andet hjul der får for meget/lidt, men remmene skal måske løsnes helt fra hjulene, så man justerer dem uafhængig af hinanden, og så derefter finjustere med skruen til motoren?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

warrior skrev:
Hej igen
Jeg har nu selv forsøgt at justere, ved at afspille/lytte til et bånd Bespændingen af de to plasticskruer har stor indflydelse på hastigheden, kan jeg se. Hvis jeg strammer , kan jeg godt få den ned i hastighed,  (justerkruen til motoren kan ikke gøre det tilstrækkeligt) men når maskinen så har været slukket, står hjulene stille når jeg tænder for den igen, og så skal jeg igen løsne, hvorefter den igen kører for stærkt. Det er også svært at konstatere om det er det ene eller andet hjul der får for meget/lidt, men remmene skal måske løsnes helt fra hjulene, så man justerer dem uafhængig af hinanden, og så derefter finjustere med skruen til motoren?

de der skruer ... har intet med hastighedsjustering af gøre - de bruges til at sikre svinghjulenes placering.   Som tidligere beskrevet skal de justeres til der kun lige er et minimalt slup i lejerne.

(står på side 5 i manualen )

warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

ok, jeg prøver igen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke justere hastigheden med de to plasticskruer. Du kan nok dæmpe hastigheden ved at spænde dem da du derved får svinghjulene til at køre så stramt så motoren har svært ved at trække dem. Det svarer dog til at regulere hastigheden på din bil ved at træde på bremsen istedet for at slække på speederen, det holder ikke i længden. Svinghjulene skal køre helt let. Plasticskruerne skal justeres som jeg beskrev tidligere, se evt. også side 5 i manualen. Hvis du herefter ikke kan justere hastigheden korrekt er der andet galt. En mulighed kunne måske være at drivremmen ikke kører rigtigt på motorpulleyen, men det afhænger af hvordan det er lavet. Hvis drivremmen sidder et sted på pulleyen hvor diameteren er større end det korrekte, vil den køre for hurtigt. Et billede af motoren/drivremmene kunne måske hjælpe hvis du har mulighed for det ?

Ellers bliver du nok nødt til at finde fagmanden.

warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg det lykkedes.
Remmen sad for meget til den ene side på svinghjulet til motoren. Herefter var lyden for langsom da jeg afspillede, men jeg kunne så fint justere op på skruen.
Justeringen af svinghjulene fandt jeg også ud af; man skal jo bare trække/skubbe i akslerne mens man justerer, indtil der er lidt slup. Så nu vil jeg tro at når jeg spiller igen og justerer efter fornemmelsen, er det tilstrækkeligt, og ikke nødvendigt med måleudstyr.
  Tak for sagkyndig bistand.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

warrior skrev:

Justeringen af svinghjulene fandt jeg også ud af; man skal jo bare trække/skubbe i akslerne mens man justerer, indtil der er lidt slup.

Helt korrekt. Når du har justeret dem rigtigt kan det være en god ide at låse dem med en dråbe låselak, så de ikke flytter sig under brug. En dråbe neglelak kan fint bruges hvis du (eller konen) har sådan noget. 

warrior skrev:

Så nu vil jeg tro at når jeg spiller igen og justerer efter fornemmelsen, er det tilstrækkeligt, og ikke nødvendigt med måleudstyr.

Ja hvis du har et bånd du kan stole på er optaget ved korrekt hastighed, kan du sikkert godt ramme det rimeligt præcist. Det er dog meget individuelt hvor god man er til at høre det og hvor kritisk man er. Det kan dog godt betale sig at være omhyggelig med justeringen, da evt fejlhastighed jo vil blive gemt på dine optagelser og derfor kunne høres hvis båndene afspilles på andre maskiner.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes