| Forfatter |
|
da-bitsch Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 05 August 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
jeg er igang med at designe og sidenhen bygge en selvforsynet roskilde vogn. Vognen skal køre på solceller og je ghar lavet
panelerne til vognen. Panelerne er alt i alt rated til at give 120W. For at kunne bygge rammen til selve vognen er det dog
nødvendigt at jeg først finder nogle højtalere. Jeg vil som udgangspunkt helst have 4 "færdiglavede" højtalere, men jeg kan
også godt give mig i kast med selv at bygge nogle hvis det er en meget bedre løsning. Jeg har selv kigget på nogle billige og
brugte skytec og bose 301 højtalere, men så vidt jeg kan læse mig fremtil på diverse hifi forums er de ikke lige sagen. Mit
budget ligger på 1800max for de 4 højtalere. Top prioriteten er at højtalerne spiller højt uden at skratte. Hvad siger i. Mit
første udkast til vognen kan i se på de følgende links:
http://www.da-bitsch.dk/vognen%20temp3.1.png
http://www.da-bitsch.dk/vognen%20temp3.2.png
http://www.da-bitsch.dk/vognen%20temp3.3.png
http://www.da-bitsch.dk/vognen%20temp3.4.png
Hvad siger i? kan jeg finde nogle billige brugte højtalere som er ok til formålet eller skal jeg igang med at bygge dem selv?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 05 August 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor 4 højttalere - hvorfor skal den kunne spille til begge sider?
|
| Til top |
|
| |
da-bitsch Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm det kan også være at det er lige gyldigt. Det har jeg bare set på flere vogne derovre, men så igen, der er selvfølgelig
også mange bare med 2... I så fald kan det ske at jeg kun har brug for 2 højtalere, men spørgsmålet gælder stadig.. BYgge
selv eller er der nogle med nogle forslag til nogle højtalere herinde?
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
I den prisklasse finder du ikke mange højtallere.
Mit bud ville helt klart være at bygge en kasse med disse enheder
2 stk Bas enhed
og
4-10stk Pieso diskantenheder
Det behøver intet delefilter, men måske en lille modstand til diskanten, for at trimme lyden til hvad du kan lide.
Det koster ca 1800kr med fragt
Den nemme løsning
4 stk 6x9" enheder fra din lokale bilblings forhandler. Ca 800kr.
Fordelen ved den første løsning er at den spiller meget højere, når forstærkeren smider samme antal watt ud og den løsning
spiller meget rent.
|
| Til top |
|
| |
da-bitsch Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm ok :) og sådan nogle her vil slet ikke kunne klare mosten?
http://www.dba.dk/dali-103-sort-2-vejs-h-43/id-67789329/
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Edit:
Ups jeg tænkte på en anden dali model.
De højtallere vil faktisk være ganske udemærkedet til formålet
|
| Til top |
|
| |
da-bitsch Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svarene casperCU :) jeg har kigget på setups af højtalere det meste af dagen.. og det ser ud somom
at folk anbefaler hornhøjtalere hvis der skal meget power på. Har du nogle kloge betragninger hertil :P?
|
| Til top |
|
| |
da-bitsch Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu så jeg så lige din post nummer 2 :) - Jeg ved godt at det er svært at beskrive hvor højt noget spiller, men idet jeg slet slet
ikke har nogen ide om hvor højt man kan forvente at sådan nogle højtalere som dali'erne spilelr udendørs hvad skal jeg så
sammenligne det med. Altså vil det være sådan at man sle tikke kan snakke sammen hvis de maxes ud eller vil det være så
man slet ikke kan høre højtalerne? kan man eventuelt tilføje hornhøjtalere til dali settuppet og vil det give mening og vil det
give mening at tilføje en subwoofer af en art til setuppet?
jeg har kigget på de her jamo højtalere hvis det skal være med horn!
http://www.guloggratis.dk/radio-tv/hojttalere/hojttalere/ann once/7975317
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som du også har læst andre steder vil hornhøjtallere være den bedste løsning. Det er også det jeg selv bruger
men det er ikke helt til at udfører med dit budget desværre. Hvis du kan bruge lidt mere så kan det godt lade sig gøre. Jeg
byggede mine for 2300kr. plus træ. Jeg byggede Dem her
Grunden til at hornhøjtallere vil være det bedste er fordi de har en høj følsomhed. (dB/watt)
De dali du har fundet er 92db/watt følsomme. Hvor imod dem jeg har bygget er 106dB/watt følsomme. Hvilket vil sige du skal
bruge ca 32 gange så mange watt for at spille samme lydniveau.
Modellen DR250 kan bygges lidt billigere. men husk det kræver arbejde at bygge horn!
Det vil ikke give mening at tilføje en subwoofer. Den bruger bare en masse strøm på noget du næsten ikke kan hører, da det
er udendørs
|
| Til top |
|
| |
da-bitsch Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker endnu engang for svaret :) - jeg kan godt se at det virker meget smart med hornnene når de bruger så lidt elektrisk
effekt i forhold til den lyd der kommer ud. Hvad med de jamo højtalere fra guloggratis. Vil det være et skidt køb? (jeg kan se at
ovenstående link er lidt i stykker)
http://www.guloggratis.dk/radio-tv/hojttalere/hojttalere/ann once/7975317
(der skal ikke være mellemrum mellemrum i annonce i ovenstående link. Jeg ved ikke hvordan jeg får den til at stoppe med
det :P)
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg citerer lige mig selv fra en anden tråd:
"Jeg har ikke lige noget billede af mit nye anlæg, men det har været en tur på Danmarks Grimmeste Festival, og klarede det fremragende. Det er nogenlunde på størrelse med to skamler, hvilket også betyder, at der kan sidde to mennesker på det. Det består af en Tripath 2020 forstærker til 150 kroner, 2 6"x9" højttalere til 200 kroner fra Thansen, MDF fra et gammelt skrivebord, skruer, lidt stenuld, to basporte fra en gammel PA-højttaler, og to 12V 7Ah batterier til 100 kroner stykket. Og så et minijack-kabel til tilslutning af MP3-afspiller, discman eller telefon - alt bygget ind i ét anlæg med håndtag, så det er bærbart. Det spillede fire dage på det første batteri - så der blev kun brug for det andet batteri den sidste dag. Det kunne ikke spille en festivalplads op, men det kunne spille rigeligt højt til vores lejr. Samlet pris må være omkring 600 kroner."
Hvis du vælger nogenlunde samme ingredienser, vil du have et billigt og effektivt anlæg. Og hvis du så bygger dem op som horn, vil du få endnu højrere effektivitet - og meget stor lyd, selv med den lille forstærker. Fordelen ved bilhøjttalere er, at de er både billige og solide - og de er rigeligt hifi til udendørs festivalbrug  Jeg synes faktisk, mit anlæg lyder godt - og det var der også mange andre, der syntes.
Der er sikkert nogle horn-eksperter herinde, som kan linke til et godt DIY-horn - og du har jo ikke de samme begrænsninger i vægt og plads, som jeg havde med mit anlæg - mit skulle være bærbart, ikke bare flytbart
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dysterland.
Horn vejer lidt. men hvis du kigger på kællingens (  ) billeder, så vil han godt lave en træk vogn og derfor er det intet
problem og hvis han bruger horn. kan han bruge resten af strømmen fra solpanelerne til at lave gadgets, mobiltelefoner mm.
Det er rigtig lækkert ikke at skulle bruge lade boderne!
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et lille tip Da bitsch.
Hjul til vogne og sådan kan være ret dyre. nemt 200kr stykket for nogen der er bare lidt store. MEN du kan få nogen til 35kr
stykket ved at købe Harald skralds billige trækvogn. Den koster kun 69kr, så flækker du bare den og wupti. så har du sparet
mindst 600kr!
Nogen af mine venner tog i bauhaus og købte fire inkøbsvogn ligende hjul. som både er for små i breden og højden til festival.
men det kostede 219kr stykket  fuldstændig vanvittigt. Man kan spare mange penge ved at være kreativ
|
| Til top |
|
| |
da-bitsch Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Mange mange tak for svarene begge 2:
dysterland: hvor købte du din tripath 2020 forstærker henne?
Caspercu: jeg går ud fra at harald skrald er harald nyborg :P ? - i så fald var den eneste trækvogn jeg kunne finde den her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9977&Grp=&n=1 0
til de tmed horn højtalerne. Jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte henne hvis jeg selv skal til og i gang med at bygge det :) -
har du nogle gode links eller ideer til hvordan jeg skal gribe det an, mht køb af materialer og selve dimensionering af kasserne
osv?
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups jeg mente sækkevogn  Den er desværre ikke online. men er er deres katalog til 69kr 2 af dem og så er du kørende ;)
Der findes en masse planer til hornhøjtallere på nettet. som på fx Bills hjemmeside som jeg linkede til tidligere
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes da også, den trækvogn fra Harald Nyborg ser fornuftig ud som grundlag.
Jeg købte min Tripath forstærker på Ebay.com, magen til den her (bare i sort), og faktisk også fra samme sælger: http://cgi.ebay.com/Tripath-TA2020-Class-Stereo-Sound-Audio- Power-Amplifier-/330445375480?pt=LH_DefaultDomain_0
20 dollars er omkring 115 kroner, og den spiller fremragende. Der var ingen problemer med leveringen, selvom det selvfølgelig tager noget tid fra Hong Kong.
Så skal du bare finde en 12V strømforsyning, fx fra et gammelt modem, netværkshub eller nærmest hvadsomhelst (kig i en genbrugsbutik, hvis du ikke selv har noget). Her klipper du så stik og ledning af selve strømforsyningen, og så har du et fint stik til din forstærker, som du kobler på dit batteri - de 12V stik er næsten alle helt ens.
Og strømforsyningen uden stik kan du udmærket bruge som batterilader, hvis du har et mindre batteri på fx 7Ah, som en billader er for voldsomt til
*edit* der er faktisk også en til kun 17$ her: http://cgi.ebay.com/Lepai-TA2020-Class-T-Amp-Mini-Stereo-Amp lifier_W0QQitemZ140434913806QQcategoryZ0QQcmdZViewItemQQ_trk sidZp4012.m506QQ_trkparmsZalgo%3DNGRI%26its%3DI%26itu%3DUA%2 6otn%3D12%26pmod%3D330445375480%26ps%3D63%26clkid%3D65702947 50605986125
|
| Til top |
|
| |
da-bitsch Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2010 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ellers kører et bilbatteri vel 12V :) ?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men du skal bruge et stik til forstærkeren, når du skal slutte batteriet til.
|
| Til top |
|
| |
da-bitsch Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
super! jamen så er det jo bare at bestille forstærkeren :)
|
| Til top |
|
| |