| Forfatter |
|
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle, Jeg skriver da jeg gerne vil opgraderer min pladespiller, og jeg har næsten besluttet mig for en Scheu Premier II med 80 mm pladetallerken og en opgraderet motor (den der følger med Laufwerck). Men hvilket tonearm skal jeg vælge? Jeg ville umiddelbart vælge en Scheu classic, men det er en unipivot tonearm, og det er et no go herhjemme. Så det skal være en ikke unipivot tonearm. Selv anbefaler Scheu SME, men hvilken model skulle man i givet fald vælge? SME IV og V er for dyr. Ellers kunne man vælge en Rega eller en modificeret Rega, som Origin Live, Moth el.lign. På nettet kan jeg også se at Mørk anbefales, og især DP-6 syntes jeg ser spændende ud. Det er en dual-pivot tonearm, det er jeg lidt luren ved - er den meget "levende"? Endvidere tiltaler det mig at man kan skifte armrør, og derved kunne matche tonearmen til en (næsten) hver pick-up - eller er der noget jeg har misforstået? Jeg er åben for alle forslag, så skyd gerne løs. Lige nu spiller jeg på en Pink triangle The vector med Rega RB300 tonearm. Jeg hører mest rock, jazz og akustisk musik samt lidt pop. Sjældent store ballader, klassisk, opera o.lign. jeg har nu en Ortofon 2M Black pickup, men havde i fremtiden tænkt på en Zu Denon DL103 (evt. 103R). Eller bare prøve mig lidt frem...  RIAA har jeg ikke skænket mange tanker, da jeg har en indbygget i min forforstærker, men skal elt sikkert have en seperat engang. Og er meget forelsket i en EAR 834P, så det kunne meget vel blive den...  På forhånd mange tak for hjælpen, ser frem til en spændende og lærerig debat. Mange hilsener Simon
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et semi DIY bud er Audiomods Rega baserede arm: http://www.audiomods.co.uk/ jeg byggede en med den orginale Rega base, og den lød fantastisk med Denon DL 103. Ellers skulle du måske lave plads til en 12" arm....
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart ser jeg problemet modsat - der er alt for meget at vælge imellem!
Schröder, Feikert, Ortofon, Rega, ClearAudio, Project, SME. TriPlanar og mange flere. Men mange af dem falder nok uden for din prisramme.
Forstår hvad du mener med uni-pivot. Selv om de kan spille fremragende synes jeg også de virker lidt underlige. Mørch DP6 er bestemt ikke sådan. Den er også meget lettere at sætte op. En 12" DP6 ville gøre det godt - også med en DL-103.
Origin Live laver også arme efter samme princip. Altså 2 punkter til det vertikale leje og kugle leje til det vandrette plan. De har fået rigtigt gode anmeldelser og ser fornuftige ud.
Regas bedre arme skal bestemt ikke afskrives. Har selv kørt med flere forskellige pickupper (dog ikke min DL103) i en RB700.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nemlig rigtig mange forskellige tonearme... Så det er jo ikke helt til at finde ud af. Dog er det vigtigere for mig at komme frem til det rigtig match mellem pickup og tonearm. Samt at finde en tonearm der kan bære flere forskellige pickup'er, så den er fremtidssikret...  Men kan da udelukke nogle, da uni-pivots ikke er en mulighed. De skulle spille helt fantastisk, og nogle siger f.eks. at Mørchs uni pivot spiller bedre end deres dual pivot. Men vi er flere brugere herhjemme, der alle nyder musik og en god plade. Det er ikke alle der har samme finmotorik som jeg...  Samtidig koster mange tonearme det samme eller det dobbelte af min kommende pladespiller, og det er vel et lidt skævt match? Ortofon kunne også være et spændend bud, kender ikke så meget til dem... Umiddelbart står valget mellem en mellemklasse SME (dvs. under IV), en Mørch DP-6 og så har jeg fået et fornuftigt bud på en Origin Live Encounter MK3. Men som sagt, hvis der er nogle der har bere bud og kommentarer tager jeg meget gerne imod
__________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne jo gå efter en brugt SME V arm. Inde på audiomarkt.de er der lige pt. 5 tilsalg 
Hvad er det der gør at du ikke vil have en unipivot arm? __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
|
Du kunne jo gå efter en brugt SME V arm. Inde på audiomarkt.de er der lige pt. 5 tilsalg 
Hvad er det der gør at du ikke vil have en unipivot arm? |
|
|
Hej Pierre, Dem må jeg kigge nærmere på...  Jeg har ikke så meget imod en unipivot, men det har resten af familien. De er ikke så gode til at styre en tonearm, og er ikke så gode med en grammofon generelt. Derfor vil jeg ikke have en unipivot, men en der er mere stabil... Har du nogle erfaringer med SME V?  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asklepios skrev:
Pierre skrev:
|
Hvad er det der gør at du ikke vil have en unipivot arm?
|
|
|
Hej Pierre, Dem må jeg kigge nærmere på...  Jeg har ikke så meget imod en unipivot, men det har resten af familien. De er ikke så gode til at styre en tonearm, og er ikke så gode med en grammofon generelt. Derfor vil jeg ikke have en unipivot, men en der er mere stabil...
Har du nogle erfaringer med SME V?  |
|
|
Nej, jeg har ingen erfaring med SME eller andet hvad angår LP.
Jeg arbejder dog på selv at få en pladespiller inden for døren inden for den nærmeste fremtid og der har jeg skam også Scheu i tankerne 
Så derfor spurgte jeg omkring unipiovt, da jeg selv "suger" alt hvad jeg kan til mig omkring LP mediet 
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser forresten lige at du bruger en Ortofon pu. Hvad med en AS-212s, de kan da også findes brugte til en fornuftig pris  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asklepios skrev:
| Jeg har ikke så meget imod en unipivot, men det har resten af familien. De er ikke så gode til at styre en tonearm, og er ikke så gode med en grammofon generelt. Derfor vil jeg ikke have en unipivot, men en der er mere stabil... |
|
|
Jeg vil næsten vove den påstand at hvis resten af familien vil kunne skabe ulykker med en unipivot arm, så vil de også gøre det med alle andre arme, med mindre de er automatiske 
For nogle år siden havde jeg en Roksan Radius 5 med Nima unipivot arm, og umiddelbart synes jeg ikke den var mere "følsom" overfor håndtering end en normal tonearm.
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Asklepios skrev:
| Jeg har ikke så meget imod en unipivot, men det har resten af familien. De er ikke så gode til at styre en tonearm, og er ikke så gode med en grammofon generelt. Derfor vil jeg ikke have en unipivot, men en der er mere stabil... |
|
|
Jeg vil næsten vove den påstand at hvis resten af familien vil kunne skabe ulykker med en unipivot arm, så vil de også gøre det med alle andre arme, med mindre de er automatiske 
For nogle år siden havde jeg en Roksan Radius 5 med Nima unipivot arm, og umiddelbart synes jeg ikke den var mere "følsom" overfor håndtering end en normal tonearm. |
|
|
SÅ dårlig mororik har de heller ikke...  Den behøver ikke være automatisk, både min kæreste og jeg er vokset op med grammofoner der IKKE var automatiske. Jeg skal "bare" have fundet mig en god, ikke unipivot tonearm med masser af muligheder for skift at pick-up. Og så skal den være god til at spille den slag musik jeg nu høre, se 1. indlæg  Og da jeg ikke er så erfaren, så tænkte jeg at alle i kloge hoveder herinde måske kunne komme med nogle gode input/indspark så man kan blive lidt klogere og ved hvad der skal undersøges nærmere...  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne jo finde en god gammel sme, 3009/3012er. 3009eren kan i hvert fald køre med et meget bredt område af pu'er, hvor 3012eren nok er mere til de lav compliante som fks dl103.
De nye're r modeller med armrør i rustfrit stål har en hårdere klang, end de gamle med alu rør, men har til gengæld meget bedre og nemmere justering af udbalancering, og nåletryk. De kan tweakes med lejer i forskellige matrialer, andre phonobøsninger og div gejl vis man ønske dette.
Nogen vil nok mene det er noget gammelt skrammel, men de spiller efter min mening klart bedre end fks rega's arme.
En af de goe gamle Ortofon arme er heller ikke at foragte.
Hvis du vil skifte pu tit er et aftageligt headshell ivertfald en rigtig god ide og her vil en unipivot da være helt ude i hampen. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja man går aldrig fejl af en SME 3009R. 
carsten
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asklepios skrev:
Pierre skrev:
|
|
|
Hej Pierre, Dem må jeg kigge nærmere på...  Jeg har ikke så meget imod en unipivot, men det har resten af familien. De er ikke så gode til at styre en tonearm, og er ikke så gode med en grammofon generelt. Derfor vil jeg ikke have en unipivot, men en der er mere stabil...
|
|
Har selv en SME Series V. Og den er så god at den aldrig får lov til at forlade min pladespiller! Passer til de fleste pickup'er... Men du skriver et sted: Jeg skal "bare" have fundet mig en god, ikke unipivot tonearm med masser af muligheder for skift at pick-up.SME V har et fast hus, som ikke kan fjernes, og det besværliggør naturligvis pickup-skift en anelse... Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Asklepios skrev:
Pierre skrev:
|
|
|
|
|
Har selv en SME Series V. Og den er så god at den aldrig får lov til at forlade min pladespiller! Passer til de fleste pickup'er...
Men du skriver et sted: Jeg skal "bare" have fundet mig en god, ikke unipivot tonearm med masser af muligheder for skift at pick-up.
SME V har et fast hus, som ikke kan fjernes, og det besværliggør naturligvis pickup-skift en anelse...
Mvh. Niels
|
|
|
Hej Niels, Jeg har nok ikke forklaret mig godt nok... Mente nu ikke at jeg ofte ville skifte pick-up, jeg regner ikke med at have mere end en ad gangen.  Jeg ville bare gerne have mulighed for at skifte til mange forskellige PU'er, så man ikke kun kunne spille med lav-compliante MC'ere f.eks. Men at det er en alsidig tonearm hvad valg af PU angår  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
|
Du kunne jo finde en god gammel sme, 3009/3012er. 3009eren kan i hvert fald køre med et meget bredt område af pu'er, hvor 3012eren nok er mere til de lav compliante som fks dl103.
De nye're r modeller med armrør i rustfrit stål har en hårdere klang, end de gamle med alu rør, men har til gengæld meget bedre og nemmere justering af udbalancering, og nåletryk. De kan tweakes med lejer i forskellige matrialer, andre phonobøsninger og div gejl vis man ønske dette.
Nogen vil nok mene det er noget gammelt skrammel, men de spiller efter min mening klart bedre end fks rega's arme.
En af de goe gamle Ortofon arme er heller ikke at foragte.
Hvis du vil skifte pu tit er et aftageligt headshell ivertfald en rigtig god ide og her vil en unipivot da være helt ude i hampen.
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Ja man går aldrig fejl af en SME 3009R. 
carsten |
|
|
Tak for buddene til jeg begge, skal vist til at kigge lidt nærmere på SME. Dog har jeg ikke råd til SME V (med mindre den er brugt), men kunne godt finansierer en fra 300 serien, måske 312S (hvis man får et godt tilbud  ). __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |