| Forfatter |
|
FactOfTheDay Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som skrevet i en anden tråd er jeg endeligt nået dertil hvor jeg ikke gidder at høre på mit Crown mini-anlæg mere. Jeg har derfor sat 5 k (ikke 10 k, ikke 7 k, men 5 k - jeg har ikke brug for at få at vide at jeg vil få "mere lyd" hvis jeg "lige" bløder et par tusind ekstra) til side for at få noget mere hæderligt. I disse kredse ved jeg godt at det ikke er mange penge, og jeg har derfor indstillet mig på at måtte "nøjes" med brugt forstærker/cd-afspiller. Hvad angår højttalerne vil jeg dog foretrække nye. Som udgangspunkt har jeg tænkt mig et par Cerwin Vega V-10F, evt. V-12 F hvis jeg skulle støde på en forstærker inden for budgettet, som er i stand til at trække sidstnævnte. Af forstærker / cd-afspiller (tuner må vente...) har jeg set mig lun på NAD - min viden er forholdsvis begrænset, men alt hvad jeg har læst om dem har været positivt. Mit spørgsmål går primært på, hvor mange watt forstærkeren skal yde for at passe optimalt med henholdsvis V-10F og V-12 F. V-10F: http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|8|8|2132|pdetailV-12F: http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|8|8|2133|pdetailJeg har desuden lagt mærke til, at de fleste NAD-forstærkere på brugtmarkedet er mildt sagt ældre, hvorfor kun et fåtal yder mere end 50 watt. Ville det kunne betale sig for mig at købe to "svage" forstærkere istedet for én "kraftig"? På forhånd tak FactOfTheDay
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nope. Jeg ville finde en 208 eller 218. Bigger is better. Kender ikke lige brugtpriser på dem, men hvis du lige bløder et par tusinde mere, skal du nok få råd.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
200 - 250 watt!
Sakset fra Hifiklubben.dk: "Powerhandling: 100 watt kontinuerlig (200 watt max)" (gælder for V-10F)
Vil det ikke sige at enhver forstærker, der yder mere end 100 watt kontinuerligt er overkill?
|
| Til top |
|
| |
Kim F. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1618
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal de bruge så mange watt? Prøv lige at tage ind i den nærmeste Hifi-klubben, og så få dem til at sætte det sammen, så kan du selv vurdere om du synes det er nok eller ej. Jeg tvivler på at du behøver mere ydelse end én NAD forstærker - men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig..
|
| Til top |
|
| |
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
det skal lige siges at Cerwin vega er nemme at trække...
min sony 5x100w surround reciever klare det fint i stereo.. hvilket jo så er 2x100w og jeg har nogle med 15" basser
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følgende burde altså sagtens kunne gøre det?
Nad 216 THX + forforstærker 106 til 2300,- (mon ikke vi kan runde ned til 2000...)
Ovenstående yder 2*125 watt... hvad siger i?
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
FactOfTheDay skrev:
....
Jeg har desuden lagt mærke til, at de fleste NAD-forstærkere på brugtmarkedet er mildt sagt ældre, hvorfor kun et fåtal yder mere end 50 watt. Ville det kunne betale sig for mig at købe to "svage" forstærkere istedet for én "kraftig"?På forhånd takFactOfTheDay |
|
|
50 watt? Er du da bims? Jeg kan ikke få lov at se på hifiklubbens websider (er det de der pipe-tegns skyld?), men med mindre CV har ændret konceptet radikalt vil du kunne blæse huset omkuld med 50 watt.
Af hvilken årsag har du lagt dig fast på Cervin Vega?
Hvad med at finde noget brugt NAD eller måske endda en brugt NAD forforstærker og en Rotel effekforstærker (hvis du har tålmodighed behøver det ikke koste mere end 1500 kroner). Så har du 3500 til et sæt brugte højttalere som næsten med garanti lyder bedre end Cervin Vega.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, at jeg vil have spritnye højttalere skyldes primært at jeg tvivler på om jeg er i stand til se hvor gamle de er - og hvor lang tid de derved har igen. Mit indtryk er, at der ikke er helt samme slitage på en forstærker.
Hvad angår mit valg af netop Cerwin Vega, så er det knapt så fornuftsbetonet... Drengerøven er kommet op i mig, og jeg vil derfor gerne have et par store, lede gulvhøjttalere, hvor bassen kan mærkes. Det ville jeg givetvis også kunne få hos Dali / B&W, der koster det vel bare to-tre gange så meget, for den samme lir-effekt (ja, den tæller også med - beklager) og bas. At jeg så ikke bare går ud og køber et eller andet kæmpe noame-sæt for 1000,- i elgiganten skyldes at jeg trods alt godt ved at det ikke er vejen til god lyd. Set i det lys, er Cerwin Vega så ikke et nogenlunde kompromis?
Til sidst foreslår du at kombinere NAD og Rotel. Jeg har læst at dette skulle have sine fordele - noget med at de forskellige mærker har forskellige "karakteristika" og at man ved at blande mærker derved også får et mere alsidigt setup, der ikke hælder til én bestemt side. Dette lyder i mine ører meget fornuftigt, men i mine øjne - nej tak... Jeg foretrækker et nogenlunde stilrent anlæg. At det skal være netop NAD kan der da rykkes ved - der skal bare meget gode argumenter på bordet 
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD 216 og 106 vil være et fint sæt til CW'erne. Her kommer du i hvert fald ikke til at mangle effekten.
Findes også bygget sammen i én kasse - så hedder den 319, men er fuldstændig identisk... hvis der da er nok lir i det.
Der sker ikke noget ved at købe brugte højtalere, Du kan evt. finde nogle brugt som stadig kan fåes i Hifi-klubben - så ved du at de højst er et par år gamle. Alderen skulle under alle omstændigheder fremgå af kvitteringen
Gode højtalere skulle snildt holde 20 år.
Der er en go forretning at købe brugt - især store højtalere, for folk har en tendens til at få nok af dem efter forholdsvis kort tid. Der kan nemt spares 50% i forhold til nypris.
Undgå NAD cd-afspillere - det er noget l**t (undskyld udtrykket).
MVH Thomas
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det virkeligt så galt fat med NAD cd-afspillere...? Det var jo lidt en streg i regningen hvad angår mit "stilrene setup" 
Hvad er det, som er så skidt ved dem - lydkvaliteten, holdbarheden...?
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
FactOfTheDay skrev:
|
Well, at jeg vil have spritnye højttalere skyldes primært at jeg tvivler på om jeg er i stand til se hvor gamle de er - og hvor lang tid de derved har igen. Mit indtryk er, at der ikke er helt samme slitage på en forstærker.
Jamen, det er da intet problem! Der er ingen aldersbestemmelse på en højttaler som sådan, og uanset hvad kan du altid på modelnummeret pejle dig nogenlunde ind på hvor gammel modellen max kan være. Så længe den ikke er hærget, har smuldrende ophæng eller bærer præg af at enhederne skratter eller laver andre sjove lyde når de spiller højt, så er der absolut intet til hinder for at købe brugt!
Hvad angår mit valg af netop Cerwin Vega, så er det knapt så fornuftsbetonet... Drengerøven er kommet op i mig, og jeg vil derfor gerne have et par store, lede gulvhøjttalere, hvor bassen kan mærkes. Det ville jeg givetvis også kunne få hos Dali / B&W, der koster det vel bare to-tre gange så meget, for den samme lir-effekt (ja, den tæller også med - beklager) og bas. At jeg så ikke bare går ud og køber et eller andet kæmpe noame-sæt for 1000,- i elgiganten skyldes at jeg trods alt godt ved at det ikke er vejen til god lyd. Set i det lys, er Cerwin Vega så ikke et nogenlunde kompromis?
Køb brugt.....længere er den næsten ikke! Dali 850, 909 og lign. samt JBL L-100, 80 og Ti-3000 er alle seriøse bud på en højttaler der kan spille højt og godt samtidigt, og de er klasser bedre end CV som vitterligt kun kan spille højt!
Til sidst foreslår du at kombinere NAD og Rotel. Jeg har læst at dette skulle have sine fordele - noget med at de forskellige mærker har forskellige "karakteristika" og at man ved at blande mærker derved også får et mere alsidigt setup, der ikke hælder til én bestemt side. Dette lyder i mine ører meget fornuftigt, men i mine øjne - nej tak... Jeg foretrækker et nogenlunde stilrent anlæg. At det skal være netop NAD kan der da rykkes ved - der skal bare meget gode argumenter på bordet 
Du kan med sindsro nøjes med at købe Rotel eller NAD - ingen grund til at kombinere. Find evt. et af de grovere Rotel effekttrin - de ligger bestemt ikke på den lade side!
Mulighederne er mange.... |
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Taget til efterretning... mange tak for al inputten.
Fra dba.dk:
"NAD musikanlæg, Velh. (Stereo Preampfier 114, CD player 514, RDS Tuner 414, Stereo Power Ampfier 216 THX + DALI 909 højtalere) incl. glas stereorack. Anlægget har formidabel lydgengivelse! m.Kabler - 7000,-"
Er det et tilbud der er værd at tage? - evt. hvis jeg kan presse ham 1 - 2.000 ned. Ganske vist har jeg ikke den slags penge pt., men de kunne jo skaffes hvis der er tale om et røverkøb... 
/Edit: Det er lykkedes mig at finde et billede af 909'erne på en eller anden obskur russisk hjemmeside - jeg må sige, at de tilfredsstiller mit behov for visuel potens - de ligner noget der for alvor kan genere naboen 
|
| Til top |
|
| |
poul_erik Udelukket fra forum

Dobb.prof. poul-erik
Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 05:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til FactOfTheDay
Angående forstærkere så er en NAD 2700PE rigtigt sej, den blev afløst af NAD 216 som også er en god forstærker, men vil du spille højt så er NAD 2700 det rigtige valg da den kan afgive meget kraftige musik spidser, den yder 2*150watt, men kan afgive 2*400Watt peak 8-ohm og 600/800watt i 4/2 ohm.
Jeg har selv haft 216 på prøve og prøver du den op imod de gamle NAD 2200/2600/2700 så er de væsenlig kraftigere end NAD 216, jeg havde den ikke længe da jeg er til kraftig musik.
Nu snakker jeg kun om at spille kraftigt jeg er ikke god til at lytte til musik, men jeg mener heller ikke det er afgørende når man som jeg selv har, vælger Cerwin Vega.
Flere har skrevet til mig at NAD 216 er enorm strømstærk, den kan afgive 56Amp i 0,6 ohm men det kan min lille NAD 3300 også "målt i High fidelity".
NAD 3300PE yder 2*60 watt kan afgive 2*270watt i spidserne i 8-ohm derfor er den meget højtspillende i forhold til andre 60watt forstærkere.
Så flere Amp er jo ikke lig med flere watt til almindeligt musik forbrug.
Har lige set at der er en NAD 2700 med en NAD 910 surround forforstærker til 3998 i Dba og det er alt for dyrt.
De 3998 var hvad NAD 2700 kostede da den var ny.
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
min kammerat har et sæt Cerwin Vega AL750 med en NAD 319 på (2x125) og det rykker forvildt.
jeg selv har et sæt Dali 606 ( dem der svare til 6006 idag) sammen med en NAD 214 (2x80) og det er alt rigeligt til mig, jeg har så en Aktiv sub fra Cerwin Vega med en 12" og 100W indbygget. Så måske jeg er lige så gal som dig, hehe. Men overvej et sæt Dali 109/909 (909eren er den nyeste) de har 2x10" så de kan altså flytte noget luft, samt spille rimeligt rent, hvis du får de lyster når du bliver lidt ældre. Jeg overvejede også CW da jeg købte højtalere, men har ikke i et sekund fortrudt mit køb af dalierne. Men min kammerat med AL750erne har fortrudt lidt, han ville ønske han havde købt 909erne dengang
lige fra mit første rigtige anlæg, har jeg kørt med NAD. og det eneste der er at udsætte på dem er, at på de gamle Cd-afspillere og tunere der går pæren i displayet konstant, mener jeg fik skiftet mine 3-4 gange på de knap 4år, jeg havde dem. Men de skulle være blevet bedre idag. Så hvis jeg var dig ville jeg finde en NAD DVD istedet for en CDer, for med de niveauer du vil spille med, er jeg sikker på en DVD-afspiller er fin nok. Og de skulle vist ikke have de omtalte display probs, dog har jeg hørt en del kritik af T550, så den ville jeg gå uden om.
du kan evt. se mit anlæg i signaturen __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
schrez Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang de gamle cd afspillere fra nad, har jeg ikke oplevet de problemer. havde en 402 i 8 år inden der blev knas.
ang forstærker, så skal der altså ikke så meget til at drive et par cv. har selv haft et par cv med 10" bas koblet på en 2*40 w reciever fra nad, hvilket gik fint.
konklusion køb en mindre nad forstærker og cd player. på hifiklubbens hjemmeside kan du se specifikationerne på deres gamle modeller (kan også ses på nad.com)
ang. køb af brugt højtaler, så køb da endelig et par brugte cv. jeg har da ikke hørt om de ligefrem bliver slidt op lige med det første. de burde kunne findes til en overskuelig pris i dba, da folk netop har en tendens til at blive trætte af de med tiden :))
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza...
Kan kun støtte folks kommentarer angående NAD; der skal ikke særlig meget til (watt-mæssigt) for at en NAD forstærker/receiver trækker et par CW'er (nogenlunde) fornuftigt!
Dog skal du bare som tommelfingerregel huske: Jo større NAD forstærker du køber, jo bedre/mere kontrolleret bas vil du højst sandsynligt opleve/høre!!
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
FactOfTheDay skrev:
Fra dba.dk:
"NAD musikanlæg, Velh. (Stereo Preampfier 114, CD player 514, RDS Tuner 414, Stereo Power Ampfier 216 THX + DALI 909 højtalere) incl. glas stereorack. Anlægget har formidabel lydgengivelse! m.Kabler - 7000,-"
Er det et tilbud der er værd at tage? - evt. hvis jeg kan presse ham 1 - 2.000 ned. Ganske vist har jeg ikke den slags penge pt., men de kunne jo skaffes hvis der er tale om et røverkøb...  |
|
|
Måske.
Der er masser af Dali'er i prisklassen omkring 2500-3000 på brugtmarkedet. De fleste af dem vil nok kunne tilfredsstille din nabos behov for at blive generet.
Hertil en god NAD integreret, eller måske separat for- og effektforstærker, alt after hvad du nu kan finde. Med jævne mellemrum ser jeg NAD 1155 forforstærkeren til 400 eller 500 kroner. Den er ikke dårlig. Et brugbart effekttrin bør kunne findes til omkring en tusse. Det efterlader et sted mellem 500 og 1000 kroner til en CD-spille. Jeg gav 700 kr. for min reserve-maskine: en Cambridge Trac1.
Tuner? Medmindre du er ude efter de store oplevelser på P2 eller P4's aftenflade så er en brugt Denon eller Sony til nogle hundrede kroner sikkert fin nok.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 420
|
| Sendt: 28 Marts 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit bud er et par Brugte JBl L-100 eller bedre: Ti-3000. Her får du nogle store kasser som spiller 10 gange bedre end alle CW-højttalere. Hvis du er heldig kan du få dem til 3000-4000 kr i dba......Og så en brugt NAD til et par tusind. Så har du faktisk et virkelig godt anlæg, som samtidig kan spille meget højt........
Jeg tror måske at du vil synes at det er sjovt med CW, men tror også at du ret hurtig vil blive træt af lyden. I hvert fald hvis du hører det overfor et seriøst anlæg. __________________ "Shown how to feel good - and told to feel bad"
|
| Til top |
|
| |