Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hjælp - pickuppen er i stykker! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
P.NO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 August 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har fornyligt fået en gammel Optonica RP-3500 pladespiller i gave (sådan en: http://www.vinylengine.com/library/sharp-optonica/rp-3500.sh tml ).
Da jeg pakkede den ud i morges opdagede jeg desværre at pickupen var blevet beskadiget under transporten. Mere præcist er selve nålen blevet bøjet temmeligt meget.

Jeg har hørt vinyl i lang tid, men har dog ingen erfaring med at fixe den slags, så mine spørgsmål er:
- Kan jeg bare at bøje nålen ud igen?
- Eller skal jeg til at skifte dele ud?
- I så fald kan jeg nøjes med at skifte selve nålen eller skal hele pickuppen skiftes ud?
- Hvordan gør man og hvor meget koster det?

Jeg kan desværre ikke huske pick-up modellen, men mener at det er en Denon model. (Jeg kan evt. poste et billede senere hvis det hjælper).

Jeg håber I har nogle bud. På forhånd tak
Til top Vis P.NO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P.NO

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Det er nok en relabeled Audio Technika pickup. VM står for magneter arrangeret i V form, hvilket er et Audio Technika patent.
Det er i øvrigt en af de bedre Sharp modeller du har fået fingrene i! Armen er en Acos med gode lejer. Den fortjener en god pickup (bedre end den standard monterede). Da armen ligger lidt i den tunge ende til bløde MM pu bør du vælge en af de lidt stivere. Armresonnans på 5-8Hz er ikke sagen!
Hvis du opgiver hvad du vil ofre på ny pu vil jeg godt give et bud på hvad der kan bruges.

mvh
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 August 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Du kan sandsynligvis ikke rette nålearmen ud igen, så den bliver helt perfekt - men det gør jo ingen skade at forsøge, den er i alle tilfælde moden til udskiftning.

Om du skal skifte hele pickup'en eller om du kan nøjes med nålen er helt afhængigt af hvilken type pickup det drejer sig om.

Er skaden sket under transporten, er det nok en god ide, at checke grammofonen godt igennem for evt. andre skader.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

P.NO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

@hullevad: Cool, jeg har også fået at vide før at det er en god model, men har ikke kunne finde så meget om den på nettet. Jeg ved faktisk ikke rigtig hvad der er en fornuftig pris på en pickup. Vil omkring 500-1000kr kunne gøre det? Jeg ville være villig til at give mere hvis det gør en stor forskel, men så ville der nok gå lidt længere tid inden jeg har råd. (Jeg har en anden pladespiller jeg kan bruge indtil da)

@erlingt: Det vil jeg gøre, men jeg tror kun at der er pickup'en den er galt med. Det ser ud til at den har været lidt uheldigt pakket ind.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hej!
Ja i prisklassen kan man godt finde nogen perler. Jeg er desværre rendt tør for brugte Shure pickup hoveder. Men prøv at kigge på Jico SAS nåle, de er fantastisk gode. (pris omkring usd 100). Et brugt hoved der passer til nål kan findes på ebay. Så det er et lille detektiv arbejde at få "enderne til at nå sammen", men det lønner sig. Husk SAS nålene er stivere end std nåle, du må ikke hoppe på en original shure nål eller en kopi. Det duer ikke!

mvh
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

P.NO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Bare for at være sikker på at jeg forstår dig ret: Dit foreslag er at købe en Jico SAS nål og putte i et (brugt) Shure pickup-hoved.
Kan det være en hvilken som helst Jico SAS nål og Shure hoved? Eller skal de matche på en eller anden måde? Og kender du nogle gode butikker hvor man kan købe det (evt. online, helst i europa).

(Undskyld hvis jeg spørger lidt dumt, men jeg er fuldkommen nybegynder inden for den slags.)

P.NO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg fik svar på privat besked, og mange tak for det hullevad.

Det kan meget vel være den løsning jeg vælger, men jeg er dog stadig åben for foreslag. Specielt foreslag der kræver knap så meget detektiv-arbejde :)

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 August 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Tillykke med spillen. Jeg tror at denne pickup vil passe storartet til den http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/de non_dl-160_pick-up.htm
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

P.NO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet Tweaker.

Jeg fik lige kigget på pick-up'en igen, og det er faktisk den lidt billigere Denon DL-110 model der sidder i nu.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes