Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller til 78’ere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KarstenKK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 18 August 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har erhvervet mig en mindre samling af 78'ere fra den lokale genbrugsforreting, bl.a. Bing Crosby og militærmusik fra det
tredje rige. Problemet er dog, at jeg ikke kan afspille dem på min Technics, der kun kan klare 45 og 33 rpm.

Spørgsmålet er så, om man overhovedet kan købe en pladespiller i dag, der kan spille 78'ere, eller kan man modificere end
normal pladespiller til at køre med 78 rpm?
Til top Vis KarstenKK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KarstenKK

gurup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 August 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hej ! kig efter en Thorens TD 126 den kan køre 78rpm , der er også Lenco hvis det er .mvh
Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 18 August 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

De der 78´ere fra det 3´die rige er vis ret kostbare.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 August 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Køb en brugt Lenco L75. Den er perfekt til formålet og koster omkring en 500+ for en velholdt udgave. Den spiller 16, 33,3, 45
og 78 rpm. "Problemet" er pickuppen. Du bør købe en mono-78er pickup og en brugt Quad 22 forforstærker – den har nemlig
mange forskellige indstillinger til de mange forskellige skærings-bias (det var lang tid før RIAA kurven). Se fx. her:

Held og lykke!
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 August 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal afspille 78'ere korrekt er det ikke kun hastigheden du skal være opmærksom på.

En almindelig pladespiller indgang vil hæve bassen og sænke diskanten - den såkaldte RIAA korrektion. Det skal man ikke gøre med 78'ere. Hvilken korrektion der skal til er en ren videnskab for den var forskellig afhængig af plademærke og landet hvor den blev produceret.

En anden ting er, at de moderne pickupper er alt for små til at afspille 78'ere. Det kræver en speciel pickup. En god SPU eller DL103 med konisk nål burde dog kunne klare det.

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 18 August 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Det følger ofte med en Shure M 75 når du kjøper en Lenco L 75/78. Da kan du kjøpe en nål tilpasset 78 rpm. Godt nok for de
fleste!

http://cgi.ebay.com/SHURE-CARTRIDGE-78-RPM-NEEDLE-M71-M74-M7 5-M75EJ-78-RPM-/220470417775?
pt=LH_DefaultDomain_0#ht_7970wt_913
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

Skydiver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 August 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

KarstenKK skrev:
Problemet er dog, at jeg ikke kan afspille dem på min Technics, der kun kan klare 45 og 33 rpm.

Spørgsmålet er så, om man overhovedet kan købe en pladespiller i dag, der kan spille 78'ere, eller kan man modificere end

Ja, du kan lave en lille nem modifikation.
Du skal bare have en Technics mere. Du sætter så den ene oven på den andens pladetallerken. Den nedereste sætter du til 45 rpm og den øvereste til 33 rpm. wupti nu kører den øvereste 78 rpm

Til top Vis Skydiver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skydiver

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 August 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Skydiver skrev:

KarstenKK skrev:
Problemet er dog, at jeg ikke kan afspille dem på min Technics, der kun kan klare 45 og 33 rpm.

Ja, du kan lave en lille nem modifikation.
Du skal bare have en Technics mere. Du sætter så den ene oven på den andens pladetallerken. Den nedereste sætter du til 45 rpm og den øvereste til 33 rpm. wupti nu kører den øvereste 78 rpm

Jeg troede det trick uddøde sammen med det blad der skrev om det?

Hvem var det nu det var?

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 August 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Kan kun anbefale dig at tage kontakt til ham her: http://pedipsen.dk/

Han ved rigtig meget om gamle lakplader osv. Også hvilken pickup du skal bruge. Har selv købt pickup anbefalet af ham og det virker super...

KarstenKK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hold da op, det ser jo ud til at være en hel videnskab... Det er en hel videnskab. :D
Jeg tror dog ikke, at jeg har penge til at købe det fornødne udstyr i øjeblikket, men nu ved jeg da, hvad jeg skal kigge efter.
Havde dog ikke regnet med, at der skulle så meget til, for at spille det korrekt.

Jeg siger mange tak for hjælpen. Og vil snarest købe en Lenco. :D

Det bliver spændende at opleve lidt historie på plader.

Nullergøj ->

Er du sikker? For jeg har da alligevel et par stykker.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 August 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Mange af 78erne afspilles fint med en almindelig riaa'indgang, det har jeg da gjort med en gammel spu.

Jeg har da også prøvet med en Audio technica at 95, det virkede faktisk rigtig godt, det er ganske vist ikke korrekt, men til denne pu fås der en 78'er forpart.

svallander har en billig riaa der kan lidt af det der behøves, hvis det skal være perfekt.

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 20 August 2010 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

R. P.

Det har du ganske ret i. Der findes også nogle der kører 80 omdrejninger, så man skal nok ikke tage det så tungt.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 August 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:

R. P.

Det har du ganske ret i. Der findes også nogle der kører 80 omdrejninger, så man skal nok ikke tage det så tungt.

Der er en Lenco faktisk rigtig fin for der kan man jo godt køre imellem de faste hastigheder.

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 August 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

vil bare gøre opmærksom på at rega stadig laver picup'er og pladespillere til 78'er
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

stiften
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 August 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en Shure M75 eller Ortofon OM pickup liggende, så montér denne i pickuphuset på fx en brugt Lenco L-75 og køb en nåleforpart til 78-plader.

Til Ortofonen kan købes en original nål, til Shuren en udmærket kopi. Begge pickupper er udmærkede til formålet.

Lad være med at spille gamle grovrillede plader med nål til mikrorille- eller stereoplader. De bumler rundt i bunden af rillen, hvor der ligger alskens skidt og møg - især hvis du ikke har vasket pladerne grundigt, før du begynder at spille dem.

Sæt i første omgang pladespilleren til din almindelige RIAA-indgang og skru en smule ned for bassen og en smule op for diskanten efter smag. Måske du slet ikke gider spille 78'ere i længden, så er det træls at have brugt i tusindvis af kroner på specialudstyr.

Hvis din forstærker har mono-knap, så tryk den ind, ellers overvej en monokobling af pickuppen, så reducerer du "nålestøjen" markant.

På denne måde er du kørende for en beskeden investering.

Siden kan du købe en grafisk equalizer eller mere avanceret forforstærker med variabel efterbetoning, så klangen fra 78'erne kan justeres mere rigtigt ind. I første omgang er dette dog næppe nødvendigt, medmindre du er typen, der for enhver pris skal have det dyreste grej.

Mvh. Hans Henrik. http://pedipsen.dk/Audio/78/

Til top Vis stiften's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiften Besøg stiften's Websted

KarstenKK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2010 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Hov, jeg havde slet ikke set, at der var blevet skrevet yderligere i denne tråd. Jeg havde helt lagt projektet på hylden, fordi det
virkede lidt for uoverkommeligt i øjeblikket. Men jeg vil da prøve at få fat på en brugt Lenco, de ser heller ikke ud til at være
slemt dyre.

Ja, jeg har lagt mærke til, at der bliver kørt meget ujævnt på pladerne med min Technics. Har du nogle tips til rengøring?

Men jeg vil da helt klart prøve dine forslag, når jeg igen har fået penge til nyt legetøj. Jeg siger mange tak for hjælpen!

stiften
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Hej, Karsten.

Også 78-plader skal selvfølgelig være rene, så op i opvaskebaljen med dem og giv dem et bad,som du ville gøre med dine bedste vinglas.

Jeg har skrevet lidt om pladerengøring her:

http://pedipsen.dk/Audio/pladerenser.htm

Nogle puristiske samlere synes, det er synd for etiketterne, at de bliver våde.

Tjah...

Jeg har været ude for, at nogle enkelte Telefunken-plader mistede farven, og man skal ikke vaske plader på papbase (fx Columbia fra USA og nogle krigsplader), ligesom hjemmeskårne plader og Durium'er m.fl. ikke må få bad, men alle de almindelige Polyphon, CRG, Tono, you name them, har jeg ikke haft problemer med.

Hvilken type Technicspladespiller bruger du? Nogle kan ret enkelt (udskiftning af en modstand) bringes til at køre 78.

Men ellers køb en velholdt Lenco, Fons, STD, Thorens, Garrard eller anden til formålet velegnet pladespiller.

http://pedipsen.dk/Audio/brugt.htm

Især hvis du har rigtigt gamle plader er fleksibel finjustering af hastigheden over et stort område en god finesse,som bl.a. Lenco og Fons (samt min modificerede Technics) har. Ikke alle 78-plader er nemlig skåret med 78 rpm. Der kan være en vis variation fra ned under 70 til op i 90'erne.

Hvis du har brug for at vide mere om 78-afspilning, og nedenstående links ikke er nok, er du altid velkommen til at skrive. Jeg kan også se, at du bor i Midtjylland. Ikke SÅ langt fra Østjylland.

http://pedipsen.dk/Audio/78/

http://pedipsen.dk/Audio/78/78.htm

Det er dejligt, når nye inden for denne marginaliserede hobby kommer til. Jeg har i øvrigt en dag fri, så jeg står lige selv og skal i gang med opvaskebørsten!

Bedste hilsner Hans Henrik.

Til top Vis stiften's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiften Besøg stiften's Websted

slyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 December 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Du kan også gå efter en Fons CQ30, de er til at købe for fornuftige penge, men som sagt det er pick-upen der er det største problem.
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 December 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Og så for de som aldrig bekymrede sig om slige ting.

Der eksisterede krystal pick-up hvor der sad nåle for både 78 og så 33/45. Men hvad samme pick up'er gjorde ved pladerne skal jeg ikke komme ind på, for ikke tale om Nåle trykket    Beogram 1000 fra sidste aarhundrede (aartusinde) havde nogen gange hele 4 hastigheder inklusiv 78.

Justerbar via et konisk gummihjul (hedder det sådant?), det siger vi bare

stiften
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

slyd skrev:
Du kan også gå efter en Fons CQ30, de er til at købe for fornuftige penge, men som sagt det er pick-upen der er det største problem.

Jow, jeg nævnte også Fons som en mulighed for vor 78-arving.

http://pedipsen.dk/Audio/fons.jpg

Men jeg forstår ikke, hvorfor pickuppen skulle være et problem.

Vor hjemlige Ortofon har siden Ruder Konge var en bette knægt i korte bukser lavet pickupper til 78, og de gør det endnu den dag i dag - fra de fine moving coil C-hoveder til den lille prunkløse og prisrimelige OM78.

Netop OM78/Fons bruger jeg i stuen, hvor vi ikke spiller så intensivt på grammofon, at vi vil have flere apparater stående "skudklar":

http://pedipsen.dk/Audio/78/sme_front.JPG

Fordelen ved Ortofon OM - især når tonearmen som i vort tilfælde ikke har udskifteligt hus - er, at man nemt og næsten i blinde kan skifte nåleforparten, når man skal spille andet end 78'ere.

Der er også en 25 µm OM-nål til mono-vinyler og adskillige i forskellige prisklasser til stereo.

Foruden Ortofon findes en del andre fabrikater, som fremstiller pickups til shellakpladerne - fx Grado, Shure og Stanton. Den første har jeg ikke prøvet, de to andre har jeg over årene brugt med fornøjelse i flere varianter, sammen med B&O SP 1-2 og SP 6-7, de nævnte Ortofoner og et par andre.

Skulle man af én eller anden grund have lyst til at spille 78'ere med en pickup, som der ikke findes fabriksfremstillet 78-nål til, eller man ikke er helt tilfreds med standardnålen på 65-70 µm, kan Expert Stylus i England lave en retipning.

For os, der spiller mange gamle lakplader, er det godt at have nåle i forskellige dimensioner helt op til 110µm, og her er Expert Stylus altså leveringsdygtig.

Mvh. Hans Henrik.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes