Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hjælp til Rega RB301 ( og P3-24 ) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 August 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens

Jeg er ret ny i vinyl verdenen, jeg købte en Rega P1 for sjov, men da jeg blev ret forelsket i lyden af nål mod vinyl i omdrejninger, så har jeg just købt en bette P3-24 med en Ortofon M2 Red pickup...
Og så starter problemerne ellers! så please Hjælp! ( PS jeg har søgt lidt på forumet, men ikke fundet helt de svar jeg søgte )

Jeg fik selv købt en spacer og dermed løftet hele armen op, så jeg kunne bruge Pickuppen, men nu kan jeg ikke lukke støvlåget længere? skal jeg virkelig ud og ha en anden kontravægt? en af dem der hænger "under" armen? og i så fald hvor finder jeg sådan en billigt?
( låget rammer kun kontravægten på min arm, ikke selve armen eller "hovedet" af pickuppen! )

Og hvor finder jeg en god grundig vejledning i opsætning af armen? uden at bruge en formue på justering grej? der er en nåle vægt på vej med posten, ( ortofon-kontravægt-billig-dims-kr-70.- )
men det er vist ikke helt nok?

Håber i vil hjælpe mig lidt, jeg har nørdet HIfi i en del år efterhånden, og syntes selv jeg er ret godt med når det gælder viden om Watt, strøforsyninger, KLasse A, kabler, DA konvertere, Højtaler pruducenter, OSV. men jeg er kommet HELT på bar bund i "Mysteriet om den gode pladespiller"!

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Tejs

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2010 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo sætte 4 gummidutter på plinten så låget blev hævet en 3-4 mm.

eller få fat i et af de gamle tungstenslod, de var mindre i diameter, og sider på de større regaarme.

Bent medlyd burde kunne sige om et sådan lod er til at få, de underhængte lod har jeg ikke megen fidus til.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 August 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Velkommen til vinyl. Jeg håber, du får glæde af det.
Du kan jo ikke løfte låget med gummidutter, i hvert fald ikke ved bagkanten, hvor hængslerne sidder. Måske kan du løfte forkanten så meget at kontraloddet ikke går på, men det vil jo se lidt sjovt ud at låget gaber langs hele forkanten.
R.P.'s råd virker fornuftigt. Den ældre RB 300 arm havde et wolfram-lod med meget mindre diameter end det, du har på. Måske passer det ældre lod også på akselen på din arm. God idé at spørge Bent fra Medlyd.
Men i øvrigt er det jo sådan at Roy Gandy fra Rega ikke mener at det er særlig vigtigt at regulere højden ved armbasen for at tilpasse i forhold til pick-uppens højde. Hans argument er, meget kort, at selv en meget lille ændring af sporingskraft/nåletryk giver en langt større vinkelændring i grader end det at løfte eller sænke armen helt ude ved lejet gør.
Men du kan jo have det problem at kroppen på din M2 rammer pladen ved afspilning, og så er du naturligvis nødt til at gøre noget ved det.
Jeg synes også selv at det ser mærkeligt ud, hvis hele pick-uppen læner sig bagud ved afspilning, men det er jo et ofte set problem med Regas grammofoner, som jo er tilpasset deres egne, meget lave, pick-upper.

Der skulle vel egentlig ikke være brug for avancerede måle-værktøjer til at justere efter. Der følger jo en overhængs-måler med grammofonen, og den burde være tilstrækkelig.

Nåletryksvægt burde ikke være nødvendig heller. Du skal jo blot sætte nåletryksjusteringen på nul, skubbe kontravægten frem og tilbage indtil balance er nået, og så dreje justeringshjulet hen på det ønskede tryk. Det plejer at være ret nøjagtigt på Regas arme.

Men husk at det oftest er klogt at køre med et tryk, som er i nærheden af max. værdien opgivet af pick-up-fabrikanten. For lavt tryk er farligere for vinylen end for højt. For hvis nålen mister kontakten til rillerne, og kastes frem og tilbage, skader den rigtig meget.

Men det er jo altid sjovt at eksperimentere.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 August 2010 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Du skal udbalancere armen ved at trække kontravægten tilbage indtil armen svæver" frit, den vil nok søge til højre men få en god ide om hvornår den er i level (sørg endelig for at pladespilleren står fuldstændig i water inden denne process) Derefter justerer du nåletryk iht manual (kan downloades fra website hvis du mangler)

Brug pladespilleren uden låg eller med låget åben

søg på google, der er masser af læsestof

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

@R.P.
Det skal være nogle RET høje gummi dimser, så det går nok ikke helt...

Måske bare en kort bemærkning om hvorfor du ikke syntes om de underhængte lod?

@Klogesen
Tak, der fik jeg svar på hvad DET justeringshjul er til, det var faktsik derfor jeg jeg ville vide hvor jeg kunne finde hjælp / manual til armen..
Jeg vil helt sikekrt prøve at spørge Bent fra Medlyd til råds, lige meget hvad det ender med :)

@Kvicly
Vil nålen søge til højre hvis man bruger justerings hjulet? der er jo en anti skidding justering på armen?

Jeg er STOR fan af låg, den skal sq kunne spille med! Der er lige i overkanten af støv i min stue, og jeg ville blive ærgelig hvis nogen ved et uheld skulle puffe til nålen mens den spiller, fx. hvis nogen vil skifte plade, finde en CD at sætte på, eller bare skrue på volumen... og NEJ mit anlæg står ikke i en stor bunke/stabel, men sh*t happens!

Jeg har søgt lidt på google, men jeg finder meget tit læse stoffet UTROLIGT tung, og meget "nørdet" ( selvom det faktisk er en fordel i dette tilfælde ) og så er der ret mange tilgange til det, plus en masse viden der "tages for givet" og da jeg er ret ny i Vinyl så forstår / misforstår jeg nemt tingene!
_________

Nyt spørgsmål, hvordan justere jeg anti skidding ? jeg har selv mange dumme ideer, men jeg vil nødig beskadige min pickup i forsøget!

indtil vidre MANGE tak for jeres svar, dejlgt med så hurtig og kyndig hjælp!

Jeg vil meget gerne have en manual til armen, MEN jeg bliver smidt af Rega´s UK side vher gang jeg prøver!?!? det er da noget juks, jeg bruger enda linket fra Rega´s DK side!

Mvh Tejs

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Jeg foretrækker man justerer antiskating (den lille slæde under bagenden af armen) til lidt mindre end anbefalet nåletryk dvs 1.25-1.50 gram hvis din pu skal have 1.75 - men det er ikke det store issue bare lad være med at sætte antiskating højere eller lige end nåletryk. Der er gratis forbedringer på en rb301 arm hvis du nulstiller nåletryksanordningen og bruger kontraloddet til at justere det anbefalede tryk, gå forsigtigt frem.

Hvis du insisterer på det med låget må du nok finde en mindre spacer og evt det omtalte mindre diameter kontralod. Du kunne også overveje en Rega pickup og helt fjerne spaceren. Min P2 kører ret forrygende til prisen med en ny Elys - hele skidtet kostede kun 3500 som spritnyt og jeg foretrækker det fremfor min tidligere P5 med en 1000 kr Audio Technica sag (ved godt det ikke er helt fair sammenligning)

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2010 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej Teis.

Jeg har prøvet med fks det store nye lod, det gamle tungstens, og en masse hjemmelavede lod, enda i forskelige matrialer.

Det underhængte lod giver intet lydmæssigt, faktisk dårligere, det er der en god forklaring på, hvis tyngdepundet ligger lavt i forhold til lejerne, vil det jo give en skæv belastning af lejerne ved horisontale bevægelser, samt at udbalangseringen ændrer sig alt efter om nålen er oppe eller nede i forhold til lejepunkt, det er ikke meget, men det vil ske.

Tungsstenslodet det dur, det er det bedste på en rb300 efter min mening, her er tingene i balance.

Hvor meget har du hævet armen, mere end 3-4 mm?

Trikset med gummidutter har været brugt hos mig med en p3, der var sat en sme series 3 arm på.

Lågets hænsler er jo ikke fastmonteret, de kan godt glide lidt op når låget bliver løftet, men det er ikke korrekt i følge Regas filosofi om at låget skal slutte helt tæt, men det virkede for mig.

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 August 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Rega tungsten lod kan købes her: http://www.rega-synergyav.co.uk/acatalog/rega_tungsten.html

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:

Jeg foretrækker man justerer antiskating (den lille slæde under bagenden af armen) til lidt mindre end anbefalet nåletryk dvs 1.25-1.50 gram hvis din pu skal have 1.75 - men det er ikke det store issue bare lad være med at sætte antiskating højere eller lige end nåletryk. Der er gratis forbedringer på en rb301 arm hvis du nulstiller nåletryksanordningen og bruger kontraloddet til at justere det anbefalede tryk, gå forsigtigt frem.

Hvis du insisterer på det med låget må du nok finde en mindre spacer og evt det omtalte mindre diameter kontralod. Du kunne også overveje en Rega pickup og helt fjerne spaceren. Min P2 kører ret forrygende til prisen med en ny Elys - hele skidtet kostede kun 3500 som spritnyt og jeg foretrækker det fremfor min tidligere P5 med en 1000 kr Audio Technica sag (ved godt det ikke er helt fair sammenligning)

Der Taber du mig lidt, hvordan tjekekr jeg "trykket" på min antiskating ? der står mig bekendt ike nogle tal på den "dims" ?

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Hej Teis.

Jeg har prøvet med fks det store nye lod, det gamle tungstens, og en masse hjemmelavede lod, enda i forskelige matrialer.

Det underhængte lod giver intet lydmæssigt, faktisk dårligere, det er der en god forklaring på, hvis tyngdepundet ligger lavt i forhold til lejerne, vil det jo give en skæv belastning af lejerne ved horisontale bevægelser, samt at udbalangseringen ændrer sig alt efter om nålen er oppe eller nede i forhold til lejepunkt, det er ikke meget, men det vil ske.

Tungsstenslodet det dur, det er det bedste på en rb300 efter min mening, her er tingene i balance.

Hvor meget har du hævet armen, mere end 3-4 mm?

Trikset med gummidutter har været brugt hos mig med en p3, der var sat en sme series 3 arm på.

Lågets hænsler er jo ikke fastmonteret, de kan godt glide lidt op når låget bliver løftet, men det er ikke korrekt i følge Regas filosofi om at låget skal slutte helt tæt, men det virkede for mig.

Tungstens lod koster omkring 1 kilo, og det virker lidt dyrt? jeg har øje på en del underhængte vægte til noget mindre penge!

Jeg har hævet armen ca 4 mm, og mit problem er ca 2 mm ! dvs, hvis låget sad 2 mm højere så ville alt være fint... men jeg har prøvert lidt "gummi dutter" og det blivr for voldsom en hævning på den måde...

Forresten, hvorfor "skal" låget side helt tæt? hvor vil Rega hen med det ?

@edge
Tak for linket! Det er dog nok liiiige lidt mere end hvad jeg vil ofre på det :)
(Jeg lever Pt af SU.)

Mvh Tejs

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 29 August 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har sat en "underhængt" kontravægt på min RB300, og det synes jeg gav en positiv forbedring.
Den er i hvert fald lavere end de originale.
Jeg købte fra denne side: Groovetracer.

Den blev uheldigvis taget i tolden, så det skal man huske at tænke på, når man overvejer om det er noget der skal prøves.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 29 August 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

DER SKAL IKKE VÆRE LÅG PÅ EN GRAMMOFON NÅR MAN AFSPILLER LP'ER,KUN NÅR MAN IKKE BRUGER DEN.

Undskyld jeg kom til at råbe.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

DER SKAL IKKE VÆRE LÅG PÅ EN GRAMMOFON NÅR MAN
AFSPILLER LP'ER,KUN NÅR MAN IKKE BRUGER DEN.

Undskyld jeg kom til at råbe.

carsten

Jov, det skal der altså være på min :-D
Sagt helt uden at råbe ;)

Mvh Tejs

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Tejs Dragheim skrev:
kvickly skrev:

Der Taber du mig lidt, hvordan tjekekr jeg "trykket" på min antiskating ? der står mig bekendt ike nogle tal på den "dims" ?

Der burde være tal for 1.0 gram samt markeringer for 0.5 plus 1,5...eller det bør fremgå af manualen

kigger lige efter imorgen under dagslys

Fralle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

tungstensvægten er selvfølgelig en mulighed ligesom diverse forskellige "underhængende" lodder. Hvad der er bedst skal jeg ikke kunne sige, men det koster jo alt sammen.

Jeg kører selv med den vægt, der fulgte med selvom jeg også bruger en ortofon 2M dog den blå af slagsen. Jeg har så blot kun en 2 mm spacer under min arm og så er der plads til både lod og låg og det spiller fint (også med låget nede).

Til top Vis Fralle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fralle

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Fralle skrev:

tungstensvægten er selvfølgelig en mulighed ligesom diverse
forskellige "underhængende" lodder. Hvad der er bedst skal jeg ikke kunne sige, men
det koster jo alt sammen.

Jeg kører selv med den vægt, der fulgte med selvom jeg også bruger en ortofon
2M dog den blå af slagsen. Jeg har så blot kun en 2 mm spacer under min arm og så
er der plads til både lod og låg og det spiller fint (også med låget nede).

Hvilken "måtte" bruger så? Eller smider du pladerne direkte på glas pladen?
Jeg tror nemlig ikke jeg kan få plads til en 180g's plade hvis jeg sænker hele armen 2 mm mere!?

@Kvickly
Okay, jeg har stadig ikke fundet en manual, links dertil er stadig meget velkomne!

Mvh Tejs

Fralle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Tejs Dragheim skrev:

Hvilken "måtte" bruger så? Eller smider du pladerne direkte på glas pladen?
Jeg tror nemlig ikke jeg kan få plads til en 180g's plade hvis jeg sænker hele armen 2 mm mere!?

Mvh Tejs

Jeg bruger skam den medfølgende filtmåtte. Men ja, den slipper også kun lige akkurat, når det er 180g skiver, der snurrer. Jeg har ikke haft det store problem med blot manuelt at løfte armen lidt, for at være på den sikre side, når jeg svinger den tilbage. Ellers har jeg ladet mig fortælle, at man skulle kunne justere armliften?

http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=29957& start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=& sid=c2a01038f634f4f1a7efed4fda317663

Til top Vis Fralle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fralle

P. M. Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 31 August 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Hej Tejs

Ud fra ovenstående antager jeg, at du har købt Rega'en brugt (og derfor ingen manual har)? Tilmeld dig gratis på
www.vinylengine.com og download manualen gratis, alternativt send mig din mailadresse og du får mail retur med
manualen.

Var pick-up'en monteret da du købte den? Hvorfor faldt valget på 2M Red? I stedet for at bruge en masse penge på at få en
pick-up med en nypris på kr. 550 til at spille, skulle du måske overveje en ny? Især hvis pick-up'en tidligere er brugt af en
anden....

Jeg spiller selv med en Elys 2 på en RB300 arm og synes konstellationen gør det glimrende. Montage af denne pick-up kan
iøvrigt ikke gå galt.

Blot nogle overvejelser.

P. M. Hedegaard
Til top Vis P. M. Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P. M. Hedegaard

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

P. M. Hedegaard skrev:
Hej Tejs

Ud fra ovenstående antager jeg, at du har købt Rega'en brugt (og derfor ingen
manual har)? Tilmeld dig gratis på
www.vinylengine.com og download manualen gratis, alternativt send mig din
mailadresse og du får mail retur med
manualen.

Var pick-up'en monteret da du købte den? Hvorfor faldt valget på 2M Red? I stedet
for at bruge en masse penge på at få en
pick-up med en nypris på kr. 550 til at spille, skulle du måske overveje en ny? Især
hvis pick-up'en tidligere er brugt af en
anden....

Jeg spiller selv med en Elys 2 på en RB300 arm og synes konstellationen gør det
glimrende. Montage af denne pick-up kan
iøvrigt ikke gå galt.

Blot nogle overvejelser.

Korrekt :)

Den er købt brugt, men det er min pickup IKKE, det er derfor der bliver brugt så
mange penge på skidtet!

Jeg vil med det samme tilmelde mig den side og hente en bette manual!

Forresten blev mit problem løst idag, der kom en pakke med posten, og i den var en
original tungstens vægt fra Bent / Medlyd, så nu spiller det hele igen... :-D

Nu er der bare en dejlig 50hz brum i højtalerne der skal ordnes, men det må nok blive en
anden tråd :)
( min RIAA og TT-PSU står begge oven på min forstærker... Så det er nok DER jeg starter! Hehe...
:)

Til alle der har posted, MANGE TAK FOR HJÆLPEN :)

Mvh Tejs

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

superog selv tak.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave