Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mangler hælp til center og bag højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ridderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 August 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hej jeg er den lykkelige ejer af en nad 747

jeg har kørt stereo indtil nu og vil nu bygge lidt videre...

dvs jeg vil have mig en center og 2 bag højtalere

har 2 ikon 7 som front nu. og så vil jeg have en center af samme mærke.. måske en ikon mk2

men så er det lige  at kærsten ikke gider og se på alle de højtalere. så jeg tænkte om man kan købe nogle bag højtalere i en anden mærke og som er meget diskrete, hvide satelit højtalere ?  eller er det noget hø ? nogle der kan guide mig

Til top Vis Ridderen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ridderen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 August 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Det kan sagtens gå at anskaffe nogle mindre baghøjtalere, der ikke generer kærestens øjne. Baghøjtalerne er det mindst kritiske i et surround setup. Den potentielle begrænsning kan være lydstyrken, men hvis du ikke spiller vildt højt, burde det være OK. Man kan sætte en kondensator i serie med baghøjtalerne for at eliminere de dybe frekvenser, og derved befri dem for den sværeste belastning. Men, det er en lidt kompliceret operation for ikke-elektronikkyndige.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Ridderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

fandt lige dem her ? vil de passe godt nok til baghøjtaler

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/flad-tv/dali_f azon-sat_hojttaler_sort-hojglans.htm

regner med at købe ikon center vokal2 mk2

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jamen jo, hvorfor ikke .

Du må nok regne med at bruge noget tid på indstilninger af anlægget til surroundbrug, men det er du nok allerede klar over.

Ridderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

instillinger ? alt med frekenz ? og så dan noget og hvor mange meter man er fra hver højtaler ? der følger sådan en microfon med forstærken som jeg kan sætte i lytte position kan det er så ikke klare det med en auto balancering eller sådan noget

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Ja, det er det jeg mener. Erfaringen viser, at det ofte er en god ide at efterindstille manuelt, når det automatiske system har været på. Jeg har osse været ude for, at det ikke fungerede overhovedet, på en billig surroundforstærker. Men hvor meget behov du eventuelt har for at finpudse, afhænger jo osse af, hvor kritisk du/I er .

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 September 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Surround bliver kun så godt som højttalerne spiller sammen. Voice matching hedder det så fint.
Det går ud på at der sidder de sammen enheder i højttalerne hele vejen rundt, evt. med forskellige størrelser, men så lyden
er så ens som muligt hele vejen rundt.

Her er et par links hvor de laver det: http://canton.de/de/hifi/serie/chrono.htm

http://www.teufel.de/heimkino-thx.html?PHPSESSID=f6bc4b6a030 7b08151137b75b2bda0a5

Ved den sidste går du bare ind og vælger rum str. og vupti.......

Samme enheder og de er THX godkendte.

Men skal det bare spille så følg roligt mollecons råd.

Mvh
Til top Vis audiogon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiogon

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 September 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Ridderen skrev:
fandt lige dem her ? vil de passe godt nok til baghøjtaler

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/flad-tv/dali_f azon-sat_hojttaler_sort-hojglans.htm

De er så opgivet til en frekvensgang på -3dB 86-25KHz. Når du er færdig med at juster med den medfølgende mikrofon så prøv at går ind i menuen og se om Back er sat til S80. Det vil i så fald betyde at bag højtalerne er SMALL (bas der ellers var tiltænkt til dem sendes til din sub) og at den frekvens der deles ved er 80HZ. Hvis du ikke har en sub bliver bassen sendt til dine front højtaler, der så i menuen gerne skulle stå som LARGE (spiller hele frekvensområdet). Hele SMALL/ LARGE systemet er netop lavet for at der kan bruges nogle bas svage højtaler i et setup. Prøv eventuelt at vælge en anden frekvens end de 80 Hz   Du finder det under SPEAKER CONFIGURATION.

Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

Ridderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Så nu har jeg købt det jeg har nævnt

jeg sidder lige ud for begge ikon 7 og center ikon mk2 vokal 2 og og bag/side dali fazon højtalerne sidder på bag væggen da de ikke kan sidde andre steder og de sidder ca 160cm over gulv på hver sin side af sofaen..

så kørte jeg en auto calibretion  og der mente den at ikon 7 skal stå som large og center som large og mine fazon som 60hz  lyder det fint ? eller ?

men så er det lige med db pr højtaler der mener den at ikon 7 front højre skal have -3 og center -3 men venstre ikon +3 ? og jeg sidder lige ud foran dem, ca 4 meter væk  skulle de så ikke være det samme i db ca ?  min fazon i højre side er +4 og fazon i venstre er + 7 ca. da jeg sidder i lid af højre side i sofaen for at ramme fjernsyn i midten...

tænkte på når front er forskellige db går det så også ud over min stereo ? hvis jeg hører cd ? vil den så også være højre i højre side der ?  er lidt iriterret over at der ingen dansk manual til min nad forstærker, for der er virkelig mange ting man skal sætte sig ind i.

håber i kan hjælpe. mvh Ridderen

SAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2010
Lokalitet: København
Sendt: 05 September 2010 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

De der autokalibreringer er ikke altid det heldigste, hvis du ikke har en sub er det okay at den sætter dine IKON 7'ere til Large, men Centeren ville jeg nu nok dele ved mindst 40 hz, men det er en smagssag. Som udgangspunkt ville jeg nok mene at hvis din opstilling er symmestrisk, så skal der ikke gøres forskel i DB på de enkelte højttalersæt.

Jeg havde stillet fronterne ens og det samme med baghøjttalerne, så kan du eksperimentere lidt med centerhøjttaleren. Sæt en film på med ordentligt lydspor (Gerne DTS) så kan du selv skrue op og ned, så du synes dialogen passer til resten.

Ridderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

regner også med at sætte center til 60 eller 80 hz

og gir den 2 db over fronterne

og bag højtaler et lille nøk op da man næsten ikke hører dem hvis de er samme niveau som fronterne...

havde måske også tænkt lidt på at købe fazon sub 2 da dens mål kun er 26cm/26cm/26cm ca og så kan man få den i højglans hvid så den er da til at placere uden damen siger for meget.

så er der jo også et stereo fazon sæt hvis jeg skal skaffe mig af med det en dag.

noge nder har forstand på nad T747 ?  skal jeg bare sætte den på bliss Movie når jeg skal se film og bliss music hvis jeg skal se en koncert?

Ridderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

bump

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes