Forfatter |
|
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
Sendt: 01 August 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har længe rodet med at finde en ordentlig placering af mit anlæg, da det efterhånden består af mange enheder. For ca. 4 måneder siden blev anlægget placeret som vist neden for.
Det er desværre det eneste billede jeg har af hvordan det stod.
Det stod med tre borde bagerst med en forstærker på hvert bord. Foran de borde stod hifi bænken så.

I samme omgang lavede jeg en ramme bag lærred på ca 60mm dyb som blev fyldt op med pyramide skum jeg havde liggende.
I første omgang synes jeg egentlig at der var kommet lidt mere styr på bassen og var faktisk meget godt tilfreds med det hele. Men efter et par dage blev jeg mere og mere utilfreds med lyden uden egentlig at kunne sige hvad det var der var galt. Det lød som om tingende ikke var i fase, diskanten i højre side var også mere åben og fremme i lydbilledet.
I starten troede jeg der var noget galt med den ene diskant. Så begge diskanter blev hevet ud og testet. Der var dog ikke noget galt med dem. Byttede så om på høtalerne, og diskanten var stadig mere fremme i højre side. Lydbilledet i det hele taget var stadig meget konfust og det var svært at finde fokus.
Efter at have rodet rundt i flere måneder med stort set alt i rummet uden det hjalp, og ændret på det digitale delfilter jeg i samme periode også var begyndt at bruge, flyttede jeg til sidst lidt rundt på de tre borde med forstærkerne på var. Det var sgu dem der lavede det der konfuse lyd billede. Det er virkelig UTROLIGT at det har skulle tage mig så lang tid at finde ud af det.
Anlægget er nu blevet sat som vist på billedet neden for
Nu til det egentlige spørgsmål.
Jeg har stadig lidt problemer med at jeg synes diskanten er mere detaljeret højre side. Synes også der tidligere har mere lidt mere fokus i lydbilledet.
Er der nogen der ved hvad ”reglerne” mht. placering at ting mellem højtalerne er. Hvad er godt, hvad er skidt. Samt hvad der er bedst at sætte op på væggen bag højtalerne hvor lærred sidder. Har en mistanke om det kan være det pyramideskum jeg har sat op bag lærred som stadig laver lidt rod i det.
Som det kan ses på billeder har jeg styr på hjørnerne på bagvæggen(Tror jeg da) J

Sønnen har invaderet mit rum i dag, så derfor klaveret står midt i det hele.
Er sgu ikke så god til det der med at komprimere billederne. Men det kan vel bruges.
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 01 August 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er rummet helt symmetrisk. Se efter hårde overflader på væg gulv og loft - mindst indtil vinkelret på lytte positionen.
Dæk klaveret med et tæppe, for det ødelægger også lyden med sine hårde kanter og flader. En ledning, en dør, et bord ved
siden af lyttepladsen eller bare kanten af en fladskærm, kan give uro i lydbilledet. Alt mellem lytteplads og højttalere påvirker
lyden meget, resten af rummet har også indflydelse - så giv flere oplysninger og billeder ( helst mere skarpe ).
|
Til top |
|
|
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
Sendt: 01 August 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er efter sigende heller ikke specielt smart at placere anlægget mellem højttalerne.
Det skal ned midt på sidevæggen.
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 01 August 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Det er efter sigende heller ikke specielt smart at placere anlægget mellem højttalerne.
Det skal ned midt på sidevæggen. |
|
|
Mit anlæg står som du sige, Truth, men det er tilfældigheder. Hva sku der være i vejen med "mellem ht"?
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

|
Sendt: 01 August 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
KIm:
Ja rummet er fuldstændig symmetrisk ned til aboslut mindste detalje. Er hysterisk panikkengryns agtig i den reting, så jeg har fin styr på rummet generalt og placering af høtalere, så det er ikke der problemet er.
Jeg er mere intereseret i om nogen har haft ligende oplevelser med placering af anlæg mellem højtalerne som jeg har. Jeg tænkrt på det rack jeg har nu om det helst skal stå klods op af væggen eller om der gerne må være luft bagtil, eller om det er ligegyldigt, og hvad man typisk ville sætte op der hvor lærred sidder. Jeg tænker på om det evt. skulle være defusere, noget arbsorberende eller hvad det nu kunne være, for at få det bedst lydbilled og fokus.
Truthspinner:
De fleste har jo deres anlæg i midten mellem højtalerne. Har haft mit stående ude på den ene side for flere år siden, men af praktiske årsgaer dur det ikke.
Jeg synes at have hørt engang at det var forbudt at stille f.eks. store møber mellem høtalerne. Men jeg har ikke rigigt kunne finde noget om på diverse akustik sider.
Jeg skal gerne ligge nogen flere billeder ind, når jeg igen har mit rum for mig selv.
Ps. Klaveret som er på billedet er som jeg skriver der kun lige i dag, da sønnen låner rummet for at lave noget musik.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 01 August 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hansen
Mit anlæg er også placeret næsten i midten,på finerede MDF hylder,der hænger på nogle kraftige hyldeknægte (hjemme lavede på sønnens værksted) på en murstens væg.
Der er ingen problemer,overhovedet.
carsten
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 01 August 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville klart placerer diffuseres istedetfor de der skumpyramider. Jeg har selv prøvet at dæmpe den samme del af vægen mellem højtalerne med et dårligt resultat til følge.
Men smid nogle diffuserpaneler op istedetfor, det fungere godt her i hytten 
Men en helt anden ting..... De der SP Tech. højtalere de er sku for vilde Har lyttet til dem op til flere gange og bliver hver gang imponeret over deres bass output og dejlige mellemtone Er det ikke også Orpheus dac der står der. Hvad ellers har du i dit setup? __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

|
Sendt: 01 August 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10:
OK Tak
Pierre:
Ja det kan godt være det er det pyramideskum der driller lidt. Det var faktisk også meningen jeg ville have haft det ned inden jeg begyndte at sætte anlægget op her sidst. Men jeg vil prøve nogen defusere i stedet.
Ja jeg er også utrolig glad for mine SP'er. Det er ikke en Orpheus DAC men en Orpheus CD afspiller jeg har stående sammen med en Orpheus MultiChannel forforstærker til sourround delen.
I morgen får jeg min nye Blue Cheese Audio DAC. Du kan evt. kigge i min tråd her. Skal nok opdatere den lidt en af dagende.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34348&g et=last#1900903
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 01 August 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har, ligesom Pierre, også god erfaring med at smide diffusere på væggen bag højttalerne. Det gav bedre fokus på enkeltdelene i lydbilledet og tingene stod bedre optegnet efter de kom op.
Tjek min tråd for billeder...
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 August 2010 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
TruthSpinner skrev:
Det er efter sigende heller ikke specielt smart at placere anlægget mellem
højttalerne.
Det skal ned midt på sidevæggen. |
|
|
Mit anlæg står som du sige, Truth, men det er tilfældigheder. Hva sku der være i vejen med "mellem ht"? |
|
|
Reflektioner fra genstande placeret mellem højttalerne vil under alle omstændigheder forstyrre stabiliteten i lydbilledet.
EDIT: Placering et stykke bag og under linien mellem højttalerne er dog bedre end direkte på linien.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 August 2010 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Derudover mener jeg at de tre vigtigste indsatsområder for akustisk regulering er:
1. Første reflektionspunkter på sidevægge, loft og gulv i forhold til diskant
2. området bag lyttepositionen i forhold til diskant/mellemtone
3. Hjørner i forhold til bas
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 02 August 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du forsøgt at stille højttalerne længere væk fra sidevæggene?
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 August 2010 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu sidder din diskant i en horntragt, som nok styrer retningen en del.
Er begge højttalere i vatter?
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 02 August 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht til horntragten - jeg vil nok gætte på at en minutiøs opstilling er et must. Prøv at eksperimentere med småbitte justeringer af højttalerplaceringerne. Både afstandsmæssigt og med vinklingen. Det kan ændre mere end man umiddelbart tror.
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 02 August 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine erfaringer siger at der ikke må stå ting mellem højttalerne. Hvis det er absolut nødvendigt bør det være så lavt som muligt
og trukket tilbage i forhold til højttalerne.
Har kun dårlige erfaringer med at dæmpe bag højttalerne, med mindre det sker højt oppe (ca. 170 cm fra gulv).
|
Til top |
|
|