Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 08:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvilket strøm/net-kabel ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
seve@sol.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 August 2010 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hey

Ville høre hvilke kabler i kunne anbefale til min forstærker og cd-afspiller.

Min udfordring er at stikket til fx forstærkeren ender i et 8-tals-stik. Synes det er svært at finde andet end de "normale" der følger med.

Nogen der har ideer om hvor man kan opgradere ?

Ha´en god dag

Peter.C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 August 2010 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hep

Her kan du købe et 8-tals stik i løs vægt:

8-tals stik

Det kan sikkert også købes andre steder.

Det giver lidt flere mulighederfor valg af kabel, dog med den begrænsning at det også skal kunne være i stikket.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 August 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du ikke hvilken forstærker og cd-afspiller, men hvis de har de små 8-tals stik, så er det nok ikke lige netkabler du skal tænke på mht. opgradering. Tvivler på det vil have den store effekt. Stort set alle løse netkabler har i dag IEC plug og Schuko hanstik.

Køb en bedre forstærker / CD-afspiller ... eller endnu bedre en masse ny musik!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 August 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Umidddelbart vil jeg give Janils ret. Et ottetalsstik indikerer ikke just high end...

Men hvis du gerne vil have et skærmet netkabel på, for at mindske ind- og udstrålingen, kan det nok ikke betale sig at investere alverden.

Bedre end skærmet Supra fra rullen til 100 kr meteren, behøves du nok ikke.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

seve@sol.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Hmmm Janils

Hvor ved du det fra ???

Hvad gør et IEC Plug bedre ?

Men tak for input :-)

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 August 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Nu skriver du ikke hvilken forstærker og cd-afspiller, men hvis de har de små 8-tals stik, så er det nok ikke lige netkabler du skal tænke på mht. opgradering. Tvivler på det vil have den store effekt. Stort set alle løse netkabler har i dag IEC plug og Schuko hanstik.

Køb en bedre forstærker / CD-afspiller ... eller endnu bedre en masse ny musik!

Det er altså ikke korrekt Jan. Det har jeg gjort på en pioneer CD maskine. Og det giver nøjagtig det samme som hvis det var et hvilket som helst andet apparat.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 August 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

seve@sol.dk skrev:
Hey

Ville høre hvilke kabler i kunne anbefale til min forstærker og cd-afspiller.

Min udfordring er at stikket til fx forstærkeren ender i et 8-tals-stik. Synes det er svært at finde andet end de "normale" der følger med.

Nogen der har ideer om hvor man kan opgradere ?

Ha´en god dag

Hej der !

gå en tur ned til din elektrikker eller silvan og køb noget enkelt kåret tråd på 0,75mm nkt til din cd og 1,5mm nkt til din forstærker og få så fat i de her stik så er du godt kørende med net kabler  og så koster det heller ikke en formuge, så har du ikke tabt noget vis du ikke kan høre forskæld på net kabler

http://hificable.dk/produkter/22-stroem/166-iec-320-c7-stik/

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 18 August 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

seve@sol.dk skrev:
Hmmm Janils

Hvor ved du det fra ???

1. Sådan ca. 40 års erfaring! Men alligevel kan man jo tage fejl. Du har jo stadig ikke oplyst hvad der skal sættes efter netkablerne.

2. Det har større kontaktflade og bærer en større strøm. Desuden er det en vedtaget standard til hifi-apparater i den bedre klasse og hele vejen op til det bedste du kan finde.

... og så kan jeg tilføje! Jeg har købt væsentlig meget mere musik end netkabler og er meget tilfreds!

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 18 August 2010 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

hej Seve !

har lige brykket et netkabel sammen med NKT enkelt kåret tråd 1,5mm, jeg vil tro der er for ca. 150kr matrialer her, jeg havde ikke noget teflon slange hjemme det ville være godt med det uden på så der er dobbelt isolering på. og ledning og stik ben er lodet sammen

er ved at prøve det på min fladskærm, før var der 0,75mm NKT

seve@sol.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

seve@sol.dk skrev:
Hmmm Janils

Hvor ved du det fra ???

1. Sådan ca. 40 års erfaring! Men alligevel kan man jo tage fejl. Du har jo stadig ikke oplyst hvad der skal sættes efter netkablerne.

2. Det har større kontaktflade og bærer en større strøm. Desuden er det en vedtaget standard til hifi-apparater i den bedre klasse og hele vejen op til det bedste du kan finde.

... og så kan jeg tilføje! Jeg har købt væsentlig meget mere musik end netkabler og er meget tilfreds!

Jeg fik skaffet mig et Artora-system. Desværre kommer de med strømkabel i den beskaffenhed

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Sendt: 18 August 2010 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

jeg havde ikke noget teflon slange hjemme det ville være godt med det uden på så der er dobbelt isolering på.

Kan du ikke lige forklare mig hvilken forskeldet skulle gøre.....? Teflon ville da så vidt jeg ved udelukkende have en virkning/indflydelse på lyden såfremt det er det isoleringsmateriale som lederne ligger i. I dit tilfælde er ligger lederne jo stadig i den originale (formentlig PE) isolering.

Det er jo teflons dielektriske egenskaber som er fordelagtige ved lederne. Teflon har umiddelbart ingen skærmningseffekt, og på den måde vil det være omsonst at putte udenpå de kabler du har anvendt....

Er det noget du har lyttet dig frem til, eller har du nogen teknisk dokumentation?

seve@sol.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

seve@sol.dk skrev:

janils skrev:

seve@sol.dk skrev:
Hmmm JanilsHvor ved du det fra ???Hvad gør et IEC Plug bedre ?Men tak for input :-
)

1. Sådan ca. 40 års erfaring! Men alligevel kan man jo tage fejl. Du har jo stadig ikke oplyst hvad der skal sættes efter
netkablerne.

2. Det har større kontaktflade og bærer en større strøm. Desuden er det en vedtaget standard til hifi-apparater i den bedre
klasse og hele vejen op til det bedste du kan finde.

[/PJeg fik skaffet mig et Artora-system. Desværre kommer de med strømkabel i den beskaffenhed]

Jeg fik skaffet
mig et Artora-system. Desværre kommer de med strømkabel i den beskaffenhed

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 18 August 2010 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

hej Seve !

har lige brykket et netkabel sammen med NKT enkelt kåret tråd 1,5mm, jeg vil tro der er for ca. 150kr matrialer her, jeg havde ikke noget teflon slange hjemme det ville være godt med det uden på så der er dobbelt isolering på. og ledning og stik ben er lodet sammen

er ved at prøve det på min fladskærm, før var der 0,75mm NKT

Nu er det jo ikke for at være ham med nejhatten, men du skal have dobbelt isolering for at det er lovligt at bruge.

Ikke at jeg tror det ændre noget lydmæssigt, men er det skyld i brand står du med pi##en i postkassen.

almarx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 August 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Glem nu det strømkabel og brug det der er i kassen, med mindre du ikke kan lide farven!
Til top Vis almarx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almarx

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 18 August 2010 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
nhj4 skrev:

jeg havde ikke noget teflon slange hjemme det ville være godt med det uden på så der er dobbelt isolering på.

Kan du ikke lige forklare mig hvilken forskeldet skulle gøre.....? Teflon ville da så vidt jeg ved udelukkende have en virkning/indflydelse på lyden såfremt det er det isoleringsmateriale som lederne ligger i. I dit tilfælde er ligger lederne jo stadig i den originale (formentlig PE) isolering.

Det er jo teflons dielektriske egenskaber som er fordelagtige ved lederne. Teflon har umiddelbart ingen skærmningseffekt, og på den måde vil det være omsonst at putte udenpå de kabler du har anvendt....

Er det noget du har lyttet dig frem til, eller har du nogen teknisk dokumentation?

Hej Friman !

Jeg har de siste 5 år rodet med strømkabler, og har funnet frem til at enkelt kåret tråd er bedre i MIT setup, der er der ingen fnider og jeg bruger forskælige tykelser tråd afhening hvilken arbarat det skal tilslutes, i mit telfælle er jeg gået over til sølv tråd i 3 forskælige tykkelser. Grunden til jeg bruger forskælige tråd tykelser er at alle arbarater træller ikke lige meget strøm, en klasse A forstærker trækker mere strøm en en klasse A/B D forstærker og så vidre, det er ren logik, jo mer vand du vil have ud i den anen enne jo støre slange skal du bruge.

Jeg skal så lige sige at jeg ikke bruger teflon men krympeflex, og har så ikke krympet det kun ude i enerne da jeg loder mine stik vil det automatisk krympe der da varmen fra lode kolben er godt varm, så der er luft mellem isoleringen og tråden for minimere det mange mener kan være skyld i lyd ændres afhening af hvilken isolerind der bliver brugt, har ikke arfaring med teflon.

Grunden til jeg nævner det med at læge en tæflon slange uden på er af sikkerhed mæsig grunde, for en del år siden blev der lavet en lov om at almenelig strømkabler skal have dobelt isolering. I de gamle dage var der kun en isolering på og det var ikke godt for vis trådene var synlig fik man stød derfor kom den lov om at der skal en eksta isolering på for sikkerhedens skyld.

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Sendt: 18 August 2010 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Er et Artora-system ikke noget klasse D? Jeg tvivler på at der vil være meget at hente med den smule strøm de sluger. Hvis du bare sørger for at trække strømkablerne 10cm fra signal og højtalerkabler, er der nok ikke noget at hente. Hvad præcis håber du at opnå ved at ændre strømkablerne?

Til top Vis Moke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moke

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes