Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 04:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Gainclone første DIY-projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Maj 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 30 August 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg har nasset en hel masse på Noise, janpo, wuffer og Gela's viden, så nu vil jeg også bringe lidt viden videre til folk som der også vil gå i krig :) Men mange gange tak for hjælpen til overnævnte :)

Det er mit første forstærker projekt, så jeg har ikke taget det dyreste, men jeg synes jeg er kommet frem til et rigtig fedt produkt, som jeg kun kan anbefale, hvis man har lyst til at gå i krig med at bygge, men der stadig kommer god lyd ud.

Mit projekt er LM3886*2, altså en til hver kanal, og så en 300 va trafo, på 2*25 volt.

Jeg købte dette kit:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=26042 5032471

samt denne trafo:

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=86 579

Det var lidt svært at få loddet på printpladerne, da loddeøerne var ret så små, i forhold til hvad jeg ellers har loddet, men det kunne da lodde sig gøre, uden problemer.

Hér er alle delene da jeg fik dem - dog er mobilen min egen, men så kan i se størrelses forhold:

Hér skal jeg til at teste psu-printet, shiiit det var spændende, om strømmen gik, eller hvad:P

Og selvfølgelig virkede det bare som det skulle

Hér er første modul loddet, og det er delme lyd igennem ( dog blev chippen MEGET varm, så jeg lyttede ikke ret længe)

Så er andet modul færdigt, og det virker bare super :)

ét billede så i kan se størrelsen på det - det er altså ret småt synes jeg :) det er min finger på billedet hvis der skulle være tvivl

Lige et billede af psu-printet bagfra. Jeg ved godt der er lidt for meget tin på, MEN som sagt, var svært at komme til, og min loddekolbe er heller ikke helt så god:)

Og et billede af det ene modul bag fra:

Det skal siges, at jeg kun har loddet på den ene side af printet, altså bagpå, ikke noget foran hvor dioderne sidder.

Men som sagt skal der altså køling på, da de bliver mega varme, så der skulles tænkes lidt, og rodes i et par kasser, og så kom kølingen bare frem, som sendt fra himlen.

Imellem chip og køler har jeg et fint lag kølerpasta på, som man bruger imellem cpu og kølerprofil - kan købes i de fleste pc butikker :)

Og så kom der ledninger på - fandt en stump ledning hvor der var 3 ledere i, passer jo helt perfekt :)

OG så til kabinettet, som der ikke er der :P lige pt er det bare mit skrivebord, men hva søren, det virker jo :)

Skal have fat i en fin kasse det kan stå i, når tid og $ er :)

Så lige et billede af højtaler ledningerne, hvor de lige præcis passer ind i "terminalerne".

På signal ind siden har jeg bare brugt noget lakrids kabel, men jeg skal helt sikkert prøve med noget andet - overvejer at danse op i hifiklubben :) bare trist man klipper stikene af i den ene ende af, men det går da til et godt formål :)

Lidt teori bag projektet:

Der kommer 230 volt ind i trafo'en på den primære side, og så kommer der 2*25 volt ud på den sekundære side - og begge dele er selvfølgelig vekselstrøm. Så løber der 4 ledninger over til psu-printet. Det er så de 2*25 volt - men til det her print skal 2 af ledningerne samles - det skal være 2 fra hver sin sekundærspole, så man får et fælles 0 punkt imellem spolerne. Så når man måler imellem de 2 sammensatte ledninger, og en af de andre, skal der stadig være 25 :) Men psu-kortets funktion er at få vekselstrømmen over til jævnstrøm, det klarer ensretteren. Så sidder der de 4 kondensatore, som bliver ladt op, så når forstærkeren skal bruge strøm suger den bare hvad den skal bruge, og så bliver der ellers tømt kondensatore, hvor efter de så bliver ladt op igen af trafo'en :)

Så løber der 3 ledninger fra psu-printet over til hvert modul. en + en 0 og en -. Imellem + og 0 er der 35 volt DC ( jævnstrøm), imellem - og 0 er der også 35 volt DC. Grunden til der er 35 volt, og ikke 25 som der kom ind er fordi, under processen hvor der bliver lavet ac -> dc stiger volt'ene - er ikke pro på dette område, jeg ved bare det sker, men ikke hvorfor.

lyden:

Jeg er meget overrasket over projektet - jeg har kasseret min sony forstærker, da den lyd jeg sidder med nu er meget mere rolig, og meget mere detaljeret + bassen er super kraftig, og ikke mindst præcis. Fatter slet ikke jeg har kunne holde ud at lytte til den gamle sony forstærker, i forhold. Det skal lige siges, at jeg har 2* B&W 685 som højtalere, så ikke de helt store strømslugere. Jeg har ingen idé om med watt tal på projektet, men interessere mig egenligt heller ikke, bare det lyder godt :)

Jeg håber denne tråd er brugbare for andre, og hvis jeg har skrevet noget forkert, så endelig skriv, så jeg kan rette det :)

Næste projekt bliver et kabinet, og så et delefilter så jeg kan få min subwoofer med på, da den slet ikke spiller nu. Jeg er åbne over for løsninger :)

Lige til sidst, tak for hjælpen her inde, og fortsat god byg til jer alle :)

 

Hilsen Mathias Neerup



__________________
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65942&PN=1& TPN=1
Til top Vis Neerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neerup Besøg Neerup's Websted
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 12 September 2010 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Neerup skrev:

Der kommer 230 volt ind i trafo'en på den primære side, og så kommer der 2*25 volt ud på den sekundære side - og begge dele er selvfølgelig vekselstrøm. Så løber der 4 ledninger over til psu-printet. Det er så de 2*25 volt - men til det her print skal 2 af ledningerne samles - det skal være 2 fra hver sin sekundærspole, så man får et fælles 0 punkt imellem spolerne. Så når man måler imellem de 2 sammensatte ledninger, og en af de andre, skal der stadig være 25 :) Men psu-kortets funktion er at få vekselstrømmen over til jævnstrøm, det klarer ensretteren. Så sidder der de 4 kondensatore, som bliver ladt op, så når forstærkeren skal bruge strøm suger den bare hvad den skal bruge, og så bliver der ellers tømt kondensatore, hvor efter de så bliver ladt op igen af trafo'en :)

Så løber der 3 ledninger fra psu-printet over til hvert modul. en + en 0 og en -. Imellem + og 0 er der 35 volt DC ( jævnstrøm), imellem - og 0 er der også 35 volt DC. Grunden til der er 35 volt, og ikke 25 som der kom ind er fordi, under processen hvor der bliver lavet ac -> dc stiger volt'ene - er ikke pro på dette område, jeg ved bare det sker, men ikke hvorfor.

Årsagen er at ved 25Vac mener man at middelværdien af vekselspændingen er 25v. Spidsværdien af de 25Vac er 25*1,4v=35V og det er den spids som lader elektrolytterne op. Når du så bruger en diodebro, så lades elektrolytterne op på både den negative (som i diodebroen bliver til en positiv, lidt populært sagt) og den positive peak, hvilket giver 100 opladninger af elektrolytterne i sekundet. Elektrolytterne skal holde strømmen mellem disse peaks. Jo større de er, des mere "overskud" har de og desto mindre bliver de tømt.

En helt anden ting er jo lyden. Selv skrottede jeg den roste Audiolab 8000 da jeg fik lavet mine LM3886 baserede forstærkere.

Godt projekt....

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Maj 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 12 September 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Ahá okay :) Så kom det da lige på plads :)

Tak :)

Ja, lyden er altså alt for nice - jeg fatter ikke det lille projekt banker min sony forstærker, men det gør den altså :>

Men, én ting irritere mig, og det er, at når jeg slukker for forstærkeren, så kommer der et knald i højtalerne - ved du hvad jeg kan gøre ved det :) ?

Tak :)



__________________
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65942&PN=1& TPN=1
Til top Vis Neerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neerup Besøg Neerup's Websted
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 12 September 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Neerup skrev:

Ahá okay :) Så kom det da lige på plads :)

Tak :)

Ja, lyden er altså alt for nice - jeg fatter ikke det lille projekt banker min sony forstærker, men det gør den altså :>

Men, én ting irritere mig, og det er, at når jeg slukker for forstærkeren, så kommer der et knald i højtalerne - ved du hvad jeg kan gøre ved det :) ?

Tak :)

 

Tillykke med projektet. Det ser fint ud.

Jeg tror at støjen kan komme fra din afbryder. Den du tænder og slukker for 230 v forsyningen med. Som regel er det nødvendigt med en støjdæmpning af netafbrydere, for lige netop at undgå disse "knald" i højttalerne. Der findes 2 måder at gøre det på. Den ene er at bruge en såkaldt VDR modstand (250 Volt type). Den anden er at bruge en højspændingskondensator. Kondensatoren skal være af typen X2 og være på ca. 100nF til 220 nF. Den skal selvfølgelig kunne tåle mindst 250 Volt AC.

For begge komponenter gælder det at de skal sidde lige efter afbryderen mellem fase og nul. Du skal kun bruge en af delene, ikke begge.

Modstanden kunne være sådan en her: http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=7964

Kondensatoren kunne være sådan en her: http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showGroup=6&subGroup =POLYESTER-X2 (linket linker ikke direkte til komponenten. Det er den der hedder "POL100/250AC". Nr. 3 på listen.

 

Du kan selvfølgelig købe dem alle mulige steder. Det er relativt almindelige komponenter. Bare husk de skal kunne tåle spændingen.

 

mvh.

 

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 12 September 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Neerup skrev:

Men, én ting irritere mig, og det er, at når jeg slukker for forstærkeren, så kommer der et knald i højtalerne - ved du hvad jeg kan gøre ved det :) ?

Tak :)



Det problem havde jeg slet ikke. Det er noget med at LM'eren slukker for 'udgangen' når spændingen kommer under et bestemt punkt og det skulle forhindre den slags.

Jeg tror også at det er kontakt støj. Er det lige netop når du slukker, eller er det nogle sekunder efter, når lytterne løber tør?
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Maj 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 12 September 2010 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Det er lige i det sekundt hvor jeg slukker :)

Jeg er ved at bygge forstærkeren ind i kabinnet fra en psu ( fra en gammel pc), og der sad sådan en kondensator på, den er på 250 volt, og hedder x2, antal nf kan jeg bare ikke læse på den - men jeg har smidt den på, og nu er den lyd der ikke når jeg slukker :) jeg tester lidt mere i aften, MEN jeg har sat en lampe til i samme stik, og når jeg slukker den lampe, kommer der et mega knald i højtalerne :s hvad kan jeg gøre ved det :) ?

Jeg kan jo ikke smide forstærkeren på en gruppe for sig selv  hehe :)

 

EDIT: til signal kabler inde i selve forstærkeren, hvad bruger I der ? nu bruger jeg bare de sorte lakrids dér - men så vidtjeg ved, er kvaliteten ikke såå god igen. nogle idéer :) ?

 

Takker :)



__________________
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65942&PN=1& TPN=1
Til top Vis Neerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neerup Besøg Neerup's Websted
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 12 September 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

 

Det er samme problemstilling med lampen. Dens afbryder støjer åbentbart også.

Hvis den sidder på samme stikkontakt, kan støjen godt brede sig til forstærkeren.

Prøv om du kan finde en VDR modstand, og sæt den på lige før trafoen. (230 Volt siden) Den skulle nok kunne kvæle det hele.

 

mvh

 

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Maj 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 12 September 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Jamen det vil jeg da i hvertfald prøve :) Går ud fra brinck har sådan en :)

Men hvad er det kontakt støj egenligt :) ? er det en gnist der springer inden i kontakten, eller hvordan :> ?

Tak :>

EDIT:

Vil jeg kunne bruge denne:

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=85 131

?



__________________
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65942&PN=1& TPN=1
Til top Vis Neerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neerup Besøg Neerup's Websted
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 12 September 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Neerup skrev:

Jamen det vil jeg da i hvertfald prøve :) Går ud fra brinck har sådan en :)

Men hvad er det kontakt støj egenligt :) ? er det en gnist der springer inden i kontakten, eller hvordan :> ?

Tak :>

EDIT:

Vil jeg kunne bruge denne:

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=85 131

?

Ja, den ovennævnte er fin. Men de fleste elektronikforretninger har dem. Så hvis du bor i nærheden af en, så spørg der. Hvis du kun skal bruge en komponent, så er forsendelsen jo vanvittig kostbar i forhold til komponenten.

Kontaktstøj er, som du selv er inde på, en gnist der springer over kontaktsættet i det øjeblik kontakten skifter. Gnisten genererer en spændingsspids, som så vandrer igennem alt udstyr i nærheden, indtil den er "brugt op". VDR modstanden sørger for at spændingsspidsen bliver fjernet med det samme, så den ikke laver ravage.

 

mvh.

 

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Maj 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 13 September 2010 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Aháa okay :) Mange tak :)  Jaaa, et er ret dyrt i levering, og der er ingen elektronik butik i nærheden, men jeg skal jo bruge den :> Jeg mener bare jeg har set sådan en modstand før, så må lige hejm at se hvad der gemmer sig :>

__________________
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65942&PN=1& TPN=1
Til top Vis Neerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neerup Besøg Neerup's Websted
 
janpo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 80
Sendt: 13 September 2010 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Velkommen i LM38xx "klubben". Der er potentiale i de "lakridser".
Pænt arbejde i øvrigt.


__________________
---------------------------------
Bare mine $0.02
Til top Vis janpo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janpo
 
Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Maj 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 13 September 2010 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

hehe jo tak :> Altså de lakridskabler dér er fine nok :) ? Bare om man kan få mere lyd ud af det ved at bruge lidt penge på nogle bedre kable, men hvis det er lige før der ikke er hørbar forskel, så er det jo lige meget :>

 

Tak :)



__________________
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65942&PN=1& TPN=1
Til top Vis Neerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neerup Besøg Neerup's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 13 September 2010 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Neerup virker umiddelbart i mine øjne forsvarlig. Han har rådført sig med fire forskellige herfra forumet ( Noise, janpo, wuffer og Gela ), hvilket tyder på at han ikke bare på egen hånd, har kastet sig uanende ud i et "gør det selv" projekt. Mht. sikring på primærsiden, ser det for mig ud til, at der på det ene billede er monteret noget, som kunne være en sikring. På det andet billede er det dog svært at tyde.

Neerup skrev:
Så løber der 3 ledninger fra psu-printet over til hvert modul. en + en 0 og en -. Imellem + og 0 er der 35 volt DC ( jævnstrøm), imellem - og 0 er der også 35 volt DC. Grunden til der er 35 volt, og ikke 25 som der kom ind er fordi, under processen hvor der bliver lavet ac -> dc stiger volt'ene - er ikke pro på dette område, jeg ved bare det sker, men ikke hvorfor.

At Neerup ikke ved hvorfor AC spændingen øges ved ensretning og udglatning ( DC ), gør ham heller ikke uforsvarlig, da han jo skriver at han ved at det sker . Det svarer nogenlunde til at man ved at en bil bremser, når man træder på bremsepedalen. Det betyder dermed ikke at alle bilister er uforsvarlige fordi de ikke kender bremsesystemet ud i alle afkroge. Man skal ikke nødvendigvis være eksamineret bilinspektions-sagkyndig eller for den sags skyld uddannet automekaniker for at køre en bil.

Bare lige min holdning.

PS: Fint projekt Neerup, tillykke med det ...og tak for at du deler det, med os andre !

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Migo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 555
Sendt: 14 September 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Og i stedet for at hagle folk ned, kunne man måske komme med lidt konstruktivt, og nogle forklaringer, så alle, også nybegyndere får chancen for at lære..
Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes